Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 16:54:48
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:50:11
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 16:15:35
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10

Auteur Topic: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie  (gelezen 4776 keer)

Rail@Home

• Offline Offline
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
« Reactie #30 Gepost op: 02 February 2022, 21:38:59 »
Ik werk niet bij een spoor gerelateerd bedrijf, maar ook bij ons staat health and safety hoog in het vaandel en dat is goed, want er is geen enkele reden om onveilig te werken, maar doordraven is ook een vak.  er wordt gestuurd op het aantal verrichte meldingen en het wordt de melder zo makkelijk mogelijk gemaakt. Dus bij het verschijnen van de nieuwe tool schoten de meldingen omhoog. Trek dan nog maar eens zinnige conclusies.

Door hoeveel personen worden de meldingen gedaan. Op welke baanvakken. Op welke tijdstippen. Zomaar een paar vragen die misschien wel belangrijker zijn dan het aantal meldingen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Jeroen_J

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 11 February 2022, 14:44:47 »
Het punt bij spoorlopers is natuurlijk dat je als machinist niet kunt zien wat zo iemand van plan is. Dus ik snap die veel strengere regels wel. Dan kunnen we roepen dat het overdreven is, maar dan bekijk je het wel heel eenzijdig, namelijk alleen vanuit de waarneming van zo'n persoon die het spoor oversteekt.

Beroemd voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=SQkksqYcZAo

Machinist één loopt (zonder geel hesje) gewoon even het spoor over terwijl er een trein in aantocht is. De machinist op de loc ziet hem van ver, schrikt, zet de trein stil, ziet pas daarna dat het een collega is en scheld 'm helemaal verrot (begrijpelijk).
« Laatst bewerkt op: 11 February 2022, 14:48:33 door Jeroen_J »

Albert.H0

• Online Online
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #32 Gepost op: 11 February 2022, 18:04:45 »
Bij die laatste vraag ik me wel af, zou die filmer op het laatste stuk van het perron er nog invloed op gehad hebben? Ik bedoel, normaal gesproken zijn de perroneinden leeg, staan niet zo heel vaak mensen te wachten. Als er dan iemand oversteekt zou je kunnen denken "dat kan, is vrij normaal".
Maar als je uit de verte iemand ziet oversteken en je ziet ook nog iemand op het einde van het perron staan, zou je dan als machinist niet eerder iets hebben van "hé, wat is daar aan de hand, wat gebeurt er, wie zijn dat en wat doen ze" en sneller de boel in de remmen gooien?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 11 February 2022, 22:24:39 »
Het punt bij spoorlopers is natuurlijk dat je als machinist niet kunt zien wat zo iemand van plan is. Dus ik snap die veel strengere regels wel. Dan kunnen we roepen dat het overdreven is, maar dan bekijk je het wel heel eenzijdig, namelijk alleen vanuit de waarneming van zo'n persoon die het spoor oversteekt.

Op het moment dat er iemand met een camera bij het spoor staan ligt het wel voor de hand dat er niets gaat gebeuren. Toch is het vorig jaar voorgekomen bij Den Bosch onder stoom dat er iemand alarm geslagen heeft voor een man die met een camera langs het spoor stond.
Tussen de man en het spoor bevond zich wel een hek, de man stond tussen de weg en het hek. De locatie is deze: https://www.google.nl/maps/@51.7420896,5.4569498,51m/data=!3m1!1e3 . De politie kwam er bij en de treinen reden een tijd langzaam. Verder waren er veel mensen met camera's zichtbaar langs het spoor en veel omstanders wisten er ook van, waarom dan nog deze melding?

Ik weet niet wie het gemeld heeft en waarom maar dit voorval kwam op mij over als zwaar overdreven. In dit licht heb ik toch moeite om problemen met spoorlopers serieus te nemen. Er zullen vast figuren met verkeerde intenties tussen zitten maar er wordt blijkbaar ook wel makkelijk overdreven gereageerd.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 11 February 2022, 23:43:02 »
Als een machinist al eens een aanrijding met persoon heeft gehad, dan kan (let wel, kan!) deze toch sneller genijgt zijn om er een melding van te maken.  Noem het “makkelijk overdreven” maar misschien kan je je in de machinist verplaatsen, dan zal je het misschien anders formuleren.

En over fotografen. Sommige  hebben nog wel eens de vervelende neiging om op het uiterste puntje van het perron te staan, met hun rug naar de trein omdat er van de andere kant een leuke trein aan komt,  met hun camera in de aanslag. Dan kan de machinist ook niet zien wat zijn of haar bedoelingen zijn.
Groeten Joop, machinist Lls

Jeroen_J

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 12 February 2022, 12:48:02 »
Ik kende een machinist die in één jaar drie (!) keer een zelfmoordgeval had meegemaakt. Die had absoluut geen begrip meer voor spoorlopers en dat begrijp ik ook volkomen. Laten we wel wezen, er is ook geen enkele reden om op of direct naast het spoor te staan als je daar niet voor je werk moet zijn.