Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:48:04
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:38:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
  

Auteur Topic: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 33754 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #60 Gepost op: 01 January 2022, 18:22:14 »
geweldig, eindelijk een state-of-the-art model van de BR93. Komende zomer al leverbaar en de wens van heel veel rijders naar Duits voorbeeld  (y)

Daar zal veel belangstelling voor zijn! Het roco model is erg oud.
Nou is het wel zo dat het bij piko de 93.0 ("T14") versie is als ik het goed las. De roco is de veel vaker gebouwde 93.5 ("T14.1"). Ik gok dat ze het wel dusdanig regelen dat er ook een 93.5 model kan komen.

Ik hou m'n oude roco rijtuigjes, maar veel Duitse rijders zullen ook verlekkerd naar de nieuwe DB Umbau-drieassers kijken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Aachenau West
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #61 Gepost op: 01 January 2022, 18:41:58 »
Roco heeft ooit zowel de BR 93.0 uitgebracht (heeel lang geleden) als ook daarna de BR 93.5 (ergens in de jaren '90 geloof ik).
De verschillen onderling zijn groot. De 93.5 is bijvoorbeeld langer dan de 93.0.
Of de radstanden dezelfde zijn waag ik te betwijfelen.
Het lijkt me in ieder geval een hele toer om beide modellen te maken met gebruikmaking van (min of meer) hetzelfde casco.

Het oermodel van de Roco, de BR 93.0 is in ieder geval niet meer up to date.
Het is wat dat betreft een goede keus van Piko om juist deze versie uit te brengen.

Maar een beter model van de BR 93.5 van dan dat van Roco zou wat mij betreft ook welkom zijn.
Vooral de stroomafname blijft namelijk problematisch. En het licht naar achteren overhellen stoort.

Groet, Bas

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #62 Gepost op: 01 January 2022, 19:39:37 »
Als ze nu maar niet de accent aigu op de e van José vergeten, dan is het leed hier weer niet te overzien 8)
De grootte van de cijfers is opvallender denk ik. Het model zoals het nu in de catalogus staat heeft te kleine cijfers. Daar zijn ze met de NS 2205 en NS Cargo 2384 ook al de mist mee in gegaan.
Daarnaast moeten er eigenlijk ook nog wel schijnwerpers boven de sluitseinen worden aangebracht. Zonder deze lampen heeft de loc maar héél kort gereden...
Verder wel erg leuk dat ze ook deze versie maken!

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3589
    • Flickr
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #63 Gepost op: 05 January 2022, 13:01:29 »
Ja maar mét blauwe sticker van Strukton & NS Infra Services heeft de loc nooit schijnwerpers gehad volgens mij, die kwamen pas nadat de loc al Strukton stickers had

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #64 Gepost op: 05 January 2022, 13:53:14 »
Ze maken alleen nog maar versies waar geen aanpassingen aan de bestaande 2200 mallen noodzakelijk voor zijn. Bron: Scaletrading.
Groet, Frank

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3589
    • Flickr
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #65 Gepost op: 05 January 2022, 14:01:26 »
Ik weet het, dat antwoord kwam er ook al toen ik begon over zendertjes voor de radiobesturing of antennes voor mobilofoonlocs. Wat dat betreft is de 2200 van Piko er eigenlijk net te vroeg gekomen, tegenwoordig zou men wel rekening houden met dat soort variaties.
De vraag is echter of de versies met dergelijke kleine zaken niet gewoon gemaakt kunnen worden. Wat heb je op een gegeven moment liever: geen model of wel een model dat een bepaald lampje/pulletje/fliebeltje niet heeft

Persoonlijk vind ik het in dit geval wel leuk dat ze voor de S&NIS versie hebben gekozen, alleen heeft de 302282 langer zo gereden. Maarja, die had weer een imperiaal op het dak

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #66 Gepost op: 06 January 2022, 23:53:13 »
Komt zowel marklin als piko dit jaar met een Belgische stoomlocomotief  ???
Die  dat rijden worden nogal verwend de laatste tijd zeg…
3e stoomloc in een half jaar tijd  :)
« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 23:59:18 door barry1972 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #67 Gepost op: 07 January 2022, 11:21:54 »
Met uitzondering dat die van Piko ook betaalbaarder is. Die van MaTrix is nogal aan de prijs dus niet voor iedereen weggelegd.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #68 Gepost op: 07 January 2022, 16:00:27 »
Roco heeft ooit zowel de BR 93.0 uitgebracht (heeel lang geleden) als ook daarna de BR 93.5 (ergens in de jaren '90 geloof ik).
De verschillen onderling zijn groot. De 93.5 is bijvoorbeeld langer dan de 93.0.
Of de radstanden dezelfde zijn waag ik te betwijfelen.
Het lijkt me in ieder geval een hele toer om beide modellen te maken met gebruikmaking van (min of meer) hetzelfde casco.
Bij de 93.5 is het frame, volgens de literatuur/tekeningen, aan de voorkant 27,5 cm en aan de achterkant 42,5 cm langer.
Alle asafstanden zijn exact hetzelfde, de cabine en de ketel in principe op de eerste en tweede blik ook.
De bufferbalken van een 93.0 hebben twee (bijna) rechthoekige gaten, die van de 93.5 niet
Het aantal dommen (zanddom, stoomdom) en de positie daarvan is verschillend.
De vorm van de waterkasten (en de hoogte van de omloop net daaronder) aan de zijkant van de ketel ook, hoewel dit latere bij 93.0 ander was als bij vroegere 93.0.
De waterkast achter de cabine is bij de 93.5 langer.
De cylinders en drijfstangen plus schaarbeweging etc. zijn op de eerste en tweede blik ook identisch.
De constructie van de voorste en achterste assen is wel verschillend (93.0 Adams as, 93.5 Bissel as) maar dat zie je in een H0 model niet.

De verschillen tussen de 93.0 en de 93.5 zijn dus, naar mijn smaak, niet echt groot.

Of je beide modellen in een keer kunt construeren laat ik graag aan Piko over...

Het oermodel van de Roco, de BR 93.0 is in ieder geval niet meer up to date.
Het is wat dat betreft een goede keus van Piko om juist deze versie uit te brengen.
Ja, het frame van de Roco 93.0 is geheel niet conform het voorbeeld. Bij de 93.5 is dat veel beter.
De "kap" van de 93.0 is niet slecht en, wat detailering betreft, vergelijkbaar met die van 93.5.

Maar een beter model van de BR 93.5 van dan dat van Roco zou wat mij betreft ook welkom zijn.
Vooral de stroomafname blijft namelijk problematisch. En het licht naar achteren overhellen stoort.
De stroomafname kan met een beetje knutselen wel verbeterd worden. In de duitse foren zijn enige tips te vinden.

Jint, die net bezig is een Roco 93.0 "kap" op een (verkort) 93.5 frame (onderstel) te plaatsen.

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #69 Gepost op: 22 January 2022, 12:30:57 »
Sondermodell voor Menzels Lokschuppen uit Düsseldorf. BR143 056 van de Erfurter Bahnservice. Mooie kleurstelling voor zo'n 143.

Piko 71184 EBS E-Lok BR 143 056 Ep.6 DC
Piko 71185 EBS E-Lok BR 143 056 Ep.6 DC Sound
Piko 71186 EBS E-Lok BR 143 056 Ep.6 AC Sound

Oplage: max 400 stuks over alle technische varianten.
Met vriendelijke groet, Christiaan

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2082
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #70 Gepost op: 24 January 2022, 21:40:30 »
De Anneke... met sound zal niet meevallen, zullen ze apart moeten opnemen.
De huidige Werkspoor file past er totaal niet bij.
CUMMINS V12 QST30 in een lok zijn er hier niet veel van.
De Anneke in de eerste uitvoering had ook gewoon de Stork-motor.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #71 Gepost op: 25 January 2022, 04:32:54 »
Klopt, maar de foto van Carlo toont de latere met de verlaagde huif.
En dat is de versie met de nieuwe motor.
Groet Leen.

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #72 Gepost op: 30 April 2022, 12:33:37 »
Nieuwe sondermodell voor Menzels Lokschuppen uit Düsseldorf.

Piko 71265 DBAG E-Lok BR 111 212 Miete mich Ep.6 DC
Piko 71266 DBAG E-Lok BR 111 212 Miete mich Ep.6 DC Sound
Piko 71267 DBAG E-Lok BR 111 212 Miete mich Ep.6 AC Sound

Oplage max 500 stuks over alle techische varianten.

----

PIKO kondigt morgen ook nog een ander model aan in een filmpje op Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=8sQ0mn1PpdA
https://www.piko.de/DE/index.php/de/piko-news/1807-piko-jubilaeum-30-jahre-piko-spielwaren-gmbh.html
Met vriendelijke groet, Christiaan

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #73 Gepost op: 27 May 2022, 12:17:00 »
PIKO heeft weer een actie opgezet. Ditmaal komen ze met een goederenwagon waarvan de opbrengst wordt gebruikt om de vluchtelingen uit Oekraïne in stad Sonneberg te ondersteunen. Bestellen kan tot 18-06-2022.

https://www.youtube.com/watch?v=WhoFnZpo6p4

72227 H0 Benefiz-Wagen "Ukraine" Gleichstrom 30,00 €*
72227AC H0 Benefiz-Wagen "Ukraine" Wechselstrom 30,00 €*

--

Andere aangekondigde exclusieve modellen.

Eurotrain - Idee + Spiel Exklusivmodelle 2022 limitierte Auflage 500 Stück
Piko 71916 DBAG Analog Start-Set ICE 3 Europa Ep.6

Eurotrain - Idee + Spiel Exklusivmodelle 2022 limitierte Auflage 150 Stück
Piko 71181 Captrain Diesellok G 1206 Ep.6 DC
Piko 71182 Captrain Diesellok G 1206 Ep.6 DC Sound
Piko 71183 Captrain Diesellok G 1206 Ep.6 AC Sound

Eurotrain - Idee + Spiel Exklusivmodelle 2022 limitierte Auflage 150 Stück
Piko 71170 DBAG E-Lok BR 151 Ep.5 DC
Piko 71171 DBAG E-Lok BR 151 Ep.5 DC Sound
Piko 71172 DBAG E-Lok BR 151 Ep.5 AC Sound
« Laatst bewerkt op: 27 May 2022, 13:25:22 door 4020 281-4. Reden: Andere exclusieve modellen toegevoegd. »
Met vriendelijke groet, Christiaan

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #74 Gepost op: 01 July 2022, 19:16:57 »
Als ze nu maar niet de accent aigu op de e van José vergeten, dan is het leed hier weer niet te overzien 8)


Bron: www.piko-shop.de
Met vriendelijke groet, Christiaan