Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking  (gelezen 282496 keer)

ReneH0

  • Gast
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #540 Gepost op: 09 januari 2022, 14:51:04 »
Ja, dat mag natuurlijk. :)

Echter hangt dat ook van de grote van iemand zijn portemonnee af.
Als het model uiteindelijk uitverkocht is, doordat er een handelaar een x aantal heeft ingekocht, voor wat voor reden dan ook...
Is het knap lullig voor diegene die toen het model niet kon kopen of nog even wilde afwachten en er later woekerprijzen voor moet betalen op de bekende veilingsites.

Volgens mij is het niet zo moeilijk om daarin te verplaatsen.

Overigens heeft dit helemaal niks met de Wadloper of PBmodels.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2022, 14:56:24 door René H »

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
    • PBModels.nl
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #541 Gepost op: 09 januari 2022, 14:58:53 »
Dat is dan ook de reden dat we daar nog hard over nadenken.
We snappen dat een winkelier het erg fijn vind een Wadloper te verkopen.

Maar we snappen ook dat de klant een leuke prijs ook fijn vind.
De oplages zijn in deze fase nog erg klein, we zijn nog geen Roco of Piko of Marklin  ;)
Het was even door buffelen.

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #542 Gepost op: 09 januari 2022, 15:00:17 »
Het uitbrengen van badges in aantallen van 200-300 is iets wat de laatste 10-15 jaar steeds vaker gebeurt. Het was destijds (en soms ook nu nog wel) dat een fabrikant met een behoorlijke hoeveelheid blijft zitten (door foute calculatie of ineens teruglopende verkopen e.c.i. of anders) en die gaan dan de ramsj in. Dan hebben de klanten die eerder zo'n model kochten er de p... over in omdat ze naar hun idee teveel betaald hebben, de fabrikant beurt minder voor zijn producten die over zijn en een derde (detaillist(en)?) lacht in z'n vuistje want die heeft de restmodellen voor een prikkie gekocht en raakt ze, met wat ingecalculeerd geduld, ook wel weer kwijt en verdient er ook nog lekker mee.

En laten we wel zijn: een producent als LS Models heeft het in z'n firmanaam opgeborgen: Limited Series Models. Dus dat PB Models BV (waarbij de BV denk ik staat voor Beste Vrienden) kiest voor beperkte badges om te beginnen: groot gelijk.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

ReneH0

  • Gast
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #543 Gepost op: 09 januari 2022, 15:00:33 »
@PBmodels: Kijk, dat kan ik nu enorm waarderen.  (y)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #544 Gepost op: 09 januari 2022, 15:07:25 »
....
Echter hangt dat ook van de grote van iemand zijn portemonnee af.
Als het model uiteindelijk uitverkocht is, doordat er een handelaar een x aantal heeft ingekocht, voor wat voor reden dan ook...
Is het knap lullig voor diegene die toen het model niet kon kopen of nog even wilde afwachten en er later woekerprijzen voor moet betalen op de bekende veilingsites.
....

Risico van het vak modeltreinen sparen  ;D   En ook al zo oud als de weg naar Rome, dat handige Harry's met geld dingen opkopen om later met winst te verkopen. Modeltreinen, huizen, Lego sets, Pokemonkaartjes, concert tickets, babymelkpoeder, dure sportauto's, etc. Tja, wat doe je eraan hè?


On topic: ik vind de prijzen we volgens verwachting. Inderdaad niet weinig maar voor het gebodene niet heel duur. Ik hoop van harte dat de fabrikant bij het uitleveren ook dezelfde kwaliteit levert als de proefmodellen.

@alg. dir. Chris: zijn jullie zelf ook naar China geweest? Of gaat alles op afstand en hebben jullie "een mannetje" in China?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #545 Gepost op: 09 januari 2022, 15:11:06 »
@PB Models Mijn reactie op Stephan was zeker niet te nadele van jullie bedoeld, moge dat duidelijk zijn!

Er zijn overigens wel juridische mogelijkheden om dit soort praktijken tegen te gaan, Artitec heeft daar bij de presentatie van de Hondekoppen ook gebruik van gemaakt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
    • PBModels.nl
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #546 Gepost op: 09 januari 2022, 15:15:18 »
@Martijn :

Corona is not your friend de afgelopen 2 jaar.
Dus nee (nog) niet in China geweest.


Het was even door buffelen.

ReneH0

  • Gast
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #547 Gepost op: 09 januari 2022, 15:19:51 »
Ik snap (denk ik) nu beter, waarom de verkoop via een winkelkanaal (nog) niet is geregeld.

Verder succes met het model, ik heb er zin...
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2022, 15:22:29 door René H »

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #548 Gepost op: 09 januari 2022, 15:23:37 »
Dat is dan ook de reden dat we daar nog hard over nadenken.
We snappen dat een winkelier het erg fijn vind een Wadloper te verkopen.

Maar we snappen ook dat de klant een leuke prijs ook fijn vind.
De oplages zijn in deze fase nog erg klein, we zijn nog geen Roco of Piko of Marklin  ;)

op de ene of andere manier vind ik dit wel prettig mochten er  problemen zijn dat is het lijntje kort en kan er direct geschakeld worden.

komen er binnenkort nog meer details foto's beschikbaar en eventuele filmpjes ?  excuses als hier al antwoord op geven is 

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #549 Gepost op: 09 januari 2022, 15:35:29 »
@Martijn :

Corona is not your friend de afgelopen 2 jaar.
Dus nee (nog) niet in China geweest.


Oh ja, dat is waar natuurlijk. Zou voorlopig ook nog maar even niet gaan ook. Voor je het weet zit je in de gevangenis een quarantaine-hotel  ;)

Andere vraag: hebben jullie erover gedacht om een dummie te maken van de Wadloper? Dus een (goedkopere) versie zonder motor/verlichting etc.?


PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
    • PBModels.nl
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #550 Gepost op: 09 januari 2022, 15:40:07 »
@Railhopper : Er komt een video over de techniek en we zijn een mooie baan aan het bouwen om de Wadlopers in een fraai landschap te laten rijden.

@Martijn : We zijn niet van plan om dummies te gaan maken.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2022, 15:42:12 door PBModels »
Het was even door buffelen.

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #551 Gepost op: 09 januari 2022, 16:18:57 »
Zelf een merk oprichten is een hele klus. En we leren nog elke dag bij. Dat gaan en blijven we doen met veel inzet en enthousiaste.
Dat niet iedereen mijn mooie blauwe ogen vertrouwd kan ik mij ook best voorstellen. Dat vertrouwen moet je verdienen.
Daar werken we hard aan, en hierbij alvast bedankt voor de nu geplaatste bestellingen en opmerkingen en goede raad. En het getoonde vertrouwen.


Hallo mensen van PBMODELS,

Alle respect dat jullie dit zijn begonnen, zeker in deze tijd waarin het zo is, als er maar ergens op de wereld iemand een wind laat , morgen alles anders kan zijn.
De beste stuurlui staan altijd aan wal ,  maar je kan wel wat van ze leren natuurlijk.
Ga zo door.👍👍👍👍
Zelf ook 1 besteld, en via mij voor een oudere vriend die niet zo handig is met internet (bestellen) 2.

Groet Cor Lageweg.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #552 Gepost op: 09 januari 2022, 16:19:22 »
Risico van het vak modeltreinen sparen  ;D   En ook al zo oud als de weg naar Rome, dat handige Harry's met geld dingen opkopen om later met winst te verkopen. Modeltreinen, huizen, Lego sets, Pokemonkaartjes, concert tickets, babymelkpoeder, dure sportauto's, etc. Tja, wat doe je eraan hè?

Een nuchtere conclusie en ik ben het ermee eens dat je daar iets aan kan doen. En dat zouden we ook niet willen, want niemand wil verlies maken. Lees: iedereen wil geld verdienen. Alleen als bedrijven dit doen zijn het plotseling geldbeluste wolven erop uit om iedereen te naaien. En als wij op onze protomonaie letten zijn we een bewuste consument...

Sterker nog, kleine bedrijven die in kleine oplages veel varianten kunnen leveren - anders dan de logge grote fabrikanten - is volgens mij een mooie toekomst voor ons. Voor mijn gevoel is het negativisme dus behoorlijk misplaatst.

Door grote bedrijven log te noemen doe je wel mee aan het negativisme, he!  :angel: De reden dat grote bedrijven log zijn, is mijns inziens omdat risico gevaarlijk is, dankzij ons: de steeds wispelturigere consument... Marges zijn klein, investeringen groot. Maar mooi toch dat ook Roco nog steeds een nieuwe 1600 waagt  (y)

En leuk toch voor diegene die nu het risico durven nemen nu een wadloper te bestellen bij PB; als het een gaaf model wordt, plukken zij daar de vruchten van en kunnen ze van de exorbitante tweedehands prijs hun kinderen laten studeren... Maar dit is allemaal een hele andere discussie; gaaf dat er een Wadloper komt en voor de rest: afwachten...  Back 2 topic? voordat Bert mij er weer uit gooit...  ;)   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #553 Gepost op: 09 januari 2022, 16:25:03 »
Maar mooi toch dat ook Roco nog steeds een nieuwe 1600 waagt  (y)

Ja, maar daar zit je precies op het punt waar ik op doel.
Een bedrijf als Roco zal straks een, hoogstens twee varianten per jaar gaan maken. Dus die zullen telkens kiezen wat ze, in een behoorlijke oplage, op de markt zetten.

Een bedrijf als LSM, PB Models, B Modelels, REE etc. zou van de 1600 dus bijvoorbeeld van de NS-variant al de versie zonder en met stadswapen, met nummer midden, met en zonder konijnenhokken, als 1600, 1700 en 1800 etc. maken en dan hier en daar nog een nummervariantje. En dan verder met de na-NS varianten. Die leveren per jaar één of twee runs van meerdere varianten, bij elkaar telkens misschien dezelfde oplage, maar wel opgedeeld in meer varianten. Persoonlijk vind ik dat een fijne ontwikkeling, er is meer te kiezen en te verzamelen en meer ruimte voor onderlinge verschillen en varianten die vroeger niet zomaar zouden komen. Daarom hoop ik tegenwoordig dat mijn favoriete loc gemaakt wordt door zo'n soort fabrikant in tegenstelling tot de grote.
Roco zal misschien ook nog wel een of twee van de genoemde voorbeelden kiezen, maar moeten ook nog uit al die andere varianten kiezen, en met een of twee modellen per jaar zal er veel strenger gekozen en dus meer geschrapt gaan worden.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2022, 16:27:10 door Sicco Dierdorp »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #554 Gepost op: 09 januari 2022, 16:49:22 »
Ik heb de indruk dat hier een aantal mensen geen benul hebben van de investering (vooraf, het is een risicodragende investering) die gepaard gaan met een project als dit. Kleine series? Mijn hoela. Elke uitvoering 200 exemplaren is altijd nog 10 x 200 = 2000 exemplaren, De verkoopwaarde is dan minimaal (alles Analoog) 2.000 x € 300 = € 600.000. Reken er dus maar op dat de investering in dit project geen kattepis is. En dan de garantie. Wie denk je dat de garantiegever is? De winkelier?? Ha,ha, dat zijn per definitie de mensen achter PBmodels. Ik denk dat ik enig recht van spreken heb als ik mijn hoed afneem voor dit dit initiatief en wens PBModels dan ook veel succes met het slagen van deze onderneming.

Ted (van AVT Products B.V.)
Ted is op 25 augustus 2023 overleden