Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 13:04:48
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 12:44:10
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:21
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
  

Auteur Topic: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden  (gelezen 22464 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Gepost op: 21 March 2008, 19:34:01 »
De omstreden chloortreinen die in 2006 na lang protest stopten, gaan weer tijdelijk rijden. Er zijn tussen 28 maart en 28 april elf transporten vanuit Zweden naar de Botlek nodig vanwege onderhoud aan de fabriek in Rotterdam. De treinen rijden 's nachts over de oude chloorroute via Oldenzaal, Deventer, Amersfoort en Amsterdam naar Rotterdam.
De chloortransporten zijn al tijden omstreden. De route gaat dwars door woonwijken wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Verschillende gemeenten langs het traject en diverse milieu-organisaties drongen jarenlang bij het ministerie van VROM aan om het aantal chloortransporten te beperken. Dit leidde in 2006 tot een stop voor de chloortreinen.

SK

bron RTV Rijnmond
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2008, 19:47:08 »
Ik las het vanmorgen ook al in de krant. Gaan hier dus ook langs. Misschien maar eens spotten  ;D
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2008, 22:28:29 »
De IJmuider Courant wist te melden dat deze transporten niet over de Betuweroute gaan omdat er dan gerangeerd moest worden. Tsjah....
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2008, 16:47:48 »
Lars,

ik ga mee spotten. ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2008, 16:56:10 »
Ik zou zeggen wees blij dat het per spoor vervoerd word, zulk gevaarlijk spul per vrachtwagen lijkt me nog gevaarlijker. Dus dat het weer gaat rijden vind ik in dit geval een goeie zaak.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #5 Gepost op: 22 March 2008, 19:43:28 »
ik ga mee spotten. ;D

Waar, wanneer en hoe laat?  ;D

Michiel, geheel met jou eens! Je wilt niet weten wat er allemaal in die vrachtwagens zit... En daar gebeuren eerder ongelukken mee dan met een trein!
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2008, 20:48:23 »
Daar ben ik het ook mee eens. Maar dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat het ter plekke geproduceerd moet worden. Dan is er geen vervoer van gevaarlijke stoffen nodig. Ach, zo gaat de discussie door :-|
Mvgr Jan Wiebrand

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2008, 21:25:57 »
Het wordt normaal gesproken ter plekke gebruikt, zodat er geen transport (over spoor, over de weg, over water of door een pijpleiding) nodig is. Daarom rijden er nu geen chloortreinen meer.

Dus de opmerking 'beter per spoor dan over de weg' slaat de plank nogal mis. Natuurlijk gaat er geen chloor over de weg vervoerd worden. Je wil chloor namelijk helemaal niet vervoeren als er een alternatief is. Maar op dit moment is er dus geen alternatief, omdat de chloorfabriek even buiten gebruik is.

Wat er kan gebeuren als er een ongeval plaatsvindt met een chloortrein hebben ze een aantal jaar geleden in de VS gemerkt:

http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=539512/sc=96eb28

Min of meer hetzelfde als één van de gifgassen die ze in de Eerste Wereldoorlog gebruikten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2008, 21:42:59 »
Ik snap eigenlijk niet wat de mensen hier in Nederland allemaal moeilijk lopen te doen.Allemaal gevaarlijk zeggen ze die chloortreinen.Dat er nog nooit wat is gebeurd doet er niet toe. Dus als die hier rijdt mag die niet harder dan 60 km/h en alleen in bloktrein vorm,want stel je voor dat het fout gaat.....

En dan doe je een stapje de grens over bij onze oosterburen,daar kom je beladen chloorwagens tegen in een bonte trein en daar rijden ze gewoon 100 km/h mee..... Daar vind iedereen het normaal.

Wel leuk voor op de modelbaan,wat chloorwagens....


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2008, 22:20:39 »
Tja, er is ook nog nooit wat gebeurd met een kerncentrale in Nederland. Maar dat wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren: Windscale, Three Mile Island, Tsjernobyl...

Hetzelfde geldt voor chloortreinen. Stel dat er een aanrijding plaatsvindt in een station (immers, ATB werkt meestal niet vanwege de lage snelheid, veel treinen aanwezig ook) en er zou een lek optreden, dan zou het dodental niet tot acht beperkt blijven, zoals destijds in South Carolina.

Op de modelbaan maakt het inderdaad niets uit, daar hebben de Preisertjes niets over te zeggen. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #10 Gepost op: 24 March 2008, 21:02:24 »
Tja, er is ook nog nooit wat gebeurd met een kerncentrale in Nederland. Maar dat wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren: Windscale, Three Mile Island, Tsjernobyl...

Hetzelfde geldt voor chloortreinen. Stel dat er een aanrijding plaatsvindt in een station (immers, ATB werkt meestal niet vanwege de lage snelheid, veel treinen aanwezig ook)
- Peter
De snelheid van een chloortrein is NL vastgesteld op 60 km/h. De ATB op de loc geeft gewoon 100 km/h aan,dus de mcn kan harder rijden,maar aangezien hier zeer strenge controle op is,rijden de machinsten echt niet harder.... Oja en onder de 40 werkt de ATB niet. Maar ff eerlijk,spoorvervoer is het veiligste wat er is,getuige de laatste afleveringen van RTL transport wereld.Daar werd op een begrijpelijke manier alles uitgelegd.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #11 Gepost op: 24 March 2008, 21:19:28 »
O ja, als de hemel naar beneden valt dan zijn we allemaal dood
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #12 Gepost op: 24 March 2008, 22:18:29 »
Sobat,

verklaar u nader, je opmerking raakt m.i. kant noch wal.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #13 Gepost op: 24 March 2008, 22:21:17 »
Mij was het toch volkomen duidelijk!
Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #14 Gepost op: 25 March 2008, 08:19:56 »
Spoorvervoer is inderdaad het veiligste vervoer, maar geen vervoer is nog veiliger.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40