Ik zit momenteel in een beroepsvoorbereidende cursus. Ik geef de eenheid in het vak beroepsonderwijs
Als 30% alles of niets deed, blijft er 70% over die alleen de belangrijkste haltes afroepte.Het tijdperk maakt weinig uit. Alleen werden in de jaren 90 de Service Level Agrreements populair. Dus ik kan me voorstellen dat er toen meer werd gekeken naar punctualiteit en omroepgedrag. Ik weet dat dat zeker speelde bij de NZH. Alleen zijn Nederlanders in het algemeen en Amsterdammers in het bijzonder nogal tegendraads, als je die vertelt dat ze iets moeten doen,doen ze het juist niet. Volgens sommige buschauffeurs konden trambestuurders meer omroepen omdat ze toch niets te doen hadden, geen stuur en altijd voorrang.. . maar dat zou ik zelf nooit zeggen.
Hallo Christian,Ik hoop dat het goed is dat ik u persoonlijk heb aangesproken.In de jaren tachtig en negentig reisde je met bus en trein door Rotterdam.Hebben de buschauffeurs in Rotterdam de haltes niet aangekondigd?Of hebben ze alleen belangrijke haltes aangekondigd?Was het zeldzaam dat chauffeurs haltes aankondigden in Rotterdam?Of was het gebruikelijker dat de chauffeur belangrijke haltes aankondigde?Veel groeten
Ik ben geen Amsterdammer, maar van origine Zwanenburger. In mij schooltijd veel met bus en tram naar en in Amsterdam gereden. Maar je denkt toch niet dat wij zaten te turven welke haltes er wel en niet werden omgeroepen? Laat staan dat we die informatie na 50 of 60 jaar nog ergens in een schriftje hebben staan. Dus we moeten het hebben van ons geheugen en zoals je weet is dat feilbaar. Dus ja, er werden haltes omgeroepen, maar vraag me niet naar percentages.
Marc,Op jouw vraag zijn een heleboel ervaringen gedeeld, maar verder dan dat komt jouw "feiten" onderzoek eigenlijk niet (net zoals Henk aangeeeft).Je begint het topic dat je een discussie had met een kennis, nu moet je hierin iets presenteren? Nou met het presenteren zou je kunnen beperken tot;"voordat de haltes werden vermeld op de displays en/of automatisch werden omgeroepen, was het aan de bestuurder om de haltes om te roepen. Dit omroepen vond vaak alleen plaats op aanvraag van de passagier die er bij een bepaalde halte wilde uitstappen en veelal onbekend was met de situatie".Groeten,Jelmer
Samenvattend kan dus worden gesteld dat vanaf het eind van de jaren zeventig tot in de jaren negentig de meeste buschauffeurs (70%) de belangrijkste haltes aankondigden.
Zo herinner ik het me ook uit de tijd tot, voor m'n gevoel, 2000. Als je ergens in een wat onbekende buurt uit wilde stappen vroeg je aan de chauffeur of 'ie "halte Landmansweide" even om wilde roepen.Meestal werden niet alle haltes omgeroepen, alleen de belangrijke. En degene waarom gevraagd was.Wat dat betreft is het wel handig, het huidige systeem, waarbij het automatisch gedaan wordt Reinout
Bus 12 rijdt tegenwoordig naar Zuilen en Maarssen Huibert. Maar goed, je punt blijft hetzelfde voor twee volle tramstellen. Nu heeft die tramlijn geloof ik zes haltes of zo.
Ik vind het statistisch gezien zowiezo geen goede zaak als je die conclusie alleen trekt op basis van mijn ervaringen en geheugen (en die van mijn vader). Belangrijkste haltes is ook relatief. Om bv 7.00 s’ochtend werd niet of nauwelijks omgeroepen. De forenzen wisten echt wel hoe de route ging. Een bejaardentehuis is dan echt niet interessant om op te roepen.