Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:55:15
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 13:54:47
Vreemd probleem
door
bellejt
Vandaag
om 13:47:04
S88n bus splitsen
door
Olav
Vandaag
om 13:40:54
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 13:20:35
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
orientexpress
Vandaag
om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 13:07:13
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
Peter.v.L
Vandaag
om 13:00:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 13:00:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:56:27
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:32
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:04:32
Roco 290 digtaliseren
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:46:45
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:40:26
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:17:51
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:55:31
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:21:16
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:44:21
Roco Plan T
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:33:30
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:15:28
20 jaar BNLS
door
prutser
Vandaag
om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186)
door
Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal?
door
Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Een nieuw begin
door
bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Toen en nu
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Toen en nu (gelezen 6272 keer)
C-rails
Gast
Toen en nu
«
Gepost op:
22 January 2022, 18:24:23 »
Even voor mijn beeldvorming:
Toen:
Regelbare trafo, die de spanning op de baan verhoogde/verlaagde en zodoende wisselende snelheden
Nu:
stabiele spanning op de baan en decoders, die reageren op hoogfrequente pulsen en daardoor oa. snelheidsaanpassingen
Klopt mijn beeld?
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7550
NS tijdperk II(c)/III
Re: Toen en nu
«
Reactie #1 Gepost op:
22 January 2022, 19:54:59 »
Citaat
Klopt mijn beeld?
Voor toen: Ja
Voor nu: in hele grove lijnen.
Die pulserende spanning bevat een (grote) hoeveelheid gecodeerde informatie die ter plaatse waar die nodig is, locomotiefdecoder, wisseldecoder, seindecoder etc. etc. wordt uitgelezen en vertaald naar verschillende opdrachten voorr de op de desbetreffende decoder aangesloten onderdelen.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
C-rails
Gast
Re: Toen en nu
«
Reactie #2 Gepost op:
23 January 2022, 09:50:54 »
Thx Eric,
Even verder denken:
-Staat er een stabiele spanning op de rail(s)?
- Zijn de pulsen blokspanningen?
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7550
NS tijdperk II(c)/III
Re: Toen en nu
«
Reactie #3 Gepost op:
23 January 2022, 09:59:46 »
Ik kan nu een heel verhaal gaan typen, maar dat is al eens gedaan
Terzijde van dit forum staat een redelijk uitgebreide
encyclopedie
, ik verwacht dat de pagina
Inleiding baanbesturing
en de daaropvolgende pagina's veel van je vragen kunnen beantwoorden C-rails.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
C-rails
Gast
Re: Toen en nu
«
Reactie #4 Gepost op:
23 January 2022, 15:09:33 »
Thx. Leerzaam.
Nu:
- vaste spanning op de rail(s) van plusminus 18V
- digitale info via PWM in de vorm van blokspanningen.
- PWM wordt door decoder in de locomotief vertaald naar 'wat te doen'.
Conclusie:
Oud spul kan de kliko in.
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7550
NS tijdperk II(c)/III
Re: Toen en nu
«
Reactie #5 Gepost op:
23 January 2022, 16:28:16 »
Nou ... dat is wel erg kort door de boog.
Lees dan eerst even de pagina
Stappenplan decoderinbouw
Verder is hier op het forum en op het www nog veel meer informatie te vinden over het digitaliseren van (ouder) analoog materieel.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
C-rails
Gast
Re: Toen en nu
«
Reactie #6 Gepost op:
24 January 2022, 10:54:05 »
Wederom dank.
Kort door de bocht valt wel mee. Letterlijk kapot gespeeld, diverse verhuizingen meegemaakt en vervolgens aan het lot overgelaten in een vochtige schuur. Spul uit de jaren 60.
Stappenplan decoder inbouw is niet relevant. Loc 89 (€90 en DHG 500 (€85), ombouw €45. Nieuw kopen is beter, aangezien van de oude de kappen 'overgekliederd' zijn.
M-rails zwaar verroest, verbogen, enz. en een blauwe trafo.
Deze ellende gaat gewoon afgevoerd worden.
Eerst nog maar meer inlezen, alvorens verder te beslissen.
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7550
NS tijdperk II(c)/III
Re: Toen en nu
«
Reactie #7 Gepost op:
24 January 2022, 16:45:19 »
Maar dat had je er nog niet verteld
Lekker verder lezen en oriënteren op wat er heden ten dage mogelijk en te koop is.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
C-rails
Gast
Re: Toen en nu
«
Reactie #8 Gepost op:
24 January 2022, 19:00:43 »
Ach, alles weten maakt niet zalig. Alles willen weten slechts nieuwsgierig.
In ieder geval is schaalkeuze geen probleem. Ik blijf op H0. Volgende keuze schijnt 2-rail of 3-rail te zijn.
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7550
NS tijdperk II(c)/III
Re: Toen en nu
«
Reactie #9 Gepost op:
24 January 2022, 19:06:22 »
De eeuwige discussie
Die veelal ook nog eens verkeerd gevoerd wordt ... Märklin H0 is namelijk geen 3-rail, maar 2-rail met puntcontacten.
Trix Express was H0 3-rail, maar dat is al jaren van het toneel verdwenen als nieuw geleverd product.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
C-rails
Gast
Re: Toen en nu
«
Reactie #10 Gepost op:
25 January 2022, 16:30:45 »
Daar heb je een terecht punt. Die Trix kan ik mij nog wel herinneren van een vriendje van vroeger, die stinkend jaloers was op mijn m-rail met puntcontacten.
Dus de verbeterde keuze tussen 2 rail en 2-rail met puntcontacten
We leren weer iets bij.
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7550
NS tijdperk II(c)/III
Re: Toen en nu
«
Reactie #11 Gepost op:
25 January 2022, 17:17:14 »
En dan komt de grote vraag wat wil je? ...
Gewoon lekker met treintjes rijden? Een bepaald thema uitbeelden? Voor een bepaald tijdperk kiezen? Voor een bepaald land of bepaalde maatschappij kiezen? Een mix van het eerder genoemde? Keuzes, keuzes, keuzes
Zelf ben ik ooit begonnen met een ovaaltje op een opklapbare vlakke plaat aan de muur, zonder echt thema of tijdperk.
Later ooit begonnen aan een te groot project (Station Weesp inclusief de Vechtbruggen) in tijdperk V.
Afgekapt, doorstart gemaakt met iets wat op Zandvoort moest gaan lijken in hetzelfde tijdperk.
Inmiddels helemaal om naar tijdperk III en met stukjes en beetjes aan het werk aan een weergave van het station van mijn geboorteplaats Obdam tussen 1950 en 1968. En daaromheen ontstaat langzaam een verzameling van vooral NS materieel uit die periode.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
C-rails
Gast
Re: Toen en nu
«
Reactie #12 Gepost op:
25 January 2022, 21:11:18 »
Die grote vraag ga ik nog maar even uit de weg. Wel heb ik zo struinend door fora gelezen, dat er meer in het hoofd past, dan in de beschikbare ruimte. Dus klein beginnen staat met stip op de tweede plaats.
Gelogd
C-rails
Gast
Re: Toen en nu
«
Reactie #13 Gepost op:
25 February 2022, 14:32:08 »
Toch eerst maar verder met de puko-rails. Flink gelezen over de c-rails. Tafelbaantje ontworpen in Anyrail. Ingelezen over massadetectie en aan de slag. Ik zal voor het vervolg een ander topic openen.
Gelogd
MRdirect
Offline
Berichten: 242
Marco Roede
Re: Toen en nu
«
Reactie #14 Gepost op:
25 February 2022, 14:59:28 »
Citaat van: Eric B op 24 January 2022, 19:06:22
Märklin H0 is namelijk geen 3-rail, maar 2-rail met puntcontacten.
Marklin rails met de puko’s wordt wel degelijk 3-rails genoemd. De puko’s voor de rode draad (1), een spoorstaaf voor de bruine draad (2) en de andere spoorstaaf voor de massa terugmeldingen (3).
Jouw omschrijving heb ik in > 20 jaar 3-rail digitaal rijden nog nooit gehoord.
M.vr.gr. Marco
Gelogd
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Toen en nu