Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd  (gelezen 3849 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Gepost op: 02 februari 2022, 11:19:11 »
Voor de viering van 150 jaar spoorwegen in Nederland werd het idee geopperd om een deel van het museummateriaal wat zich in het spoorwegmuseum te Utrecht bevind, weer bedrijfsvaardig te maken. Tot het beoogde materieel wat in aanmerking kan komen tot restauratie behoord o.a. de gehele “Arend trein”, de NS 3737, de NS 103, en enkele goederenwagens. Buiten het museummaterieel om is ook gedacht om het mat’24, het Blokkendoosstel, uit te breiden en aan het opnieuw in dienst stellen van een De I of DE II. Deze laatsten behoren  nu net niet tot het museum bestand maar staan in het kader van de buitendienststelling van dit materieel in Roosendaal afgesteld. De STIBANS had zijn oog al op een DE I stel laten vallen en dit veilig gesteld. Dit was in eerste instantie niet de 41 maar de 36. Bij nader onderzoek bleek de 41 toch de beste papieren te hebben om voor restauratie in aanmerking te komen. Na het officiële “Go” ontstond er rondom de “Loods” een grote bedrijvigheid. De in loods opgeborgen Mat 36 252 van de STIBANS ging gelijk met de houten kolenbak uit het Museum naar Janssen in Bergen op Zoom, het NCS rijtuig A2 ging richting Koek in Mijdrecht en vanuit Utrecht ging de Arendtrein via de werkplaats Tilburg naar de hhWPL Roosendaal.


001 Een van de laatste grote klussen van de Utrechtse Spoorwegongevallenkraan was op het terrein van het NSM. Het betreft het optillen en plaatsen van de Arendtrein op enkele platte rongenwagens voor transport naar de Werkplaats Tilburg.


002 Bij aankomst in Tilburg werden loc en rijtuigen direct afgeladen en werd de gehele “trein ontmanteld, uit elkaar genomen, schoon gespoten en geconserveerd. Op de achtergrond zien we nog net de groene 1e klasse Dillicance staan
 

003 De wielassen van de drie rijtuigen, de tender en de loopwielen van de Arend met hun karakteristieke spaakwielen.


004 De grote drijfwielen zonder spoorkrans met de opnieuw geslepen krukas.



005 Projectleider Ad Smulders bij het ketelfront van de Arend. Het Stoomwezen heeft hier zojuist de keteldrukproef beëindigd en de ketel voor gebruik goed gekeurd. Links is nog net de lichtgele 2e klasse rijtuig ‘Char à bancs’ te zien


006 De bruine 3e klasse Waggon op gebokt en voorzien van enkele nieuwe panelen. De binnenkant van de wagen zal later in “houtfineer” geschilderd worden. Voorwaar al een kunststukje op zich.


007 De terzijde staande houten framebalken met opgeklonken scheenplaten


008 En zo ziet dan een samengestelde framebalk voor de “Arend” eruit.


009 Het Arend konvooi onderweg van Tilburg naar Roosendaal. Het konvooi bestaat uit  loc 2225. 2 Gs-en beladen met los materieel, de platte ongeremde Ks 953 2 830-9 beladen met 2 rijtuigen met tussen de wagonbakken de assen van de wagens en het Drijfwiel van de Arend. Dan volgen nog de koppelwagen 654 1 523-9 met de ketel en als laatste de Ks 953 2 829-1 met de overige wielassen tussen de tender en het groene 1e klas rijtuig.



010  en 011 Ik had een strategisch goed gekozen plek gevonden om het konvooi te platen maar was in de euforie van het moment ben ik vergeten goed op mijn camera te letten. Waarschijnlijk is in de haast om het transport te volgen het deurtje van de camera open gesprongen en een deel van het filmrolletje naar buiten gesprongen en heeft zo de film overbelicht. Dit is wat ik nog aan beelden heb kunnen redden

Volgende deel gaat over aankomst Roosendaal

« Laatst bewerkt op: 02 februari 2022, 11:21:34 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2022, 16:21:24 »
Leuk  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2022, 19:20:12 »
Grappig, nu staat de Arend in de loods van Hoorn voor een nieuwe upgrade.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2022, 11:34:41 »

012 Het voor de Arend nieuw aangelegde 300 meter lange “ Breedspoor”. Het zichtbare wissel is voor het breedspoor niet bruikbaar. De Arend kon alleen 300 meter recht vooruit en 300 meter recht achteruit rijden.


013 Na aankomst op het tractieterrein van Roosendaal duwde de 2225 het konvooi onder begeleiding van de rangeerder de loods in. De trein staat op het spoor naast de deur met het nieuw aangelegde breedspoor. Dit om het afladen makkelijk te maken


014  Voorop de Ks 953 2 830-9 staat de groene 1e klas ‘Diligence’. Tussen de ‘Diligence’ en het achterop staande gele 2e klasse ‘Char à bancs’ liggen de Drijf- en loopwielen van de Arend. Beide rijtuigen zijn in de kopwanden door Tilburg van gedeeltelijk nieuwe panelen voorzien. Voor de volledige restauratie van de “trein” zijn onder alle rijtuigen, de tender en loc de assen en veerpakketten afgenomen.


015 De volledig gestipte ketel met aangebouwde rookkast en vuurkist staat op de 954 1 523-9. De 523-9 is een ouder type koppelwagen die op het depot Roosendaal nog steeds in gebruik is.


016 Het bruine 3e klasse Waggon en de tender hebben plaats genomen op de Ks 953 2 829-1. De eerste rijtuigen van de Arend zijn geïnspireerd op de trekschuit: laag, met houten bankjes en weinig luxe. In eerste instantie zijn er 2 klassen: de gesloten ‘Diligence’ (1e klasse) en het gedeeltelijk open ‘Char à bancs’ (2e klasse). Tijdens de bouw wordt besloten om toch nog een goedkopere “Waggon” 3e klasse toe te voegen. De Waggon 3e klasse heeft onbeklede banken en geen ramen of andere bedekking tegen de elementen. Tot 1840 zijn alle rijtuigen donkerbruin geschilderd. Dit zorgt voor problemen bij de kaartcontrole. In die tijd kunnen veel mensen namelijk niet lezen en dus ook niet zien welke wagon welke klasse heeft. De conducteurs treffen vaak reizigers aan in rijtuigen van een hogere klasse dan waarvoor ze hebben betaald. In 1840 wordt daarom besloten en uitgevoerd, de 1e klasse word lichtgroen en de 2e klasse lichtgeel geschilderd. De 3e klasse blijft bruin. Om vergissing te voorkomen, krijgen ook de treinkaartjes dezelfde kleur als de desbetreffende klasse. De rijtuigen in het museum zijn replica’s en in 1939 voor NS gebouwd bij Werkplaats Zwolle.


017 De koppelwagen met ketel staat veilig in de loods en klaar om op zijn eigen spoor gezet te worden.


018 De nog met spanbanden gezekerde tender staat ook binnen. Na het afladen komt zij achter de Arend te staan


019 De twee Gs-en met o.a. de veerpakketten , schoorsteen, dom en ketelbekleding gaan als laatste de loods binnen en worden zo snel als mogelijk gelost. Nico heeft het loods spoor weer hard nodig..

Volgende, opbouw in de loods
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2022, 11:56:42 »
Leuk.
Het treinstel stond natuurlijk tientallen jaren in de open lucht bij de Maliebaan. Als kleuter het museum bezocht: een perron met stoomloks, de Longmoor was een soort speelobject zoals bij veel kinderboerderijen een tractor.
Aan de andere zijde van het perron de Arend met drie rijtuigen die elk ook te beklimmen waren, in een wagon zat men zonder beschutting, een had leren gordijnen en
 de derde had ruiten.
Op een grasveld stonden wat trams: paardetramwagsns en locomotief Vrijlandt van de Gelderse tram....
Ronald
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2022, 17:30:16 »


019 Na binnenkomst in de loods zijn alle componenten overgeladen op zgn normaalspoor transportspoorlorries. Dit is gedaan om enigszins transportabel te blijven zoals hier bij de loc en tender getoond. De breedspoorwielassen kregen wel een plaatsje op het speciaal langs het putspoor aangelegde breedspoor. Achter de Arend zien we het door de STIBANS bewaard gebleven Mat 46 tweewagenstel 273. Dit zal later door de STIBANS in bruikleen gegeven worden aan het NSM in Utrecht.


020 De drijfwielen met een goed ingepakte krukas. Naast de wielen liggen de stelbalken van de Arend met de aangeklonken scheenplaten. Let eens op het verschil in lengte van de asballansen voor de loop en die van de Drijfwielen. Op de achtergrond zien we de 252 van Mat ’36 en rechts is nog net een stukje van een van de DEI 41 draaistelen te zien.


021 De Arend ingeklemd tussen de 252, en de 273. Hier boven het putspoor, of werkkuil, is goed het verschil tussen breed en normaalspoor te zien. Wat opvalt is dat de drijfwielen breder zijn als normaal en zij geen spoorkransen hebben. Dat ontbreken van de spoorkrans gaf wel eens problemen bij het (met de hand) verplaatsen van de as. Zij raakte weleens het spoor bijster!


022 Nog steeds op de lorrie maar wel in de grondverf. De 273 kijkt toe. Door de lichte grondverf zijn de gaten in de cilinders, waar straks de zuigers in moeten bewegen, ook beter zichtbaar geworden.


023 De framebalken met asballansen zijn eindelijk op hun plaats aangebracht. En nee, het gewicht van de loc rust niet op dat blauwe 200 liter vat (drum) Aan de tender word door Tilburg nog hard gewerkt om deze ook op tijd rolvaardig te hebben.


024 De rookkast en vuurkist hebben een kleurtje gekregen en het begint weer op een locomotief te lijken nu ook de bufferbalk en het hekwerk zijn aangebracht. De schilder is er maar druk mee om evt kleine beschadigingen weer snel bij te werken.


025 Er komt schot in de zaak! Voor en naast de loc kunnen we de compleet gereviseerde zuiger en kleppenstangen ontwaren. Nu kan het betere technische werk aanvangen. De drijfwielen en een loopwiel hebben ook hun eigen kleur gekregen. Ik weet niet of dat het de kenner is opgevallen maar de treinstellen 273 en 252 wisselen nog al eens van plek = spoor!


026 Stil leven in de hHwpl Rsd. De assen van de Arend staan strak in de verf en de lagerblokken glimmen als een hondel.l in de maneschijn. Hier is werk van gemaakt. Op de voorgrond de veerpakketten van de complete trein


027 Op deze magazijnstelling liggen nog genoeg die een plekje op de Arend moeten vinden. Ik zie nog genoeg armaturen die gemonteerd moeten worden om de Arend weer als vanouds te kunnen laten presteren. Missen hier nog wel de schoorsteen met koperen kroon.


028 Bij de PR afdeling van NS groeide het idee om de wenskaarten voor 1986 met het thema “Arendtrein” uit te voeren. Volgens de PR afdeling zijn de drie wagons van de Arendtrein zover klaar dat er een fotoserie geschoten kan worden. Zo heeft de PR afdeling besloten dat de Arendtrein als basis onderwerp moest gaan dienen voor de Kerst- en Nieuwjaarskaarten. Tilburg kreeg de order om alles rondom dit voor Tilburg onzinnige onderbreking van de werkzaamheden voor te bereiden. (men was het verslepen van de 3737 nog niet vergeten)  Om dit te realiseren werd in Nico’s domein, dat is de kantine van de werkplaats, een kleine studio ingericht om de fotomodellen die de trein moesten gaan bevolken een klein beetje te fatsoeneren. Nee het is niet Len de Vries die daar bezig is!


029 De buitenkant van de lichtgroene 1e klasse‘Diligence’, de lichtgele 2e klasse ‘Char à bancs’ en de bruine Waggon 3e klasse mocht dan nog niet goed in de verf staan, daar heeft een professionele fotograaf geen problemen mee. Hier de opstelling van het licht en andere obstakels bij de rijtuigen achterin de loods. Helaas heb ik geen kaart mogen ontvangen dus kan ik hem hier ook niet laten zien.


030 Het was het Brabants Nieuwsblad ook niet ontgaan dat er in hun achtertuin iets groots stond te gebeuren. Ik heb “ze” maar even verder geholpen.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2022, 17:42:34 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #6 Gepost op: 08 februari 2022, 08:20:13 »
Ik heb enkele berichten van Robin en Eelco verplaatst naar het DEI 41 draadje. Daar komen zij beter tot hun recht.

Hans
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 22:15:21 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Renovatie Arendtrein 1986 Op eigen benen
« Reactie #7 Gepost op: 08 februari 2022, 15:36:05 »
 Het was voor de spoorliefhebber een goudentijd daar in de Hoge loods van Roosendaal. Om NS 150 tot een succes te maken werd er hard aan diverse projecten gewerkt die een rol bij de viering van dit feest moeten gaan spelen. Het zal de opmerkzame lezer van dit draadje over de “De Arend” en dat van de renovatie over de DEI 41 opgevallen zijn, dat er een grote hoeveelheid aan historisch materieel voor bij gekomen is.  Niet alleen “De Arend” maar ook stoomlocomotief NS 3737, locomotor NS 103 de STIBANS 1010, de 252 en 273, de houten kolenbak en het “Bosboom” rijtuig om er maar een paar te noemen vroegen de nodige aandacht en handen van “Roosendaal”. Als ik na een weekje varen weer eens in de loods ging kijken was er weer onnoemlijk veel gedaan en veranderd. Zo kreeg ik van Nico te horen dat er morgen iets speciaal stond te gebeuren. De volgende morgen stond er inderdaad een grote kranen voor de loods opgesteld en heerste er een zekere spanning onder het personeel in de loods! Wat is het geval. Ik kreeg te horen dat de “De Arend” vandaag op eigen benen gaat staan!


030 In zijn onberispelijke kaki “stofjas” ziet projectleider Ad Smulders toe dat alles volgens plan word uitgevoerd. De drie wielassen van de Arend worden op handkracht naar buiten geduwd en net voorbij de kraan geparkeerd. Hierna word de lorrie met daarop de Arend tot onder de kraan geduwd. De opgestelde kraan pikt in, en tilt de Arend hoog boven het breedspoor zodat de wielassen weer terug onder het frame gereden kunnen worden.


031 Op het ketelfront zien we rechts naast de lat een koperen plaat zitten. Deze plaat is door de inspecteur van het stoomwezen, na de ketelkeuring in Tilburg, als optische blijk van goedkeuring aangebracht.


032 De Arend zakt langzaam met zijn glimmend gepoetste lagerblokken tussen de scheenplaten. Op een paar kleine correcties na past het allemaal zuigend!


033 Daar staat ze dan op eigen benen! Na een paar maal heen en weer geduwd te zijn, snel terug naar binnen om de verbindingsstangen die tussen de scheenplaten aan te brengen en hem verder af te bouwen. De grootste klus die nog gedaan moet worden is het aanbrengen van zuigers, de stoomschuiven en het verdere “armen en benen werk” Als deze op hun plaats zitten kan de afstelling van de stoommachine plaats vinden. Eerst op lucht en later onder stoom..


034 Het gaat snel met de afbouw als je er even niet bij geweest ben. De ketel heeft de armaturen en de teakhouten bekleding weer terug gekregen, net zoals de dom en schoorsteen. De Arend staat hier geflankeerd door de NS 1010 en de NMBS 2525


035 Om de Arend schade vrij, en dan denken we aan de vers geschilderde bufferbalk, in en uit de loods te kunnen rijden, heeft Nico Vermeer zijn Sik 209  uitgerust met 1e klas stoot en trekwerk!


036 Morgenvroeg is de grote dag voor allen die aan het project “De Arend” hebben mee gewerkt. “De Arend” gaat onder stoom. De mannen van Tilburg lopen voor de zekerheid nog een laatste controle ronde. Genoeg water in de ketel en tender, kolen en smeermiddelen aanwezig? Nog eenmaal de Arend lang om evt kleine “vergetenheidjes” op te lossen zodat er morgen, op de grote dag, niets mis kan gaan.


037 EN DAN IS DE GROTE DAG AANGEBROKEN!


038 Daar de Chef werkplaats vandaag iets anders te doen heeft blijft de 209 op stal. Voor deze gelegenheid word de hulp van de 6.., de vaste rangeerloc van emplacement Rsd ingeroepen. Bakkie 512. sleept de “De Arend” met tender naar buiten. Jammer genoeg ziet de dag er zelf niet zo feestelijk uit, het is koud, grijs en nat. Nog een laatste controle en dan is het zover.


039 Het is aan Nico Vermeer de eer om het eerste vuur in de Arend aan te steken. Een ouwe lap gedrenkt in gasolie word door Nico, in het bijzijn van zijn onafscheidelijke sigaret, met verve aangestoken.


040 Na jaren stilstand en vuurloosheid duwt Nico het vuur de vuurkist in. De brandende lap word gevolgd door wat kachelhoutjes en daarna het wat grotere houtwerk (delen van Pallets). Als dat lekker doorbrand gaan de kolen op het vuur en de vuurdeur dicht!


041 Daar staan we dan, wachtend op de eerste rookkringels en het oplopen van de manometer. Peilglas is goed vol evenals de watervoorraad in ketel en tender.


042 Nico kan tevreden zijn, zijn vuurtje brand lekker en er komt rook uit de schoorsteen. Heel langzaam begint de manometer te klimmen naar de juiste werkdruk.


043 Alom tevreden gezichten. Het eerste deel is geslaagd. Als de manometer goed staat klinken de eerste tonen uit de stoomfluit ten teken dat het voor vandaag genoeg is geweest (het is al ver in de middag) De Arend word met klein vuur terug gezet in de loods en de nachtstoker loopt alles nog eens goed na zodat morgen vroeg de eerste proefritten onder stoom kunnen plaats vinden.!


044 De andere dag is het prachtig helder weer en kunnen de proefritten plaats vinden. Wel eerst even spuien! Je staat ervan versteld hoeveel mensen de stoomfluit gehoord hebben. Publiek genoeg achter de hekken.


045 Na ieder run van 250 meter heen en ook weer 250 meter terug was er altijd wel weer iets wat net even beter bijgesteld kon worden.


046 Let op we hebben geen rem op de Arend, gebruiken tegen stoom


047


048 Uit het Brabants Dagblad.



« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 17:30:25 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #8 Gepost op: 08 februari 2022, 16:27:51 »
Wat mooi! Spoortreinmodelbouw 1 op 1. Zijn hiermee de goede oude tijden weer terug van weggeweest? De eerste stap is gezet. Bedankt voor het delen, mooi verslag.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #9 Gepost op: 08 februari 2022, 17:05:47 »
Hans, het Bakkie op foto 038 is de 512 die later naar het Spoorwegmuseum is gegaan. En wat ben je weer goed bezig zo (y)!

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2022, 11:50:55 »
LS.
Zijn er forumleden die foto's hebben van de Arend en zijn gevolg tijdens het transport over de weg van de werkplaats Roosendaal hhWpls naar het Jaarbeursplein in Utrecht? Op- en afladen behoord daarbij. Dit transport gebeurde in het kader van Treinen door de Tijd. Plaatjes na afloop van dit evenement tussen Utrecht Jaarbeurs en het Spoorwegmuseum, zijn uiteraard ook welkom. Ik wil deze plaatjes gebruiken in deel 5 van de Arend hier op BNLS.
Reageren mag ook via een PB.
Hans
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2022, 12:56:26 »
Leuk verslag  (y).
Je schrijft over opgeklonken en aangeklonken scheenplaten maar ik zie toch echt meer een soort van pasbouten.

Stephan.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2022, 13:28:50 »
Nu ja, maar origineel zijn/waren ze echt geklonken. :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd maar nu in Model deel 1
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2022, 10:42:32 »
Helaas is op mijn oproep om foto's over dit onderwerp niet gereageerd, dus zal ik het met mijn eigen fantasie moeten doen! :'(

De Arend-trein en “Treinen door de tijd”
In 1987 mocht ik getuigen zijn van de aankomst van de Arend in onderdelen aan de hHwpl Roosendaal. Bij het meemaken van dit historische moment rees bij mij al snel het gevoel om dit transport in 1 op 87 uit te beelden. Ik wist dat tijdens de manifestatie “treinen door de tijd” de NS-spoorwinkel voor 65 gulden een schaalmodel van deze Arend-trein aanbood maar de prijs was mij net iets te gortig om eigenaar van dit model te worden. Ons Zeeuwen bin zuinig tog! Bij een later bezoek aan het Spoorwegmuseum zag ik het zelfde schaalmodel, zoals dat destijds tijdens treinen door de tijd in Utrecht voor 65 gulden te koop werd aangeboden in de winkel staan, maar nu voor 10 gulden in blister verpakking! Dit schaalmodel leek mij een uitstekend uitgangspunt voor de voorgenomen ombouw en uitbeelding van dit historische vervoer van de Arend-trein.
We kunnen op drie manieren dit transport uitbeelden:
1e als complete trein tussen Utrecht Malibaan (het Spoorwegmuseum) en de Hoofdwerkplaats Tilburg,

2e in onderdelen tussen Hwpl Tilburg en hhwpl Roosendaal of als

3e complete afgemonteerde trein van hhwpl Rsd naar Utrecht jaarbeursplein.

De eerste optie is in model het makkelijks na te bootsen. De Arend-trein verfraaien we volgens de in de blister bijgesloten handleiding. Bij de gele 2e klas “chars a banc” en de bruine 3e klasse “wagon”, moeten de niet in de handleiding omschreven staande handgrepen, tussen het dak en de deuren in de borstwering nog worden aangebracht. Boor hiertoe vier gaatjes van een halve mm of kleiner in dak en zijwand. Bij de groene 1e klasse “diligence” ontbreekt het glas in de ramen. Kristal Klear van Microscale voorziet in deze omissie. Bij alle drie de rijtuigen worden op het dak een “open” handrail aangebracht om de op het dak meegevoerde en bagage vast te kunnen zetten. Na deze kleine kosmische ingrepen kan de Arend-trein op de platte wagens gezet voor het transport naar de werkplaats Tilburg. Deze “wegbreng” trein bestaat uit een 2 assige Kb(g)-s en een 4 assige Rs. Beide wagens zijn te vinden in het assortiment van welhaast elke grote en/of kleine aanbieder van modelspoormaterieel. De hier getoonde wagens zijn van het fabricaat Roco en Vleesman. De Arend-trein is nu klaar om naar de werkplaats Tilburg getransporteerd te worden. Om de Arend met tender op de 2 assige Kb(g)-s en de drie rijtuigen op de Rs geplaatst te krijgen, is de hulp van de in Utrecht gestationeerde spoorwegongevallenkraan in geroepen. De loc en wagens moeten d.m.v. onderstophout zo op de wagens geplaatst worden dat het absoluut onmogelijk is dat de wielflenzen de bodem van de wagen raken en de veerpakketten ontlast zijn. Verder moet de lading zo gezekerd zijn dat onbedoelde verschuivingen tijdens de reis niet mogelijk zijn. In de praktijk van alle dag gebruikt de verlader voor het vastzetten van goederen brede spanbanden met een aantrekmechanisme. De blokken en het onderstophout kunnen gemaakt worden van op maat gesneden stukjes lucifers of Evergreen profielen. Deze laatste optie is ook de duurste! Als alles op zijn plaats staat gaat het transport richting Hwpl Tilburg. Als na aankomst Tilburg de administratie is afhandelt wordt de trein direct weg gerangeerd naar de werkplaats en kan het demonteren beginnen


001 Zo werd in 1986 het model van de Arend voor 65 gulden bij de liefhebber onder de aandacht gebracht.


002 De openingstrein van 1839 moet er zo hebben uitgezien . Zie ook mijn draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=51783.0


003 Op het dak maken we de reling open. De oude meegegoten reling weg snijden en d.m.v. Evergreen profielen nieuwe maken.


004 Om de lading te beschermen komt hier later nog een regenzeil over heen


005 De diligence voorzien van glas!


006 De char a banc krijg nog nieuwe gordijnen tegen het onderdeks. Maak deze van licht vloeipapier.


007 Locomotief en tender met stuthout en balken onder en tegen de wielen


008 Het zelfde bij de drie rijtuigen


009 De rijtuigen klaar om ingeladen te worden


010 De ongevallenkraan is in stelling gebracht en heeft de drie rijtuigen op de Rs geplaatst


011 Dat zelfde gebeurd met de Arend en tender


012 De loc en tender staan zeevast op de Ks


13 Alles moet nog gezekerd worden d.m.v. trekbanden.


14


15
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2022, 11:59:07 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Renovatie Arendtrein 1986 in Tb en Rsd
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2022, 19:48:22 »
De Arend-trein en “Trienen door de tijd”
In 1987 mocht ik getuigen zijn van de aankomst van de Arend in onderdelen aan de hHwpl Roosendaal. Bij het meemaken van dit historische moment rees bij mij al snel het gevoel om dit transport in 1 op 87 uit te beelden.
We kunnen op drie manieren dit transport uitbeelden:
1e als complete trein tussen Utrecht Malibaan (het Spoorwegmuseum) en de Hoofdwerkplaats Tilburg, en dat is dus gebeurd,
2e in onderdelen tussen Hwpl Tilburg en hhwpl Roosendaal zoals in deze aflevering, en
3e complete afgemonteerde trein van hhwpl Rsd naar Utrecht jaarbeursplein.


001 Werkplaats Tilburg, De Arend-trein in onderdelen.

Optie 2, “De Arend in onderdelen”, zoals dat door NS is gedaan tussen Tilburg en Roosendaal, geeft heel wat meer werk als in optie 1!  Tijdens een van de vele treinenbeurzen die ik in de loop der tijd bezocht heb, zag ik dat Mevrouw Groot van Spoorcuriosa, het zelfde schaalmodel van de Arend, maar nu als bouwpakket, aanbood voor 7.50 gulden. Het bouwpakket bespaard ons de moeite van het demonteren en bied de minste kans op beschadigingen. Ik heb dan ook onmiddellijk vijf van deze bouwpakketjes aangeschaft.
De Arend
Als eerste nemen we de locomotief uit de verpakking en maken de ketel conform de werkelijkheid van dat moment geheel glad. Hiertoe worden de meegegoten teakhoutenlatten op de ketel geheel weg gevijld. De twee veiligheden op de ketel blijven gedeeltelijk behouden waarbij de middelste veiligheid zijn dunne bovenstuk verliest en van de achterste veiligheid blijft alleen het onderste rondje op de ketel staan. Breng d.m.v. een dun reepje styreen tussen de twee veiligheden een imitatie nagelband aan. Van het stuk met de rookkast en de vuurkist wordt de voetplaat vlak achter de vuurkist afgesneden en worden de massieve ketelsteunen voorzichtig uitgeboord. Doe dit uitboren ook met de twee cilinders onderaan de rookkast en vijl het cilinderblok vlak zodat van de deksels niets meer te zien is. Doe dit met een pine-vice uit de hand. De koperen dom-bekleding is afgenomen en er blijft een roestig stompje ijzer over! De stoomdom wordt geheel glad gevijld en een paar millimeter dunner gemaakt. Breng op de ketelovergang van rond naar recht een dunne imitatie nagelband aan zoals dat ook tussen de veiligheden gedaan is. De ketel wordt nu tussen de vuurkist en de rookkast geplaatst. Uit het rode gietstuk (het frame) zagen we de buitenste ligger met de scheenplaten af. Hiervan gebruiken we alleen de lange voorste en korte middelste. Laat de trekstang tussen de beide schenen intact voor de nodige stabiliteit van het model. Maak dit afgezaagde deel pas tussen de cilinderkast en de vuurkist en fixeer dit met wat lijm. Bij het grote voorbeeld hebben we te maken met binnen- en buiten liggende scheenplaten die de eikenhouten framebalk opsluiten.. Wij gebruiken van de buitenste schenen het binnenste deel. Na deze werkzaamheden wordt de ketel roestbruin geschilderd met hier en daar een vuile loper. De rookkast, het cilinderstuk, de omloop en de vuurkist worden vuil zwart gemaakt. De scheenplaten en het frame krijgen een onbestendige crème grondverfkleur. Deze grondverf komen we ook tegen op alle wielen en assen van loc, tender en wagons. Tijdens transport blijft als enige appendage de fluit op de ketel staan. De rest van de appendages en alle andere onderdelen gaan in miniatuur kisten zo de gesloten Gls-n in.


002 De koppelwagen waar de Arend op geplaatst gaat worden. Deze wagen is een ombouwproject zoals in bijgevoegde link te zien is. Bouw koppelwagen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66815.0


003 Linkerzijde van de ketel zoals geplaatst op de koppelwagen


004 En hier de rechterzijde. Let even op de spankettingen!
De tender word ontdaan van zijn wielen en veerpakketten Het rode gedeelte van het tenderframe wordt hier en daar wat bijgewerkt met een lichte crème grondverf. In bufferbalk aan de achterzijde van de tender zitten gaten waarin de buffers moeten komen. De kleur van deze uitgenomen buffers is die van oud verweerd leer. Uiteraard moet de kolenbak vrij van kolen zijn en dus leeg. Snij of zaag de aanwezige “hoop” kolen voorzichtig tussen de waterbakken uit en maak uit dunne styreenplaat nieuwe zijwanden en een bodem. Na droging van de “nieuwe” kolenbak krijgt deze, net zoals de opbouw en de waterbakken, een vuil zwarte kleur met hier en daar wat regen strepen! De remkrukken op de waterbakken mogen een ietsje aangezet worden. De tender is nu klaar en wacht naast de Arend op de dingen die komen gaan.


005 Het houten steunframe onder de tender moet voorkomen dat de scheenplaten en de wagenbodem beschadigingen kunnen oplopen. Maak de balken van aanmaak-luciferhout en maak het pas op de te gebruiken transportwagen


006 De tender, met lege kolenbak, pas gemaakt op een oud model draaisteltransportwagen


007 De achter de tender geplaatste Wagon. Beide wagens zijn inmiddels gezekerd aan de draagwagen


008 Gezien vanuit een ander perspectief.


009 De 3e klasse Wagon staat hier niet conform de toenmalige realiteit, nog op eigen wielen


010 Een in eigenbouw ontstane LWR gaat dienen als draagwagen voor de diligence en de Char a banc

1e klasse diligence, 2e Klasse Chare a bancs en 3e klasse Wagon  Deze drie rijtuigen genieten ook enige aandacht. Allereerst is het interieur aan de beurt. Alle drie de rijtuigen zijn nog al “kaal” en hebben een donkere binnenkant. Alle drie de rijtuigen worden voorzien van dwarsbanken, de 1e en 2e klasse krijgen vier- en de 3e klas krijgt zes dwarsbanken Maak deze banken van dun Styreen met Evergreen profielen. De rijtuigen worden aan de binnenzijde in een licht eiken kleur geschilderd. De diligence heeft rode pluchen kussens op banken en rugleuningen dit in tegenstelling tot de chare a bancs die het met groene leren kussens moet doen. De derde klas mocht reizen op eerlijke kale houten banken! Als de banken klaar zijn zet deze dan klem tussen de licht eiken geschilderde zijwanden van de wagen. De raamsponningen van de diligence krijgen een licht eiken kleur welke goed afsteek tegen het groen van de wagen. Er komt in dit stadium geen glas in de ramen! wel de deurklink aanzetten. In Tilburg zijn bij alle wagens slechte panelen in de koppen en zijwanden vervangen. Dit is te zien aan de afwijkende matte kleur van de grondverf die nu nog op de panelen en op de rand onder het dak zit. Bij het 2e en 3e klas rijtuig (geel en Bruin) boren we vlak naast de deuren, en in het dak, vier kleine gaatjes om hierin de blanke verticale handgrepen en/of daksteunen te plaatsen. Maak het dak zelf vuil zwart en bevestigd dit op het rijtuig. Zet de onderstellen van alle drie de rijtuigen in de grondverf. Na droging van de verf het onderstel, inclusief buffers en trekwerk, maar niet de veerpakketten, onder de rijtuigbakken plaatsen. Nu alle componenten behandeld zijn, kan de Arend met gevolg op de trein worden gezet richting hhwpl Rsd
Zet de diligence en de tender op de korte draaistelwagen en de anderen twee rijtuigen aan de kopeinde van de LWR. Ondersteun de wagenbakken op de vier hoeken met miniatuur stophout en zeker de wagons tegen verschuiven met imitatie trekbanden. Tussen de rijtuigen is plaats voor de wielassen. Deze wielassen worden opgesloten tussen houten keggen. Maak deze keggen van een dikker soort lucifers (aanmaakhoutjes). Uit ruimtegebrek plaatsen we de drijfwielen van de Arend op de koppelwagen vlak voor de langsketel. Om het er zo werkelijkheidsgetrouw uit te laten zien, maken we van de rechte as tussen de drijfwielen een echte krukas. De as moet dan in zes stukjes gesneden worden en met nieuw aangemaakte wangen weer tot een geheel in elkaar gezet worden. Tijdens het transport was deze as goed ingepakt om beschadigingen te voorkomen. De details van de krukken zijn zo niet goed te zien, maar de vorm is toch duidelijk zichtbaar. Monteer aan de buitenzijde van de Drijf,- loop- wagons en tenderwielen de glimmend gepoetste messing lagerblokken. Deze blokken zijn te maken uit een staafje vierkant en worden koper in gekleurd. Complementeer de trein met twee bruine geslotenwagens en een NS2200.
 

011 Tussen de twee rijtuigen vinden de wielstellen van zowel de Loc als de tender en wagens plaats. Alles word wel goed gezekers met keggen en onderstophouten.


012 Beperkt overzichtje van de twee transportwagens.


013 Een Roco Gs, die normaal voor het sigarettenverkoper van Phillip Mores word ingezet, doet nu dienst als onderdelen wagen samen met de


014 Gbs met vishaak


015 Nu nog de 2525 voor de trein spannen


016 en dan richting hhWpl Rsd


017 Aankomst voor de hoge loods en het lossen kan beginnen.
Wat nog overblijf is optie 3. Helaas heb ik daar geen afbeeldingen van en hou het voor mij hiermee ook op.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.