Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 12:28:57
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 20485 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2460
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #90 Gepost op: 20 oktober 2023, 14:35:25 »
Samenstellingen hebben ook mijn warme aandacht, al ben ik nog lang geen profi op dat gebied.

Wat betreft de 1100, de ICR BKD's zullen niet in 1x zijn afgeleverd, maar de kans is wel groot in 6 weken tijd. Immers, er reden vele slagen per dag en de 1100 was destijds nog de grootste locserie.

Misschien een beetje terzijde: Ik kwam een foto tegen waarop het lijkt of een hele stam ICR A's tegelijk werden afgeleverd. De datum die door HUA wordt opgegeven kan nmbm (=imho) overigens niet kloppen. Dat moet 1-2 jaar later zijn geweest.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #91 Gepost op: 20 oktober 2023, 18:52:36 »
Ik denk niet dat het hier om een aflevering gaat, eerder om een afleveringsproefrit die gehouden wordt/werd voordat NS nieuw materieel overneemt. Datum zou kunnen kloppen: ICR1 werd in 1980 en 1981 afgeleverd en dat zouden de laatste ICR-1 rijtuigen kunnen zijn. ICR-2 werd in 1982 afgeleverd en dat klopt het ook.

Allereerst complimenten voor dit zeer boeiende draadje.
Wellicht kun je hier iets mee, maar de Piko Silberlingen kun je qua hoogte prima matchen met de onlangs uitgebrachte Fleischmann UIC-X rijtuigen ;)
Dank voor het compliment! :)
Dat vermoeden had ik al, ik zit wat dat betreft op het vinkentouw en hoop dat of Piko, of Flm een blauw-beige Dms gaat uitbrengen om ook de samenstelling van de trein Hildesheim- Hengelo (tr. 2242/2249) zomerdienst 1982-zomerdienst 1984 uit te kunnen beelden.


Piko Bn met Roco (=nw Flm) Bm.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #92 Gepost op: 26 maart 2024, 15:12:38 »
Oef! Ik zie nu dat ik dit draadje op veel punten moet bijwerken om het actueel te houden. Eerst maar even de VW-treinen.

Kevertrein 1982



De Kevertrein was hier min of meer al aangekondigd. Hiermee wordt mijn herinnering aan een bloktrein met uitsluitend Silver Bug Kevers op een zonnige vrijdagochtend eind maart/begin april 1982 te Oldenzaal omgezet in een modeltrein in 1:160.



Nadat ik als proef de bumpers en wieldoppen van een standaard Kever van Wiking voorzien had van een chroomkleur, zag het er al heel wat anders uit:



Dit was voor mij voldoende om verder te gaan. De 48 gele Kevers moeten nog zilvergrijs gespoten worden. Daarna is het een kwestie van plaatsen op de zes eenheden Laaekms 541 (12 wagens), Fleischmann 822401. Het is geen reguliere VW-trein, misschien was dat wel de laatste Kevertrein die in ons land gereden heeft. Voor een speciale trein hoort een speciale loc: de meerstroom DB 184 (Hobbytrain)komt voor de trein. En mocht Piko t.z.t. ook met een NS-loc serie 1000 in N uitkomen, dan mag die de trein in het grensstation overnemen, want de 1009 was in die tijd heel dichtbij (Gôh, vandaag precies 42 jaar geleden...) en anders brengt de 184 deze trein maar helemaal naar Amersfoort…
De ingrediënten voor deze trein:




VW-trein 1980-1988



De behoefte aan een reguliere VW-trein bleef echter bestaan omdat ik niet altijd met bovengenoemde special op pad wil. Deze trein krijgt een wat meer gemengd karakter door de verschillende types VW: LT, T3 en Passat-2 en variatie in type transportwagens. Wiking heeft prima modellen van de grote bestelbus LT in bruikbare kleuren. Ik heb vier stuks gepland op een Laadks 540. Deze eenheid wordt gemaakt uit twee rongenwagens van Fleischmann en komt direct achter de NS 1222 van Piko. Inspiratie:


Een VW-trein voor de fa. PON in Leusden. De 1203 brengt verschillende types VW op verschillende types transportwagens naar Amersfoort. Direct achter de loc twee eenheden Laadks 540 met 10 VW LT's. Links komt de 1140 als losse loc door op weg naar Hengelo. Oldenzaal, 11 januari 1986. 

Dan volgen er drie eenheden Laaekms 541 (zes wagens) van Fleischmann, hierop vinden 24 stuks Passat -2 Variant een plek. Busch heeft een prima model uitgebracht van dit type. Nadeel is wel dat Busch de gefacelifte versie uit 1985 met dikkere bumpers en een iets gewijzigd front heeft uitgebracht. Omdat de vorm van deze Volkswagen niet is gewijzigd, neem ik dit anachronisme voor lief.


Uit de VW-folder: Passat generatie 2 met links het gefacelifte front (1985) en rechts het oorspronkelijke front (1980).
 

De Passats hebben signaalkleuren (feloranje en gifgroen) van Busch gekregen die meer zouden passen in het decennium er voor dan in de jaren tachtig… Ik ga de totaal 34 (geen tikfout) modellen overspuiten in wat meer natuurgetrouwe kleuren. Uit de Passatfolder van 1981 kies ik een stuk of zes kleuren die beter passen bij het model:


Nog eens tien Passats worden onder op de volgende twee eenheden geplaatst. Van Minitrix heb ik twee eenheden Laaeks 553 aangeschaft. Hoewel dit type transportwagen pas vanaf 1986 in groten getale bij de DB in dienst kwam, is het toch hysterisch verantwoord twee van deze wagens in 1981 in te zetten: er zijn in 1980 twee prototypes van dit type in dienst gekomen. Welnu, deze twee zitten toevallig in mijn trein. Bovenop worden 10 busjes T3 geplaatst van het merk Lemke Kruidvatstem Hadewych Minis. Deze busjes zijn recente producties en dat zijn de modelletjes beslist aan te zien. Drie donkerblauwe bestelbusjes in ècht donkerblauw en zeven personenbusjes uit de fraaie “Metallicserie” vier blauw en drie groen. Eigenlijk horen busjes op de Laekks 547 en 552, maar dien zijn niet in model te krijgen. De Laaeks 553 is laag genoeg om de busjes te kunnen vervoeren, een Laaekms 541 met een Kever is net zo hoog… Bovendien heeft Minitrix ooit setjes verkocht van dit type autotransportwagen met 4x VW Golf-2 en 4x T3 en als tante Trix Mangold het mag… dan mag ik het vast ook wel. Laten we het er maar op houden dat het plaatsen van busjes op de Laaeks 553 deel uit maakt van de proeven met de twee prototypes. Kijk Jeroen, dit is nou recht kletsen wat krom is… De Laaeks 553 is ook in model te lang om vier wagens op het hele bovendek te plaatsen, dat is wel veilig, maar geen gezicht. Ook ik heb proeven gedaan met deze twee prototypes: ik heb zowel een T3 als een Passat in het midden van de eenheid geplaatst (toe maar!). Hierbij heb ik alleen de achterwielen van de automodellen gefixeerd op de autotransportwagen. Gebleken is dat de voorwielen van de auto’s voldoende kunnen schuiven op de volgende helft van de eenheid in een boog R2 (minimale boog). Vandaar het oneven aantal wagens per verdieping van een eenheid Laaeks 553.
Alle ingrediënten voor deze VW-trein:
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2024, 18:40:47 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2460
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #93 Gepost op: 26 maart 2024, 15:43:53 »
Je bent nogal wat van plan! Twee treinen met VW's... Een merkwaardige vorm van verslaving, maar enkel schadelijk voor de portemonnee en bovendien goed te behandelen ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #94 Gepost op: 26 maart 2024, 15:50:18 »
Drie donkerblauwe bestelbusjes in donkerblauw
Zou toch wat wezen als die drie donkerblauwe bestelbusjes niet donkerblauw zouden zijn  ;D ;D ;D

Kijk Jeroen, dit is nou recht kletsen wat krom is…
Dát kun je wel stellen! Wat een kermistrein gaat dit worden zeg....  :P :-*

Nee hoor, grapje. Mooi te zien dat er weer beweging zit in Kassenberg, tenminste in de treinen van Kassenberg. Ik ben heel benieuwd hoe de VW-treinen er straks uitzien!

Je bent nogal wat van plan! Twee treinen met VW's... Een merkwaardige vorm van verslaving, maar enkel schadelijk voor de portemonnee en bovendien goed te behandelen ;D

Twee treinen is nodig, omdat het anders net een materieelshow lijkt. Of deze verslaving goed te behandelen is, waag ik te betwijfelen. De kat lijdt al jaren aan deze VW-ziekte. Gelukkig is het niet besmettelijk....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #95 Gepost op: 26 maart 2024, 16:14:13 »
De ene heeft last van het dubbel moeten hebben van Plan U's, de andere van VW treinen. Zelf heb ik het weer met 1100en. Blijkbaar allemaal varianten van het modelspoorvirus?  ;D

Groeten,
Rogier

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #96 Gepost op: 26 maart 2024, 16:19:46 »
Als je onder de voorbumper van de Passat’s ook de carrosserie kleur spuit, lijkt hij wat meer op generatie I

Overigens mis is nog een roedel Golfjes I B op de trein  ;)
gr. Ed

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #97 Gepost op: 26 maart 2024, 17:18:50 »
Twee treinen is nodig, omdat het anders net een materieelshow lijkt.
Jeroen
Eens. Dat zie je ook veel in locdepots in model: soms veel locs, maar van -tig verschillende series. In werkelijkheid was die verscheidenheid veel minder. Toch kun je ook dan, in overeenstemming met het grote voorbeeld, best goed variëren. Neem als voorbeeld Bw Emden in pakweg 1973: 023, 042(van Rheine), 043, 044, 050 en 094. Toch nog zes series en binnen die series weer verschillen tussen de locs onderling.
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #98 Gepost op: 26 maart 2024, 19:44:22 »
Twee treinen met VW's... Een merkwaardige vorm van verslaving, maar enkel schadelijk voor de portemonnee en bovendien goed te behandelen ;D
Als je de Twenteroute als thema hebt, horen daar VW-treinen bij, geen VW's op de trein, dan geen Odz-Hgl-Amf. Maar hier blijft het bij... :angel: Typisch gedragskenmerk van verslaafden: ze vertellen vaak leugens tegen hun omgeving. :-\

Een lege PON-trein zou ook wel leuk zijn... (y)

Zou toch wat wezen als die drie donkerblauwe bestelbusjes niet donkerblauw zouden zijn  ;D ;D ;D
Slecht knip- en plakwerk van de kat. :-[ Een Passat variant op: Volkswagentrein met Volkswagens...
Alhoewel... ik kwam een keer iemand tegen die een Volkswagentrein had met Fordjes... :o 


omdat het anders net een materieelshow lijkt.
Ja, en dat willen wij niet...


Zelf heb ik het weer met 1100en.
Ik ook... 8)


De tweede 1115 wordt 1117. Een tweede geel-grijze 1100 met neus lag in de planning ter voorkoming van een materieelshow, maar een paar weken geleden hield mijn vaste winkelier uitverkoop en een prijsreductie van zo'n € 100,= was mij teveel om te laten liggen. Deze blauwe 1115 met gele neusvlakken komt er nu voor in de plaats. Twee modellen in deze kleurstelling is nog niet eens zo gek: er reden in de loop van 1982 maar liefst 14 1100'en rond in deze kleurstelling. Een blauwe 1138 met gele neuzen van Piko zou wel gewenst zijn om het relatieve aantal neusloze 1100'en verder te verdunnen.   

Als je onder de voorbumper van de Passat’s ook de carrosserie kleur spuit, lijkt hij wat meer op generatie I
Goeie tip, ik zal eens kijken of dat te doen is, ik speel ook al met de gedachte om het onderste deel van de achterlichten ook in carrosseriekleur mee te spuiten. Deze lopen te lang door en zijn eigenlijk van de hatchback. Maar ja, het i s wel 1:160. :-\ 

Overigens mis is nog een roedel Golfjes I B op de trein  ;)
Heb ik overwogen, het Wikingmodel is mooi genoeg en gelukkig een 1a met die sierlijke smalle achterlichten, maar deze oogt wat te groot t.o.v. de Passat. Bovendien wat lastig los te krijgen: zit in setjes met Passat-1 en LT, en van die laatste heb ik nu inmiddels genoeg.


Relatiegeschenk van de Markies (y)

Eens.
Dat materieelshow is een dingetje van de kat naar de burgemeester van Emmerhuizen. In sommige kringen werd laatstgenoemde daardoor een tijdje de matshowman genoemd, maar omdat dit weer verwarring veroorzaakte met het begrip 'machoman' (waarvan hij beslist niet beticht kan worden), is de bijnaam in de vergetelheid geraakt. Bovendien wordt in Ehz al een tijdje hard gewerkt om het materieelshoweffect tegen te gaan. :angel: Meerdere gele Plan V's, talloze geel-grijze 2400'en (NS had er 130, hij heeft ze alle 131) , Plan U huren van de buren... Ze doen echt wel hun best daar, maar de matshow ligt daar wel op de loer. We zien het wel weer bij de volgende audit... :police:   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #99 Gepost op: 26 maart 2024, 21:36:22 »
Het mooie van midden jaren ‘70: het was bij NS toen één grote matshow  :D

Bijna al het materieel reed wel in 2 kleuren rond. Je had daarnaast ook een paar hele kleine series, waardoor de variatie in materieel gewoon enorm was.

Kortom een heerlijke tijd die in Ermehuizen voortleeft!

Macho Jeroen
Burgemeester van Ermehuizen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #100 Gepost op: 27 maart 2024, 08:56:53 »
Een lege autotrein is natuurlijk wel logisch, want dat spul moet (leeg) ook weer terug naar het thuishonk. Dus.... daarmee kan je het thuishonk alvast inmasseren  ;D ;D. Maar dat scheelt wel veel gedoe met de autos.....

Fraai die 1100en van Piko. Een wereld van verschil van de 1100en die ik uit mijn jeugd herinner van Minitrix (en die waren toen al best fraai). Ik hou het bij H0, maar ook daar zijn de Piko's erg welkom. Mijn verzameling bestaat inmiddels uit 8 stuks:
4x neusloos: turkoois (Roco), Berlijns Blauw (Roco), Berlijns Blauw met logo (Piko), Geel grijs (Roco)
4x met neus: 2x Geel grijs (Hamo), 1x Berlijns Blauw (Hamo), 1x Geel grijs (Piko).

De Berlijns Blauwe Roco en 2 Hamo's staan op de nominatie om te vervangen door Piko's, de andere bewaar ik uit nostalgie  ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #101 Gepost op: 27 maart 2024, 22:50:08 »
Het mooie van midden jaren ‘70: het was bij NS toen één grote matshow  :D
Dat is geen matshow, dat is een boeiend spoorwegbedrijf in een prachtige tijd. Een matshow is van elke uitvoering één exemplaar...

Macho Jeroen
Proest!

Een lege autotrein is natuurlijk wel logisch, want dat spul moet (leeg) ook weer terug naar het thuishonk.
Daar is helaas geen ruimte meer voor. Maar waar ik tegen aanloop, is dat zowel een volle als een lege autotrein een ongewenste tegenrit moet maken, tenminste in het railplan van mij, met 2 keerlussen. Een volle trein moet niet richting Wolfsburg gaan en een lege niet naar Amersfoort/Leusden. Met de Kevertrein zou je nog het excuus kunnen gebruiken dat de tegentrein vol met Kevers uit Mexico zit en dat die in Vlissingen of Hoek van Holland zijn aangekomen en voor importeurklaar eerst naar WOB moeten. Kletspraat natuurlijk want de Kevers kwamen in Noord Duitsland aan. Er zit niets anders op dan de retourrit als de lege rit terug te beschouwen. Voordeel is dat de lege rit altijd aan het begin van de middag hard door Oldenzaal rijdt, terwijl 's morgens een kwartier gestopt wordt. Als de lege rit door het modelstation rijdt, moet iedereen zich maar even omdraaien en het niet zien. :-\

Een wereld van verschil van de 1100en die ik uit mijn jeugd herinner van Minitrix (en die waren toen al best fraai).
Ik heb die 1127 ook nog gehad 40 jaar geleden. Dat die geen botsneuzen had, vond ik erger dan die sierlijsten op de geel-grijze variant.     

Mijn verzameling bestaat inmiddels uit 8 stuks:
4x neusloos: turkoois (Roco), Berlijns Blauw (Roco), Berlijns Blauw met logo (Piko), Geel grijs (Roco)
4x met neus: 2x Geel grijs (Hamo), 1x Berlijns Blauw (Hamo), 1x Geel grijs (Piko).
Dat is zeker geen materieelshow... (y)

De Berlijns Blauwe Roco en 2 Hamo's staan op de nominatie om te vervangen door Piko's, de andere bewaar ik uit nostalgie  ;D
De mooiste uitvoering van de 1100, blauw met gele neuzen van Piko is inmiddels ook verkrijgbaar.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #102 Gepost op: 28 maart 2024, 07:25:08 »
De ene heeft last van het dubbel moeten hebben van Plan U's, de andere van VW treinen. Zelf heb ik het weer met 1100en. Blijkbaar allemaal varianten van het modelspoorvirus?  ;D

Groeten,
Rogier

Wat hier als voorbeeld gegeven wordt valt nog best mee. Alleen een plan U, 1100 of een VW trein dubbel moeten hebben is ( veel ) minder erg " seriesparen " als bij mij. Ik heb het met 1000, 1100, 1200, 1600, 1700, 1800, plan V, plan U, plan X, Hondekop, DDM en stammen plan E. Van alles drie of meer in de collectie  :angel:

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #103 Gepost op: 28 maart 2024, 08:53:16 »
Dat is geen matshow, dat is een boeiend spoorwegbedrijf in een prachtige tijd. Een matshow is van elke uitvoering één exemplaar...
Ja, en daar zit nu net het verschil tussen een echte spoorwegonderneming met 1000 treinen en een modelbaan waar ik er 30 kwijt kan....

Ik heb ervoor gekozen om die boeiende periode van de eerste helft van de jaren '70 zo goed mogelijk weer te geven. Men was toen nog lang niet klaar met het huisstijlen, dus van beide kleuren wil je wel wat hebben rijden. Daarnaast heb ik van de kleine series die er reden ook maar één exemplaar, zodat die minder vaak te zien zijn dan de grotere series. Zo heb ik bijvoorbeeld één 1000, 1500, 2530, 2900, Vip-Car en mDW. 

Maar van de grotere series heb ik meerdere exemplaren: 1100 2x, 1200 (3x) 1300 (2x) 2200 (3x) 2400 (6x excl. 2530), Plan U (2x), Mat'54 (4x), Mat'64 (3x).

Was in 1973/1974 alles al gehuisstijld dan sprak niemand over mijn rollend materieel over een materieelshow. Maar nu wel, want:

1100 -> 1x blauw, 1x geel grijs
1200 -> 2x blauw, 1x geel grijs
1300 -> 1x blauw, 1x geel grijs
2200 -> 1x bruin, 2x geel grijs
2400 -> 2x bruin, 4x geel grijs, waarvan 1x met grijze stelbalk
Plan U -> 1x rood, 1x geel grijs
Mat'54 tweetje -> 1x groen, 1x geel grijs
Mat'54 viertje -> 1x geel grijs, 1x IC
Mat'64 tweetje -> 2x geel grijs
Mat'64 viertje -> 1x groen

Met alle variaties in kleuren en lengtes (bij treinstellen) heb ik al zoveel verschillende materieeltypen en kleuren per type, dat mijn treinbaan nu zo goed als vol is. Tja en zoals Geert Wilders zegt: vol is vol. Ik kan wel treinen bij blijven kopen, maar ik kan ze simpelweg niet meer kwijt. Dus dan maar een materieelshow in de ogen van een enkeling, ik vind het prima. Ik ben erg blij met mijn collectie en ik denk dat ik een aardige weergave van de eerste helft van de jaren '70 op mijn baan heb.  (y) (y)

Voordeel is dat de lege rit altijd aan het begin van de middag hard door Oldenzaal rijdt, terwijl 's morgens een kwartier gestopt wordt. Als de lege rit door het modelstation rijdt, moet iedereen zich maar even omdraaien en het niet zien. :-\

Kijk dit is ook weer recht kletsen wat krom is  ;D ;D ;D Zo heeft iedereen met beperkingen en wensen te maken en daar zoek je de beste modus in. Dat je compromissen moet sluiten is niet te vermijden. Ik met mijn matshow, jij met beladen autotreinen richting Duitsland.....  :P

Dat is zeker geen materieelshow... (y)
Hahaha, zo lust ik er nog wel een paar. Van de acht 1100'n die spoorijzer heeft, zijn er slechts 3 dezelfde (geel grijze botsneuzen). De andere vijf zijn allemaal eenlingen.... Een mooiere matshow kan het haast niet zijn  :laugh: :laugh:


Jeroen

« Laatst bewerkt op: 28 maart 2024, 08:57:06 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #104 Gepost op: 28 maart 2024, 10:24:10 »
Ja, en daar zit nu net het verschil tussen een echte spoorwegonderneming met 1000 treinen en een modelbaan waar ik er 30 kwijt kan....

Met alle variaties in kleuren en lengtes (bij treinstellen) heb ik al zoveel verschillende materieeltypen en kleuren per type, dat mijn treinbaan nu zo goed als vol is. Tja en zoals Geert Wilders zegt: vol is vol. Ik kan wel treinen bij blijven kopen, maar ik kan ze simpelweg niet meer kwijt. Dus dan maar een materieelshow in de ogen van een enkeling, ik vind het prima. Ik ben erg blij met mijn collectie en ik denk dat ik een aardige weergave van de eerste helft van de jaren '70 op mijn baan heb.  (y) (y)

Roestig, roestig... met die opsomming die je geeft hoef je nog niet bang te zijn voor de volgende audit... :angel: Maar het ligt wel op de loer met deze Allan matshow ;D ;D ;D



Kenmerk van een matshow is: van elke uitvoering slechts één exemplaar. Dat is vastgesteld in de commissie RIEKT tijdens de Buffetkatmeeting twee jaar nadat je het internationale NIET-ZANIK-traktaat ondertekend hebt. Ik weet alleen niet of je daar bij was. :-\ Het is alleen nog niet helemaal uitgewerkt, zo moet er nog een matshowkeurmerk komen, mogelijk wordt dat bij de volgende vergadering geregeld.

Hoe dan ook, Spoorijzer heeft geen matshow. Tussen een matshow en het grootbedrijf zit nog heel veel nuance. 

Ik ben erg blij met mijn collectie   
Dat zou ik ook zijn en ook met de resultaten van je bouwactiviteiten op je modelbaan. (y)

Kijk dit is ook weer recht kletsen wat krom is 
Zeker weten, het is één van mijn hobby’s… 8)

Wat betreft die VW-treinen, er treedt ook "verdunning" op door de reguliere VW-trein veel vaker te laten rijden dan die ene speciale Kevertrein.
Een ander voorbeeld hiervan heb ik met de DB-stammen.

Om het buurlandverkeer in model af te wikkelen, heb ik (inmiddels) vier DB-stammen gepland die samengesteld zijn met de bekende sneltreinrijtuigen van de DB. Drie stammen (1,2 en 4) hebben als samenstelling BD+B+B+A, één stam (3) wijkt af: BD+B+AB+AB, de capaciteit is evenwel gelijk. Ook is er variatie in kleurstelling. Begin jaren tachtig reed nog een flink deel van het DB-rijtuigpark in de oude kleurstelling (groen en blauw) rond. Een groot aantal rijtuigen was al gehuisstijld en in oceaanblauw-beige overgeschilderd, hierin zat nog een nuanceverschil: zwart chassis zonder beige bies en oceaanblauw chassis met beige bies erboven. De eerstgenoemde variant is de oorspronkelijke uit 1974, de tweede dateert uit 1975 en is een aanpassing hierop, dit werd de definitieve versie. De vierde stam heeft als specialiteit een BD-rijtuig te hebben in de Popfarbe kleurstelling. Het blauw-grijs is begin jaren tachtig een zeldzaamheid en dat is de reden dat deze stam in het modelplan slechts één slag per dag maakt, als Noordzee Expres, D238/D239. Hiermee wordt het aantal keren dat een rijtuig in Popfarbe te zien is, twee keer per dag, beperkt. De eerste drie stammen verdelen met elkaar de buurlandritten, doordat deze drie stammen veel vaker te zien zijn, elke stam zo’n vijf à zes keer per dag, wordt de waarneming van deze exoot in relatieve zin verder verdund tot 1:8 (2:6+5+5), als je daar ook nog eens het totaal aantal rijtuigen in absolute zin op los laat, krijg je zelfs een verhouding van 1:35. Dit komt een natuurgetrouwe verhouding van de kleurstellingen Pop vs oud/nieuw ten goede en dan heb ik de andere internationale samenstellingen nog niet eens meegerekend.


« Laatst bewerkt op: 29 maart 2024, 20:23:51 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.