Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12
  

Auteur Topic: Plan E, extra handgrepen op deuren?  (gelezen 1864 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Gepost op: 22 November 2021, 21:28:03 »
Ben NS rijtuigen, Artitec, zo hier en daar wat aan het opleuken. Instaptreden plan W op kleur gebracht en kom er achter dat onder de laatste ramen op de kop nog een handgreep hoort te zitten.
En bij een statiefoto van plan E kwam ik het volgende tegen. Vermoed dat deze situatie niet lang bestaan heeft. Namelijk bij, op de foto de eerst portieren, een extra handgreep op de rechter deur. Bij de tweede portieren ontbreekt deze.
Hoe zit dat?


gr
Brutus
« Laatst bewerkt op: 22 November 2021, 22:52:40 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Plan E
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2021, 22:05:56 »
Dat was me nu nog nooit opgevallen, maar het komt (even gegoogled) kennelijk meer voor:


www.martijnhaman.nl in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71520.msg3221699105#msg3221699105


images.beneluxspoor.net


images.beneluxspoor.net

Geen idee waarvoor het is, maar speculerend lijkt het me een heel geschikt hulpmiddel om vanuit het grindbed het rijtuig in te komen.m Ik denk datb de foto's wel aantonen dat het geen incident was en ook langer bestaan heeft.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7570
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Plan E
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2021, 22:28:59 »
Nooit opgevallen, maar een snelle blik op Seinarm en bij de NVBS leert dat er best wel veel rijtuigen waren met deze grote handgrepen op de deuren. Sowieso de CKD en P rijtuigen heb ik het gevoel, maar ook de A, B en C rijtuigen.
Bij de NVBS vond ik zelfs een DE plan E (50 84 29-37 357-6) met de lange handgreep [NEG6474-940].
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: Plan E
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2021, 22:34:14 »
En zo is er altijd weer wat te knutselen… ;D
Tbinnebarretije…

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Plan E
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2021, 23:19:58 »
Bij de NVBS vond ik zelfs een DE plan E (50 84 29-37 357-6) met de lange handgreep [NEG6474-940].
Het AB rijtuig op de foto hierboven is ook een DE rijtuig  ;)
Grtz!
Tedo

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2021, 23:29:31 »
Dat is de rangeerdershandgreep, alleen de meest rechtse deur had het en de RD op beide deuren. Kijk maar eens naar de Lima-modellen uit 1964, die waren ook zo uitgevoerd. De Plan E's hadden tenslotte geen rangeertredes op de kop (zoals later Plan W wel) en dus was dit destijds de oplossing. De rangeerder kon dan op de treeplank van de deur 'rechtsvoor' staan als een trein bijvoorbeeld naar een kopspoor werd geduwd. Later niet meer echt nodig en bij de meeste rijtuigen verwijderd.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2021, 23:39:34 »
.Straks ontdek je ook nog dat de schuifraampjes in beide schuifdeuren later werden vervangen door of nog een raampje in 1 deur of 2 vaste ruiten. Het rijtuig dat bij de VSM stond, de B6609  (nu SHD?) is wat betreft nog geheel origineel met schuifraampjes in alle balkondeuren, die van het Spoorwegmuseum niet  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2021, 10:51:30 »
Later niet meer echt nodig en bij de meeste rijtuigen verwijderd.

Op vroege foto's van de B- en C-rijtuigen (later A- resp. B-) zijn ze ook niet te zien. Ze zijn dus pas enige tijd na indienststelling aangebracht.

Grtz, Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2021, 11:46:10 »
Helaas zitten er op de foto's van Werkspoor blijkbaar nog auteursrechten dus fabrieksnieuwe rijtuigen zijn op HUA niet te zien.
Op de site van Marijn Haman zie ik wel dat de CKD ook aan de bovenkant van de deuren extra handgrepen heeft, geen idee waar die voor zijn.

Stephan.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2021, 12:55:11 »
Om het nog ingewikkelder/leuker te maken: op blz. 58 van "de stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen" van N.J. van Wijck Jurriaanse vind je een foto die volgens het bijschrift van Werkspoor is. De foto toont een C-rijtuig zonder lage handgrepen op de -in rijrichting gezien- voorste deur, maar wel met een verdiept gedeelte in de zijwand bij de kop, dat mogelijk bedoeld is om daar een rangeerhandgreep aan te brengen. Dat het niet een Werkspoor-ding was, blijkt uit de foto van Beijnes van een B-rijtuig (A na 1956) daarboven, met eveneens de verdieping in de zijwand aan het kopeind. Ook deze heeft geen lage handgrepen aan de deuren. Tenslotte de CKD op dezelfde bladzijde, ook een fabrieksfoto van Beijnes: geen lage handgrepen op de deuren van het passagiersgedeelte, maar wel twee op de deuren van de bagageruimte (elke deur 1). Ook hier een verdiept gedeelte in de zijwand bij de kop.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2021, 13:13:10 »
Ook op mijn eigen (analoge) foto’s hebben ze allemaal een handgreep. Als je toch bezig bent. Om samen te kunnen rijden met plan w hebben de eerste klas rijtuigen en de restauratie rijtuigen een dakleiding, zodat de centrale deursluiting van de W kon werken.

Spoorfan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2021, 13:19:49 »
Ik heb dat eens een keer helemaal uitgedokterd maar vraag mij nu af hoe het nou ookalweer zat ;)

Wat ik zo snel even terug vind in ieder geval is dat de opdracht van het aanbrengen van de handgreep op  22 februari 1958 was, dus daarvoor was die er sowieso niet :)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2021, 13:23:24 »
Is dit niet gewoon wat er op Somda staat... ? "De rijtuigen die in 1954 en 1955 geleverd zijn, zijn aan de uiteinden voorzien van een handgreep voor rangeerders. De rijtuigen uit 1956 zijn niet meer voorzien van deze handgrepen."
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2021, 14:10:28 »
en natuurlijk niet alleen voor rangeerder cq rangeerbewegingen, maar ook om op een emplacement in het rijtuig te kunnen komen .... vaak genoeg rangeerders in het rijtuig bij de kopdeuren binnen zien staan.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux