Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Plan E, extra handgrepen op deuren?  (gelezen 1898 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Gepost op: 22 November 2021, 21:28:03 »
Ben NS rijtuigen, Artitec, zo hier en daar wat aan het opleuken. Instaptreden plan W op kleur gebracht en kom er achter dat onder de laatste ramen op de kop nog een handgreep hoort te zitten.
En bij een statiefoto van plan E kwam ik het volgende tegen. Vermoed dat deze situatie niet lang bestaan heeft. Namelijk bij, op de foto de eerst portieren, een extra handgreep op de rechter deur. Bij de tweede portieren ontbreekt deze.
Hoe zit dat?


gr
Brutus
« Laatst bewerkt op: 22 November 2021, 22:52:40 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2900
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Plan E
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2021, 22:05:56 »
Dat was me nu nog nooit opgevallen, maar het komt (even gegoogled) kennelijk meer voor:


www.martijnhaman.nl in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71520.msg3221699105#msg3221699105


images.beneluxspoor.net


images.beneluxspoor.net

Geen idee waarvoor het is, maar speculerend lijkt het me een heel geschikt hulpmiddel om vanuit het grindbed het rijtuig in te komen.m Ik denk datb de foto's wel aantonen dat het geen incident was en ook langer bestaan heeft.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Plan E
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2021, 22:28:59 »
Nooit opgevallen, maar een snelle blik op Seinarm en bij de NVBS leert dat er best wel veel rijtuigen waren met deze grote handgrepen op de deuren. Sowieso de CKD en P rijtuigen heb ik het gevoel, maar ook de A, B en C rijtuigen.
Bij de NVBS vond ik zelfs een DE plan E (50 84 29-37 357-6) met de lange handgreep [NEG6474-940].
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Modelspoor is emotie...
Re: Plan E
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2021, 22:34:14 »
En zo is er altijd weer wat te knutselen… ;D
Tbinnebarretije…

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Plan E
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2021, 23:19:58 »
Bij de NVBS vond ik zelfs een DE plan E (50 84 29-37 357-6) met de lange handgreep [NEG6474-940].
Het AB rijtuig op de foto hierboven is ook een DE rijtuig  ;)
Grtz!
Tedo

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2021, 23:29:31 »
Dat is de rangeerdershandgreep, alleen de meest rechtse deur had het en de RD op beide deuren. Kijk maar eens naar de Lima-modellen uit 1964, die waren ook zo uitgevoerd. De Plan E's hadden tenslotte geen rangeertredes op de kop (zoals later Plan W wel) en dus was dit destijds de oplossing. De rangeerder kon dan op de treeplank van de deur 'rechtsvoor' staan als een trein bijvoorbeeld naar een kopspoor werd geduwd. Later niet meer echt nodig en bij de meeste rijtuigen verwijderd.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2021, 23:39:34 »
.Straks ontdek je ook nog dat de schuifraampjes in beide schuifdeuren later werden vervangen door of nog een raampje in 1 deur of 2 vaste ruiten. Het rijtuig dat bij de VSM stond, de B6609  (nu SHD?) is wat betreft nog geheel origineel met schuifraampjes in alle balkondeuren, die van het Spoorwegmuseum niet  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2021, 10:51:30 »
Later niet meer echt nodig en bij de meeste rijtuigen verwijderd.

Op vroege foto's van de B- en C-rijtuigen (later A- resp. B-) zijn ze ook niet te zien. Ze zijn dus pas enige tijd na indienststelling aangebracht.

Grtz, Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6728
  • Spaar ze allemaal.
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2021, 11:46:10 »
Helaas zitten er op de foto's van Werkspoor blijkbaar nog auteursrechten dus fabrieksnieuwe rijtuigen zijn op HUA niet te zien.
Op de site van Marijn Haman zie ik wel dat de CKD ook aan de bovenkant van de deuren extra handgrepen heeft, geen idee waar die voor zijn.

Stephan.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2021, 12:55:11 »
Om het nog ingewikkelder/leuker te maken: op blz. 58 van "de stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen" van N.J. van Wijck Jurriaanse vind je een foto die volgens het bijschrift van Werkspoor is. De foto toont een C-rijtuig zonder lage handgrepen op de -in rijrichting gezien- voorste deur, maar wel met een verdiept gedeelte in de zijwand bij de kop, dat mogelijk bedoeld is om daar een rangeerhandgreep aan te brengen. Dat het niet een Werkspoor-ding was, blijkt uit de foto van Beijnes van een B-rijtuig (A na 1956) daarboven, met eveneens de verdieping in de zijwand aan het kopeind. Ook deze heeft geen lage handgrepen aan de deuren. Tenslotte de CKD op dezelfde bladzijde, ook een fabrieksfoto van Beijnes: geen lage handgrepen op de deuren van het passagiersgedeelte, maar wel twee op de deuren van de bagageruimte (elke deur 1). Ook hier een verdiept gedeelte in de zijwand bij de kop.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2021, 13:13:10 »
Ook op mijn eigen (analoge) foto’s hebben ze allemaal een handgreep. Als je toch bezig bent. Om samen te kunnen rijden met plan w hebben de eerste klas rijtuigen en de restauratie rijtuigen een dakleiding, zodat de centrale deursluiting van de W kon werken.

Spoorfan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2021, 13:19:49 »
Ik heb dat eens een keer helemaal uitgedokterd maar vraag mij nu af hoe het nou ookalweer zat ;)

Wat ik zo snel even terug vind in ieder geval is dat de opdracht van het aanbrengen van de handgreep op  22 februari 1958 was, dus daarvoor was die er sowieso niet :)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5012
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2021, 13:23:24 »
Is dit niet gewoon wat er op Somda staat... ? "De rijtuigen die in 1954 en 1955 geleverd zijn, zijn aan de uiteinden voorzien van een handgreep voor rangeerders. De rijtuigen uit 1956 zijn niet meer voorzien van deze handgrepen."
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: Plan E, extra handgrepen op deuren?
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2021, 14:10:28 »
en natuurlijk niet alleen voor rangeerder cq rangeerbewegingen, maar ook om op een emplacement in het rijtuig te kunnen komen .... vaak genoeg rangeerders in het rijtuig bij de kopdeuren binnen zien staan.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux