Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Dave.......
Vandaag om 12:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 12:13:45
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:07:11
Een nieuw begin door hervé
Vandaag om 12:02:11
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:35:36
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 11:34:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Roco 2025 door Bor de Wolf
Vandaag om 11:18:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 10:29:32
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:50:10
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43

Auteur Topic: Omnummeren Liliput NS NAM ketelwagens  (gelezen 4683 keer)

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
Omnummeren Liliput NS NAM ketelwagens
« Gepost op: 19 December 2021, 16:32:13 »
Met de recente aanwinst van de Piko NS 2000 ben ik nu een mooie sleep NAM ketelwagens aan het verzamelen. Ik ben druk bezig met het sparen van Liliput ketelwagens omdat ik deze toch iets mooier vind dan de Piko's, maar helaas zijn ze lastig te vinden. Begin volgend jaar komt er een nieuwe oplage van 2 wagens, maar ik wil er graag iets meer. Bovendien wil ik een sleepje met allemaal unieke nummers. Nadat ik een aantal ketelwagens had gekocht kreeg ik al snel dubbele nummers in de trein. Dat moest anders dacht ik.. Daarom ben ik aan de slag gegaan om eens zelf wat te tekenen. Het bleek dat het Liliput model erg makkelijk om te nummeren is en je hoeft niet het volledige model over te spuiten. Hieronder een verslag.

Allereerst heb ik de huidige opschriften opgemeten en exact op dezelfde grootte diverse nummers getekend. Dit heb ik op een A4 gezet en laten printen. Ik heb gekozen om de nummers 801 t/m 823 te tekenen zodat ik altijd unieke nummers kan maken ongeacht welke set ketelwagens ik aanschaf. Meer dan 23 ketelwagens van dit type had de NAM niet, dus het aantal nummers is gelimiteerd. Op het bord komt een groot nummer en op de stelbalken een kleine. Vrij simpel aan te brengen dus.

Het model gaat vrij eenvoudig uit elkaar door de bufferbalken voorzichtig naar beneden te trekken. Aan beide zijden komt er dan een chassis los. Met één schroefje haal je dit los van het draaistel en heb je een handzaam stuk wat later makkelijk te spuiten is. Op het bord op de ketel plak ik de onderste helft af zodat ik alleen het nummer eraf schuur. De rest blijft zitten. Het schuren deed ik met korrel 2000(!) en een klein beetje water.

De decal sneed ik strak uit en heb ik op zijn plek gezet met Microset en daarna nog geweekt in Microsol. Sluit mooi naadloos aan. De stelbalk heb ik in zijn geheel in de blanke lak gespoten, de ketel heb ik afgeplakt zodat ik alleen het bordje hoefde te spuiten. In een stuk papier heb ik een sleuf gesneden die erachter valt. Resterende gat heb ik met tape afgeplakt.

Het resultaat is erg leuk. Ik ben blij dat ik nu allemaal unieke nummers heb. Momenteel staat te teller op 5 ketelwagens, maar ik hoop dat ik dat binnenkort verder kan uitbreiden. Extra detail is dat ik de bordesplanken een houtkleur heb gegeven. Dit breekt al het zwart een beetje. Ik vraag mij alleen af of de traptreden ook een houtkleur moeten krijgen? Misschien dat iemand anders dit weet?

De decal die ik hier gebruikt heb was nog een beetje 'wollig' en dekte niet helemaal. Een nieuwe print heeft haarscherpe witte opschriften die nog beter smoelen. In het vervolg ga ik die gebruiken. Het blad zat vol met opschriften, dus ik heb nog wat achter de hand voor de liefhebbers.

Gr, Mathyn

Ps: een tweede vraag is of de kleur van het bordes ook nog aangepast kan worden. Of was dit wel echt zwart?
« Laatst bewerkt op: 19 December 2021, 16:39:54 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re: Omnummeren Liliput NS NAM ketelwagens
« Reactie #1 Gepost op: 19 December 2021, 20:55:05 »
En gebookmarkt!  (y)

wibi

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2021, 09:20:40 »
Geweldig ! Ik wil ook wel zo een setje decals

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2021, 11:55:20 »
Dat dus....
Maar ook voor het verder verbeteren van het model is dit interessant.

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2021, 17:59:01 »
@Edsko, leuk hè.. Het is zeker interessant. Ik hoop dat er meer mensen aanhaken. Vooral het aanzetten van details lijkt mij een mooie aanvulling.

@Wibi, stuur mij even een persoonlijk bericht als je interesse hebt,  dan licht ik je verder in.

Gr, Mathyn
Nu ook op instagram

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2021, 22:03:07 »
Enfin, ladder.

Een veel gebruikte lader zal zijn verflaag verloren zijn, hoofdzakelijk in het midden. En geen wagon heeft dezelfde slijtage, dus je kan 'bijna' helemaal los gaan.
bv zoals hier een gesleten trap. (Ladder gaat sneller omdat er minder materiaal/meer slijtage is)

Er zijn de nodige fotogenieke stalen ladders en trappen te vinden (oa in Amerika vlucht ladder na jaren gebruik).

JP
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2021, 22:39:51 »
@Edsko, leuk hè.. Het is zeker interessant. Ik hoop dat er meer mensen aanhaken. Vooral het aanzetten van details lijkt mij een mooie aanvulling.

Ik heb hier 16 van die dingen liggen hier. En dan komt dat nieuwe setje ook nog. Kortom, ik heb een leuk sleepje dat wat werk kan gebruiken. Kan er alleen maar mooier van worden.  (y)
Nou nog even opsnorren welke nummers ik ook alweer heb. Dat weet ik dan natuurlijk weer niet....  :-\

Zo'n setje zie ik dus ook wel zitten. Voila, nr 2. ... ;)

Gr.

Edsko

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #7 Gepost op: 21 December 2021, 06:07:23 »
Leuk gedaan zo met al die verschillende nummers. Ook bij mij is een lang sleepje die wel wat andere wagennummers kan gebruiken  ;). Heb ook wel belangstelling in zo’n setje.

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2021, 17:23:17 »
Enfin, ladder.

Een veel gebruikte lader zal zijn verflaag verloren zijn, hoofdzakelijk in het midden. En geen wagon heeft dezelfde slijtage, dus je kan 'bijna' helemaal los gaan.
bv zoals hier een gesleten trap. (Ladder gaat sneller omdat er minder materiaal/meer slijtage is)

Er zijn de nodige fotogenieke stalen ladders en trappen te vinden (oa in Amerika vlucht ladder na jaren gebruik).

JP

Leuk voorbeeld Jan-Peter! Dank voor de link.

----

Als het goed is heeft iedereen die interesse heeft getoond van mij een persoonlijk bericht gehad. Zo niet, laat dat dan even via pb aan mij weten.
Ik zou het wel heel leuk vinden als er binnenkort in dit topic enige resultaten worden getoond.  (y)

Gr, Mathyn
Nu ook op instagram

wibi

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2021, 18:57:09 »
Adres al doorgegeven, gr Wim

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
« Reactie #10 Gepost op: 25 April 2022, 09:26:45 »
Momenteel ben ik één van mijn ketelwagens aan het voorzien van sluitborden. Ik wil er ook een schroefkoppeling en luchtleiding op plaatsen.
Nu heb ik een vraag aan de kenners; zitten er 1 of 2 leidingen op de stelbalk? Ik kom er niet uit op de foto's... Ik denk dat het er 1 is aan de linkerzijde van de koppeling, maar zeker weten doe ik het nog niet. Weet iemand er meer over te vertellen? Ik zie op goederenwagens wel vaker maar 1 leiding?

Gr, Mathyn
Nu ook op instagram

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
Re: Omnummeren en pimpen van Liliput NS NAM ketelwagens
« Reactie #11 Gepost op: 01 May 2022, 15:21:05 »
Er zijn weer twee wagens met nieuw nummer de werkplaats uitgerold. Dit keer de 805 en 806. Bij deze serie heb ik de decals gebruikt die ook beschikbaar waren voor andere hobbyisten. Je ziet op onderstaande foto een subtiel verschil in kwaliteit. De nieuwe print heeft iets scherpere en helderwitte letters ten opzichte van de omgenummerde 802 uit mijn eerste bericht.

Bovenste nummer is de nieuwe print.

Daarnaast heb ik de 805 nog wat extra's meegegeven. Het leek mij leuk om 1 wagen extra te 'pimpen' door er een mooie schroefkoppeling, luchtleiding en sluitborden op te plaatsen.
Voordat het chassis weer gemonteerd werd heb ik het kunststof stompje op de bufferbalk weggesneden en een gat geboord. Daarna heb ik daar een functionele schroefkoppeling ingestoken. Deze komt van Rivarossi/Hornby per 10st. Uit een gietboompje dat standaard bij Roco locs wordt geleverd kwam een luchtslang. De kraan heb ik met rode verf aangezet.

De sluitborden komen van Artitec. Helaas momenteel niet leverbaar maar ik had jaren geleden een setje aangeschaft. Ik heb de dunne plastic seinhouders weggesneden want ik zag het niet zitten om daar een gaatje in te boren. Het eerste rechthoekige gedeelte aan de ketel heb ik laten zitten. Daar heb ik met een boortje 0,5mm een gaatje doorheen geboord. Ik had uit restanten van zandwagen etsplaatjes nog sluitseinijzers over en die erin gestoken en vastgezet met een klein beetje secondelijm. Daarna met zwart aangezet. Toen de verf droog was de sluitseinborden van Artitec erin gestoken en gefixeerd met een minimale hoeveelheid crystal clear.

Als je geen sluitseinijzers in de rommelbak hebt, zie ik in het andere setje van Artitec misschien mogelijkheden: https://www.artitecshop.com/nl/ns-sluitseinen-dg.html.
Daar kan je de diagonale arm afknippen en de rest van de houder in een bocht buigen.

Al met al een leuk eindresultaat:

Gr, Mathyn
Nu ook op instagram

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #12 Gepost op: 01 May 2022, 16:04:30 »
Heel erg leuk!! Deze onthoudt ik even. (y)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #13 Gepost op: 01 May 2022, 20:26:57 »
Die ga ik inderdaad ook onthouden (y). Maar als ik het goed zie, dan heeft deze ketelwagen maar aan één kant sluitseinijzers. Wat als nu de andere kant (dus de niet- bordeskant) aan het eind van de trein stond?

Rob
« Laatst bewerkt op: 01 May 2022, 20:30:18 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

MathynK

• Online Online
    • MCKmodelbouw
« Reactie #14 Gepost op: 01 May 2022, 20:37:25 »
Die vraag moet ik onbeantwoord laten, Rob. Steker nog; ik vraag mij exact hetzelfde af. Enige wat ik erover kan zeggen is dat ik vaker oude goederenwagens zie met maar aan één zijde seinijzers. Nu is het volgens mij zo dat die ketelwagens meestal in vaste bloktreinen reden. Dan kan je alles met het nodige rangeerwerk zo opstellen zoals dat je wilt en dan komt het goed uit. Ik denk niet dat alle ketelwagens met dezelfde kant vooruit stonden. Dus zolang zo’n stam maar aan weerszijden een wagen in de goede richting had staan kwam het wel goed.

Maar dit zijn allemaal aannames hoor.

Gr, Mathyn
Nu ook op instagram