Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Reedcontacten ?  (gelezen 8670 keer)

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Reedcontacten ?
« Gepost op: 24 March 2008, 14:31:58 »
Hallo allemaal,
ik zit met het volgende probleempje.
Ik wil een motor, die een object aandrijft, bij een vooraf ingestelde positie (stel 3 van 5 posities in totaal)
laten afslaan, zodat het object bij pos. 3 blijft staan.
Na een poosje wil ik dan de aandrijving weer instellen naar bijv. pos. 5, waar de aandrijving weer moet afslaan.
Ik heb zitten denken aan reedcontacten, die de stroom op de aandrijving afsluiten.
Maar ik meende eens begrepen te hebben, dat je een reedcontact niet permanent ingeschakeld mag laten, en dat is
wel wat gebeurt, als het object stil blijft staan.
Kan dit zo, of loop ik gevaar van doorgebrande (??) reedcontacten?
Of heeft iemand een beter idee hiervoor?  Graag tips.
M vr gr,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2008, 14:46:51 »
Je kunt een reedcontact zonder meer permanent in laten staan. Mits je de toegelaten stroomwaarde niet overschrijdt zal het niet verbranden.
Wat er wel kan verbranden is de apparatuur die er achter geschakeld zit. Het verhaal is bekend dat wisselspoelen zonder eindafschakeling verbranden als je er te lang spanning op laat staan. Ik denk dat je daardoor op het verkeerde been bent gezet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2008, 15:06:47 »
Beste Wim,
Zoals Klaas al aangaf mag is er geen enkel probleem om een reed in geschakeld te laten.
In jouw geval lijkt mij een relais aansturing het meest simpel.
Geef iedere positie een reed kontakt die een relais opzet en de motor
spanning onderbreekt. Door het relais kontakt weer handmatig te overbruggen zal de motor weer gaan lopen naar de volgende positie en
daar weer dezelfde toepasing relais en motor sturing.
Je kan ook kiezen voor reed omschakel kontakten waarbij het relais dan in de positie uit wordt geschakeld heeft dit voordeel dat het relais alleen op komt tijdens de motor sturing.
Ja het lijkt misschien wat moeilijk om te lezen maar ik kan het ook wel even op papier zeten of misschien heeft er wel iemand een schema klaar liggen.

wil.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2008, 16:52:13 »
@ Klaas en Willem,
vast bedankt voor jullie reactie.
Ik ben niet thuis in electronica, dus toch nog even een vraag. Als ik bijv.
het reedcontact een schakelaar (met eindafschakeling) laat omzetten,
waardoor de motor stroomloos komt te staan, zou ik dit kunnen realiseren
op mijn voorgestelde manier?
En welk relais zou ik dan het beste kunnen nemen, Willem. Heb je daarvoor
een advies?
M vr gr,

Wim


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2008, 17:01:41 »
Wat bedoel je met "het reedcontact een schakelaar laat omzetten" ?

Zo'n soort schakelaar is een relais ?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #5 Gepost op: 24 March 2008, 17:23:41 »
En hoe ga je de boel dan weer in gang zetten? Daar al over nagedacht?? ::) ::)

Mvg
Wim.



Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #6 Gepost op: 24 March 2008, 17:29:42 »
In jouw geval lijkt mij een relais aansturing het meest simpel.
Geef iedere positie een reed kontakt die een relais opzet en de motor
spanning onderbreekt. Door het relais kontakt weer handmatig te overbruggen zal de motor weer gaan lopen naar de volgende positie en daar weer dezelfde toepasing relais en motor sturing........
Ja het lijkt misschien wat moeilijk om te lezen maar ik kan het ook wel even op papier zeten of misschien heeft er wel iemand een schema klaar liggen.

wil.

Sorry Santerdam, zoals ik al aangaf, ik ben niet thuis in dit soort dingen,
dus dan maak je dergelijke stomme opmerkingen.
@Wim,  zoals Willem22 al noemde, kan ik toch de motor weer handmatig
in schakelen?  Dat was ik toch al van plan. Vind 't  ook niet erg, dat dit niet
"automatisch"  kan.
@ Willem22, misschien dat voor een leek als mij, iets op papier wel meer spreekt.
Ben je bij voorbaat al dankbaar voor het aanbod.
M vr gr,

Wim

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #7 Gepost op: 24 March 2008, 19:24:30 »
Wim, mijn gevoel zegt me dat we op dit forum duidelijker tips kunnen geven als je iets meer informatie geeft over 'het probleem en het doel'.

Daarom een paar vragen :
  • Kun je duidelijker zijn over 'het object'.
  • Loopt de motor maar in één richting, van 1 naar 2-3-4 naar 5 en kom je dan weer bij 1. Of draait de motor de andere kant in en ga je van 5 via 4-3-2 terug naar 1 ?
  • Is de draairichting van de motor überhaupt belangrijk en instelbaar?
  • Denk je voor de besturing aan 5 knopjes. De knop die je indrukt correspondeert met een van de vijf bestemmingen ? Of gaat de knop het aantal 'stappen' aangeven ?

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #8 Gepost op: 24 March 2008, 20:29:29 »
Ja Santerdam, je hebt gelijk, ik moet daarin duidelijker zijn.
Het gaat mij om een zelfbouw draaischijf; wegens plaatsgebrek kan ik met
een merkschijf niet uit de voeten.
De motor kan/mag in 1 richting lopen, maar dat hoeft niet persé zo te zijn.
Maar helemaal ronddraaien is voor mij geen probleem. De draairichting is
eigenlijk helemaal niet belangrijk, hooguit misschien wat eigenaardig dat je
van 1 via 4 naar 2 zou gaan.
Bij de knopjes denk ik dan aan de corresponderende bestemmingen. Dus in mijn
eerste voorbeeld: komt van pos. 1, loc rijdt op schijf, pos.1 wordt handmatig
uitgeschakeld, pos.3 handmatig ingeschakeld, en de schijfmotor wordt handmatig
ingeschakeld.
Dus in principe staan alle pos. uitgeschakeld, en wordt alleen de gewenste pos. handmatig
ingeschakeld.
Ik wil de reedcontacten (of wat het ook mag worden) dus gebruiken om de
schijf in de juiste pos. (pos.3) te laten stoppen. Ik veronderstel dat dit, na een
juiste plaatsing van de contacten, zuiverder zal zijn, dan wanneer ik de schijf
handmatig draai en laat stoppen.
Maar goed, als ik nog niet duidelijk genoeg ben, laat 't me dan a.u.b. weten.
Groet, Wim

« Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 20:34:12 door Wim Janse »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #9 Gepost op: 24 March 2008, 20:40:40 »
Vanavond zal ik een klein schema voor je maken, dat lukt wel met 5 druktoetsen, reedcontacten en 'n paar relais. Maar ik voorzie wel een probleem bij het exact stoppen. Bij een reedcontact de motor stoppen is niet nauwkeurig genoeg. Je zult iets mechanisch moeten verzinnen om de draaischijf op de juiste positie te fixeren. En hoe ga je dat weer 'lossen' voordat de schijf gaat doordraaien ?

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #10 Gepost op: 24 March 2008, 21:39:45 »
.......Maar ik voorzie wel een probleem bij het exact stoppen. Bij een reedcontact de motor stoppen is niet nauwkeurig genoeg.
Ook niet als de motor heel erg langzaam draait?  Want zo'n ex. wil ik wel toepassen. Denk in dit verband even aan het Fallermotortje, dat bij de loopband
zit van het perron met bewegende reizigers.


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #11 Gepost op: 24 March 2008, 22:15:39 »
Wim,

Is een stappenmotor en een stappenmotor sturing dan niet een veel betere oplossing??

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #12 Gepost op: 24 March 2008, 22:20:34 »
Als je de stroom onderbreekt, staat de draaischijf niet als een blok stil. De kans is groot dat het nog een beetje door zal draaien, afhankelijk van soort aandrijving, snelheid en gewicht.

En ik heb het vermoeden dat de motor + aandrijving de schijf ook niet voldoende fixeren. Als een loc op de schijf gaat rijden moet de rails tamelijk precies in lijn staan. De loc trilt en dreunt best wel een beetje, de draaischijf zou wel eens kunnen wegdraaien.


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #13 Gepost op: 24 March 2008, 22:28:10 »
Hierbij een eenvoudig schema voor de bediening via knoppen en reedcontacten.



De drukknop laat het relais aantrekken. Het relais heeft twee maakcontacten.
- Het eerste maakcontact zal het relais vasthouden als de drukknop wordt losgelaten. In deze voedingslijn is het reedcontact opgenomen, dat verbreekt zodra de draaischijf op die positie is aangekomen. (Let op : Dit is dus een verbreek-reedcontact)
- Het tweede maakcontact van het relais laat de motor (M) draaien.

Deze schakeling heb je 5 maal nodig voor de 5 standen van je draaischijf.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: Reedcontacten ?
« Reactie #14 Gepost op: 24 March 2008, 22:37:09 »
Een stappen motor aansturing is het mooiste maar waar gaat het hierom
Wim is geen elektronikus en zoekt een eenvoudige oplossing en dat is nu de uitdaging.
Kijk maar even draaischijf in aanbouw.


http://www.freewebs.com/modelspoorgroep/draaischijf.htm

De besturing zal zo eenvoudig mogelijk door mij gemaakt worden.
Natuurlijk is het stoppen een probleem op de juiste positie maar zal met een penverbinding met relais aanstuiring gebeuren of een andere fix
mogelijkheid.

wil.