Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Am Bücherregal  (gelezen 2382 keer)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Am Bücherregal
« Gepost op: 08 december 2021, 11:20:15 »
Waarschijnlijk het meest simpele ontwerp welke jullie ooit gezien hebben. Achterliggende gedachten dat dit een "try-out" baantje wordt waarmee geëxperimenteerd wordt met digitale aansturing, verlichting en landschap bouw, wat voor mij allemaal nieuw is. Het is niet de bedoeling dat ik er jaren mee bezig ben hoewel ik er ook geen termijn aan wil vasthangen. Met een jong gezin en een drukke baan en bestuurswerk in een aantal stichtingen wil dit deel van de hobby nog wel eens vertragen, maar dat hoort ook bij treinen ;-)

De gedachtengang;
Gedacht wordt aan een enkelsporige West-Duitse "Nebenbahn", ergens aan de uitlopers van het Ruhrgebiet, tijdperiode 1960 - 1970,  met een laad en los spoor ( ik ben er nog niet uit of dit de plaatselijke kolenboer, laad en los plaats voor agrarische producten of een laadplaats voor kaphout moet gaan worden ) en een halte aan een kopspoor. Schaal is H0 daar ik over het materieel voor deze baan al ( voor een deel ) beschik.

Treinsamenstellingen zullen kort zijn, 2-delige railbus, köf 2 met 2 a 3 goederenwagens ( die de bediening van de losplaats voor haar rekening neemt. Een doorgaande trein ( ook iets met max 3 - 3-assige Umbau - rijtuigen of een trekduw Silberling ingekort tot 1 a 2 rijtuigen, wat weet ik nog niet ) Of en korte RAG kolentrein ( industriespoor vindt ik het allermooiste ) maakt het geheel af. Hierdoor probeer ik (  met een simpel baanplan ) " toch wat leven te creëren".

Als eerste heb ik schematisch het zichtbare sporenplan simpel getekend: ( waarschuwing, let niet op mijn teken kwaliteiten )...



Variant 1
Het doorgaande spoor spreekt voor zich. Het bovenste kopspoor moet het halte spoor voorstellen, het onderste de laad / los plaats. Voordeel is ( vindt ik ) dat ik de bebouwing centraal kan houden aan de kant van het bovenste kopspoor.
Vanuit het bovenste kopspoor rijdt een railbus garnituur als pendel.  Het laad en losspoor is vanuit beide zeiden bereikbaar ( of via het Engelse wissel of via een rangeer beweging met het bovenste kopspoor en dan terug steken ). Dit levert toch leuke bewegingen op zoals de rangeerbeweging moet wachten totdat de doorgaande trein het spoor heeft vrijgemaakt. Zelfde voor vertrek Railbus of diverse combinaties tussen het rangeerdeel en de railbussen.

Nadeel. Het doorgaande spoor moet gekruist worden door het rangeerdeel, wat in de echte wereld zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Variant 2:
Doorgaande spoor idem als variant 1. Het rechterkopspoor moet het haltespoor voorstellen, het linker spoor de losplaats. Spoor technisch een stuk logischer, levert ook wel wat leuke bewegingen op als variant 1. Nadeel is dat er dan ook een overweg moet komen om de passagiers de mogelijkheid te geven bij de halte te komen, en daar zie ik op de een of andere manier tegenop.

Variant 3:
Variant 1&2 gecombineerd, waarbij het bovenste kopspoor weer de halte is, en de onderste 2 de laad en los plaats. Wat weer meer rangeermogelijkheden opleverd.

Daarnaast nog 2 overzicht schetsen. Het gedeelte "onder " de oranje lijnen is het zichtbare gedeelte. Ik ben erg gecharmeerd van het "kijkdoos" principe, maar daar zie ik voor gebruik thuis toch bezwaren in.





Lengte is nu 2,00 meter, kan opgerekt worden naar 2,5 in totaal, echter de voorkeur heeft om het zo compact mogelijk te houden. Als ik eenmaal een beetje voor ogen heb hoe het sporenplan er gaat uitzien, zal ik er een serieus ontwerp aan wagen, iemand ervaring met goede software hiervoor?

Cheers,

Bart
« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 11:32:41 door ltmdepot »
Met vriendelijke groet,

Bart

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Am Bücherregal
« Reactie #1 Gepost op: 08 december 2021, 11:27:48 »
Voor kleine ontwerpen kan je de gratis versie van Anyrail gebruiken. Anders zou ik het nog simpeler doen. Druk 1:1 afdrukken af van de wissels en grote elementen en teken 1:1 op je hout. Voor een baan zo klein als dit kan dat leiden tot enorm interessante dingen. ;)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Am Bücherregal
« Reactie #2 Gepost op: 08 december 2021, 11:32:03 »
Voor kleine ontwerpen kan je de gratis versie van Anyrail gebruiken. Anders zou ik het nog simpeler doen. Druk 1:1 afdrukken af van de wissels en grote elementen en teken 1:1 op je hout. Voor een baan zo klein als dit kan dat leiden tot enorm interessante dingen. ;)

Dat tekenen had ik nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip!
Met vriendelijke groet,

Bart

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Am Bücherregal
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2021, 16:20:09 »
Bart

Normaal houd ik me niet zo bezig met baanontwerpen, mijn eigen baan is een simpele rondlopende baan. Maar sinds kort een abonnement op ADJ (Anlagen Design Journal) en daar lees ik toch wel behartenswaardige dingen in.
Je schrijft dat je een heel klein slaapkamertje ter beschikking hebt, 2x2,5m? dan heeft je schets toch wel wat problemen, het is een baanontwerp waar je rondom moet kunnen lopen om ook het schaduwstation aan de achterkant te kunnen bedienen. Dat lijkt mij lastig worden in een dergelijke ruimte. Verder denk ik dat je heel snel uitgekeken bent op de mogelijkheden om te rijden (dat heb ik al met Kranenberg). Na een rondje wat rangeren, maar waarna toe? Zoals Koen (NS264) al voorstelde zou spoor N een goede keuze zijn. Ik heb op basis van de 2x2,5m grootte en spoor N een klein P2P baantje getekend. 



Het idee is dat je zelf een trein rijd, die kun je dan volgen met je controller, op de stations kun je eventueel rangeren, goederenwagons achterlaten en andere oppikken. Je kunt ook met iemand anders een tweede trein laten rijden. Voordeel is, dat alles op zicht gebeurd dus geen complexe zaken als bezetmelders, treinbesturingsprogramma's etc. DCC is prettig maar hoeft ook niet, alles kan met secties en schakelaars ook in analoge mode. Wel is het zo dat met DCC dat niet hoeft dus is makkelijker. Verder wissels kun je lokaal, per station, handmatig besturen, mechanisch of electrisch, dus ook geen complexe zaken met besturingsprogrammas.
Je kunt het plan nog uitbreiden met een fiddle yard. Je zou ook nog een helix naar een verborgen schaduw station kunnen bouwen, maar ik heb het nu even simpel gehouden.

Ik ben uitgegaan van Peco code 55 materiaal. Ik hoop dat ik je niet te veel verward heb, maar hoop dat je hier ook wat aan hebt.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Am Bücherregal
« Reactie #4 Gepost op: 08 december 2021, 17:14:16 »
Hallo Meino,

Dank voor je uitgebreide bericht!, ik ben inderdaad op sommige punten niet duidelijk geweest, het kamertje is 3x4 m. De baan max 2,5x1m ( liefst 2x1m ). Punt van bereikbaarheid schaduwstation had ik voorzien, het geheel komt op wieltjes te staan zodat ik het "naar voor" kan rollen.

Dan de schaal. Ik begrijp het argument, en dat het wellicht de beste optie is. Echter "spaar" ik al een jaar of 20 modeltreinen, al 20 jaar H0,die al even zolang in de vitrine staan te wachten. dus ik heb helemaal niks in N spoor.

Maar het is het overdenken waard! Alvast bedankt en je tekening is opgeslagen!
Met vriendelijke groet,

Bart

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Am Bücherregal
« Reactie #5 Gepost op: 08 december 2021, 17:17:55 »
H0 kan prima, alleen je moet je geen treinen van 2 meter lang willen. Ik zou zelf voor dit soort ruimtes kijken naar gebogen perrons en ik heb hier een casette gepland aan het einde van het station. Het idee is dat je deze even uit de baan tilt wanneer je je kamer uit moet om te eten of het toilet te gebruiken  ;D. De casette kan je gebruiken om om te lopen, je kan er tijdelijk even een trein 'verstoppen' om de indruk te wekken dat hij even een tijd weg is. En je kan de cassette met trein er uit halen om een andere cassette met andere trein te plaatsen.

Verder heb ik met meegebogen wissels een schaduw station gemaakt. Het station heeft nog een kopspoortje, kan je misschien doen alsof dat spoor een berg in verdwijnt of onder een brug aan het einde van het station door gaat. Of je laat het een simpel goederenspoortje.



Mvg,

Bas

EDIT, lees nu pas je kamergrootte... dit plan is op een oppervlak van 2.5m x 2m gemaakt
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Am Bücherregal
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2021, 17:20:55 »
Dank je wel Bas!

Max trein lengte wordt 3 korte umbauers met kleine lok! Ik laat het op me in werken !
Met vriendelijke groet,

Bart

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Am Bücherregal
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2021, 18:35:42 »
Bas kwam met cassettes langs: dat idee kan je ook gebruiken om nòg kleiner te beginnen. Je eerste ontwerp met het enkelspoor, een engels wissel en twee zijspoortjes? Als er aan beide kanten een mogelijkheid is een cassette ertegenaan te zetten ben je al klaar. Kijken of het werkt en dan eens een tweede stukje baan eraan plakken.

Reinout

p.s.: Negeer het gerust, maar drieassige umbauers werden altijd in paartjes gebruikt. Dus twee of vier, niet drie. Nogmaals, negeer het gerust :)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Am Bücherregal
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2021, 18:46:36 »
Dat is inderdaad ook een idee!
Met vriendelijke groet,

Bart

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Am Bücherregal
« Reactie #9 Gepost op: 08 december 2021, 19:13:15 »
Bas kwam met cassettes langs: dat idee kan je ook gebruiken om nòg kleiner te beginnen. Je eerste ontwerp met het enkelspoor, een engels wissel en twee zijspoortjes? Als er aan beide kanten een mogelijkheid is een cassette ertegenaan te zetten ben je al klaar. Kijken of het werkt en dan eens een tweede stukje baan eraan plakken.

Reinout

Dat zou ook mijn idee zijn, dat heb ik dus ook even uitgewerkt voor de ruimte (3x4m). Een klein station met aan beide kanten een fiddle yard. Dat kan later dan uitgebreid worden.

Materiaal is Peco code 75, minimum boogstraal 45cm.



Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Am Bücherregal
« Reactie #10 Gepost op: 08 december 2021, 19:15:43 »
Super mannen, dank jullie wel
Met vriendelijke groet,

Bart

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Am Bücherregal
« Reactie #11 Gepost op: 08 december 2021, 19:49:39 »
Bekijk voor de grap deze eens vanaf 1:40  :o
<a href="https://www.youtube.com/v/9jDQ7L8QkOc&amp;t=100s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/9jDQ7L8QkOc&amp;t=100s</a>

Het kan natuurlijk korter en enkelsporig maar misschien dat je een treindraaischijf wat vindt?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Am Bücherregal
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2021, 20:11:11 »
Het is al genoemd maar als je bewust keuzes maakt met thema wat je overigens doet.
Dan kun je een prima HO baan met dat thema aanleggen.
Duitse stations kun je iets eenvoudiger uitvoeren in een planning dan NS stations.

En ook zijn ze eenvoudiger ze kunnen evengoed in een stedelijke omgeving liggen.

Vooral in combi met wat industrie is dat goed te doen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Am Bücherregal
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2021, 07:59:03 »
Qua ontwerp software kun je ook de proefversie van Wintrack proberen.

Opslaan niet mogelijk (maar een nieuw plannetje is met jouw grootte zo gemaakt) en afdrukken ook niet, maar even een screenshot vanaf beeld moet natuurlijk kunnen (de CTRL+Print functie of beter de ALT+Print functie).(ik ga hier wel even uit van windows)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Am Bücherregal
« Reactie #14 Gepost op: 09 december 2021, 09:20:19 »
Daarnaast nog 2 overzicht schetsen. Het gedeelte "onder " de oranje lijnen is het zichtbare gedeelte. Ik ben erg gecharmeerd van het "kijkdoos" principe, maar daar zie ik voor gebruik thuis toch bezwaren in.


Bart, leg die eens uit?