Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14

Auteur Topic: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compatibel met z21  (gelezen 5258 keer)

VvKan

• Gast
Re: Pendeldienst besturing mbv Arduino, compatibel met z21
« Reactie #15 Gepost op: 13 March 2022, 11:21:00 »
De weergegeven vereenvoudiging doet geen recht aan de vraagstelling voor je eigen ontwerp.   De simpele oplossingen zijn dus niet één op één toepasbaar voor jouw bedoeling.
De verschillen zitten in het gebruik van meerdere treinen en meerdere wissels/mogelijkheden in je eigen ontwerp.  Als het maar om 1 trein op 1 traject ging hoeft er niet moeilijk gedaan te worden.
Algemene vraag wordt dan hoe je dit wil gaan besturen:  stand-alone of met een computer/programma, en tweede vraag: automatisch of handgestuurd.  Met een programma lijkt me dit geen enkel probleem op te leveren (behalve het invoeren van gegevens en condities zelf).

Nog een opmerking over je baanontwerp zelf. Aan de linkerkant komen de 2 uitgaande sporen (dubbelspoor) eerst bij elkaar, om dan meteen weer te splitsen in doorgaand spoor en verdekt eindstation.  Zou je hier niet met 2 wissels het eindstation direct bereikbaar maken, zodat een doorgaande trein uit de andere richting tegelijkertijd kan doorrijden ?  Een pendeltrein verstoort dan de sneltrein/IC niet.  Je zou dan zelfs ook 2 treinen tegelijkertijd kunnen laten vertrekken naar links (indien gewenst, want dan rijdt er 1 op "verkeerd spoor").

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #16 Gepost op: 13 March 2022, 11:57:41 »
Hoi,

Het klopt wat je zegt.
Maar ik geef met de schets aan waar het in het basisidee om gaat.
Bij de pendel modules gaat het om heen en terug.
Trajecten heb ik nog niet gezien.

Het schaduwdeel is ook nog in progress.
Het idee ontstond bij mij om de pendeldienst te scheiden van het doorgaande verkeer.
Het schaduwdeel gaat vanwege de beperkte ruimte niet zo zeer om het wegzetten van materieel maar meer in beweging houden van materieel.
Miss dat er in de toekomst nog aanvulling komt in de vorm van een goederentrein of een regionale doorgaande trein die niet stopt.

Voor de doorgaande trein is een passeerspoor wel handig.
Voor de trek/duwtreinen is ongeveer 90 cm nodig om ze kwijt te kunnen.

Totzover mijn ideeën erover.

Edit, wil gebruik van computer vermijden maar wel bedienen met de z21 app.
Of ik de router aanschaf weet ik nog niet.
Er is ook een Nextgen digikeijs om de wissels mee te doen.

Zoveel mogelijkheden.
Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2022, 12:04:14 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 13 March 2022, 12:16:41 »
Citaat
Met een programma lijkt me dit geen enkel probleem op te leveren (behalve het invoeren van gegevens en condities zelf)
Je moet alleen 73 euro neerleggen voor een R-bus terugmelder van DK of 90+ euro voor een originele Roco en dan moet je nog ik weet niet hoeveel geld neerleggen voor een computer met monitor en laptop en je moet je z21 en computer beide bekabelen aan dezelfde router. Zelfs als Koen zijn huidige werk pc of laptop wilt gebruiken en internet wilt blijven behouden, kan dat misschien wel 2 kabels van zolder naar thuis router betekenen. + als je dan met rocrail gaat spelen, heb je denk ik ook nog een freischalt code nodig. Dus om tenminste een paar van deze redenen, kan een computer programma onwenselijk zijn. Ik verwacht dat mijn printjes onder de ~8€ blijven.

Aangezien een stopplaats gewenst is, bedenk ik mij dat mijn print een onboard schakelaar of jumper nodig hebt, waarmee je kan kiezen of de richting van de trein wel of niet getoggled moet worden. De werking blijft feitelijk hetzelfde alleen de trein hervat zijn koers.

Omdat je hier tegelijkertijd een adres in 3 modules zou moeten inleren, kan je de inleerknopjes aan elkaar knopen buiten het board om. Dan kan je een externe schakelaar gebruiken om meer dan 1 module tegelijk een nieuwe adres mee te geven.

Zodoende wil ik ook een gemeenschappelijke schakelaar aanbrengen waarmee je de modules uit kan zetten met als bedoeling je pendeldienst te pauzeren naar believen. Zo kan IC verkeer ook over de stopplaats rijden zonder dat even later een van de pendeltreinen plots uit zichzelf gaat vertrekken.

Sterker nog, elke XpressNet apparaat weet alles van elke trein op elk tijdstip waaronder dus ook de snelheid. Je kan ze zodoende intelligent maken. Elke module stuurt 1 ingeleerd adres aan. Als er opeens stroom wordt gemeten, maar de snelheid van de pendeltrein is op dat moment 0 (of kleiner dan een bepaalde toegestane rangeersnelheid, ik noem maar wat hier   ::)) dan kan de module begrijpen dat de binnenkomende trein niet de pendeltrein is waar hij op wacht, die staat immers stil. Met als gevolg dat de module lekker niks doet  ;D

Dan heb ik nog een idee print ontwerp wat ik wil delen. Als je op een gegeven moment 5x een XpressNet interface gemaakt heb in je print ontwerpen en dan nog bedenkt dat je sommigen van je deze ontwerpen ook nog met DCC of Loconet wilt uitvoeren, dan heb je het probleem dat je jezelf moet gaan herhalen. Dit probleem moest ik oplossen.

Ik heb 3 losse interface shield gemaakt (althans 2, de loconet moet ik nog doen) en het is de bedoeling dat je deze interface printje tussen een basisprint en tussen een arduino Nano prikt.

Als ik dan een basis shield ontwerp hoef ik niet elke keer het interface gedeelte te maken en men heeft dan de keuze om wissels met Loconet, DCC of zelfs direct met XpressNet te schakelen (iets wat ik doe).

Ik heb nu nog wat vrije tijd aan mijn broek, dus ik ga lekker verder puzzelen met de pendel module (die dus ook in Loconet uitgevoerd zou kunnen worden  :angel:)

Nog 2 plaatjes  ;D
Het DCC shield

Het XpressNet shield

Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: 13 March 2022, 12:21:51 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #18 Gepost op: 13 March 2022, 12:29:00 »
Hoe zit het als je de IC treinen handmatig wilt rijden?
Het pendel verkeer (deels geautomatiseerd) moet dan stil blijven staan.
Via de Maus schakel ik dan bv een IC in.

Gr Koen.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 13 March 2022, 12:47:41 »
Als je de aan-uit schakelaar van de pendelmodules op uit zet, dan laten ze geen trein meer vertrekken. Ze kunnen dan nog wel een trein ontvangen, dus als je ze uitzet terwijl een pendeltrein aan het rijden is, dan wordt deze keurig opgevangen  :police: De pendeltrein blijft dan net zo lang stilstaan totdat jij de aan/uit knop weer op aan zet.

In de tussentijd kan je dan zelf een IC 'multimausen' naar believen  (y)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #20 Gepost op: 13 March 2022, 12:56:23 »
Of een leuk spelelement je.

Een timer inbouwen en in bepaalde tijd zorgen dat die IC gepasseerd is. ;D

bask185

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 13 March 2022, 14:15:41 »

De tijd dat de trein staat te wachten is per module instelbaar. De module doet niks als de pendeltrein stil staat, dus je zou inderdaad even gauw de IC langs kunnen sturen door de dienstregeling heen. Het is alleen niet de veiligste manier van werken, maar da's bijzaak  :police:

Ik heb een eerste print setup

1). Schema:

Het circuit linksboven is het 'reguliere' stroomdetectiecircuit* zoals we die meestal toepassen. Je kan op 2 spoorstaven stroom detecteren. De spoorstaaf die als eerste wordt getript, gaat dan als inrij melder werken. De andere sensor wordt dan automatisch de stop melder (die misschien overbodig is). Voor de stopplaats heb je wel beide melders nodig zodat je in beide richtingen kan stoppen.

Optioneel kan je de 6 polige header 'J1' gebruiken voor andere type sensoren zoals bijvoorbeeld een lichtsluis. Als je dat niet gebruikt, hoef je J1 niet te solderen, gebruik je die wel, dan kan je het hele stroomdetectie circuit achterwegen laten  :D

Die direction flip connector J5, daar kan je met een jumper selecteren of de trein moet omkeren (kopspoor) of juist niet (stopplaats)

Dan hebben we nog een viertal potmeters om het een ander in te kunnen stellen; snelheid, wachttijd, afremmen en optrekken.

Drie status leds zodat je straks kan aflezen wat het ding aan het doen is. Ben je iets aan het inleren? Is het adres ontvangen? is er een trein aan het remmen of optrekken? dat soort zaken allemaal.

En dan hebben we nog een vier polige kroonsteenaansluiting voor drie schakelaars; aan_uit, teach (inleren van potmeter waardes per adres) en new train (om van adres te wisselen). Het kan zijn dat de teach komt te vervallen, dat moet ik nog proefondervindelijk uitvinden. Ik heb wel liever een input te veel dan te weinig  :police:

2). Board:

3). Het zelfde board in 3D

Ik wil overigens alleen de ronde gelijkrichter vervangen door een rechthoekige, die zijn nagenoeg even groot maar solderen makkelijker.

Tot zover de stand van zaken.

Bas

* Ik ben me er van bewust dat hier verkeerde optocouplers staan, ik wil de pc824 gebruiken ipv van de pc827 maar die zit niet in Kicad. Verder klopte de pinout wel, dus dan maar zo.

« Laatst bewerkt op: 13 March 2022, 19:45:07 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Train-Science.com
Train-Science github

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #22 Gepost op: 13 March 2022, 17:03:49 »
Superdelux zo'n custum made print.

Dit wordt wel iets (y).

« Laatst bewerkt op: 13 March 2022, 17:06:54 door NS264 »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 15 March 2022, 20:27:58 »
Eerste batch printjes (5x) is besteld bij jlcpcb, zal wel ergens tussen 2 en 3 weken binnen zijn.

Ik heb op verzoek inmiddels een aansluit schema gefabriekt in paint.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #24 Gepost op: 15 March 2022, 22:38:10 »
Hoi,

Knap schema zo.
Ik verdiep me nog ff in dit met Bas achter de schermen om erachter te komen wat wat is en doet ;D

Gr Koen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #25 Gepost op: 16 March 2022, 08:00:13 »
Hoi! Lekker bezig.  (y)  (y)  Dit is wel een makkelijke oplossing. Het kost je wel 3 van de 31 XpressNet-adressen. Je kan niet alles hebben  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 16 March 2022, 10:00:15 »
Misschien geef ik Koen ook nog een multimaus enhancer  ;D. Ik heb nog nooit gezien dat iemand zijn 31 adressen kom opmaken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

ROn30

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 17 March 2022, 21:59:05 »
Citaat
je moet je z21 en computer beide bekabelen aan dezelfde router. Zelfs als Koen zijn huidige werk pc of laptop wilt gebruiken en internet wilt blijven behouden, kan dat misschien wel 2 kabels van zolder naar thuis router betekenen.

De router van mijn zwarte Z21 vind ik onhandig groot bovendien was het switchen tussen wifi netwerk een ergernis.
Windows 10 vond het thuisnetwerk incidenteel niet eens terug binnen de 10 minuten.

Die rommel heb ik vervangen door een TL-WR802N met  client mode enabled.
Subnet aanpassen in de Z21 en alles hangt aan het thuisnetwerk kosten 22 euro.

Ik weet niet of je een subnet kan aanpassen op een z21 (de witte).

bask185

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 01 April 2022, 22:10:44 »
Inmiddels printjes binnen, ik mis alleen nog een partij 15 polige shield headers.

De toren,

Je moet wel eerst de draadjes in het kroonsteentje stoppen voordat je alles op elkaar prikt. Anders kom je er verrekte lastig bij met je schroevendraaier  ::).

De losse basisshield, Xnet shield en arduino

En dan heb ik ook nog een loconet shield. Altijd handig.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #29 Gepost op: 03 April 2022, 10:22:13 »
Ik ben reuze benieuwd naar de testfase. (y)