Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:05:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:46:41
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:54:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
  

Auteur Topic: “Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”  (gelezen 890 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12518
    • sleutelspoor
“Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”
« Gepost op: 04 November 2021, 10:55:11 »
Gepubliceerd door ProRail op 04-11-2021 om 09:32
Met een privéjet naar Klimaattop: “Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”

Terwijl vanuit Nederland zo’n vijfhonderd mensen met een speciale klimaattrein zijn vertrokken naar de Klimaattop in Glasgow, koos een aantal wereldleiders en beroemdheden ervoor om het privéjet te pakken. Een opmerkelijke keuze, in de strijd om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wat vindt de spoorbranche daar eigenlijk van? Zouden regeringsleiders niet juist het goede voorbeeld moeten geven, door met de trein te gaan?
Op zondag meldde The Daily Mail dat ten minste 52 privévliegtuigen in de Schotse stad Glasgow waren geland. Ze schatten dat er in totaal 400 vluchten landden voor de conferentie. De privéjets stoten volgens de Britse krant zo’n 13.000 ton koolstofdioxide uit. Dit staat gelijk aan gelijk de hoeveelheid die 1300 Nederlanders in een heel jaar verbruiken.

Prins Charles en Boris Johnson
Beroemdheden die ervoor kozen het privéjet te pakken, waren onder meer prins Charles, de Zuid-Koreaanse president Moon Jae-in en premier Boris Johnson. Zij kwamen van de G20 bijeenkomst in Rome. Ook prins Albert van Monaco koos ervoor om met een privévliegtuig te komen.

“Ze hadden zó meegekund met de Klimaattrein”, is de eerste reactie van Freek Bos, directeur van Reizigersvereniging Rover. “De Koning is ook met de trein naar Kopenhagen geweest, een aantal jaar geleden. Ik kan mij voorstellen dat hun volle agenda daar een rol in speelt, maar die kun je ook prima afstemmen op een treinreis of lijnvlucht.”

“Het is aan de spoorsector om het reizen met de trein te promoten, door te zorgen voor comfortabele stoelen, betaalbare treintickets en goede verbindingen”, vervolgt hij. Maar ook de regering is aan zet. “De regeringsleiders zouden ervoor moeten zorgen dat de voordelen die gelden voor de luchtvaart, zoals het belasten met accijns of btw, ook gaan gelden voor vliegtickets. Dat zou in het beleid moeten worden opgenomen.”

“Voordelen voor vliegtickets moeten ook gelden voor trein”
Wijnand Veeneman, onderzoeker OV aan de TU Delft, kijkt er niet zo vreemd van op. “Voor heel veel mensen is de trein geen optie qua reistijd. Als je vanuit Rome naar Glasgow moet rijden, ben je lang onderweg. Laat staan vanuit India. Het idee dat alles met de trein zou moeten, is ook een slecht idee.”

Hij sluit af met het beschrijven van een eigen ervaring. “Ik ben zelf met de trein van Amsterdam naar Glasgow gereisd. Dat duurde best lang, zo’n acht uur. Gelukkig konden wij de tijd zinvol besteden. Er waren veel workshops, waar veel gebruik van werd gemaakt. Waar we over aan het nadenken zijn, is hoe je voor korte afstanden zoveel mogelijk de trein in plaats van het vliegtuig kunt gebruiken.”

Klimaattrein als inspiratie
Reinout Wissenburg, directeur Duurzaamheid bij ProRail, vindt dat het aan mensen zelf is om een afweging te maken voor welk vervoermiddel ze kiezen. Wel hoopt hij dat het voorbeeld van de Klimaattrein de CEO’s en andere genodigden van de Glasgow-klimaatconferentie, zal inspireren. “Wij hebben met de Klimaattrein laten zien dat je een plezierige reis kunt maken, terwijl je aan boord praat over een oplossingen voor het klimaatvraagstuk. Dat is heel efficiënt.”

Hij ziet de trein als onderdeel van het klimaatbeleid, naast andere milieuvriendelijke vervoermiddelen, bijvoorbeeld de elektrische auto of natuurlijk de fiets, voor korte afstanden. “Tot een afstand van 750 kilometer is de trein een goed alternatief voor Europese ritten met de auto en het vliegtuig.”

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.