Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitale kraan Roco 46801 door ceuleer
Vandaag om 18:43:22
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Welke winkel voert deze merken? door Eric v C
Vandaag om 17:59:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:50:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33

Auteur Topic: Nieuwe circuit breaker, een must have!  (gelezen 4461 keer)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe circuit breaker, een must have!
« Reactie #15 Gepost op: 18 October 2022, 01:26:20 »
Dan is de 3-poter duidelijk ;) Ik gok dat dat een 78L05 is. Vergeet niet dat die eigenlijk heel krap is voor het rap opensturen van een MOSFET. De I/O-pin van je attiny kan maar 40 mA leveren bij minimaal 4,3 Volt. Niet alleen is dat erg weinig stroom voor een niet-logic level MOSFET, ook is het al bijna de helft van het maximum van je spanningsregelaar. Als je dan ook nog een LED mee gaat voeden, blijft er nóg minder stroom over.

Met al die specificaties kom je in een griezelig gebied kwa geleiding, zoals je duidelijk in het datablad van de IRF540N kan lezen (figuur 7 en 9). Punt blijft gewoon dat je MOSFETs hard aan en uit wil zetten en niet als regelbare weerstand in wil gaan zetten.

Een pull-down weerstand is zonder meer aan te raden! Je Attiny brengt, bij een reset, z'n uitgangen in tri-state. Daarmee loop je risico dat je je FET sloopt als je echt pech hebt. Sowieso is het een goed gebruik om de gate van een FET tegen onbedoeld zweven te beschermen en dus altijd een pull-down weerstand te gebruiken.

Echt, je FET is kwa maximumstroom die hij aankan het probleem niet. Je aansturing wel. Met een logic level MOSFET, of een met betere transfer characteristics, is alles zo opgelost.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 18 October 2022, 09:47:03 »
Citaat
Niet alleen is dat erg weinig stroom voor een niet-logic level MOSFET
Ik was onder de indruk dat de gates van mosfet nagenoeg helemaal geen stroom trekken, slechts een paar uA in het ergste geval. Hoe kom je er precies bij dat de gate van deze mosfet meer dan 40mA wilt trekken uit de attiny pin? Ik zie dit niet terugkomen in de datasheet.

Wat ik ook mis aan je verhaal, is waarom de mosfet te traag afvalt. Op het moment dat de attiny afschakelt wordt de gate direct naar 0V gesinkt. Ik begin eerder te twijfelen aan de werking van de attiny. Ik heb sinds ik geen scoop meer heb wel een logic level analizer in huis gehaald. Ik kan dan wel kijken wat de tijd is tussen moment van kortsluiting en afschakelen

Die attiny start op 8mHz trouwens op in ongeveer 20CPU cycles. En zo lang het DCC signaal binnenkomt, zal die uitzichzelf nooit resetten.

Ik ga wel de IRL540 bestellen, dat is feitelijk dezelfde maar dan met een logic level gate. Ik moet misschien ook een iets lager shunt weerstand gebruiken. Als er 3A door de 0.33R vloeit dan is Vgs nog maar 4V. Alhoewel ik niet denk dat dat een groot probleem is bij.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 18 October 2022, 10:24:24 »
… Een felle led licht op wanneer de zekering open staat zodat je snel kan zien waar het probleem is.

@Bas,

Zoals meestal, begrijp ik er weinig van. Maar daarom ben je mijn BMB elektronica-maatje. 😀
Zo’n ledje icm met jouw circuit breaker lijkt me wel handig.

Gr, Hans

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 18 October 2022, 12:16:04 »
Bas, ik heb nog een paar IRF530n Mosfets liggen. Mag je wel een of twee van hebben om verder te testen.

Je weet waar mijn huis woont  ;D
Met vriendelijke groet, Martin

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #19 Gepost op: 18 October 2022, 12:26:43 »
Ik was onder de indruk dat de gates van mosfet nagenoeg helemaal geen stroom trekken, slechts een paar uA in het ergste geval. Hoe kom je er precies bij dat de gate van deze mosfet meer dan 40mA wilt trekken uit de attiny pin? Ik zie dit niet terugkomen in de datasheet.
De gate van een (MOS)FET gedraagt zich als een condensator. Die wil in korte tijd zo snel mogelijk opgeladen worden en trekt daarbij fors stroom. Om ringing te voorkomen (uitslingering veroorzaakt door parasitaire inductie van printsporen en dergelijke) heb je daar al een 22 Ohm weerstand voor bedacht.
Maar feit blijft dat een kale Attiny-pin een beroerde stroomleverancier blijft voor een FET, zeker als die in dit geval ook nog eens dicht tegen z'n grenzen zit wat betreft geleiding.
Wat ik ook mis aan je verhaal, is waarom de mosfet te traag afvalt. Op het moment dat de attiny afschakelt wordt de gate direct naar 0V gesinkt.
Je hoort me niet zeggen dát het zo is. Maar een MOSFET die al in z'n grensgebied werkt, zal bij zo'n lage gatespanning (en eveneens relatief beperkte sink-capaciteit van de uitgangspin op de Attiny) mogelijk niet zo rap uitschakelen als je eigenlijk wil. Ook daar speelt namelijk de gate-capaciteit mee.

Waarom je ineens begint te twijfelen aan je Attiny snap ik niet, die doet ook maar wat het programma hem opdraagt.

Vertrouwen op 'hij reset nooit' is gevaarlijk: dat heeft menig electronicahobbyist al onderdelen gekost omdat uitgangspinnen van microcontrollers vaak in een onbestemde staat terecht komen.
Een pull-down weerstand op de gate is gewoon goed gebruik.
Ik ga wel de IRL540 bestellen, dat is feitelijk dezelfde maar dan met een logic level gate. Ik moet misschien ook een iets lager shunt weerstand gebruiken. Als er 3A door de 0.33R vloeit dan is Vgs nog maar 4V. Alhoewel ik niet denk dat dat een groot probleem is bij.

Dat is een goed idee. Ik snap alleen niet hoe je aan die 4 Volt komt. Bij 3 Ampère door een shunt van 0,33 Ohm staat daar 1 Volt over. Naar mijn mening bijt je je teveel vast in een onlogische shunt-waarde. 0,1 Ohm is een stuk gebruikelijker omdat dit ook makkelijker rekent en weinig spanningsval veroorzaakt. Daar je toch met een Attiny werkt, is het een koud kunstje de software aan te passen aan een andere waarde waarbij ingegrepen moet worden.

Je moet sowieso de transfer-characteristics niet gebruiken als maatstaf voor je gatespanning: bij 4 Volt gatespanning kan het ding al ruim 13 Ampère verstouwen.

@ MartinH0: Daar heeft de topicstarter praktisch niets aan, want die zijn zo mogelijk nog slechter dan de 540.