Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm  (gelezen 3048 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Gepost op: 18 maart 2022, 16:10:51 »
Goedemiddag,

Op het Langstraattraject wil men op een aantal plekken Tiny houses gaan bouwen. Gaat om de spoordijk in Geertruidenberg nabij Siemerink en de spoordijk bij Omschoor in Raamsdonksveer. De stichting SSG stelt mij een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Vraag: is er een (NS) norm die aangeeft hoeveel meter van het spoor onbebouwd moet blijven (uitgezonderd objecten zoals wachterswoningen, stations en perrons). Gaat dus om bebouwing die feitelijk gezien niets met het spoor te maken hebben. SSG vindt het zeer onwenselijk de zichtlijnen van spoortrace te blokkeren met nagelvaste obstakels. Vandaar de vraag.

Iemand die hierover iets zinnigs kan zeggen?

gr
Teun

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2022, 16:17:21 »
Wie of wat is stichting SSG en wat is hun rol in deze?

En voor de goede orde; op die plekken ligt geen meter spoor meer?
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2022, 16:24:01 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2022, 17:47:47 »
Klopt dat daar geen spoor meer ligt. Ik kom er praktisch ieder dag langs. Men wil voorkomen dat de spoordijk wordt volgebouwd en dat de zichtlijn wordt aangetast. Ik kreeg de vraag van Joke Serraris die zitting heeft in SSG (Stichting Spoorbrug Geertruidenberg):


Hoi Teun,
Ver uitgewerkt idee in Den Berg is om 2x stenen gebouw(tje), zo groot als grootste zeecontainer in spoordijk te bouwen nabij Siemerink. En evt tiny houses bij spoordijk bij Omschoor in Rveer. Vraagje aan jou: weet jij welke norm NS of vroeger bij Halve Zolenlijn gehanteerd werd om de meters vanaf rails onbebouwd te laten. Uiteraard zullen wachterswoningen, stations en perrons hiervan zijn uitgesloten. Maar dus losse bebouwing die feitelijk met spoorweg niets van doen hebben. Discussie hier spitst zich hart op hart toe. SSG vindt het zeer onwenselijk de zichtlijnen van spoortrace te blokkeren met nagelvaste obstakels.
Hoor graag je reactie.
Groetjes. Joke



Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2022, 18:00:33 »
Staat dit niet in een bestemmingsplan van een gemeente?
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2022, 18:02:50 door Jeronimos »
Jeroen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2022, 18:19:16 »
hoi,

Jep bestemmingsplannen zijn aangepast op de situatie ter plaatse. En gaan vooral over "hinder" van de spoorlijn. Zie ook Handreiking en nieuwbouw en spoortrillingen

Vraag: is er een (NS) norm die aangeeft hoeveel meter van het spoor onbebouwd moet blijven (uitgezonderd objecten zoals wachterswoningen, stations en perrons). Gaat dus om bebouwing die feitelijk gezien niets met het spoor te maken hebben. SSG vindt het zeer onwenselijk de zichtlijnen van spoortrace te blokkeren met nagelvaste obstakels. Vandaar de vraag.

Vroeger was er het "witte boekje" van NS  / Prorail. Je kan nu eens kijken naar Vergunningen voorschriften. Daar staan wel wat maten in met betrekking tot de zone waar Prorail wat over te zeggen heeft met uitleg wat er wel en niet mag in de verschillende zones. Voor de plaats van bebouwing wordt nu tegenwoordig gekeken naar de veiligheid. Dus wat wordt er over de weg / waterweg / spoorlijn vervoerd. Op basis daarvan is de afstand tot de bebouwing gebaseerd: Infomil Veiligheid basisnet bepalen

Maar informeren bij een expert ruimtelijke ordening is mogelijk een andere optie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2022, 21:26:34 »
Bouwbesluit:

Artikel 3.3. Industrie-, weg- of spoorweglawaai
 
Toon leden van toepassing en grenswaarden voor artikel 3.3




1. Bij een krachtens de Wet geluidhinder of de Tracéwet vastgesteld hogere-waardenbesluit is de volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke geluidwering van een uitwendige scheidingsconstructie van een verblijfsgebied niet kleiner dan het verschil tussen de in dat besluit opgenomen hoogst toelaatbare geluidsbelasting voor industrie-, weg- of spoorweglawaai en 35 dB(A) bij industrielawaai, of 33 dB bij weg- of spoorweglawaai.
2. Bij een krachtens de Wet geluidhinder of de Tracéwet vastgesteld hogere-waardenbesluit is de volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke geluidwering van een uitwendige scheidingsconstructie van een bedgebied niet kleiner dan het verschil tussen de in dat besluit opgenomen hoogst toelaatbare geluidsbelasting voor industrie-, weg- of spoorweglawaai en 30 dB(A) bij industrielawaai, of 28 dB bij weg- of spoorweglawaai.
3. Indien dit leidt tot een lagere karakteristieke geluidwering van de uitwendige scheidingsconstructie dan bij toepassing van het eerste of tweede lid het geval is kan de in het eerste en tweede lid bedoelde geluidsbelasting worden bepaald volgens het reken- en meetvoorschrift, bedoeld in artikel 110d van de Wet geluidhinder.
4. Op een inwendige scheidingsconstructie van een gebied als bedoeld in het eerste en tweede lid, die niet de scheiding vormt met een verblijfsgebied van een aangrenzende gebruiksfunctie waarop het eerste en tweede lid van toepassing zijn, zijn deze leden van overeenkomstige toepassing.
5. Een scheidingsconstructie als bedoeld in het eerste, tweede en vierde lid van een verblijfsruimte heeft een volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke geluidwering die maximaal 2 dB of dB(A) lager is dan de karakteristieke geluidwering als bedoeld in het eerste, tweede en vierde lid van het verblijfsgebied waarin de verblijfsruimte ligt.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2022, 21:49:45 »
@ronald Visser: In de aangehaalde artikelen van het bouwbesluit staan geen afstanden in genoemd. Alleen eisen aan geluidsnormen waaraan het gebouw moet voldoen. Het is namelijk afhankelijk van een aantal factoren.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2022, 21:51:42 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2022, 21:56:38 »
Afstanden zijn niet van belang het gaat om de gevolgen van geluid en trillingen.

Er is daarvoor ook een geluidskaart via de overheid in te zien.

https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/wonen/documenten/brochure-geluid.pdf

Verder ook nog wet milieubeheer.

Ronald Visser

Edit:
video van prorail
https://www.prorail.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-een-geluidproductieplafond-gpp



Er zijn ook veel uitspraken te vinden door Raad van State op internet, met afstanden soms genoemd.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2022, 22:05:49 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2022, 22:16:50 »
@Ronald Visser: En afstanden dat is nu net wat Teun wel wil weten  ;D Vroeger deed men niet zo veel met "geluid" en "trillingen". De vraag is een afstand te krijgen waarmee het bestaande (vrije) beeld van de (oude niet meer bestaande) spoorlijn te behouden is. Of je moet in de oude wetteksten van RO zoeken of daar een afstand in staat. Als alternatief heb je dan het oude NS (witte boekje) of huidige Prorail eisen zijn. Daar staan wat "harde maten" in. Of je een keer bij een oude RO-expert langs gaan.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2022, 22:33:44 »
Vroeger stonden dat soort zaken in de Spoorwegwet, bijvoorbeeld de Spoorwegwet 2020 (https://wetten.overheid.nl/BWBR0015007/2022-01-01), maar ik zie het daar zo 1,2,3 niet staan, maar ik heb ook maar even oppervlakkig gekeken.
Ons vorige huis lag langs de spoorlijn Dordrecht - Breda/Roosendaal en lag op minimaal 35 m van het spoor, wat toen de norm was.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2022, 23:11:30 »
In de jaren 90 in Groesbeek een woongebouw mogen  ontwerpen.
Toen moesten volgen het toen vigerende bouwbesluit  gebouwen 25 meter van de spoorbaan staan.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2022, 08:57:12 »
Sorry Ronald,
De witte boekjes zijn voor de technische uitvoering van Prorail beheersobjecten.
Ik heb ze allemaal al eens (moeten) doornemen..... :angel:

En toch is de geluidsnorm de belasting die mag plaatsvinden.
Die is bepalend en wordt vastgesteld, gemeten en berekend  ???.
Zie dus de geluidsatlas,...

Voldoet dat geluidsnorm uiteindelijk niet, dan aanpassingen.

Afstand als gevolg van trillingen is geheel afhankelijk van de ondergrond.
Veen/drassige bodem of zandpakket.

De genoemde afstand van 25 a 30 meter komt ook veel voor in de staten uitspraken.
Concrete afstanden? Ik zou zeggen tuinlengte, vanaf de afwaterings-/drainage sloot van het spoorbed.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2022, 09:29:12 »
In Amsterdam en Utrecht zijn kantoren en hotels tegen, en over het spoor gebouwd dus praktisch is de eis 0 meter, om er maar even een stelling in te gooien.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2022, 09:40:01 »
In Middelburg zijn studentenflats in aanbouw, ongeveer 10 meter van het spoor. In de jaren '90 stonden op die strook grond nog bedrijfsgebouwen. Die moesten toen weg want de gemeente vond het maar niks, van die bouwwerken die ingeklemd stonden tussen het spoor en de Kanaalweg.