Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 69588 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #360 Gepost op: 16 januari 2023, 11:39:05 »
Ik heb twee pagina's met kritiek, kritiek op kritiek, kritiek op kritiek op kritiek afgesplitst naar het stationsplein. Hier graag weer over echte nieuwtjes discussiëren.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #361 Gepost op: 16 januari 2023, 11:44:42 »
De ET’s moeten aankomende week komen. Denk het niet.
Ik begreep juist dat Piko wel eens last zou kunnen hebben van de vele concurrentie.

Piko moet het vooral hebben van de lage prijs.
Het exterieur van de Piko's zijn prima.
Het interieur is vrij simpel.
Maar ja, de prijs ik ook navenant lager.

Ik denk dat we de 4 merken beter niet met elkaar kunnen vergelijken.
Elk merk heeft zijn eigen kijk op de modellen los gelaten, dat is ook heel goed in hun producten terug te zien.

Om daarvoor Exact-Train op zijn kop te geven vind ik veel te ver gaan.
(En nee, ik heb geen aandelen)

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #362 Gepost op: 16 januari 2023, 11:58:19 »
Terecht Reinout. To the facts: Ik heb de rijtuigen in handen gehad en kan alleen maar zeggen dat het fraai afgewerkte, degelijke rijtuigen zijn met 1 probleem: er is uiterlijk iets mis waardoor ze niet het ICR beeld oproepen bij de beeldvorming in mijn geheugen. Maar dan nog, als je weet hoeveel fasen van voorbereiding en handelen een productieproces kent (wie dat wil weten zal ik dat graag stap voor stap toelichten) moet je gewoon respect hebben voor wat er wél gelukt is.

Dat is meteen het probleem met de ICM: je moet zover van te voren alle planning al rond hebben (alle componenten ontworpen, gemaakt en beschikbaar in de juiste aantallen en tegelijk op de juiste plaats: ga eens tellen hoeveel onderdelen het zijn) dat het gevaarlijk is nu al een prijsprognose te geven voor eind 2023. Plastics, electronica en vooral transport over zee zijn momenteel enorm instabiel qua prijs indien al beschikbaar. Ik denk (dus dat is mijn mening) dat de heren Keppel zich hebben laten verleiden tot een uitspraak die ze beter niet konden doen wat een verwachting heeft gewekt die nu niet kan worden waargemaakt.
Voorbeeld: (feit uit de praktijk) de "master batch" is de basisgrondstof voor productie van plastics, bepaalde kleuren of samenstellingen waren gewoon niet leverbaar door productiepauze in China en nu verdubbeld in prijs. Dat kan in de loop van het jaar wel verbeteren, maar die garantie heb je niet.
En inderdaad bestaat de kans ondanks alle voorbereidingen (= investeringen) het project af te blazen indien de vereiste MOQ (minimum order quantity) niet gehaald wordt.
RETROBAHN A.G.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #363 Gepost op: 16 januari 2023, 12:54:36 »
Leg dan eens uit waarom PB Models wel een prijs kan geven voor hun Koplopers, die er toch ook op zijn vroegst pas eind dit jaar zullen zijn? En leg eens uit hoe het dan kan dat de heer Keppel riep dat het een scherpe prijs zal zijn? Als er zoveel onzekerheden zijn, dan kan hij toch helemaal nog niet weten dat zijn prijs scherp zal zijn?

Bor

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #364 Gepost op: 16 januari 2023, 13:01:33 »
Inderdaad opvallend dat PB wel een prijs aankondigt en ET nog niet.

Bessel kan natuurlijk gelijk hebben, mogelijk schiet PB zich wel in de voet met zo vroeg een prijs aankondigen? Maar er kunnen natuurlijk ook heel andere redenen zijn bij ET om toch nog te wachten.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #365 Gepost op: 16 januari 2023, 13:08:08 »
Ik heb de rijtuigen in handen gehad en kan alleen maar zeggen dat het fraai afgewerkte, degelijke rijtuigen zijn met 1 probleem: er is uiterlijk iets mis waardoor ze niet het ICR beeld oproepen bij de beeldvorming in mijn geheugen.
Het is een herhaling van zetten maar ik heb ze ook zien liggen en ze zagen er schitterend uit maar inderdaad, ergens klopt het niet helemaal. Vond de ramen er nog steeds apart uitzien.
Gr.
Eric

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #366 Gepost op: 16 januari 2023, 13:31:05 »
Ondanks de opschoning van hedenmorgen zie ik in de nieuwe bijdragen weinig "nieuws van de fabrikant".  Die houdt zich, naar ik begrijp, momenteel stil.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #367 Gepost op: 16 januari 2023, 13:45:32 »
Ik heb mij vorige maand op de beurs in Houten bij de stand van Exact-train laten vertellen dat ze ongeveer 1 jaar bezig waren met de Koplopers. Van PB Models begreep ik dat ze er al 3 jaar mee bezig zijn. MäTrix zal niet zoveel tijd nodig hebben.

Ik zou denken een vrij kansloze achterstand qua tijd en dit kan wellicht ook verklaren waarom Exact-Train nog geen prijzen heeft.(?)
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2023, 13:48:27 door Bartje81 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #368 Gepost op: 16 januari 2023, 14:47:02 »
Leg dan eens uit waarom PB Models wel een prijs kan geven voor hun Koplopers, die er toch ook op zijn vroegst pas eind dit jaar zullen zijn? En leg eens uit hoe het dan kan dat de heer Keppel riep dat het een scherpe prijs zal zijn? Als er zoveel onzekerheden zijn, dan kan hij toch helemaal nog niet weten dat zijn prijs scherp zal zijn?

Bor
Als je een beetje snapt hoe productie werkt begrijp je die onzekerheid. Elk te ontwikkelen product begint met een ontwerpfase waarna een BOM (bill of materials) wordt opgesteld voor elk afzonderlijk onderdeeltje. Hierin staat een artikelnummer, omschrijving, welke producent of toeleverancier het maakt, het aantal te gebruiken per object en een prijs. Alle regels onder elkaar vormen dan de MonoBOM met onderaan de productieprijs, soms nog vermeerderd door een toeslag per gemaakt item van een mallenproducent waarmee overeengekomen is wat de verwachte aantallen zijn. Indien een onderdeelprijs niet vooraf is vastgelegd met de leverancier is dat een onzekerheid op de totaalprijs. Dan is het vermoeden dat je een scherpe totaalprijs kunt krijgen in de hele keten, maar bij vertraging in één van de stappen kan bijvoorbeeld transport of de prijs van een grondstof intussen veel duurder zijn geworden.
Ook van invloed: in 2021 is door alle coronabeperking containervervoer 500% in prijs gestegen. Dan moet je behoorlijk wat marge inleveren.
Ik ben van mening dat de Keppels hun BOM nog niet compleet hebben en nu merken dat het van te voren vastleggen van de prijs een te groot risico is.
Het is aannemelijk dat PM een stap verder in het proces is. Dat is mijn objectieve mening zonder één van de twee kansloos of geslaagd te willen noemen, zolang je niet het hele proces begrijpt en de details kent kun je dat niet beweren.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2023, 14:53:48 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #369 Gepost op: 16 januari 2023, 14:52:55 »

"vastleggen van de prijs een te groot risico is."

Het houd in iedergeval alle prijs opties open. Misschien niet leuk voor de modelspoorder maar misschien wel handiger voor de fabrikant.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #370 Gepost op: 16 januari 2023, 15:10:49 »
Ik ben van mening dat de Keppels hun BOM nog niet compleet hebben en nu merken dat het van te voren vastleggen van de prijs een te groot risico is.

Maar dat wisten ze dan toch begin december ook al wel? Het is geen beginnend merk, dus hebben ze jaren ervaring. Daarom vind ik het erg vreemd dat ze in de eerste week van december riepen dat de prijs een week later bekend zou zijn en dat die scherp zou worden en dat we sindsdien niks meer van hen gehoord hebben, er op beurzen niets van is te zien en als er vragen komen er ineens wordt gezegd dat ze de motorisatie en digitalisering nog moeten uitzoeken terwijl ze juist daar in hun publicatie over opschepten, Sorry, ik vind het een vaag verhaal. Niet van jou hoor, maar van de heren Keppel.

Bor

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #371 Gepost op: 16 januari 2023, 15:26:23 »
Het aangehaalde citaat zegt het: de BOM was waarschijnlijk nog niet compleet... en op grond van hun ervaring hebben ze een verwachting uitgesproken die wellicht te opportunistisch was. In een compleet treinstel zit nu eenmaal meer ontwikkeltijd dan in een wagon of rijtuig. In de industrie noemen we dat een leermomentje...

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2023, 15:31:26 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #372 Gepost op: 16 januari 2023, 15:32:22 »
Als je een beetje snapt hoe productie werkt begrijp je die onzekerheid. Elk te ontwikkelen product begint met een ontwerpfase waarna een BOM (bill of materials) wordt opgesteld voor elk afzonderlijk onderdeeltje. Hierin staat een artikelnummer, omschrijving, welke producent of toeleverancier het maakt, het aantal te gebruiken per object en een prijs. Alle regels onder elkaar vormen dan de MonoBOM met onderaan de productieprijs, soms nog vermeerderd door een toeslag per gemaakt item van een mallenproducent waarmee overeengekomen is wat de verwachte aantallen zijn. Indien een onderdeelprijs niet vooraf is vastgelegd met de leverancier is dat een onzekerheid op de totaalprijs. Dan is het vermoeden dat je een scherpe totaalprijs kunt krijgen in de hele keten, maar bij vertraging in één van de stappen kan bijvoorbeeld transport of de prijs van een grondstof intussen veel duurder zijn geworden.
Ook van invloed: in 2021 is door alle coronabeperking containervervoer 500% in prijs gestegen. Dan moet je behoorlijk wat marge inleveren.
Ik ben van mening dat de Keppels hun BOM nog niet compleet hebben en nu merken dat het van te voren vastleggen van de prijs een te groot risico is.
Het is aannemelijk dat PM een stap verder in het proces is. Dat is mijn objectieve mening zonder één van de twee kansloos of geslaagd te willen noemen, zolang je niet het hele proces begrijpt en de details kent kun je dat niet beweren.

Helemaal mee eens.

En als bijkomende factor; als ik het goed begrijp, werkt ET samen met twee andere fabrikanten om de ICM modellen te maken. Als één van die twee nog niet zeker weet wat hun kosten gaan zijn, kan ET natuurlijk ook nog niets zeggen.

Ik sluit me aan bij de interpretatie dat ET te optimistisch is geweest met het afgeven van een prijs moment. Wellicht voelde ze dat dat moest om mee te rijden op het nieuws van de ICMs van PB en MaTrix (leuke afkorting! :)), ten einde niet achter het net te vissen als ze zelf ook klaar zijn om te leveren. De zakelijke wijsheid van zo'n beslissing laat ik even in het midden, daarover is genoeg zowel voor als tegen te zeggen.

En wat betreft dat het aankondigen van een prijs aankondiging (aankondigingen van aankondigingen, de moderne eis van klanten om op de hoogte gehouden te worden begint vreemde vormen aan te nemen...  ;)) die te voorbarig is en dus het bedrijf slecht gerund wordt... Tja, het blijven nog steeds mensen. Die kunnen wel eens een vergissing maken, toch?
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2023, 15:36:03 door wke. Reden: typo\'s »
Groeten, Wouter.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #373 Gepost op: 16 januari 2023, 15:45:48 »
Dat laatste, eens.
Maar als ET dat o.a. hier gewoon zou communiceren is de hele kous af. Maar dat gebeurt (nog) niet en dus wordt e.e.a. ingevuld.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #374 Gepost op: 16 januari 2023, 15:47:08 »
Allemaal speculaties van onze kant, waar hoogstwaarschijnlijk gerust een aanzienlijk deel van waarheid in zit, maar wat mij betreft in deze allemaal niet relevant.

De fabrikant leest mee op dit forum. De fabrikant geeft begin december af dat ze een week later met prijzen zullen komen. Als dit -om welke reden of welke beslissing dan ook- niet haalbaar is, communiceer dat dan gewoon op een fatsoenlijke manier. Nu al vier weken nergens meer op reageren vind ik erg flauw. Als je dingen toezegt, kom dat dan na of laat weten dat je je eerder gemaakte afspraak niet na kunt komen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974