Ik moet zeggen dat de functionaliteit van de Märklin CS3 me bijzonder aanspreekt gezien alle mogelijkheden en gebruiksgemak, voor zover ik kan zien.
Ik heb begrepen dat de CS3 de loks automatisch kan herkennen via de M4 norm.
Echter vraag ik mij af na het zien van talloze filmpjes over decoders, seinen en terugmelders aan te sluiten op Märklin rails of dit ook allemaal gaat werken op Piko A-rails en of ik dan niet een groot deel van de mogelijkheden op de CS3 ga verliezen.
Mijn treinen zijn Piko, Fleischmann, Roco en Hamo, allemaal met Esu 5.0 lokpilot met de normen DCC/MM/SX/M4. Ik heb begrepen dat de CS3 de loks automatisch kan herkennen via de M4 norm.
Na het zien van het volgende filmpje bekroop met het gevoel dat de CS3 toch eigenlijk meer op Märklin toegespitst is en dat het met 2 rail DCC misschien allemaal veel moeilijker is:Klopt dit wat ik nu weergeef of valt het eigenlijk wel mee? Wie kan mij daarbij een helder antwoord geven?
Mijn bedoeling is om mijn hondebot baan met 2 schaduw stations aan weerszijden verbonden met een klim/daalspiraal aan de hoofdbaan at random treinen te laten vertrekken na een bepaalde tijd, en dat op het hoofdspoor een paar blokken zorgen dat er geen aanrijdingen plaatsvinden.
Als je doel is om in te stappen in een digitale aansturing en om daaraan ook een computer te knopen. Laat ik dan alle twijfel wegnemen en zeg ik je: koop een DR5000 centrale en een 2e hands multimaus. De DR5000 is bij verreweg de beste centrale die je kan krijgen en kost slechts €150.- bij de dealer.
Koop als beginner vooral géén DR5000, tenzij je op een PC al goed onderlegd bent.
En je hebt er meteen 2 regelaars bij.
Het zou mij leuk lijken om voor een station een sein op rood te zetten zodat de trein daar netjes afremmend voor stopt, als dat mogelijk is.
Zijn er nog andere modules op de markt behalve Digikeijs hiervoor. Het zou mij leuk lijken om voor een station een sein op rood te zetten zodat de trein daar netjes afremmend voor stopt, als dat mogelijk is.Groeten, Ton
Natuurlijk zijn er andere modules, kijk ook maar eens op Rosoft van Rob Ros.
Terugmelders heb je voornamelijk alleen nodig als je geautomatiseerd wil rijden op de computer OF wanneer je visuele feedback wilt zien op een computer scherm / schakelpaneel.