Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure door laurent
Vandaag om 00:42:39
functiemappen decoder Doehler & Haass door saskia
Vandaag om 00:29:35
Raadplaatje door frank002
Vandaag om 00:09:53
Russische pantsertrein in Oekraïne video door Maartenw
Vandaag om 00:01:27
Rondom Charlois door Alewijn
23 mei 2022, 23:52:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
23 mei 2022, 23:45:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
23 mei 2022, 23:11:09
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
23 mei 2022, 22:54:30
No Slot! door Ronald Koerts
23 mei 2022, 22:34:09
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Ivo tB
23 mei 2022, 22:24:47
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
23 mei 2022, 22:17:23
De Hoekse Lijn open door hrp
23 mei 2022, 22:06:30
Bahnstrecke 5867 door Edsko Hekman
23 mei 2022, 21:47:48
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Jeroen Water
23 mei 2022, 21:46:58
"Gordijnen" in ligrijtuigen/couchetterijtuigen. door Ronald69
23 mei 2022, 21:29:32
Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as door erikkral
23 mei 2022, 21:15:31
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door damngrazy
23 mei 2022, 20:53:15
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
23 mei 2022, 20:41:17
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Duikeend
23 mei 2022, 20:24:39
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door 1795
23 mei 2022, 20:17:31
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
23 mei 2022, 20:01:02
Voordelige treinkaartjes door Karben
23 mei 2022, 19:57:12
Baanplannen van langgerekte stations door Jeronimos
23 mei 2022, 19:53:47
Oneindige Overslag 0e RC door Sven
23 mei 2022, 19:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 mei 2022, 18:51:27
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ben
23 mei 2022, 17:01:25
Mooi weer om buiten te spelen door JaJo
23 mei 2022, 16:59:26
Piko 59482 NS 6495 hoe gaat het draaistel open? door Klaas Zondervan
23 mei 2022, 16:43:16
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Rob Ellerman
23 mei 2022, 16:20:22
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door tijgernootje
23 mei 2022, 15:45:48
  

Auteur Topic: Toen en nu  (gelezen 3675 keer)

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Toen en nu
« Gepost op: 22 januari 2022, 18:24:23 »
Even voor mijn beeldvorming:

Toen:
Regelbare trafo, die de spanning op de baan verhoogde/verlaagde en zodoende wisselende snelheden

Nu:
stabiele spanning op de baan en decoders, die reageren op hoogfrequente pulsen en daardoor oa. snelheidsaanpassingen

Klopt mijn beeld?
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5267
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2022, 19:54:59 »
Citaat
Klopt mijn beeld?

Voor toen: Ja

Voor nu: in hele grove lijnen.
Die pulserende spanning bevat een (grote) hoeveelheid gecodeerde informatie die ter plaatse waar die nodig is, locomotiefdecoder, wisseldecoder, seindecoder etc. etc. wordt uitgelezen en vertaald naar verschillende opdrachten voorr de op de desbetreffende decoder aangesloten onderdelen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2022, 09:50:54 »
Thx Eric,

Even verder denken:
-Staat er een stabiele spanning op de rail(s)?
- Zijn de pulsen blokspanningen?
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5267
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2022, 09:59:46 »
Ik kan nu een heel verhaal gaan typen, maar dat is al eens gedaan ;)

Terzijde van dit forum staat een redelijk uitgebreide encyclopedie, ik verwacht dat de pagina Inleiding baanbesturing en de daaropvolgende pagina's veel van je vragen kunnen beantwoorden C-rails.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2022, 15:09:33 »
Thx. Leerzaam.

Nu:
- vaste spanning op de rail(s) van plusminus 18V
- digitale info via PWM in de vorm van blokspanningen.
- PWM wordt door decoder in de locomotief vertaald naar 'wat te doen'.

Conclusie:
Oud spul kan de kliko in.
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5267
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2022, 16:28:16 »
Nou ... dat is wel erg kort door de boog.
Lees dan eerst even de pagina Stappenplan decoderinbouw
Verder is hier op het forum en op het www nog veel meer informatie te vinden over het digitaliseren van (ouder) analoog materieel.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2022, 10:54:05 »
Wederom dank.

Kort door de bocht valt wel mee. Letterlijk kapot gespeeld, diverse verhuizingen meegemaakt en vervolgens aan het lot overgelaten in een vochtige schuur. Spul uit de jaren 60.
Stappenplan decoder inbouw is niet relevant. Loc 89 (€90 en DHG 500 (€85), ombouw €45. Nieuw kopen is beter, aangezien van de oude de kappen 'overgekliederd' zijn.
M-rails zwaar verroest, verbogen, enz. en een blauwe trafo.
Deze ellende gaat gewoon afgevoerd worden.

Eerst nog maar meer inlezen, alvorens verder te beslissen.
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5267
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2022, 16:45:19 »
Maar dat had je er nog niet verteld  ;D

Lekker verder lezen en oriënteren op wat er heden ten dage mogelijk en te koop is.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2022, 19:00:43 »
Ach, alles weten maakt niet zalig. Alles willen weten slechts nieuwsgierig. ;)

In ieder geval is schaalkeuze geen probleem. Ik blijf op H0. Volgende keuze schijnt 2-rail of 3-rail te zijn. ;D
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5267
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2022, 19:06:22 »
De eeuwige discussie  ;D
Die veelal ook nog eens verkeerd gevoerd wordt ... Märklin H0 is namelijk geen 3-rail, maar 2-rail met puntcontacten.
Trix Express was H0 3-rail, maar dat is al jaren van het toneel verdwenen als nieuw geleverd product.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2022, 16:30:45 »
Daar heb je een terecht punt. Die Trix kan ik mij nog wel herinneren van een vriendje van vroeger, die stinkend jaloers was op mijn m-rail met puntcontacten. ;D

Dus de verbeterde keuze tussen 2 rail en 2-rail met puntcontacten  :angel:

We leren weer iets bij. 8)
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5267
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2022, 17:17:14 »
En dan komt de grote vraag wat wil je? ...
Gewoon lekker met treintjes rijden? Een bepaald thema uitbeelden? Voor een bepaald tijdperk kiezen? Voor een bepaald land of bepaalde maatschappij kiezen? Een mix van het eerder genoemde? Keuzes, keuzes, keuzes  ;D

Zelf ben ik ooit begonnen met een ovaaltje op een opklapbare vlakke plaat aan de muur, zonder echt thema of tijdperk.
Later ooit begonnen aan een te groot project (Station Weesp inclusief de Vechtbruggen) in tijdperk V.
Afgekapt, doorstart gemaakt met iets wat op Zandvoort moest gaan lijken in hetzelfde tijdperk.
Inmiddels helemaal om naar tijdperk III en met stukjes en beetjes aan het werk aan een weergave van het station van mijn geboorteplaats Obdam tussen 1950 en 1968. En daaromheen ontstaat langzaam een verzameling van vooral NS materieel uit die periode.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2022, 21:11:18 »
Die grote vraag ga ik nog maar even uit de weg. Wel heb ik zo struinend door fora gelezen, dat er meer in het hoofd past, dan in de beschikbare ruimte. Dus klein beginnen staat met stip op de tweede plaats.
Mvg.

Cor

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2022, 14:32:08 »
Toch eerst maar verder met de puko-rails. Flink gelezen over de c-rails. Tafelbaantje ontworpen in Anyrail. Ingelezen over massadetectie en aan de slag. Ik zal voor het vervolg een ander topic openen.
Mvg.

Cor

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Marco Roede
Re: Toen en nu
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2022, 14:59:28 »
Märklin H0 is namelijk geen 3-rail, maar 2-rail met puntcontacten.

Marklin rails met de puko’s wordt wel degelijk 3-rails genoemd. De puko’s voor de rode draad (1), een spoorstaaf voor de bruine draad (2) en de andere spoorstaaf voor de massa terugmeldingen (3).

Jouw omschrijving heb ik in > 20 jaar 3-rail digitaal rijden nog nooit gehoord.

M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.