Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
  

Auteur Topic: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm  (gelezen 4194 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Gepost op: 18 March 2022, 16:10:51 »
Goedemiddag,

Op het Langstraattraject wil men op een aantal plekken Tiny houses gaan bouwen. Gaat om de spoordijk in Geertruidenberg nabij Siemerink en de spoordijk bij Omschoor in Raamsdonksveer. De stichting SSG stelt mij een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Vraag: is er een (NS) norm die aangeeft hoeveel meter van het spoor onbebouwd moet blijven (uitgezonderd objecten zoals wachterswoningen, stations en perrons). Gaat dus om bebouwing die feitelijk gezien niets met het spoor te maken hebben. SSG vindt het zeer onwenselijk de zichtlijnen van spoortrace te blokkeren met nagelvaste obstakels. Vandaar de vraag.

Iemand die hierover iets zinnigs kan zeggen?

gr
Teun

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2022, 16:17:21 »
Wie of wat is stichting SSG en wat is hun rol in deze?

En voor de goede orde; op die plekken ligt geen meter spoor meer?
« Laatst bewerkt op: 18 March 2022, 16:24:01 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2022, 17:47:47 »
Klopt dat daar geen spoor meer ligt. Ik kom er praktisch ieder dag langs. Men wil voorkomen dat de spoordijk wordt volgebouwd en dat de zichtlijn wordt aangetast. Ik kreeg de vraag van Joke Serraris die zitting heeft in SSG (Stichting Spoorbrug Geertruidenberg):


Hoi Teun,
Ver uitgewerkt idee in Den Berg is om 2x stenen gebouw(tje), zo groot als grootste zeecontainer in spoordijk te bouwen nabij Siemerink. En evt tiny houses bij spoordijk bij Omschoor in Rveer. Vraagje aan jou: weet jij welke norm NS of vroeger bij Halve Zolenlijn gehanteerd werd om de meters vanaf rails onbebouwd te laten. Uiteraard zullen wachterswoningen, stations en perrons hiervan zijn uitgesloten. Maar dus losse bebouwing die feitelijk met spoorweg niets van doen hebben. Discussie hier spitst zich hart op hart toe. SSG vindt het zeer onwenselijk de zichtlijnen van spoortrace te blokkeren met nagelvaste obstakels.
Hoor graag je reactie.
Groetjes. Joke



Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2022, 18:00:33 »
Staat dit niet in een bestemmingsplan van een gemeente?
« Laatst bewerkt op: 18 March 2022, 18:02:50 door Jeronimos »
Jeroen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2022, 18:19:16 »
hoi,

Jep bestemmingsplannen zijn aangepast op de situatie ter plaatse. En gaan vooral over "hinder" van de spoorlijn. Zie ook Handreiking en nieuwbouw en spoortrillingen

Vraag: is er een (NS) norm die aangeeft hoeveel meter van het spoor onbebouwd moet blijven (uitgezonderd objecten zoals wachterswoningen, stations en perrons). Gaat dus om bebouwing die feitelijk gezien niets met het spoor te maken hebben. SSG vindt het zeer onwenselijk de zichtlijnen van spoortrace te blokkeren met nagelvaste obstakels. Vandaar de vraag.

Vroeger was er het "witte boekje" van NS  / Prorail. Je kan nu eens kijken naar Vergunningen voorschriften. Daar staan wel wat maten in met betrekking tot de zone waar Prorail wat over te zeggen heeft met uitleg wat er wel en niet mag in de verschillende zones. Voor de plaats van bebouwing wordt nu tegenwoordig gekeken naar de veiligheid. Dus wat wordt er over de weg / waterweg / spoorlijn vervoerd. Op basis daarvan is de afstand tot de bebouwing gebaseerd: Infomil Veiligheid basisnet bepalen

Maar informeren bij een expert ruimtelijke ordening is mogelijk een andere optie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2022, 21:26:34 »
Bouwbesluit:

Artikel 3.3. Industrie-, weg- of spoorweglawaai
 
Toon leden van toepassing en grenswaarden voor artikel 3.3




1. Bij een krachtens de Wet geluidhinder of de Tracéwet vastgesteld hogere-waardenbesluit is de volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke geluidwering van een uitwendige scheidingsconstructie van een verblijfsgebied niet kleiner dan het verschil tussen de in dat besluit opgenomen hoogst toelaatbare geluidsbelasting voor industrie-, weg- of spoorweglawaai en 35 dB(A) bij industrielawaai, of 33 dB bij weg- of spoorweglawaai.
2. Bij een krachtens de Wet geluidhinder of de Tracéwet vastgesteld hogere-waardenbesluit is de volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke geluidwering van een uitwendige scheidingsconstructie van een bedgebied niet kleiner dan het verschil tussen de in dat besluit opgenomen hoogst toelaatbare geluidsbelasting voor industrie-, weg- of spoorweglawaai en 30 dB(A) bij industrielawaai, of 28 dB bij weg- of spoorweglawaai.
3. Indien dit leidt tot een lagere karakteristieke geluidwering van de uitwendige scheidingsconstructie dan bij toepassing van het eerste of tweede lid het geval is kan de in het eerste en tweede lid bedoelde geluidsbelasting worden bepaald volgens het reken- en meetvoorschrift, bedoeld in artikel 110d van de Wet geluidhinder.
4. Op een inwendige scheidingsconstructie van een gebied als bedoeld in het eerste en tweede lid, die niet de scheiding vormt met een verblijfsgebied van een aangrenzende gebruiksfunctie waarop het eerste en tweede lid van toepassing zijn, zijn deze leden van overeenkomstige toepassing.
5. Een scheidingsconstructie als bedoeld in het eerste, tweede en vierde lid van een verblijfsruimte heeft een volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke geluidwering die maximaal 2 dB of dB(A) lager is dan de karakteristieke geluidwering als bedoeld in het eerste, tweede en vierde lid van het verblijfsgebied waarin de verblijfsruimte ligt.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2022, 21:49:45 »
@ronald Visser: In de aangehaalde artikelen van het bouwbesluit staan geen afstanden in genoemd. Alleen eisen aan geluidsnormen waaraan het gebouw moet voldoen. Het is namelijk afhankelijk van een aantal factoren.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2022, 21:51:42 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2022, 21:56:38 »
Afstanden zijn niet van belang het gaat om de gevolgen van geluid en trillingen.

Er is daarvoor ook een geluidskaart via de overheid in te zien.

https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/wonen/documenten/brochure-geluid.pdf

Verder ook nog wet milieubeheer.

Ronald Visser

Edit:
video van prorail
https://www.prorail.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-een-geluidproductieplafond-gpp



Er zijn ook veel uitspraken te vinden door Raad van State op internet, met afstanden soms genoemd.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2022, 22:05:49 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2022, 22:16:50 »
@Ronald Visser: En afstanden dat is nu net wat Teun wel wil weten  ;D Vroeger deed men niet zo veel met "geluid" en "trillingen". De vraag is een afstand te krijgen waarmee het bestaande (vrije) beeld van de (oude niet meer bestaande) spoorlijn te behouden is. Of je moet in de oude wetteksten van RO zoeken of daar een afstand in staat. Als alternatief heb je dan het oude NS (witte boekje) of huidige Prorail eisen zijn. Daar staan wat "harde maten" in. Of je een keer bij een oude RO-expert langs gaan.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #10 Gepost op: 18 March 2022, 22:33:44 »
Vroeger stonden dat soort zaken in de Spoorwegwet, bijvoorbeeld de Spoorwegwet 2020 (https://wetten.overheid.nl/BWBR0015007/2022-01-01), maar ik zie het daar zo 1,2,3 niet staan, maar ik heb ook maar even oppervlakkig gekeken.
Ons vorige huis lag langs de spoorlijn Dordrecht - Breda/Roosendaal en lag op minimaal 35 m van het spoor, wat toen de norm was.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #11 Gepost op: 18 March 2022, 23:11:30 »
In de jaren 90 in Groesbeek een woongebouw mogen  ontwerpen.
Toen moesten volgen het toen vigerende bouwbesluit  gebouwen 25 meter van de spoorbaan staan.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #12 Gepost op: 19 March 2022, 08:57:12 »
Sorry Ronald,
De witte boekjes zijn voor de technische uitvoering van Prorail beheersobjecten.
Ik heb ze allemaal al eens (moeten) doornemen..... :angel:

En toch is de geluidsnorm de belasting die mag plaatsvinden.
Die is bepalend en wordt vastgesteld, gemeten en berekend  ???.
Zie dus de geluidsatlas,...

Voldoet dat geluidsnorm uiteindelijk niet, dan aanpassingen.

Afstand als gevolg van trillingen is geheel afhankelijk van de ondergrond.
Veen/drassige bodem of zandpakket.

De genoemde afstand van 25 a 30 meter komt ook veel voor in de staten uitspraken.
Concrete afstanden? Ik zou zeggen tuinlengte, vanaf de afwaterings-/drainage sloot van het spoorbed.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #13 Gepost op: 19 March 2022, 09:29:12 »
In Amsterdam en Utrecht zijn kantoren en hotels tegen, en over het spoor gebouwd dus praktisch is de eis 0 meter, om er maar even een stelling in te gooien.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Afstand spoor tot bebouwing (niet spoorgerelateerd) norm
« Reactie #14 Gepost op: 19 March 2022, 09:40:01 »
In Middelburg zijn studentenflats in aanbouw, ongeveer 10 meter van het spoor. In de jaren '90 stonden op die strook grond nog bedrijfsgebouwen. Die moesten toen weg want de gemeente vond het maar niks, van die bouwwerken die ingeklemd stonden tussen het spoor en de Kanaalweg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.