Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door basjuh1981
Vandaag om 17:34:20
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 17:32:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:31:32
"Nederlandse" modellen door basjuh1981
Vandaag om 17:24:52
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 17:22:55
Bisonkit verdunner door Dirk J
Vandaag om 17:10:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 17:07:16
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
  

Auteur Topic: NS6300 DJH e102 puzzeltocht  (gelezen 16664 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Gepost op: 11 december 2021, 20:42:29 »
Hi,

Zoals in een eerder draadje aangegeven heb ik mij laten verleiden naar een impuls aankoop. Een NS6300 DJH e102 van het internet. Ik wist dat er wat onderdelen ontbraken maar het bleken er toch misschien wat meer te zijn. Dus maar eens gaan kijken wat er is en wat er ontbreekt.

De missende onderdelen zitten vooral in het drijfwerk, cylinderblok en drijwielen.

Ton gaf al wat goede opties aan.
Wielen en assen inderdaad waarschijnlijk via Piet Peetoom aanvragen.
Veel van het (alles eigenlijk) van het binnenliggende drijfwerk ontbreekt. Ik zal dus een keuze moeten maken of ik dit ergens kan bemachtigen of weglaten van wat ik lees is het te doen maar lastig en de latere versie heeft ook geen bewegend binnenwerk.


Het overgebleven drijfwerk

Cylinderblok is een lastige, Wellicht geeft inderdaad het 3900 cylinderblok draadje inderdaad een goede vervangingsmogelijkheid zoals Ton aangaf.

Een grote twijfel die ik wel heb voor dit project is de voetplaat die lijkt toch wel wat krom. Ik ben niet zo bekend met witmetaal dus geen idee of dit te verhelpen is.

Wat bonus zaken die bij deze djh zaten: philotrain buffers, koppelingen, olielampen, slangen.
Ook merkwaardig genoeg schildjes voor een diesel 2200/2300 nu te ruilen voor ns6300 onderdelen ;).

Mvg,

Adriaan

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2021, 21:24:20 »
Dag Adriaan

Als je het plan hebt om hem rijdend te maken, dan adviseer ik je sterk om het binnenliggend drijfwerk te vergeten. Dat zit dan alleen maar in de weg en geeft veel extra frictie, tenminste dat is mijn ervaring geweest.
Voor de ontbrekende onderdelen zou je contact kunnen opnemen met DJH-Modeloco (https://www.djhmodelloco.co.uk/)
De NS6300 is nog steeds als kit te koop, weliswaar vernieuwd, maar wielen en een cylinderblok is waarschijnlijk nog wel te krijgen.
Verder kun je ook bij https://www.scalelink.co.uk/ ook nog het een en ander krijgen, wielen en crankpins bijv.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2396
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2021, 22:04:41 »
Adriaan,

Ik denk niet dat Scale Link de goede wielen heeft. Je moet op zoek naar wielen van 18 mm doorsnee, 16 spaken en de krukpen tussen de spaken (soms zit die in lijn met een spaak, soms tussen twee spaken). Bij de kit E102 zaten oorspronkelijk de verkeerde wielen: 14 spaaks met de krukpen in lijn.
De merken waarbij je volgens mij de meeste kans maakt zijn Gibson, Romford en Markits.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de contragewichten voor de wielen ontbreken; die zaten oorspronkelijk meegegoten met de wielen die in de kit zaten. Je kan ze vrij eenvoudig uit een plaatje styreen snijden, aan de hand van voorbeeldfoto's.

Je kan de voetplaats gerust rechtbuigen. Maar wel met beleid. Het beste kan je eerst het chassis in elkaar zetten zodat de voetplaat daar op kan rusten; dat voorkomt dat hij telkens doorzakt als je hem bijv. op de bufferbalken laat rusten. Als je te vaak gaat buigen loop je de kans op metaalmoeheid en dan moet je twee halve voetplaten aan elkaar solderen.  ;D

Grtz, Ton

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2021, 22:23:19 »
Hi,

Dank voor de contacten/links/advies daar gaan we eens induiken.

Onderdelen vermist tot nu toe:
4   Round frame spacer -> mis er maar eentje!
6   Cross head inside
7   Cross head outside
8   Ring eccentric
11   Radius bar
12   Cylinder block
13   Cylinder block rear end
14   Cylinder block bottom
15   Cylinder cover right
16   Cylinder cover left
19   Driving wheel right
20   Driving wheel left
21   Main axle
22   Axle washer
23   Eccentric
24   Eccentric grub screw
42   knob -> denk dat ik bij peet peetoom of phildie wel vervangende kan krijgen
56   Ring for crank pin 18
72   Mounting plate electrical pickup -> twijfel of ik dit onderdeel wel heb zal er eens een foto van maken of dat het onderdeel is
103   Lanterns -> heb er 4 en 3 philo kom hier dus wel uit

Denk dat ik van het drijfwerk het volgende mis:
A
B
C
D
E
F
G
H
I
K
L
M
N
O
Q
R
S

Zoals Meino aangaf is het binnenliggende drijfwerk niet monteren zeker een optie. Dat zou ook een hele waslijst in onderdelen schelen, dus dat overweeg ik zeker.


uitzoekwerk gebaseerd op de lijst van modelrailroading.nl


Een niet thuishorend schildje voor een diesel in de doos

MVG,

Adriaan



orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2021, 10:16:55 »
Hi,

Moet nog even kijken welke as diameter maar 18mm 16 spaaks wielen met gaatje tussen de spaken  staat hier tussen, zelfs met of zonder groef. Dus denk dat scalelink het wel heeft Ton :)
SW1816D
https://www.scalelink.co.uk/acatalog/Locomotive_Driving_Wheels_.html

Ook de krankpins staan er tussen.
Ben niet helemaal bekend met kwarteren maar ik neem aan dat dit met de romford assen niet te lastig moet zijn omdat de wielen per 90 graden gemonteerd kunnen worden?

Wat betreft de voetplaat dat gaan we dan maar zien na het frame gebouwd te hebben.

Heeft iemand een digitale versie van de manual van de e172 van DJH ? Dat zou de comunicatie met DJH vergemakkelijken als ik bij hun voor reserve onderdelen wil aankloppen.

Mvg,

Adriaan

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2021, 10:37:48 »
Adriaan

as diameter is 1/8". Mijn oorspronkelijk DJH kit, gebouwd in 1983, heeft Romford wielen, 18mm, 16 spaaks met de crankpin op een as. Dus de Scalink wielen zijn authentieker. Een opmerking, de oorspronkelijke Romford wielen zijn aan een kant niet geisoleerd, dus aan die kant wordt de stroom via het frame opgepikt, de Scalelink wielen zijn volledig geisoleerd. Kwarteren met de romford assen is inderdaad simpel. Wel opletten met de Scalelink wielen, daarvan is het binnenwerk plastic, dat kan dus bij vaak monteren van de wielen gaan vervormen. De originele Romford wielen hebben een metalen (zamac?) binnenwerk dat vrij robuust is bij het monteren, dus dat blijft goed kwa kwartering.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2021, 11:05:11 »
In het verleden heb ik de "bouwbeschrijving" van de 6300 gescand.
Deze kan ik naar u toe sturen per mail.
Stuur mij dan per pm uw mailadres.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2021, 11:08:23 door M. Ardon »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4845
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2021, 16:23:49 »
Ik maak me sterk dat je voor die lijst met losse onderdelen méér zal moeten betalen dan een nieuwe kit. Hou rekening met belasting en inklaringskosten, want: Engeland en niet meer in de EU etc. :-\
Misschien ligt er ergens bij een forumgenoot nog een complete kit, waar ie niks meer doet…
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2021, 16:34:52 »
Waar je ook rekening mee moet houden is dat de contragewichten voor de wielen ontbreken; die zaten oorspronkelijk meegegoten met de wielen die in de kit zaten. Je kan ze vrij eenvoudig uit een plaatje styreen snijden, aan de hand van voorbeeldfoto's.

Ton,

Aangezien ik de wielen niet heb weet ik niet precies hoe het zit maar het lijkt erop dat de contragewichten ook in messing in de kit zitten. Ik denk dan dat ik dus niet met styreen hoef te rotzooien?



Meino,

Dank voor de tips! Zal moeten gaan kijken hoe ik de stroomopname wil regelen. Mijn uitdaging zal worden een sleper onder het geheel te krijgen aangezien ik 3 rail rij  :-X.

M. Ardon,

Dank voor het aanbod PM is verstuurd  (y)

Is dit onderdeel #72? pick-up block





Ik meen mensen wel eens een "jig" te hebben zien gebruiken om het frame haaks/recht te bouwen. Zijn die makkelijk/goedkoop te verkrijgen? Anders moet ik wellicht met CAD/3d printer maar wat in elkaar slingeren.

MVG,

Adriaan de Haan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2021, 16:49:11 »
Rob,

Er is inderdaad een grote kans dat dat zo is, Rob.
Dit hoopje ellende heb ik voor €78,00 gekocht de DJH website geeft £438.90 aan (€514.70) voor een nieuwe E172. Dus daar zit nog wel een groot verschil tussen. Ik weet niet wat een tweedehands ongebouwde kit doet. Maar alles wat ik verzamel om de kit meer compleet te maken voegt ook waarde toe aan wat ik heb. Voorlopig heb ik alleen uitzoekwerk gedaan en dat kost niks aangezien ik mijzelf geen uurloon uitbetaal  ;D

MVG,

Adriaan

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2021, 17:20:14 »
Aangezien ik de wielen niet heb weet ik niet precies hoe het zit maar het lijkt erop dat de contragewichten ook in messing in de kit zitten. Ik denk dan dat ik dus niet met styreen hoef te rotzooien?

Adriaan

dat zijn inderdaad de contra gewichten.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2396
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2021, 17:43:08 »
Aangezien ik de wielen niet heb weet ik niet precies hoe het zit maar het lijkt erop dat de contragewichten ook in messing in de kit zitten. Ik denk dan dat ik dus niet met styreen hoef te rotzooien?

Bofkont!

Grtz, Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2021, 17:55:54 »
Misschien heb je hier wat aan, staan foto's in van de complete inhoud van de kit:

http://www.modelrailroading.nl/Projects/NS6300/pages/00.3%20inventory.html

Stephan.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2021, 20:42:13 »
Hi,

Als ik het goed heb worden de onderstaande onderdelen alleen in het binnendrijfwerk gebruikt. Dat zou dus een redelijke waslijst aan onderdelen schelen.
8   Ring eccentric
11   Radius bar
23   Eccentric
24   Eccentric grub screw
A
B
C
D
E
F
G
H
I
K
L
M
N
O

Mvg,

Adriaan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4113
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2021, 20:52:27 »
De 6300-kit die ik in de jaren 80 kocht had geen volledig binnendrijfwerk, alleen het etswerk. Een vraag om enkele vervangende onderdelen voor een andere loc aan DJH resulteerde erin dat ik de hele etsplaat met betreffende onderdelen ontving voor een zeer schappelijke prijs. Dus wees niet te benauwd om te vragen. Enkele stukgedraaide asmoeren en een geroeste loc-as heb ik probleemloos via Markits kunnen bestellen.  De communicatie is een beetje blind; mailen en hopen dat het goedkomt, maar bij mij is het nooit misgegaan.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.