Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
08 July 2025, 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36

Auteur Topic: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?  (gelezen 14858 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #60 Gepost op: 08 February 2022, 08:57:02 »
Ik zit momenteel in een beroepsvoorbereidende cursus. Ik geef de eenheid in het vak beroepsonderwijs

Zie nu pas dat je hebt geantwoord op mijn vraag om welk vak het gaat.  :) Ik begrijp het alleen niet. Wat voor vak bij welke opleiding is het nu?

In ieder geval lijk je preciese cijfers te willen presenteren waar dat niet mogelijk is. Kan me niet voorstellen dat dat wordt verlangd als dit onderwerp is goedgekeurd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jelmer

• Online Online
« Reactie #61 Gepost op: 08 February 2022, 11:22:23 »
Marc,

Op jouw vraag zijn een heleboel ervaringen gedeeld, maar verder dan dat komt jouw "feiten" onderzoek eigenlijk niet (net zoals Henk aangeeeft).

Je begint het topic dat je een discussie had met een kennis, nu moet je hierin iets presenteren? Nou met het presenteren zou je kunnen beperken tot;
"voordat de haltes werden vermeld op de displays en/of automatisch werden omgeroepen, was het aan de bestuurder om de haltes om te roepen. Dit omroepen vond vaak alleen plaats op aanvraag van de passagier die er bij een bepaalde halte wilde uitstappen en veelal onbekend was met de situatie".

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

marc224

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 13 February 2022, 22:07:24 »
Als 30% alles of niets deed, blijft er 70% over die alleen de belangrijkste haltes afroepte.
Het tijdperk maakt weinig uit. Alleen werden in de jaren 90 de Service Level Agrreements populair. Dus ik kan me voorstellen dat er toen meer werd gekeken naar punctualiteit en omroepgedrag. Ik weet dat dat zeker speelde bij de NZH.
Alleen zijn Nederlanders in het algemeen en Amsterdammers in het bijzonder nogal tegendraads, als je die vertelt dat ze iets moeten doen,doen ze het juist niet.  ;D

Volgens sommige buschauffeurs konden trambestuurders meer omroepen omdat ze toch niets te doen hadden, geen stuur en altijd voorrang.. :P.   maar dat zou ik zelf nooit zeggen.  :angel:

Hallo,

dank u voor de boodschap.

Samenvattend kan dus worden gesteld dat vanaf het eind van de jaren zeventig tot in de jaren negentig de meeste buschauffeurs (70%) de belangrijkste haltes aankondigden.

Op trams kondigden de meeste bestuurders alle haltes aan.

Derhalve kan worden gesteld dat veel bus- en trambestuurders in de periode 1970/1980/1990 hun taak redelijk goed hebben vervuld.

De buschauffeurs kondigden niet alle haltes aan, maar in ieder geval de belangrijkste.

In het begin had ik een iets andere indruk, namelijk dat geen enkele buschauffeur of trambestuurder de haltes aankondigde.
Maar dat was blijkbaar verkeerd

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #63 Gepost op: 13 February 2022, 22:11:47 »
Hallo Christian,

Ik hoop dat het goed is dat ik u persoonlijk heb aangesproken.

In de jaren tachtig en negentig reisde je met bus en trein door Rotterdam.

Hebben de buschauffeurs in Rotterdam de haltes niet aangekondigd?
Of hebben ze alleen belangrijke haltes aangekondigd?
Was het zeldzaam dat chauffeurs haltes aankondigden in Rotterdam?
Of was het gebruikelijker dat de chauffeur belangrijke haltes aankondigde?

Veel groeten

Beste Marc,

ik heb je ook een antwoord gegeven op jou bovenstaande berichtje, in het antwoord had ik ook een vraag opgenomen maar die heb je tot op heden niet beantwoord. Komt dit nog?

Groeten,

Christoph

ps. en zoals al vele malen hier gemeld, is een percentage voor het aantal omroep berichten niet te geven. Wat je vermoedelijk wel sterk ziet is dat er in bepaalde delen van Nederland beter werd omgeroepen dat in andere delen van het land.

marc224

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 13 February 2022, 22:21:47 »
Ik ben geen Amsterdammer, maar van origine Zwanenburger. In mij schooltijd veel met bus en tram naar en in Amsterdam gereden. Maar je denkt toch niet dat wij zaten te turven welke haltes er wel en niet werden omgeroepen? Laat staan dat we die informatie na 50 of 60 jaar nog ergens in een schriftje hebben staan. Dus we moeten het hebben van ons geheugen en zoals je weet is dat feilbaar. Dus ja, er werden haltes omgeroepen, maar vraag me niet naar percentages.

Hallo GMA70 heeft me al zeer goede informatie gegeven - zo had ik het me ook voorgesteld.

De herinnering hoeft niet noodzakelijkerwijs 50-60 jaar terug te gaan, het is genoeg voor iemand die de jaren tachtig heeft meegemaakt, wat 30-40 jaar geleden is.
Ik heb ook rondgevraagd op Duitse forums over het openbaar vervoer en veel mensen daar konden zich herinneren dat de meeste buschauffeurs in Duitsland gewoon waren de haltes aan te kondigen zonder dat daarom werd gevraagd.

Mag ik vragen hoe lang u al gebruik maakt van de bussen en trams in Amsterdam?

Ik zit momenteel op de beroepsschool.
Het onderwerp heet sociale studies
Ik ben ook persoonlijk geïnteresseerd in dit onderwerp

marc224

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 13 February 2022, 22:23:41 »
Marc,

Op jouw vraag zijn een heleboel ervaringen gedeeld, maar verder dan dat komt jouw "feiten" onderzoek eigenlijk niet (net zoals Henk aangeeeft).

Je begint het topic dat je een discussie had met een kennis, nu moet je hierin iets presenteren? Nou met het presenteren zou je kunnen beperken tot;
"voordat de haltes werden vermeld op de displays en/of automatisch werden omgeroepen, was het aan de bestuurder om de haltes om te roepen. Dit omroepen vond vaak alleen plaats op aanvraag van de passagier die er bij een bepaalde halte wilde uitstappen en veelal onbekend was met de situatie".

Groeten,
Jelmer

Ook kan worden opgemerkt dat de belangrijke haltes door de meeste buschauffeurs ongevraagd werden aangekondigd.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 13 February 2022, 22:24:52 »
Samenvattend kan dus worden gesteld dat vanaf het eind van de jaren zeventig tot in de jaren negentig de meeste buschauffeurs (70%) de belangrijkste haltes aankondigden.
Interessant. Ik concludeer iets heel anders uit de reacties. Ook de reacties van GMA70, waar jij je nu op baseert, geven mij een ander beeld.
Zoals al eerder aangegeven, je zoekt naar iets dat er niet is namelijk betrouwbare data van het omroepen.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2022, 07:36:10 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

GMA70

• Offline Offline
    • Lydo.nl
« Reactie #67 Gepost op: 13 February 2022, 22:54:37 »
Ik vind het statistisch gezien zowiezo geen goede zaak als je die conclusie alleen trekt op basis van mijn ervaringen en geheugen (en die van mijn vader).
Belangrijkste haltes is ook relatief. Om bv 7.00 s’ochtend werd niet of nauwelijks omgeroepen. De forenzen wisten echt wel hoe de route ging. Een bejaardentehuis is dan echt niet interessant om op te roepen.

Met vriendelijke groeten,  Gertjan

Luit

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 14 February 2022, 07:44:33 »
Zal het voor velen niet net zo zijn gegaan als ik nu op het buurtbusje doe. Als er iemand instapt die naar een halte vraagt dan roep je even voor die wordt bereikt de naam op en stop je om de reiziger eruit te laten.  De vaste reizigers drukken gewoon op het stopknopje zonder verdere aanwijzing.

Luit

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #69 Gepost op: 14 February 2022, 17:39:19 »
Nee. 8 man maximaal is heel wat anders dan de 200 op lijn 12 in Utrecht.

henk

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 14 February 2022, 18:22:18 »
Bus 12 rijdt tegenwoordig naar Zuilen en Maarssen Huibert.  :)
Maar goed, je punt blijft hetzelfde voor twee volle tramstellen. Nu heeft die tramlijn geloof ik zes haltes of zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 14 February 2022, 19:45:13 »
Net zoals de meeste van die acht weten waar ze moeten zijn zal dat ook opgaan voor 199 van die 200 in de tram. Als je het toen niet wist vroeg je ook bij chauffeur/bestuurder/conducteur waar je eruit moest. En dat zullen de meeste van die mensen ook netjes hebben gedaan

roco

• Offline Offline
Re: Informatie voor passagiers
« Reactie #72 Gepost op: 14 February 2022, 19:46:54 »
Zo herinner ik het me ook uit de tijd tot, voor m'n gevoel, 2000. Als je ergens in een wat onbekende buurt uit wilde stappen vroeg je aan de chauffeur of 'ie "halte Landmansweide" even om wilde roepen.
Meestal werden niet alle haltes omgeroepen, alleen de belangrijke. En degene waarom gevraagd was.

Wat dat betreft is het wel handig, het huidige systeem, waarbij het automatisch gedaan wordt :)

Reinout

Soms werkt het niet perfekt genoeg maar wordt het omgeroepen als de bus de halte bijna gepasserd is . De desbetreffende klant er eigenlijk uitstappen moest en dus te laat op het knopje drukte . Reageerde op de automatische omroep . Dan was het te laat en reed de bus door naar de volgende halte . Vaak meegemaakt dat dat gebeurde . Er zijn toch ook chauffeurs die dan een "noodstop" maken voorbij de eigenlijke halte .

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #73 Gepost op: 14 February 2022, 20:20:26 »
Bus 12 rijdt tegenwoordig naar Zuilen en Maarssen Huibert.  :)
Maar goed, je punt blijft hetzelfde voor twee volle tramstellen. Nu heeft die tramlijn geloof ik zes haltes of zo.
Klopt. Ik ben dr al ff weg, he ;)
De voorloper van de tram had er 8, geloof ik.
Luit, daarin heb je zeker gelijk.

marc224

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 16 February 2022, 23:21:57 »
Ik vind het statistisch gezien zowiezo geen goede zaak als je die conclusie alleen trekt op basis van mijn ervaringen en geheugen (en die van mijn vader).
Belangrijkste haltes is ook relatief. Om bv 7.00 s’ochtend werd niet of nauwelijks omgeroepen. De forenzen wisten echt wel hoe de route ging. Een bejaardentehuis is dan echt niet interessant om op te roepen.

Dat klopt.

Maar ik neem aan dat niet iedereen hier op het forum in die tijd in Amsterdam was, misschien wel heel weinig.
Forumleden wonen verspreid over heel Niederlande, dus het is natuurlijk moeilijk om een goede indruk te krijgen van één stad.
Maar u woonde in de genoemde periode in Amsterdam, en u reisde er regelmatig met bus en trein heen, dus ik neem aan dat een uitspraak over Amsterdam van hoge kwaliteit is.

Om 7 uur 's morgens zullen niet veel chauffeurs de belangrijkste haltes hebben aangekondigd omdat het niet absoluut noodzakelijk was.

Tussen 10.00 en 18.00 uur zullen veel chauffeurs echter belangrijke haltes hebben aangekondigd.
Tenminste in het centrum van Amsterdam