Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door peterha
Vandaag om 19:27:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:32:48
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
  

Auteur Topic: “Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”  (gelezen 850 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12480
    • sleutelspoor
“Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”
« Gepost op: 04 November 2021, 10:55:11 »
Gepubliceerd door ProRail op 04-11-2021 om 09:32
Met een privéjet naar Klimaattop: “Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”

Terwijl vanuit Nederland zo’n vijfhonderd mensen met een speciale klimaattrein zijn vertrokken naar de Klimaattop in Glasgow, koos een aantal wereldleiders en beroemdheden ervoor om het privéjet te pakken. Een opmerkelijke keuze, in de strijd om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wat vindt de spoorbranche daar eigenlijk van? Zouden regeringsleiders niet juist het goede voorbeeld moeten geven, door met de trein te gaan?
Op zondag meldde The Daily Mail dat ten minste 52 privévliegtuigen in de Schotse stad Glasgow waren geland. Ze schatten dat er in totaal 400 vluchten landden voor de conferentie. De privéjets stoten volgens de Britse krant zo’n 13.000 ton koolstofdioxide uit. Dit staat gelijk aan gelijk de hoeveelheid die 1300 Nederlanders in een heel jaar verbruiken.

Prins Charles en Boris Johnson
Beroemdheden die ervoor kozen het privéjet te pakken, waren onder meer prins Charles, de Zuid-Koreaanse president Moon Jae-in en premier Boris Johnson. Zij kwamen van de G20 bijeenkomst in Rome. Ook prins Albert van Monaco koos ervoor om met een privévliegtuig te komen.

“Ze hadden zó meegekund met de Klimaattrein”, is de eerste reactie van Freek Bos, directeur van Reizigersvereniging Rover. “De Koning is ook met de trein naar Kopenhagen geweest, een aantal jaar geleden. Ik kan mij voorstellen dat hun volle agenda daar een rol in speelt, maar die kun je ook prima afstemmen op een treinreis of lijnvlucht.”

“Het is aan de spoorsector om het reizen met de trein te promoten, door te zorgen voor comfortabele stoelen, betaalbare treintickets en goede verbindingen”, vervolgt hij. Maar ook de regering is aan zet. “De regeringsleiders zouden ervoor moeten zorgen dat de voordelen die gelden voor de luchtvaart, zoals het belasten met accijns of btw, ook gaan gelden voor vliegtickets. Dat zou in het beleid moeten worden opgenomen.”

“Voordelen voor vliegtickets moeten ook gelden voor trein”
Wijnand Veeneman, onderzoeker OV aan de TU Delft, kijkt er niet zo vreemd van op. “Voor heel veel mensen is de trein geen optie qua reistijd. Als je vanuit Rome naar Glasgow moet rijden, ben je lang onderweg. Laat staan vanuit India. Het idee dat alles met de trein zou moeten, is ook een slecht idee.”

Hij sluit af met het beschrijven van een eigen ervaring. “Ik ben zelf met de trein van Amsterdam naar Glasgow gereisd. Dat duurde best lang, zo’n acht uur. Gelukkig konden wij de tijd zinvol besteden. Er waren veel workshops, waar veel gebruik van werd gemaakt. Waar we over aan het nadenken zijn, is hoe je voor korte afstanden zoveel mogelijk de trein in plaats van het vliegtuig kunt gebruiken.”

Klimaattrein als inspiratie
Reinout Wissenburg, directeur Duurzaamheid bij ProRail, vindt dat het aan mensen zelf is om een afweging te maken voor welk vervoermiddel ze kiezen. Wel hoopt hij dat het voorbeeld van de Klimaattrein de CEO’s en andere genodigden van de Glasgow-klimaatconferentie, zal inspireren. “Wij hebben met de Klimaattrein laten zien dat je een plezierige reis kunt maken, terwijl je aan boord praat over een oplossingen voor het klimaatvraagstuk. Dat is heel efficiënt.”

Hij ziet de trein als onderdeel van het klimaatbeleid, naast andere milieuvriendelijke vervoermiddelen, bijvoorbeeld de elektrische auto of natuurlijk de fiets, voor korte afstanden. “Tot een afstand van 750 kilometer is de trein een goed alternatief voor Europese ritten met de auto en het vliegtuig.”

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.