Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
  

Auteur Topic: Noorse modelspoorbaan Nordlandsbanen: stasjon Hell - Polarsirkelen, deel 2  (gelezen 894 keer)

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Ruim een jaar geleden heb ik voor het laatst iets laten zien van mijn nieuwe Noorse baan in aanbouw. Daarom eerst een korte introductie voordat ik inga op de laatste vorderingen. De planning is dat de baan begin van deze zomer gereed is.

De belangstelling voor de Noorse spoorwegen, in mijn beleving geen alledaags onderwerp, bleek in de afgelopen jaren groot te zijn. Daarom is het plan opgevat om een nieuwe Noorse baan te bouwen. Eentje waarvan nog geen tentoonstellingsbaan bestaat. Uiteindelijk uitgekomen bij de Nordlandsbanen in het hoge noorden van Noorwegen. Van de ruim 700 km lange spoorlijn Nordlandsbanen is station Hell (Hell stasjon) en de kruising van de poolcirkel (Polarsirkelen) als hoofdthema voor de modelspoorbaan gekozen. Voor scenery en sporenplan is uitgegaan van het jaar 2000.

De baan laat de contrasten zien tussen het ruige fjelllandschap van de poolcirkel en het groene landschap meer zuidelijk op de Nordlandsbanen. Een contrast dat men ervaart bij een reis met de trein over de Nordlandsbanen. Het is een modelspoorbaan met uiteraard Noorse treinen, die rijden of gereden hebben op deze lijn, én met de mogelijkheid tot rangeren en stoppen bij een station.

Documentatie is in de loop der jaren al bijeengebracht tijdens mijn jaarlijkse vakanties naar Noorwegen. Plattegronden van gebouwen waren gemakkelijk te vinden op de Noorse topografische kaart, die voor iedereen vrij beschikbaar is. Door een enthousiaste Noorse modelspoorder zijn tekeningen van de (stations)gebouwen, die langs de Nordlandsbanen staan, toegestuurd. Rollend materieel was al deels voorhanden, ook binnen ons team. Aanschaf van ontbrekend materieel bleek geen al te groot probleem. Er zijn wat dat betreft nog wel een paar wensen. De basis was daarmee gelegd.

Het uitgewerkte gedeelte is 6 meter lang en tot 1 meter diep.  Zoveel mogelijk wordt gebruik gemaakt van de spullen van mijn eerste Noorse baan Flåmsbana Berekvam. Zoals schaduwstation, onderstel, verlichting en bedieningslessenaaar. Het transportvolume is daardoor ongeveer hetzelfde.

De baan is naar origineel voorbeelden gebouwd, zowel wat betreft bebouwing als landschap. Links het gebied Polarsirkelen. In het midden ligt Hell stasjon. Rechts de onderhouds- en locomotievenloods naar voorbeeld Majavatn.





Onderstaand een paar fotos van de baan in aanbouw.



stasjon Hell




Polarsirkelen



Lokstall Majavatn

wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2022, 14:31:31 door ex44. Reden: Overtollige witruimte verwijderd »
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).