Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:11:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: afgesplitst van een ander draadje, maar vinde de redenering toch wel vreemd  (gelezen 839 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Om niet in een ander topic helemaal off topic te gaan, maar hier waar off topic dan blijkbaar onmogelijk is.

Maar dit werd daar aangegeven:

... een klein elektrisch kacheltje gekocht, nu we sinds kort ook zonnepanelen hebben, is zo'n apparaat gerechtvaardigd .


Een statement die ik wel vaker hoor. "Ik heb zonnepanelen, dus kan ik rustig electra gebruiken."
Volgens mij is het juiste de bedoeling dat we zuinig zijn met energie, en de energie die we dan toch nodig hebben moet zo goed mogelijk zijn opgewekt voor de natuur.
Dus op zich prima om energie groen op te wekken, maar laten we dan vooral benodigde energie op een goede manier opwekken, en niet groen opgewekte energie maar gelijk weer verstoken omdat het toch groene energie was.

Want als jij die groene stroom niet gelijk weer verstookt kan die naar een ander die het nodig heeft waardoor een centrale op andere brandstof minder hoeft te produceren en je daar dus CO2 bespaard.
Bovendien is het maar zeer de vraag of je je eigen energie wel verstookt, grote kans dat als de zon schijnt het toch wel lekker behaaglijk is en de kachel niet nodig is, maar als de zon niet schijnt je wel extra warmte nodig hebt, en dus de centrales extra laat werken om dat op dat moment op te wekken.

En als je dan naar het totaal plaatje kijkt, productie, transport, plaatsing, en achteraf verwerking, dan zijn zonnepannelen toch ook niet de beste manier van groene stroom opwekken.
Wat niet wil zeggen dat we ze dus maar niet moeten plaatsen, ook ik heb ze. Maar dan moeten we nog wel altijd kritich blijven op ons gebruik en daar waar mogelijk kun je dan beter geen energie gebruiken, dan daar waar nodig kijken naar de meest efficiente manier.
En dat is voor waar ik bovenstaande uitgehaald hebt, misschien meer een extra radiator, en de bestaande radiator vrij houden zodat die zijn warmte ook goed kwijt kan.

Groet,
Roelco

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: afgesplitst van een ander draadje, maar vinde de redenering toch wel vreemd
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2022, 08:56:36 »
Ik vebruik niet anders als voordat ik ze kreeg. Heb ze puur genomen om dat deel van de energierekening omlaag te krijgen. Anders wordt het als je bv een warmtepomp hebt, dan gaat je verbruik flink omhoog en heb je die panelen gewoon nodig :)

Maar als hij een elektrisch kacheltje wil gebruiken omdat hij die panelen heeft; prima toch? Uiteindelijk is hij toch goedkoper uit.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: afgesplitst van een ander draadje, maar vind de redenering toch wel vreemd
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2022, 08:56:56 »
Bovendien: als de zon schijnt is het warm en dan heb je geen extra verwarming nodig. Het is ook niet efficient om zonlicht/warmte om te zetten in elektriciteit en dan die elektriciteit weer in warmte.
Andersom: als de zon schijnt, kun je de elektriciteit van de zonnepanelen gebruiken om met een warmtepomp/airco je huis te koelen.

Er bestaan regelsystemen die kijken of je meer produceert dan verbruikt (en dus aan het net teruglevert) en dan b.v. een electrische boiler inschakelen om het overschot op te slaan in warm water, de Solar Diverter.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2022, 13:52:21 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: afgesplitst van een ander draadje, maar vinde de redenering toch wel vreemd
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2022, 09:43:06 »

Maar als hij een elektrisch kacheltje wil gebruiken omdat hij die panelen heeft; prima toch? Uiteindelijk is hij toch goedkoper uit.

Daar heb ik dus mijn vraagtekens bij. Ik vind het niet echt prima om een elektrisch kacheltje te gebruiken omdat hij toch die panelen heeft.
Dan moet je het ook beperken tot de kachel alleen aanzetten als de panelen ook genoeg opwekken.

Een extreem geval wat ik hoorde, iemand zette de elektrische kachel aan om de stroom van de panelen op te maken, en vervolgens de ramen open omdat het anders te warm werd.

En of hij goedkoper uit is? Ook dat vraag ik me af. Als hij z'n radiator vrij maakt zodat die zijn werk kan doen is die kachel misschien helemaal niet nodig, en kun je de stroom van de panelen gebruiken voor andere zaken die je toch echt nodig hebt.

Het doel zou moeten zijn: Zo min mogelijk energie gebruiken, en wat we gebruiken zo groen mogelijk.
En niet, gebruik groene stroom, en dan mag het best een paar(veel) KWh tje meer zijn dan nodig.

Roelco

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: afgesplitst van een ander draadje, maar vinde de redenering toch wel vreemd
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2022, 10:16:19 »
Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt Roelco. Los van zonnepanelen: stroom is op dit moment veel goedkoper dan gas, simpelweg omdat daar verlaging van energiebelasting op zit. Ik betaal met mijn variabel contract (wat elke maand anders is) op dit moment €2,10 voor een kuub gas. En dat vliegt de komende maanden omhoog. Ik stook dus bij met 2 electrische kachels van 2000W stuk die me samen 6 tientjes hebben gekost. En het loont kan ik je zeggen.

Gr, Ben.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: afgesplitst van een ander draadje, maar vinde de redenering toch wel vreemd
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2022, 10:18:54 »
Zuinig met energie is het ene uiterste, dus wel sparen maar zo weinig mogelijk verbruiken, oké.
De elektrische kachel aanzetten en de ramen open doen, is het andere uiterste: verspilling.

Mooi dat ik ze ook heb, maar ik doe wel meer elektrisch koken in plaats van de gaspitten gebruiken.

De gasketel voor (vloer)verwarming en warm water staat op zolder. Als ik beneden in de keuken warm water nodig heb, moet eerst de kraan een tijdje open voordat ik warm water heb - had. Ik heb een elektrisch keukenboilertje onder het aanrecht geplaatst, zodat ik direct warm water heb. Aangezien ik er het meest overdag gebruik van maak, ben ik mijns inziens voordeliger uit.

Aangezien gas duur is momenteel, heb ik in de douche de radiator (gasverwarming) laag staan en tijdens het douchen (ja ik ben een koukleum) zet ik een kleine elektrische kachel aan. Ook dat meestal overdag, en naar mijn idee ben ik ook nu voordeliger uit.

In de koude winterdagen stook ik op gas, maar soms ondersteund door tijdelijk een elektrische radiator aan te zetten en dit ook weer overdag. Mijn energieverbruik is in een laagbouwwoning met drie verdiepingen onder het gebruik van 1 persoon, dus het kan er mee door dunkt me.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: afgesplitst van een ander draadje, maar vinde de redenering toch wel vreemd
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2022, 10:20:20 »
Prima toch.
Als hij één kamertje moet verwarmen is het energiezuiniger om daar een elektrisch kacheltje aan te zetten dan om met een cv ketel het hele huis te verwarmen.
We doen toch ook niet moeilijk als er een (elektrische) airco wordt aangezet om te koelen zelfs al wordt de stroom daarvoor niet mede opgewekt met zonnepanelen.

Stephan.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: afgesplitst van een ander draadje, maar vinde de redenering toch wel vreemd
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2022, 11:14:26 »

We doen toch ook niet moeilijk als er een (elektrische) airco wordt aangezet om te koelen zelfs al wordt de stroom daarvoor niet mede opgewekt met zonnepanelen.

Stephan.

Nou wij wel. Hebben zelf geen airco in huis, is niet nodig als je beetje oppast met wat je doet, en ja, soms is het wat warm in huis, maar nooit heel veel dagen.
Daarnaast zitten we zowel overdag buiten bij warm weer, als tijdens warme nachten met open ramen binnen altijd in de herrie van de Airco's van de buren.

Dus ja, ook daar zeg ik, laat die dingen weg en als je hem hebt, laat hem uit en bespaar energie.

Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt Roelco. Los van zonnepanelen: stroom is op dit moment veel goedkoper dan gas, simpelweg omdat daar verlaging van energiebelasting op zit.

Gr, Ben.
Ben, volgens mij begrijp jij mij niet.
Ik kijk niet naar kosten, (na ja, wel een beetje natuurlijk, maar niet alleen ) dat ik iets extra's kwijt ben is niet z'n probleem als ik daardoor minder CO2 uitstoot heb.
En energie die ik niet gebruik is de beste besparing, voor zowel de kosten als voor de CO2 uitstoot.

En misschien is het inderdaad het beste om via een elektrische kachel te verwarmen, als dat berekend/bekeken is, helemaal prima.
Maar enkel het statement:
een klein elektrisch kacheltje gekocht, nu we sinds kort ook zonnepanelen hebben, is zo'n apparaat gerechtvaardigd

klopt niet. Als z'n kachel de beste oplossing is dan is die dat ook zonder zonnepanelen. En als het de slechtste oplossing is dan is dat nog steeds een slechte oplossing ook al heb je zonnepanelen.
Het hebben van zonnepanelen moet geen vrijbrief zijn om onbeperkt en zonder onderbouwing extra elektra te gebruiken.

Als de saldering wegvalt zal dat meer naar voren komen omdat je dan betaald voor wanneer je het gebruikt. Tijdens zonnige momenten kun je "vrij" je eigen opgewekte energie gebruiken (maar heb je het dus meestal niet nodig voor verwarming), maar als je gebruikt in de nacht of op sombere dagen moet je er als nog voor betalen.

De afgelopen dagen waren prima dagen voor de zonnepanelen, maar we hebben niet elektrische ( of op een andere manier ) ons huis hoeven te verwarmen, ook niet in de avond of nacht. Tijdens koude sombere dagen afgelopen winter moest dat wel, maar toen deden onze zonnepanelen niet zo veel, was er geen wind, en stond er dus gewoon ergens een centrale iets te verstoken om voor ons elektra op te wekken. Nou dan is het waarschijnlijk wel voordeliger, wat uitstoot betreft, om zelf gas te verstoken voor verwarming.

Groet,
Roelco

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: afgesplitst van een ander draadje, maar vinde de redenering toch wel vreemd
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2022, 11:19:44 »

Maar enkel het statement:
een klein elektrisch kacheltje gekocht, nu we sinds kort ook zonnepanelen hebben, is zo'n apparaat gerechtvaardigd

klopt niet.


Het klopt wel, er wordt fossiel gas bespaard ten gunste van groene stroom. En het spaart centjes.

Gr, Ben.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: afgesplitst van een ander draadje, maar vinde de redenering toch wel vreemd
« Reactie #9 Gepost op: 09 maart 2022, 13:35:25 »
Ben,

Het klopt niet, en dat is het probleem met dit soort opmerkingen.
Als je die zonnepanelen niet had gehad had je die kachel ook niet gehad.
Dus geen uitstoot bij de productie van die zonnepanelen en geen uitstoot bij de productie van dat kacheltje.
Geen uitstoot bij het transport van die zaken naar jouw huis. En geen problemen bij de verwerking daarvan als ze eenmaal af zijn.
Dat zou de besparing zijn geweest.

Nu zijn die zonnepanelen op zich goed zodat die de stroom opwekken van de verlichting die je toch wel aan hebt, of voor het aansturen van je baan omdat je toch wel met de treinen wilt rijden. Dan is het weer goed, want dan bespaar je fossiele brandstof die anders die elektra op had moeten wekken.

Maar nu ga je die opgewekte stroom direct weer omzetten naar warmte, je bespaard dus niets omdat je anders die kachel niet had gekocht, zie het statement:
een klein elektrisch kacheltje gekocht, nu we sinds kort ook zonnepanelen hebben, is zo'n apparaat gerechtvaardigd

En dan wat beteft de kosten ( beetje lastig gezien de huidige situatie waarin prijzen nogal kunnen verschillen, maar wat ik vond ):
1mm3 gas kost ongeveer 1.80 euro. ( vond prijzen tussen de 80 en 2.80 )
dat staat voor ongeveer 10KWh (beetje afhankelijk van welke site net iets meer of net iets minder. )
10Kwh kost aan elekra 0.30 X 10 is 3 euro. (ook wel wat lager gezien van 0.24, maar is nog 2.40)

Er zit dus niet zo heel veel verschil, en met de juiste contracten is gas nog altijd goedkoper dan elektra.

En ja ik weet, je hebt zonnepanelen, dus je elektra is vrij, maar dat is dus alleen als je 100% van je elektra gebruik zelf opwekt, en dan nog alleen zolang saldering nog wordt gebruikt.

Dan de CO2 uitstoot.
Gas stoot per m3 1.9 kg CO2 uit.
grijze stroom 0.649 kg CO2. Voor die 10KWh is dat dus 6.49Kg.
Dus dat is ook heel wat extra uitstoot.
En ja de stroom opgewekt door dat zonnepaneel geeft geen CO2. Maar als je dat kacheltje dus aanzet tijdens bewolkte of regenachtige dagen zonder wind dan moet er toch echt ergens een centrale zijn werk doen en is het toch echt grijze stroom.

Daar komt bij dat de productie van z'n paneel ook een uitstaat heeft van ongeveer 320Kg. (plus transport uitstoot, maar daarbij hangt het dus af welke je hebt)

Daar kun je dus 168m3 gas voor verstoken. (320/1.9)
Dat is dan 168X10 is 1680KWh.

Een zonnepaneel van 320Wp geeft per jaar ongeveer 272KWh. 1680/272 = 6 jaar om dit terug te verdienen.
Maar dat is dan als je het gehele jaar door ook alle stroom van dat paneel gaat gebruiken voor de kachel waardoor je het gas bespaart. Maar het grootste deel van het jaar hoef je niet te stoken. En als je al stookt zul je nog zeker niet altijd dat kacheltje ook aan hebben.

Dus samenvattend is het zeker niet gerechtvaardigd om z'n kacheltje te kopen enkel en alleen omdat je zonnepanelen op je dak hebt liggen.

Groet,
Roelco


HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: afgesplitst van een ander draadje, maar vinde de redenering toch wel vreemd
« Reactie #10 Gepost op: 09 maart 2022, 16:12:42 »
Misschien wel voor de heerlijke luxe warmte gekocht om ervan te genieten zonder al te grote schuldgevoelens aangepraat te krijgen.  :)