Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus  (gelezen 2038 keer)

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Beste medespoorders,

Allereerst wens ik jullie allen fijne feestdagen toe.

Bij mijn baan in aanbouw loop ik tegen het volgende probleem aan.

Voor bezetmeldingen door te geven aan de CS 3 plus maak ik gebruik van de terugmeldmodules DR4088 GND van Digikeijs.
De modules zijn d.m.v. een blauwe STP kabel van Digikeijs aangesloten op de S88 aansluiting onder de CS3.

De eerste 2 modules werken probleemloos.
Nu wil ik de 3 module installeren, maar bij het testen op het juist functioneren van de uitgangen komt er bij sommige uitgangen een verkeerde melding binnen op de CS3.  Het testen doe ik d.m.v. een draad van de C aansluiting tegen het desbetreffende terugmeldcontact te houden.

Nu gebeurt het volgende:   Hou ik de draad tegen contact 1 van module 3 dan licht op de CS 3 plus bezetmelder 2.16 op
                                           "       "          "         contact 2 van module 3  licht bezetmelder 3.02 op de CS 3 op, wat juist is
                                           "       "          "          contact 3 van module 3 licht bezetmelder 3.03 op de CS 3 op, wat ook juist is.
                                        Vervolgens gaat het bij contact 4 van module 3 weer mis.  Hier licht 3.03 op de CS 3 op.
                                        De contacten 3.05 t/m 3.10 komen weer goed door, maar bij nr 11 en 14 gaat het ook mis. Hier
                                        lichten resp. bezetmelders 3.10 en 3.13 op de CS 3 op.

Om uit te sluiten dat het aan de GND4088 module ligt, heb ik een compleet nieuwe uit de verpakking gehaald en aangesloten, maar helaas deze geeft exact dezelfde problemen.

Ook heb ik de 5 mtr kabel vervangen door een kabel van 1 mtr. maar ook dan dezelfde problemen + nog een extra foute melding op een ander contact

Daarnaast heb ik de instellingen in de CS 3 bekeken, maar bij elke bezetmelder staat het juiste contact opgevoerd. Geen enkele in het rood, wat op een dubbel contact zou kunnen duiden. Alle contacten verlopen via Bus 1 en staan als stuurcontact. Dit laatste doet de CS 3 automatisch als hij opnieuw opgestart is, terwijl is daarvoor er een GFP3-1 contact van gemaakt heb.

Herkent iemand dit probleem?

met vriendelijke groeten,
Ruud
                               


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2021, 14:39:02 »
Die vraag is hier toch pok gesteld en beantwoord?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101032.0

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2021, 19:09:49 »
Dank voor je reactie Tjalling,

Ik heb mijn vraag abusievelijk in eerste instantie op het andere forum geplaatst.
Inmiddels daar de reactie gelezen.

Groet
Ruud

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2021, 20:59:01 »
"abusievelijk", ik moest even googlen wat dit betekent. Weer een woordje wijzer vandaag  ;D.

Doet ie 't al?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2021, 16:36:39 »
Sorry voor het "dure" woord gebruik.

Helaas doet ie het nog niet.  Ik heb inderdaad een te hoge waarde ingesteld staan bij de buslengte, maar wat ik ook probeer, ik krijg de waarde niet naar beneden aangepast.
Ik heb zelfs geprobeerd bij de GFP3-1 instellingen het apparaat te verwijderen om het opnieuw in te kunnen richten, waarbij ik tegelijkertijd de kabel uit de aansluiting aan de onderzijde heb getrokken. Heeft ook niet gewerkt.
De waarde 15 ( totaal aantal te gebruiken bezetmelders) blijft in de instellingen staan.

groet
Ruud

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2021, 20:17:51 »
Dit filmpje laat zien hoe je je het aan moet passen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2021, 20:13:30 »
Helaas blijft het probleem van de verkeerde bezetmelding bestaan.

Ik heb in mijn CS3 plus alle bezetmeld contacten uit het baanplan verwijderd en daarna de CS 3 opnieuw opgestart.
Daarna bij de systeeminstellingen de lengte van de bezetmelders terugzetten naar de waarde 1.

Hierna ben ik opnieuw per bezetmeldmodule, de contactpunten weer in het railplan aan gaan brengen. Dus bij 2 DR 4088 GND modules, de lengte van de bezetmelders op 2 gezet.

Vervolgens de 3e bezetmeld module aangesloten. Echter bij het testen van het contact nr 1 van module 3 gaat het al weer mis.
Op de CS 3 licht dan weer contact 16 op van de 2e module. Ook weer met een andere (nieuwe module) en een andere stp-kabel dezelfde test gedaan. Probleem blijft.
Frustrerend dit.  Zijn er nog andere opties om dit probleem te tackelen?

Groet,
Ruud
Het probleem blijft

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2021, 07:15:52 »
Citaat
Dus bij 2 DR 4088 GND modules, de lengte van de bezetmelders op 2 gezet.
Dat is goed, maar... toen nadat je de derde module aansloot, heb je dan weer de s88 bus lengte aangepast naar 3? of staat die nog steeds op 2?

Kan je er anders een foto van maken?

Het probleem zal hoe dan ook niet in je kabel liggen dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Als de bus lengte daadwerkelijk op 3 staat en het probleem is er nog, dan heb je of een fout in je bedrading, of je hebt een fout gemaakt in de adressering op het schakelbord van de CS3.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2021, 16:55:14 »










Bijgaand foto's van de instellingen, de weergave op de CS 3 van de onjuiste bezetmelding en een foto van de 3e 4088 GND module met de testaansluiting op het eerste contact.

Daarnaast deed vandaag zich nog iets vreemds voor bij de instellingen.
Nadat is de lengte van de S88-bus op 3 had gezet en heb opgeslagen, heb ik de CS3 opnieuw opgestart en gecheckt of de
waarde van de lengte S88-bus goed in het systeem was blijven staan, maar dit bleek door de CS3 ineens naar 4 verhoogd te zijn, zonder dat ik ook maar ergens een 4e module heb aangesloten.

groet
Ruud

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2022, 22:28:30 »
Probleem opgelost. Alleen van de 1e module moeten de C aansluitingen op de massa worden aangesloten. Bij elke volgende module niet. Na de C aansluiting  bij module 2 en 3 van de massa afgekoppeld te hebben werken alle bezetmeldingen naar behoren.

Bedankt voor de geboden support.

groet
Ruud

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2022, 12:48:19 »
Helaas te vroeg gejuigd :-\. Het probleem met de S88 GND bezetmelder van Digikeijs (DR4088) en de CS3 plus bestaat nog steeds.
Ik zal nogmaals het probleem beschrijven.

Bezetmelders 1 en 2, met aansluitingen 1.01 t/m 1.16 en 2.01 en 2.16, zijn aangesloten op de baan in aanbouw. Deze melders geven de juiste mekdingen door als een loc de bezetmelder passeert.
Nu wil ik de 3e bezetmelder gaan opnemen in de baan, maar al bij het contact maken van de eerste aansluiting (3.01) van de melder gaat het mis. Ook als ik een contact 2.16licht dan op op de CS3 plus. Ook bij een los stuk rail (niet verbonden met de overige rails van de baan) een spoorstaaf verbonden met de massa en de andere spoorstaaf met contact 3.01 van de 3e bezetmelder. Ook hierbij licht contact 2.16 weer op op de CS3.

Welke acties heb ik tot nu toe ondernomen om het probleem op te lossen:

Alle S88 bekabeling nagelopen en vrijgelegd van andere voedingskabels i.v.m. mogelijke inductie invloeden.
Alle rails vernieuwd die met bezetmelder 2 zijn verbonden.
Bij alle wissels (schaduwstation) gecheckt of aan alle uiteinden van de wissel een isolatielas is gemonteerd op de bezetmeld spoorstaaf
Geen massabekabeling meer op de C contacten van de DR4088 van Digikeijs. Alleen bij module 1. Daar zijn de C aansluitingen aangesloten op de massa.
De S88 bsulengte op de CS3 gecontroleerd. Deze staat op 4. Wordt door de CS3 automatisch verhoogd van 3 naar 4 met opstarten.

Heeft iemand nog suggesties?
Zou het mogelijk kunnen zijn dat met het inrichten van het sporenplan op de CS3 ergens een verborgen melder ontstaat door het wissen van een verkeerd geplaatste melder en weer opnieuw installeren? Als er een dubbele melder zou zijn zou het contactnummer rood weergegeven moeten zijn, maar dat is ook niet het geval.

groeten,
Ruud[/img]
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 16:22:49 door Ruud van der Sluijs »

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2022, 21:44:07 »
Het probleem lijkt nu wel opgelost.  Een niet geisoleerde raillas bij een wissel bleek de boosdoener te zijn. Meldingen van de 3e module komen tot nu toe goed door op de CS3.