Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
  

Auteur Topic: Baanplan van Daan (h0)  (gelezen 1393 keer)

Daan Knoben

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Baanplan van Daan (h0)
« Gepost op: 12 February 2022, 15:31:42 »
Hoi allemaal,

Na jaren de hobby weer opgepakt, en mijn account weer afgestoft, evenals bij de buren.
Zolder helemaal leeggeruimt, en een schaduwstation met 10 sporen plus tafel gemaakt.

Nu bezig met het baanplan voor het zichtbare gedeelte, en hier wil ik graag jullie feedback voor ontvangen.

Het is een C vormige baan van 4,5 x 3,75 x 2,60m volgens Nederlands thema tijdperk V/VI.
De bedoeling is dat een dubbelsporige lijn (vanuit spiraal 2) met internationaal karakter eindigt in een groot station, van waaruit de lijn enkelsporig nog doorloopt naar een denkbeeldige haven met daarbij een kleine personenlijn met boemeltjes (spiraal 1).

Ik heb mezelf enkele doelen gesteld:
  • Minstens 1 perronspoor van 4m voor een complete ICRm trekduw-stam
  • Boogstralen boven de 1 meter, langs de perrons liefst groter
  • Rangeermogelijkheden
  • Uithaalsporen voor tractie
  • Alleen slanke wissels
  • Perronsporen liefst via maximaal 1 afgebogen wissel te bereiken
  • Opstelsporen voor leeg materieel a la Plan-V, Lint, etc.



De donker blauwe sporen zijn de 2 perronsporen waartussen het grote eiland perron komt. Het onderste perronspoor krijg een a/b, waar vanuit het rechtse gedeelte de boemeltjes kunnen vertrekken richting spiraal 1). De roze sporen zijn uithaalsporen voor tractie. Groene sporen zijn voor goederentreinen, allemaal tussen de 2,5 en 3,5m lang. De bruine sporen zijn voor het opstellen van lege treinstellen/werktreinen/tractie. Het beige spoor is een kleine goederenaansluiting (had hier liefst 2 sporen gehad maar dat wordt teveel proppen).

Heb de wisselstraat voorzien van 2 gebogen wissels van weichen-walter (op basis van 2274/2251), en de wisselstraat zo gemaakt dat tijdens het kopmaken van een loc op het bovenste perronspoor er nog steeds treinen van en naar het onderste perronspoor kunnen. Het spoor tussen de blauwe en de goederensporen in is bedoeld voor doorgaande treinen. Heb gepoogd hier ook zo min mogelijk afbuigende wissels in te stoppen, maar dat valt gelet op de ruimte tegen om te realiseren.

Het allerbovenste spoor zit ik nog over de denken om daar een autotrein perron met koplading van te maken, maar daar ben ik nog niet over uit.
Verder zie je dat er aan de rechterkant nog een aantal releatief scherpe knikken in zitten. Dit heb ik bewust gedaan zodat ik de rest juist veel ruimer kan leggen, en het idee om schuin vanuit A naar B een wegviaduct te maken, zodat het die knikken een beetje uit het zicht haalt. Geeft meteen ook weer wat diepte werking.

Ben benieuwd of jullie nog goede tips op- en aanmerkingen voor me hebben. Hieronder nog een 3D beeldje van de wisselstraat, en kijkt best lekker weg al zeg ik t zelf. Het Engels wissel onderin de wisselstraat had ook een half engels wissel kunnen zijn, maar aangezien marklin ze niet heeft, en laten bouwen erg duur is, neem ik t maar op de koop toe.


Groeten,
Daan
« Laatst bewerkt op: 12 February 2022, 16:03:28 door Daan Knoben »

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan van Daan (h0)
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2022, 11:36:43 »
Komend vanaf spiraal 2 sla je af naar het groene gedeelte (goederen).  Als je nu iets wil rangeren moet altijd gebruik worden gemaakt van de hoofdbaan.  Dat zou ik veranderen, zodat het uitloopspoor bereikbaar wordt zonder het andere verkeer te hinderen.
Dat betekent waarschijnlijk, dat je daar de hele wisselstraat gaat veranderen en ook het "probleem" van de dubbele Engelsman mogelijk gaat voorkomen.   Ook als het zou betekenen dat je daar wat sporen verliest, zou ik er dat voor over hebben: je rangeren wordt aan die kant beter en het is daar behoorlijk overvol.

Het omloopspoor van het achterste perronspoor heb je bij de wisselstraat ook nog helemaal rechts buitenom geleid.  Dat is niet direct nodig, dus zou in het echt ook niet bestaan.  Immers, de loc die omloopt zou alleen een binnenlopende trein vanaf spiraal 2 naar het voorste perronspoor kunnen storen.  Dat zal in een dienstregeling opgevangen worden ipv door 2 (dure) wissels. De loc zal òf vóór de binnenlopende trein naar zijn wachtplaats gaan (of direct terug naar zijn oude trein) òf hij wacht even tot de andere trein binnengelopen is

Daan Knoben

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Baanplan van Daan (h0)
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2022, 13:03:15 »
Komend vanaf spiraal 2 sla je af naar het groene gedeelte (goederen).  Als je nu iets wil rangeren moet altijd gebruik worden gemaakt van de hoofdbaan.  Dat zou ik veranderen, zodat het uitloopspoor bereikbaar wordt zonder het andere verkeer te hinderen.
Dat betekent waarschijnlijk, dat je daar de hele wisselstraat gaat veranderen en ook het "probleem" van de dubbele Engelsman mogelijk gaat voorkomen.   Ook als het zou betekenen dat je daar wat sporen verliest, zou ik er dat voor over hebben: je rangeren wordt aan die kant beter en het is daar behoorlijk overvol.

Het omloopspoor van het achterste perronspoor heb je bij de wisselstraat ook nog helemaal rechts buitenom geleid.  Dat is niet direct nodig, dus zou in het echt ook niet bestaan.  Immers, de loc die omloopt zou alleen een binnenlopende trein vanaf spiraal 2 naar het voorste perronspoor kunnen storen.  Dat zal in een dienstregeling opgevangen worden ipv door 2 (dure) wissels. De loc zal òf vóór de binnenlopende trein naar zijn wachtplaats gaan (of direct terug naar zijn oude trein) òf hij wacht even tot de andere trein binnengelopen is

Thanks dat had ik naar kijken.  Voor het omloop spoor achter echter denk ik dat ik zo laat.  Zeker als ik van het achterste spoor een perron voir autoslaaptreinen maak
« Laatst bewerkt op: 13 February 2022, 13:06:02 door Daan Knoben »