Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Philotrain HSM 1023, de restauratie  (gelezen 7785 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Gepost op: 13 maart 2022, 15:05:52 »
Via een modelspoorvriend werd ik in de gelegenheid gesteld om voor een redelijke prijs een Philotrain HSM 1023 (Bello) over te nemen:



De loc reed soort van, maar afgezien van het voortbewegen verkeerde de loc klaarblijkelijk in doodsnood, aangezien er een afschuwelijk gekrijs werd voortgebracht bij elke millimeter die de loc zich verwijderde van het beginpunt.

Daarnaast bleek later dat het voorste wiel scheef stond, het drijfwerk aan 1 kant op verschillende punten verbogen was, het voorste wiel aan de rechterzijde enorm veel speling had omdat er een aslager leek te ontbreken, was er een drijfstang los en zag het lakwerk er uit om te huilen:





Daarnaast was er een remschoen afgebroken, waren diverse onderdelen van het chassis verbogen en miste er een zandstrooileiding. Op de kap zat de tenderbel los en had zich een soort vettig vuil zich in elk hoekje opgehoopt. Trouwens, niet eens alleen in elk hoekje, maar gewoon een soort plakkaat over de loc gevormd.

Nou ja, dat was het. Dacht ik... Toen ik echter de kap van het chassis scheidde, viel spontaan de motor uit elkaar. De mashima motor met kunststof achterzijde werd soort van bij elkaar gehouden door de kap, maar nu deze ontbrak vielen de veertjes en koolborstels en allerlei andere zaken er af. Nou ja, weet ik meteen waarom het ding in doodsnood verkeerde

Maar goed, wat was er nu echt aan de hand? Ik heb denk ik na veel zoeken en testen de oorzaak kunnen vinden bij het drijfwerk. Sterker nog, bij 1 boutje van de drijfstang. Sterker nog, bij de kop van dat ene boutje van de drijfstang:



De kop van dat boutje was zichtbaar afgedraaid, zodat de kop zou verzinken in de drijfstang en het niet zou aanlopen tegen bijvoorbeeld de kruiskop of de rest van het drijfwerk. Aan de andere kant was dat iets beter gebeurd, maar toch allebei net niet, getuige het uiterst vervelende piefje wat hier op de foto goed is te zien.

Mijn theorie na een paar keer testen: het piefje op de kop van het boutje van de drijfstang, kwam tegen de heen en weer bewegende kruiskop aan:



en blokkeerde die af en toe. Dat is een keer op hogere snelheid goed mis gegaan, waardoor het drijfwerk verboog, 1 drijfstang los liet, maar waardoor ook de motor soort van door de plotselinge krachten uit elkaar geduwd werd in een explosie van onderdelen. De motor en de tandwielkast hebben inmiddels al ff gezwommen in de wasbenzine en liggen nu in onderdelen enorm schoon te zijn:



Als je goed kijkt zie je ook de achterkant van de motor los liggen. Dat hoort dus 1 geheel te zijn.

Desalniettemin is er echter 1 geluk; nadat ik alles uit elkaar had geschroefd en ook het chassis had losgemaakt, kwam ik er achter dat alles nog steeds aanwezig was, dus ook het missende lager:



en belangrijker nog, alle veertjes die bij alle lagers horen. Dus, al met al is de situatie niet hopeloos, hooguit verschrikkelijk

Bij deze heeft de restauratie aangevangen en die is begonnen bij het drijfwerk, wat inmiddels hersteld is na tig pogingen. Het verschil is duidelijk merkbaar, want hoewel het nog iets zwaar loopt, loopt het nergens meer aan. Dat heeft een dagje prutsen en testen gekost en het resultaat is bemoedigend.

Wat gaat er gebeuren, het chassis, 1 setje wielen en de ketel gaan opnieuw gespoten (en belijnd) worden. Sommige onderdelen hebben al een nachtje gezwommen in de thinner:



Inmiddels zijn er ook transfers besteld voor de belijning en is er Alclad verf besteld voor de frontseinen. Als de boel gevorderd is komt er een Esu sounddecoder in en verlichting. De plek daarvoor heb ik opgemeten en dat gaat allemaal net onzichtbaar passen, zonder dat decoders het machinistenhuis vervuilen. The gauntlet has been thrown...

Oh ja, dit is nog wel lachen, de stouterdjes bij Philotrain hebben geprobeerd het logo van degene bij wie de locjes ooit zijn gebouwd door te krassen

Kijk:



Geschiedvervalsing in the making bij Philotrain


Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2022, 15:20:46 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2022, 16:37:49 »
Oww dit komt wel goed  (y)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2022, 17:59:05 »
Samhongsa - Korea

Gr, Rob

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2022, 19:46:16 »
Ja precies, zo'n beetje hofleverancier.

Hoe dan ook, met wasbenzine krijg ik de kap niet schoon, dus voorzichtig met wattenstaafjes en een sopje aan de slag gegaan. Dat gaat moeizaam, maar het gaat wel lukken. Maar wat een vette laag zit er op zeg, het lijkt wel smeer, voor 1 vierkante centimeter heb ik 2 tot 3 wattenstaafjes nodig. Gelukkig kost zo'n doosje maar € 0,89 Opnieuw spuiten was wat te enthousiast (gelukkig maar).

Wat wel opnieuw gespoten gaat worden is het chassis:



Volgens mij zitten de leibanen er in gelijmd en bestaan ze uit 1 geheel, dus eens kijken of ik die er nog uit krijg. Daarna verf er af en alles weer in orde maken. Ik moet zeggen dat het locje ingenieus in elkaar is gezet. Er is bijvoorbeeld goed nagedacht over stroomafname in zo'n klein locje.

Enfin, het meeste ligt nu uit elkaar, ik hoop dat ik er lekker mee kan opschieten. Als deze loc dan gebeurd is kan ik aan de ander beginnen, dus dit is vooral een studie object


Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2022, 19:48:29 door Tomasso »
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2022, 19:48:49 »
De leibanen kunnen toch ook blijven zitten?
Gewoon afplakken en/of schoonmaken met thinner na het spuiten.

Stephan.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2022, 19:54:02 »
Ja, kan ook

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2022, 15:08:39 »
Na 2 dagen poetsen begint het daadwerkelijk ergens op te lijken



Chassis ligt inmiddels in de thinner te badderen, dus eens kijken wat er allemaal los komt.

Frontseinen zijn inmiddels ook uitgeboord en uitgefreesd



da's mooi, kan daar mooi ledverlichting in. Alclad chroom en koper staan in bestelling, meteen doorpakken. Nu nog ruimte maken in het machinistenhuis voor de speaker. Dit begint zo mijn snelste project ooit te worden, niks voor mij Ik ben echt uit mijn doen...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2022, 15:10:11 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2022, 15:10:58 »
Weet je wat? Verf dat ding groen en geef 'm aan mij voor op Slopershamer. Ik heb daar nog geen Bello staan  (y)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2022, 15:12:42 »
Gheghe. Jij barst ook echt van de goeie ideeën

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2022, 16:37:58 »
Eigenlijk heb je nu een vreselijk goed lokkie, als ik dat zo lees: alles valt mee ;)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2022, 16:53:01 »
Het moet niet gekker worden idd...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2022, 16:55:28 »
Zo jammer, die snelheid. :angel:
Geen leedvermaak meer en weinig te lezen ;D ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2022, 16:55:35 »
Zo, dat begint nog een mooi ding te worden ook, en inderdaad doorgaan tot hij klaar is en niet te veel in allerlei futiliteiten blijven hangen.  (y).
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2022, 17:04:21 door prutser »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2022, 17:15:02 »
Ja m'neer

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Philotrain HSM 1023, de restauratie
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2022, 18:11:29 »
Tempo heb je flink te pakken (y)
Groeten,
Richard