Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 41035 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #120 Gepost op: 02 April 2024, 16:34:39 »
Misschien moet ik maar eens een eigen topic openen  ;D. Ik hoop maar dat de topicstarter de 1100 ook interessant vindt  ;)

Groeten,
Rogier

Doe dat vooral. Dan kunnen anderen er ook profijt van hebben en houden we dit draadje voor alle plannen en hopelijk realisatie van Frank's modelbaan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #121 Gepost op: 02 April 2024, 19:53:31 »
Net als dat het mij geen moer kan schelen dat De Kat vindt dat ik een materieelshow heb.
En zo is dat, het gaat pas tellen als de kat een mening heeft & geeft die in één van de straatjes van Emmerhuizen past…

Dat gaat 'Poes niet leuk vinden... ;D
Ha! Ik ken de burgemeester van Ehz langer dan vandaag en hij mij...

Over de A-seinen ga ik nadenken  ;D. Soms is het handig om 2 locs te hebben die een stam over kunnen nemen, ivm kopmaken. Dus wel iets om rekening mee te houden  (y)
1977-1978 is de overgangsperiode van de 1100'en omgekeerd L naar A.

Ik hoop maar dat de topicstarter de 1100 ook interessant vindt  ;)
Zeker, er is een tijd geweest dat ik een geel-grijze 1100 met neus het meest interessant vond. Dat was in 1981 nadat, ik op 20 juli 1981 (eerste TienerToer-dag) een rit over de IJssellijn van Zutphen naar 's-Hertogenbosch maakte in Plan E achter een gg botsneus. Door de ramen van alles toegangsdeuren heen, zag ik telkens dat neusje wiebelen voor de trein. Daarna begon de interesse te dalen t.g.v.* materieel '46 en rode DE1/2. Maar ik blijf het een mooi locje vinden.

hopelijk
Zeg dat ja... ;D ;D ;D
Tot nu toe is alles voorbereiding, ik munt uit in héél véél voorbereiding voordat ik begin, als ik al begin. Maar van alle plannen ben ik nog nooit zo concreet geweest als nu... :angel:

*ten gunste van/ten gevolge van, mag allebei   

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #122 Gepost op: 03 April 2024, 15:12:10 »
Een goede voorbereiding is het halve werk en soms ook het halve plezier. En daar genieten we van mee  (y).

Dank voor de info over de A seinen!

Groeten,
Rogier

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 03 April 2024, 15:22:13 »
Ja, maar katten zijn luie wezens. Plannen maken kunnen ze als de beste, maar plannen realiseren..... daar komt zelden iets van terecht........

:P :P :P

Jeroen

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #124 Gepost op: 03 April 2024, 15:27:54 »
Niet zo katten Jeroen  ;D.

Katten zijn van nature luie beesten, maar zorgen ervoor dat anderen het realiseren. Dat is ook een kunst  (y)

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 03 April 2024, 15:38:54 »
 ;D ;D ;D

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 05 April 2024, 16:57:32 »
Nog maar weer een nieuw plannetje dan?

A plan within a plan...

Ik heb het bouwplan voor de Hondekopvier afgerond: m.b.v. scans van Pikokappen heb ik op de PC de bouw van een vierwagenstel materieel '54 nagebootst. Hierdoor is goed te zien of het model er een beetje inzit. De tussenrijtuigen worden namelijk iets korter dan o.b.v. 1:160 zou moeten: 144 mm i.p.v. 148 mm. De reden hiervoor ligt in de A-bak. De steek in de 1e klas in een vier is per raam 118 mm ruimer dan die in een twee. Omdat het viertje gebouwd wordt o.b.v.  een Hondekoptweetje dreigt er een mozaïek als nieuwe zijwand voor de A. Dat komt de stevigheid, maar ook het aanzicht vast niet ten goede (lees: ik vind het veel te veel werk) en dus besloot ik de lengte van het tussenrijtuig 1e klas met 4 mm in te korten. En dus niet de 5,9 mm (118x8:160) die het opheffen van dat steekverschil zou vergen, want dat werd mij te gortig. De B-bak met restauratie en keuken wordt ook 4 mm korter, ik vind dat de lengte van de tussenrijtuigen gelijk moet zijn. Juist bij de B is het spannend om te zien of het model er goed in komt te zitten, vooral in en rondom de keuken, omdat daar de meeste reductie wordt geboekt…

Ik ben tevreden met het voorlopige resultaat. Voorlopig, want de bak moet nog gebouwd worden, maar met deze verdeling vind ik het model er goed inzitten. Zo zou de bak er uit kunnen gaan zien, het dak heb ik nog ongewijzigd gelaten, het ging mij puur om de indeling. Binnenkort, mogelijk dit weekend al, ga ik starten met de bouw en ik begin met de B. Ik bouw de B als eerste omdat ik met een tussenrijtuig pas de echte bouw van een viertje kan ervaren, de zijwand van de B heeft minder zaagsneden en is iets minder werk.

Als deze B slaagt, ga ik de rest van het vierwagenstel 738 bouwen en als het eindresultaat daarvan naar verwachting is, bouw ik er misschien nog wel een Intercityvier achteraan. Deze 738 wordt geel met blauwe banen. De vierwagenstellen zijn bedoeld voor de IC Rotterdam CS – Enschede vice versa. Lukt het allemaal niet, dan blijft het oude plan van kracht: een combi van twee gekoppelde tweetjes gaat de IC Rtd – Es dan rijden. De Preisers in 1:160 hebben dan geen koffie onderweg… Maar goed, zullen we er maar even vanuit gaan dat het wel lukt?   
« Laatst bewerkt op: 05 April 2024, 22:32:30 door Mispoes »

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 05 April 2024, 17:23:31 »
Ik snap je overwegingen vanwege het bouwen, Frank. Ik snap alleen niet waarom je niet iemand benaderd om delen van de zijwanden uit styreen te plotten. Dan kun je je viertje helemaal perfect krijgen en hoef je geen concessie te doen.

Ik ben sowieso heeeel benieuwd of het realiseren van een viertje lukt! Heel veel succes in ieder geval.👍

Jeroen

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #128 Gepost op: 05 April 2024, 17:28:21 »
Dat is een plan vol nieuwe ambities. Ik ben benieuwd waar dat naartoe gaat. Voorlopig nog geen einde aan de spuitactiviteiten gok ik dan (y)

De Preisers in 1:160 hebben onderweg dan geen koffie onderweg… 

Hopelijk heeft onderweg de machinist wel koffiekan onderweg dan, want anders overweegt hij of hij niet beter met een overweg overweg kan. ;)

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 05 April 2024, 18:59:42 »
Ik snap alleen niet waarom je niet iemand benaderd om delen van de zijwanden uit styreen te plotten. Dan kun je je viertje helemaal perfect krijgen en hoef je geen concessie te doen.
Dan ben ik afhankelijk van derden en dat wil ik niet, ik houd het hele ombouwproces graag zelf in handen. In het verleden heb ik (in H0-spoor) wel eens een proef gedaan met een model met geplotte zijwanden en dat beviel niemand. Daarnaast ben ik zo'n beetje aan het einde gekomen van mijn bouwcarrière en ga geen (voor mij) nieuwe methoden meer toepassen, ik ben nogal conservatief van aard en weinig vernieuwend wat dat betreft. :angel: In feite zet ik de bewezen Mastica/Lima-methode in N gewoon voort, waarbij Piko hier zowel Mastica als Lima is.

Ik ben sowieso heeeel benieuwd of het realiseren van een viertje lukt!
Ik ook... :-\ ;D

Ik ben benieuwd waar dat naartoe gaat. Voorlopig nog geen einde aan de spuitactiviteiten gok ik dan (y)
Naar Rotterdam en Enschede hoop ik en anders hebben we altijd nog Crazywiki waar je voor als-zodanig-herkenbare wrakken de hoofdprijs kunt vangen... ::)
Nee, maar voor N hoef ik die grote spuitcabine niet meer aan te houden, een N-kapje spuiten doe ik op de hand en in de deuropening, alsof je een Hofnar staat te roken. ;D

want anders overweegt hij of hij niet beter met een overweg overweg kan. ;)
Wat zeg ik hier nu toch allemaal weer?  ;)
« Laatst bewerkt op: 05 April 2024, 22:46:11 door Mispoes »

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #130 Gepost op: 05 April 2024, 19:39:31 »
Niet afhankelijk willen zijn van derden, dat komt mij verdraaid bekend voor.  (y)

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 05 April 2024, 22:34:06 »
Het grote voorbeeld:

« Laatst bewerkt op: 05 April 2024, 22:45:25 door Mispoes »

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 05 April 2024, 22:47:25 »
Ik ben ook aartsconservatief in methoden en technieken. Ook omdat je eerst weer een investering moet doen in vaardigheden. Wanneer ik echter 'om' ben dan ben ik daar wel weer heel gelukkig mee en heb ik spijt dat ik het zo lang heb tegen gehouden.

Je moet soms ook even door je weerstand heenwerken  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 08 April 2024, 19:25:57 »
Ik heb wel eens e.e.a. buiten mijn gebaande paden gelopen hoor, zoals de hierboven genoemde vruchteloze poging met plotten en een jaar of 30 geleden met messing zijwanden.
Het is allemaal niets voor mij, ik ben gewoon op de oude voet verder gegaan...

En dat deed ik dus idd afgelopen weekend. De kop is er af en niet alleen in overdrachtelijke zin... ;)

De eerste zaagsnede is gezet.

De tweede donorbak is eerder gebruikt voor een proef met het oog op een IC-stel: het zetten van blauwe strepen voor de A-bak

Ten opzichte van het vrijdag getoonde plan heb ik iets gewijzigd: de verhouding van de twee bakdelen is niet 29/115 geworden maar: 30/114. Dit heeft te maken met de dakleiding. Door de laatste verdeling te kiezen kan ik de dakleidingen door laten lopen. Bij 29/115 zou de dakleiding een klein hoekje maken en niet aansluiten op die van de tegenoverliggende bak.

De dakleiding zal nu aansluiten. Ik handhaaf de bestaande dakleidingen om een mooier resultaat te krijgen, ook al klopt dat niet helemaal. Dat heeft niets met de N-schaal te maken, smokkelen is één van mijn hobby's, zoals hier al eerder duidelijk is geworden... ;D Hier ga ik binnenkort ook weer verder mee... :angel:

De bakdelen zijn nog niet gelijmd, ik heb eerst een lijmproef genomen met de kopdelen die ik verder niet zal gebruiken. Vroeger lijmde ik alles met secondenlijm, ik wil het nu eens met gewone huisjes-lijm proberen om de constructie wat soepeler te houden. Komend weekend kijk ik hoe het bijzondere creatuur zich houdt qua sterkte en soepelheid.

Reeds in dit stadium ga ik al aan de gang met de asymmetrische bakovergang in het midden van het treinstel, die van de A naar de B. Deze is asymmetrisch om niet van de A in de keuken van de B te belanden. Hierdoor is een zijgang gecreëerd om een ruimere keuken te verkrijgen. Bijna dertig jaar na dato blijken foto's handig waarvan ik tijdens het maken dacht "waarom maak ik deze?". Nou, om de plaats van de vouwbalg te bepalen, en dat is inmiddels gebeurd. 

Ik vind dit een te leuke voorziening om gemakshalve weg te laten. Ik begrijp dan ook niet dat Roco de asymmetrische bakovergang bij de Plan T in H0-spoor niet heeft nagebootst. 

Oh ja, de aangepaste tekening van de B (30/114):

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 17 April 2024, 20:52:58 »
Even een tussendoorklusje: locnummers verplaatsen op de 1601.
Wat 2 jaar geleden niet lukte, lijkt nu wel te gaan slagen: 1601 met het nummer in het midden.

Heel voorzichtig de nummers en stadswapens op de flanken verwijderen met Cif en wattenstaafjes:

Het laatste stukje wapen bleef hardnekkig zitten.

Het nieuwe nummer in het midden oogt nog wat onwennig, het is al ruim 38 jaar geleden dat ik dit in het echt zag... :-\ Aan de 1629 die er naast staat, heb ik ook nog iets gedaan: ik heb het nummer met het "bordje" weggehaald, het begon mij toch te storen. Wat ook 2 jaar geleden niet goed lukte, ging nu wel goed: m.b.v. tape het nummer aanbrengen:

Ik ben er blij mee zo. :angel: