Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: Magneetkoppeling Krois  (gelezen 1007 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Magneetkoppeling Krois
« Gepost op: 12 February 2022, 17:13:45 »
Beste mensen,
Heeft iemand ervaring met de magneetkoppeling van Krois? Krois beweert dat slechts één Kroiskoppeling boven de magneet (die tussen de rail ligt) de loc en wagon laten ontkoppelen. Als ik zelf een loc en een wagon voorzien van de Roco universeelkoppeling ontkoppel moet ik beide palletjes (lees pallutjes ;) )naar boven drukken op te ontkoppelen. Geldt volgens mij voor alle koppelingen dat je de palletjes omhoog moet drukken.
Ik weet dat Kadee ook dergelijke magneetkoppelingen heeft, maar daar moet je de trein iets naar achteren drukken. In een geautomatisserd programma wordt dat gedoe op de strekkende milimeter.
Ik heb natuurlijk ook al gekeken in de Encyclopedie, maar die toont geen "reviews".
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

VvKan

  • Gast
Re: Magneetkoppeling Krois
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2022, 18:09:09 »
Ervaring niet, maar de werking is wel duidelijk.
Een haak- of beugelkoppeling (zogeheten Standard of een Roco universele) haakt achter een opstaand stukje van de Krois koppeling, net als bij gewone koppelingen.  De Krois koppeling heeft zelf geen beugel.   Bij het ontkoppelen duwt een plaatje het beugeltje of haakje omhoog, zodat die niet meer achter het opstaande stukje haakt:  ontkoppeld dus.

Je opmerking over Kadee klopt, maar niet helemaal als het gaat over gedoe met een geautomatiseerd programma.
In moderne decoders kun je instellen, dat de loc eerst een miniem stukje achteruit rijdt om de koppeling te ontlasten, dan wordt pas ontkoppeld en daarna rijdt de loc een stukje naar voren.  Standaard procedure bij veel decoders.
Als je dus een trein boven de magneet stopt (hoeft dus niet op de mm. nauwkeurig)  kun je met de opdracht "ontkoppelen" de procedure in werking stellen.  Klaar.

(PS  overigens geldt dit voor bijna alle ontkoppelen:  ontkoppelen onder spanning/belasting gaat niet, of zeer lastig/onbetrouwbaar)
« Laatst bewerkt op: 12 February 2022, 21:24:49 door VvKan. Reden: taalfout »

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Magneetkoppeling Krois
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2022, 22:06:31 »
Dank je wel Veroniek. Nu begrijp ik de foto op de website van Krois ook beter.
Nadeel is wel dat er maar één koppelend haakje aan de loc hangt. Dus wellicht een grotere kans op afhaken.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak