Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: xTreme keerlus probleem  (gelezen 1060 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
xTreme keerlus probleem
« Gepost op: 28 October 2021, 14:50:50 »
Allereerst excuses voor de belachelijk slechte tekeningen, moest even snel online iets in elkaar fabrieken.

Ik heb een hondenbot baan met aan beide zijdes een keerlus omdat ik overloopwissels heb. 1 Keerlus werkt perfect met de xTreme module van Rosoft, de andere is drama. Dit is de situatie op de baan:


Als ik nu inrijd bij A dan krijg ik kortsluiting zodra de trein B bereikt. Rijd ik aan E zijde in, dan is er direct op E kortsluiting.

Ik heb me helemaal suf gemeten en geprobeerd, dit is de checklist van alles wat ik al gedaan heb:
  • Rood en bruin omgewisseld op de module
  • Geel en rood van de voeding omgewisseld op de module
  • De hele keerlus losgekoppeld van de baan
  • C1 en C2 omgewisseld
  • A en B omgewisseld
  • D en E omgewisseld
  • A & B omgewisseld met respectievelijk D & E
  • Doormeten van alle rail-isolaties, allemaal goed
  • Doormeten van alle aansluitingen, allemaal goed

Uiteindelijk uit pure wanhoop maar alles los en stap voor stap aansluiten. Daarmee kwam ik uiteindelijk op de volgende situatie en wat schetst mijn verbazing: nu werkt het:



Voor de duidelijkheid, ik heb dus rail A op de B aansluiting op de module aangesloten, rail E op de D aansluiting en ik heb C1 en C2 omgewisseld. Rais B en D zijn niet aangesloten en zijn nu dus losse geisoleerde rails.


Ik ben enigszins blij dat ik nu een werkende situatie heb, maar dit kan toch niet kloppen zo?!

Ik ga morgen naar Eurospoor, geen idee of Wim daar is, maar ik kan in ieder geval de module meenemen om de werking ervan te testen. Maar wellicht is er voor die tijd al digitale hulp nodig, want ik weet het niet meer.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: xTreme keerlus probleem
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2021, 14:56:34 »
Modules van de beide lussen al gewisseld ?

( ik neem aan dat je voor beide lussen een module hebt... )

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: xTreme keerlus probleem
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2021, 16:02:04 »
Was ik wel van plan als volgende actie, maar is best wat werk met 13 aangesloten draadjes. Eenmaal los moet ik natuurlijk opnieuw uitzoeken welke precies A, B, etc was ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: xTreme keerlus probleem
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2021, 18:07:28 »
Ok, de module is toast :( Heb 'm op de andere keerlus gezet op de plaats van de werkende module en direct ontstaat het zelfde euvel. Oude module weer terug en de keerlus werkt als een zonnetje.
Dat heeft me behoorlijk wat tijd gekost, ik ga even contact met Wim opnemen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: xTreme keerlus probleem
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2021, 21:23:45 »
Contact met Wim heeft een eenvoudige oplossing opgeleverd: ik heb een 1.6 en een 1.5 versie. Op de 1.5 zat een verkeerde sticker met dezelfde aansluit-volgorde als de 1.6. De 1.5 heeft echter de volgorde D E A B C1 C2 ipv A B D E C1 C2.
Na correct aansluiten werkt de module nu als een zonnetje.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek