Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 20:10:17
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 19:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:40:20
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
PB models: koplopers (voorbespreking) door SvenW
Vandaag om 19:35:09
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 18:34:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 18:00:04
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22

Auteur Topic: Vraag: Combinatie automatiseren en handregelaar  (gelezen 2988 keer)

pjotrtje

• Offline Offline
  • up up and awaaaay!
Vraag: Combinatie automatiseren en handregelaar
« Gepost op: 18 March 2008, 21:09:19 »
Gentlemen! (Of zijn er ook vrouwen hier?)
Vraag over het plaatje. <zie onder>

Het blauwe deel is een - schematisch idee van een - enkelsporige rondrijbaan, ooit te besturen met Koploper of zoiets. Via de gele elementen komen de treinen bij (en uit) het (rode) rangeergedeelte, dat met een handregelaar (lokmaus, multimaus, whatever, you name it) bediend wordt.
In de analoge wereld was het betrekkelijk eenvoudig, vond ik (met mijn extreem beperkte electronica kennis). En nu, in de digitale wereld... Is het mogelijk om het gele deel een overschakelmodule te laten zijn waarbinnen de trein vanuit Koploper ootoomaties - zonder stoppen - overgenomen wordt door de handregelaar? En omgekeerd: waarin Koploper geheel automatisch de besturing overneemt van de handregelaar?
« Laatst bewerkt op: 18 March 2008, 21:19:38 door pjotrtje »
--------------------------------------
Pieter

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: Vraag: Combinatie automatiseren en handregelaar
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2008, 21:28:52 »
Hoi Pjotr,

Volgens mij heb jij het volgende nodig (uitgaande van een extreem beperkte electronica-kennis en je tekening van je baan):

Een multimaus van Roco met een tweede multi/lokmaus als slave en een keerlusmodule.

Werkwijze:
Je kiest een lok, en laat deze op de door jou gekozen snelheid op de blauwe baan rijden. Vervolgens pak je je andere regelaar en ga je met een andere lok rangeren. Wil je met je eerste lok rangeren, dan pak je je eerste handregelaar en zet je het wissel om.
Eenvoudig, begrijpelijk en niet duur.

Verder moet je in je achterhoofd houden dat je gele sporen een keerdriehoek vormen en daardoor voor kortsluiting kunnen zorgen. Volgens mij kun je dat ondervangen met een keerlusmodule.

Groet en veel plezier!

Tjalling
modulebaan.nl

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2008, 21:47:45 »
Ik denk dat je het blauwe deel nu een beetje te eenvoudig ziet.
Zie die baan als een lange enkelsporige baan waar je met b.v. 20 blokken zit, en eventueel zelfs een schaduwstation. Allemaal dingen die koploper zonder probleem kan besturen.

De vraag is volgens mij, hoe kun je die combinatie samen laten werken ( waarbij ik zelf, en enkelen met mij, met dezelfde vraag zitten. )

Het is hierbij voor ons niet de bedoeling dat we via een computermuis, toetsenbord, of andere device, direct op de computer werkt.
Gewoon met de multimause op het rangeer gedeelte werken, trein wegsturen via het gele deel naar de blauwe baan.
waarbij dan op een gegeven moment vanzelf weer een trein vanuit het blauwe deel via het gele het rode binnen komt, en daarbij dus weer onder de multimause komt te vallen.
Dit is dan dus een andere dan die net weggestuurd is.

Keerlus problemen worden wel opgelost.

pjotrtje

• Offline Offline
  • up up and awaaaay!
« Reactie #3 Gepost op: 19 March 2008, 08:00:49 »
Hai Tjalling,

Ik begrijp je punt, maar zoals rjr al aangeeft, het blauwe deel kan een kleine 100 meter lang zijn, door verschillende kamers (!) lopen en zal vanwege botsingen etc. dus van een fail safe koploper installatie voorzien moeten zijn. Het probleem zit 'm in de 'automatische' overname van/naar de rangeerpret in het gele deel... Ik begrijp dat daar nog geen kant-en-klare oplossing voor is?
Pieter

pmh1962

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19 March 2008, 08:46:38 »
Volgens mij is er wel met Koploper een kant en klare oplossing voor. Bij gebruik van handregelaars (in Koploper) kan een speciale actie (die reageert op bezetmeldpunt) wel degelijk automatisch een trein opnemen in automatisch rijden.
Hoe het precies werkt weet ik ook niet. Echter ik heb wel eens een demonstratie hiervan gezien.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 19 March 2008, 10:34:02 »
Hier is een van de vele mogelijkheden, lees verder in de handleiding van Koploper, en maak een proefbaantje.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #6 Gepost op: 19 March 2008, 15:54:18 »
Ik denk dat jij teveel wilt.
Als je bereid bent enig "hand" werk in het gele gedeelte te doen dan kan zeker aan je vraag beantwoord worden.
Maak in het gele gedeelte (dus 2 maal) een volledig blok zoals dat voor koploper noodakelijk is. De draden laat je via een relais lopen met wisselcontacten. De andere zijde sluit je aan op je "handregelaar".
Als je een trein van rood via geel naar blauw wilt sturen ga je als volgt te werk:
Zet de trein met de regelaar in het gele gedeelte. Zet de relais in de stand "koploper" en meld de trein aan bij koploper. Na enige tijd zal de trein vertrekken.
trein van blauw via geel naar rood:
Maak een speciale actie in koploper die het relais in de stand "Koploper" zet of doe het zelf.
Zorg ervoor dat Koploper denkt dat het een kopspoor is, zodat de trein vanzelf tot stilstand komt.
Zet het relais in de stand "Regelaar" en laat de trein verder rijden met de regelaar. Verwijder de trein van het kopspoor, zodat "Koploper" er op den duur de volgende trein naar toe kan rijden.

Je ziet dat er een aantal handelingen verricht moeten worden die nooit te automatiseren zijn. Dus enig handwerk zal nodig blijven.

Succes,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #7 Gepost op: 19 March 2008, 16:46:22 »
hoi pjotr,

Ik heb bij mijn baan bijna hetzelfde als wat jij wil.
Een dubbelsporige hoofdbaan die via koploper word bestuurd.
1 aftakking naar het kopstation dit is het "aankomstspoor" voor het kopstation daar stopt de trein en word automatisch op handregelaar gezet via een speciale actie in koploper.( deze reageert op de bezetmelder)
Daarna kan ik gewoon via de handregelaar rangeren in het kopstation.
Dit kopstation is in 1 blok in koploper en hier word alleen via de handregelaar gereden.Na het rangeren als de trein klaar staat voor vertrek kun je via de F1 knop de trein weer automatisch laten rijden in de hoofdbaan.( dit is in te stellen in koploper)

Ik bedien al mijn wissels in het kopstation nog analoog.

Een trein moet stoppen voordat hij kan overgaan op een handregelaar bij koploper.En omgekeerd ook volgens mij.

Groetjes en succes marco
« Laatst bewerkt op: 19 March 2008, 16:48:16 door marco. Reden: extra info »
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

pjotrtje

• Offline Offline
  • up up and awaaaay!
« Reactie #8 Gepost op: 19 March 2008, 20:47:15 »
Allen: dank! 'k Ben blij te zien dat ik niet de enige ben die het bedacht heeft en dat er zelfs oplossingen voor zijn. Weliswaar niet 'on the fly' overnemen maar ach: op termijn zal zoiets wel gaan komen. Digitaal kan nog alle kanten op.
Pieter