Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54

Auteur Topic: Märklin CS3 op Piko A rail gelijkstroom  (gelezen 2001 keer)

TonVerkleij

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Märklin CS3 op Piko A rail gelijkstroom
« Gepost op: 22 December 2021, 23:38:33 »
Als volkomen nieuweling op digitaal gebied heb ik mij de laatste weken cq maanden getracht te oriënteren op hoe- en met welke apparatuur digitaal te gaan rijden.

Ik moet zeggen dat de functionaliteit van de Märklin CS3 me bijzonder aanspreekt gezien alle mogelijkheden en gebruiksgemak, voor zover ik kan zien.

Echter vraag ik mij af na het zien van talloze filmpjes over decoders, seinen en terugmelders aan te sluiten op Märklin rails of dit ook allemaal gaat werken op Piko A-rails en of ik dan niet een groot deel van de mogelijkheden op de CS3 ga verliezen.

Ik heb trouwens op dit forum gezocht naar informatie hierover maar nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Mijn treinen zijn Piko, Fleischmann, Roco en Hamo, allemaal met Esu 5.0 lokpilot met de normen DCC/MM/SX/M4.  Ik heb begrepen dat de CS3 de loks automatisch kan herkennen via de M4 norm.

Na het zien van het volgende filmpje bekroop met het gevoel dat de CS3 toch eigenlijk meer op Märklin toegespitst is en dat het met 2 rail DCC misschien allemaal veel moeilijker is:

https://www.youtube.com/watch?v=HtF6BVrON9c&ab_channel=Modelrailroad

Klopt dit wat ik nu weergeef of valt het eigenlijk wel mee?  Wie kan mij daarbij een helder antwoord geven?

Mijn bedoeling is om mijn hondebot baan met 2 schaduw stations aan weerszijden verbonden met een klim/daalspiraal aan de hoofdbaan at random treinen te laten vertrekken na een bepaalde tijd, en dat op het hoofdspoor een paar blokken zorgen dat er geen aanrijdingen plaatsvinden.

Bijvoorbaat dank voor jullie help,
Groeten, Ton 

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Märklin CS3 op Piko A rail gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2021, 00:41:56 »
Ton,

Een CS3 is de marklin variant van de ESU eCos. Die laatste is meer op DCC toegespist.

Exacte verschil tussen die twee weet ik zo niet. Mogelijk zijn die via de encyclopedie alhier wel te vinden.
Gebruik gemak met het inlezen van de decoders is identiek, alleen dan via RailCom ipv de M4 norm. Waar RailCom ook in wordt gebruikt overigens.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

henk

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2021, 06:49:15 »
Dat filmpje gaat eigenlijk niet over het CS3. :)
Het maakt de centrale niet uit wat voor rails er ligt. Dat soort voorbeeldfilmpjes van Märklin zal meestal gaan over drierailbanen. Op een drierailbaan maak je bijvoorbeeld net anders railscheidingen dan op een tweerailbaan, maar dat soort dingen leer je toch wel, bijvoorbeeld hier. De centrale maakt het dus niet uit.

Dan gaat het om andere verschillen. Ooit heeft ESU het eerste CS1 voor Märklin ontwikkeld. Later hebben de wegen zich gescheiden en Märklin is verder gegaan met CS2 en inmiddels CS3 en ESU met de Ecos. De bedoelingen van beide apparaten zijn hetzelfde gebleven. De uitvoering zal ondertussen flink verschillen, bijvoorbeeld hoe de automatiseringsmogelijkheden eruit zien. Maar wat jij wil kan best. De automatisering met een externe computer biedt altijd nog meer mogelijkheden, maar dat is off topic.

Wat de Ecos wel aan boord heeft is een uitgebreide programmeertool speciaal voor ESU-decoders, vergelijkbaar met de ESU lokprogrammer.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 07:17:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2021, 08:04:10 »
Citaat
Ik moet zeggen dat de functionaliteit van de Märklin CS3 me bijzonder aanspreekt gezien alle mogelijkheden en gebruiksgemak, voor zover ik kan zien.

Dat filmpje gaat over een mobile station en niet over een central station. Die mobile station is opzich OK maar die kan je van je leven niet aan een computer koppelen, die central stations 3 zijn de meest gebruikersonvriendelijke ondingen. Ze doen het wel en als je er eenmaal mee bekend ben, kan je er een soort van mee overweg en er mee leven. Maar daar is ook alles mee gezegd. Het touchscreen ijlt bij het slepen altijd een halve seconde na. Er zitten veels te kleine symbooltjes op dat ding. Hij heeft geen fysieke drukknoppen meer voor loc functies en je kan er geen dingen van andere fabrikanten aan knopen muv s88n bezetmelders.

Een ander nadeel. Er zit te veel functionaliteiten in. Dat ding is bedoeld door marklin als een standalone apparaat en niet bedoeld voor een computer gestuurde baan hoewel hij dit wel kan. Als je met de computer gaat rijden, dan ga je grofweg 90% van de functionaliteiten van de central station niet eens gebruiken terwijl je er wel dik voor betaalt. En voor al dat geld krijg je niet eens een loconet of XpressNet bus...

Als je doel is om in te stappen in een digitale aansturing en om daaraan ook een computer te knopen. Laat ik dan alle twijfel wegnemen en zeg ik je: koop een DR5000 centrale en een 2e hands multimaus. De DR5000 is bij verreweg de beste centrale die je kan krijgen en kost slechts €150.- bij de dealer.

Je zegt dat je al locs met loc pilots heb, voordat we je een Dr5000, ecos of cs3 laten kopen, kan je mededelen wat je nu al in huis heb qua besturing?

Citaat
Ik heb begrepen dat de CS3 de loks automatisch kan herkennen via de M4 norm.
ja dat kan en dat gaat bij de meeste mensen meestal goed, maar er zitten fouten in het protocol waardoor je op willekeurige momenten soms een trein heb die geweoon niet wil rijden. Je zal niet de eerste zijn die terug gaat naar de dealer met een splinternieuwe M4/mFx trein die niet rijdt. Het werkt dus niet altijd even goed. DCC werkt wel goed, altijd en onconditioneel.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2021, 11:03:52 »
hoi,

Echter vraag ik mij af na het zien van talloze filmpjes over decoders, seinen en terugmelders aan te sluiten op Märklin rails of dit ook allemaal gaat werken op Piko A-rails en of ik dan niet een groot deel van de mogelijkheden op de CS3 ga verliezen.

Ja, dat is mogelijk. Alleen je kan eventueel ook verder kijken dan alleen spullen van Märklin. Er zijn zoveel mogelijkheden. Veel decoders werken gewoon op de CS3 omdat deze ook het DCC-protocol ondersteund. Je moet ook kijken naar welke variant je van de CS3 wil gaan afschaffen. De CS3+ kan overweg met s88-bezetmelders. Bij de "gewone" CS3 mag je een extra "link" kopen om dit te regelen. Voor bezetmelders mag je kijken naar stroomdetectie en bij andere fabrikanten dan Märklin.

Mijn treinen zijn Piko, Fleischmann, Roco en Hamo, allemaal met Esu 5.0 lokpilot met de normen DCC/MM/SX/M4.  Ik heb begrepen dat de CS3 de loks automatisch kan herkennen via de M4 norm.

Dat is mogelijk via het M4 / MFX-protocol. Persoonlijk zou ik DCC-protocol gaan rijden.

Na het zien van het volgende filmpje bekroop met het gevoel dat de CS3 toch eigenlijk meer op Märklin toegespitst is en dat het met 2 rail DCC misschien allemaal veel moeilijker is:
Klopt dit wat ik nu weergeef of valt het eigenlijk wel mee?  Wie kan mij daarbij een helder antwoord geven?

Voor een centrale maakt het niet uit op welke rails deze aangesloten is. Als het lokje / wisseldecoder e.d. en de centrale maar dezelfde taal (protocol) praten is er niets aan de hand. Märklin heeft ooit het MFX (laten) ontwikkelen. Heeft dat protocol als voorkeursprotocol voor zijn treintjes. Doordat het mfx-protocol pas (deels) vrijgegeven is zijn er nog niet zoveel centrales met MFX. Daardoor gebruiken veel Märklinrijders de Märklin Central Station (1 / 2 / 3 / 3+ of de Esu ECoS 1/ 2 die ook MFX / M4 aan boord heeft. De CS3 is naar verhouding een relatief dure centrale.

Bij het gebruik van het DCC-protocol heb je meer keuze in centrales. Van zelfbouw tot heel uitgebreid.

Mijn bedoeling is om mijn hondebot baan met 2 schaduw stations aan weerszijden verbonden met een klim/daalspiraal aan de hoofdbaan at random treinen te laten vertrekken na een bepaalde tijd, en dat op het hoofdspoor een paar blokken zorgen dat er geen aanrijdingen plaatsvinden.

Goed, dat is met meerdere centrales wel op te lossen. Mogelijk bijvoorbeeld met de Esu ECoS. Of met een computer met treinbesturingssoftware en een simpele z21start (met bezetmelders) kan je al ver komen. Je kan zelfs de hondenbot beveiligen met een ABC-bloksysteem. Je Esu-decoders zijn daar geschikt voor. Dan kan je met een simpele DCC-centrale het een en ander "automatiseren".

Groet
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

VvKan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2021, 11:29:17 »
Als je doel is om in te stappen in een digitale aansturing en om daaraan ook een computer te knopen. Laat ik dan alle twijfel wegnemen en zeg ik je: koop een DR5000 centrale en een 2e hands multimaus. De DR5000 is bij verreweg de beste centrale die je kan krijgen en kost slechts €150.- bij de dealer.
Laat ik dan de twijfel weer inbrengen.
Koop als beginner vooral géén DR5000, tenzij je op een PC al goed onderlegd bent.  Want alles aan instellingen moet via de PC.  Het enige makkelijke is, dat je met een MultiMaus kunt rijden. Maar dat kan dus ook met andere centrales.
Punt 2 is, dat ik uit je verhaal lees, dat je een niet al te ingewikkelde baan hebt en daar vrij simpele dingen op wilt automatiseren.  Dan is bijv. een Ecos veel interessanter, omdat daar al een hoop inzit, dat je zonder PC kunt instellen.  En je hebt er meteen 2 regelaars bij. Sturing met een PC is dan totaal "overdone".

PS  Ik heb mijn stokpaardje ABC systeem, waar Ronald het hierboven over heeft, maar eens weggelaten.  Ik rij zelf uitsluitend met ABC systeem, geen PC.  Ter info:  ongeveer 400 m/q baan

Maar als je wèl met een computer wil sturen, dan is de DR5000, zoals bask zegt, misschien wel een goede keus. Maar ben je, zoals ik, principiële digibeet, dan is die totaal ongeschikt.

PS ik heb mijn stokpaardje ABC systeem, waar Ronald het over heeft, maar een keer weggelaten. Dat gebruik ik. Zonder PC en op een relatief grote baan.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 11:35:48 door VvKan. Reden: toevoeging »

bask185

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2021, 13:16:13 »
Citaat
Koop als beginner vooral géén DR5000, tenzij je op een PC al goed onderlegd bent.
Ding is heel makkelijk hoor. Je plugt een multimaus in, zet een trein op het spoor en voila het rijdt. Net zo makkelijk als een z21. + op de Dr5000 kan je nagenoeg elke laatste (draadloze)handregelaar aansluiten die je kan kopen. muv die marklin dingen natuurlijk  :police:. Hij is ook erg toekomst gericht. En voor dat geld... het is een prikkie.

Die software voor de DR5000 is trouwens ontzettend simpel in het gebruik hoor. Het bestaat uit een plaatje van het ding zelf, als je iets wilt aanpassen dan klik je op de desbetreffende aansluiting, past een getalletje aan et voila.

https://www.youtube.com/watch?v=io-uZtz8kNI#t=5m36s

Bij de CS3 kostte me het de eerste keer 2 uur om het aantal S88 modules aan te passen. Die vertalingen op dat ding zijn ruk, en het help ook niet mee dat een S88 onder het kopje GPF-3 apparaten oid staat. Weet nog steeds niet wat dat betekent.

Citaat
En je hebt er meteen 2 regelaars bij.
Als je op houten 2 multimausen koop voor €60,- per stuk voor bij de Dr5000 dan heb je ook 2 handregelaren die dan aan een snoer zitten van 2 meter. En dan zit je nog steeds op 1/3 van de prijs van een ECOS. Ik vind die Ecos en cs3 zelf niet zo fijn in de hand liggen als je even met je handregelaar naar je trein wilt lopen. Daar komen nogal veel kabels uit enzo  ::)

Veroniek heeft wel een punt. Op die Ecos kan je wel bepaalde acties aan elkaar knopen. Je kan dan standaard bezetmelders en standaard decoders kopen. En zo kan je in de ecos vertellen welke relais moeten schakelen als een bepaalde bezetmelder bereden wordt. Zo kan je dus treinen in schaduwstations elkaar automatisch laten afwisselen. Het kost alleen een klein fortuin.

Ik zelf zou dit analoog oplossen door treinen direct relais te laten schakelen zonder tussenkomst van dure bezetmelders, dure ecos centrales en dure accesoire decoders, maar dat je ook maar net kunnen.

Als je moet kiezen tussen Ecos en Cs3, dan sws de ecos. Die ken ik niet, maar de cs3 ken ik dus wel. Het schijnt dat de ecos wel gebruikersvriendelijk is... ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

TonVerkleij

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 December 2021, 04:56:43 »
Dank jullie voor alle reacties!

Voor mij duidelijk dat de CS3 toch niet de goede weg is en dat er meerdere en goedkopere oplossingen zijn.

Op dit moment heb ik een Roco Multimaus, zoals de Bas vroeg.  Die past niet op een CS3 dus dat zou jammer zijn, het lijkt me idd beter om een Ecos of DR500 aan te schaffen.

Vraagje nog over de aan te sluiten decoders voor terugmelden, remmen en seinen, ik had op de beurs in Rijswijk en de digitale dag in Ermelo vernomen dat de Digikeijs modules nog wel eens kortsluiting- en spookmeldingen veroorzaakten,  hebben jullie daar ook ervaring mee?

Zijn er nog andere modules op de markt behalve Digikeijs hiervoor. Het zou mij leuk lijken om voor een station een sein op rood te zetten zodat de trein daar netjes afremmend voor stopt, als dat mogelijk is.

Groeten, Ton

VvKan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2021, 08:13:15 »
Dan toch maar wel ABC. 
Als je het simpel kunt houden, dan zou een loc zelfs stoppen bij rood sein voor pakweg 1 euro.  Namelijk met 5 diodes.  Lees je maar eens goed in over ABC, het kan heel simpel blijven, maar als de eisen hoger komen te liggen, bijvoorbeeld vanwege verlichte rijtuigen, dan wordt het wat duurder of ingewikkelder.

Maar voor jouw gevraagde afremmen en stoppen voor een rood sein is het een prima methode.

bask185

• Online Online
« Reactie #9 Gepost op: 24 December 2021, 09:02:46 »
Citaat
Het zou mij leuk lijken om voor een station een sein op rood te zetten zodat de trein daar netjes afremmend voor stopt, als dat mogelijk is.

Dit circuit doet precies dat.

Benodigheden:

Je huidige multimaus en boostertje.

DPDT schakelaar

Lenz BM1 module

Nu kosten deze BM1 modules 12 euro.... per stuk, als je mij 12 euro betaalt maak ik er 5 voor je. Als je kan solderen, kan je ze ook zelf in elkaar solderen voor ~€1,- en 3 minuten intensief arbeid  ::)

En een sein naar keuze.

Je hebt hiervoor dus geen terugmelding en dure terugmeldmodules voor nodig. Terugmelders heb je voornamelijk alleen nodig als je geautomatiseerd wil rijden op de computer OF wanneer je visuele feedback wilt zien op een computer scherm / schakelpaneel.

Ik ben nog even aan het onderzoeken voor een makkelijk en goedkope oplossing om treinen automatisch te laten afwisselen in schaduwstations.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2021, 09:27:39 »

Zijn er nog andere modules op de markt behalve Digikeijs hiervoor. Het zou mij leuk lijken om voor een station een sein op rood te zetten zodat de trein daar netjes afremmend voor stopt, als dat mogelijk is.

Groeten, Ton

Natuurlijk zijn er andere modules, kijk ook maar eens op Rosoft van Rob Ros.
Als hadden komt, is hebben te laat!

henk

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 24 December 2021, 10:00:11 »
Zou me nog wat verder oriënteren op digitaal.  :)

Als digitaal beginner met een tweerailbaan zou ik kiezen voor zuiver DCC. Het is natuurlijk niet erg als een centrale en/of decoders meer protocollen kennen, maar je hebt aan DCC genoeg. Dat is in de praktijk ook vrijwel de standaard in tweerailland.

Je wilt automatiseren en zo te zien redelijk eenvoudig.
1. Dan is ABC, of de zelfbouwvariant van Bas, een bruikbare optie.
2. Er zijn dus centrales met basale automatisering aan boord. Zal ook wel afdoende zijn. Daarbij hoort altijd terugmelding.
3. Het alternatief is automatiseren met de computer. Dan zijn de mogelijkheden opeens heel veel groter.

Wat betreft de verschillende 'modules'. Voor zowat alles zijn verschillende protocollen in omloop. Niet alleen voor de communicatie van centrale naar decoder: DCC, MFX/M4, Selectrix, etc. Ook voor terugmelden (S88, RS van Lenz, etc.), voor automatisch aanmelden locs (MFX, Railcomm in geval van DCC) en voor de communicatie tussen centrale en computer. Verder zijn er nog universele bussen als Loconet en Xpressnet. Het fijne is wel dat er in veel gevallen door meerdere fabrikanten spullen worden gemaakt. Er zijn echt tientallen fabrikanten van S88 terugmelders.

Mijn advies. Begin eenvoudig. Hou het voorlopig bij die Multimaus en oefen eens met een ABC-module of bouw zo'n stopschakeling van Bas na.
Bevalt dat niet, dan kan je altijd nog een andere centrale overwegen. Een Multimausset is trouwens ook aan de computer te hangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overet

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 December 2021, 10:49:03 »
Natuurlijk zijn er andere modules, kijk ook maar eens op Rosoft van Rob Ros.

Wim Ros ;D

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

VvKan

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 24 December 2021, 10:56:22 »
Terugmelders heb je voornamelijk alleen nodig als je geautomatiseerd wil rijden op de computer OF wanneer je visuele feedback wilt zien op een computer scherm / schakelpaneel.
Kleine correctie/aanvulling op Bas:  als je een centrale en decoders met Railcom hebt, kun je het nummer van de decoder van de loc ook op een bedieningspaneel laten zien door middel van bijvoorbeeld de LRC120 van Lenz.  Bijvoorbeeld op je stationssporen.  Zonder computer of bezetmelders.
(andere merken hebben misschien ook zoiets)