Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:09:11
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
cor_b
Vandaag
om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 21:01:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:01:19
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:00:28
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
BartvD
Vandaag
om 20:59:14
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
hmmglaser
Vandaag
om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
JoopSpoort
Vandaag
om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bob11
Vandaag
om 18:15:35
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Birney GETA 78-80, schaal 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Birney GETA 78-80, schaal 0 (gelezen 2333 keer)
RobK
Offline
Berichten: 369
Birney GETA 78-80, schaal 0
«
Gepost op:
23 October 2021, 23:20:46 »
Op een beurs kocht ik een jaar of 25 geleden het Corgi-model, schaal 1:48, van een Birney-tram, om er "ooit nog eens" iets van te maken. Steeds maar weer meeverhuisd, terug in de kast... een miskoop. Maar te leuk om weg te doen.
In 1921 deed de Tramwegmaatschappij Oosterbeek-Laag - Doorwerth (TOL) ook een miskoop: drie Birney-trams naar Amerikaans ontwerp, besteld bij Brill in Philadelphia. De relatief goedkope tweeassers waren ontwikkeld voor rustige voorstadslijnen in de VS en ingericht voor eenmansbediening, met een lichte bouw en - daar zat het addertje onder het gras - lichte, en daarmee minder dure, motoren.
Na veel geharrewar kwamen de drie Birneys in 1929 naar NL toen de TOL-tramlijn al vijf jaar werd geëxploiteerd door de OSM, die opging in de NBM. Ze waren eigenlijk niet meer nodig, en werden uitgeleend aan de gemeentelijke electrische tram van Arnhem (GETA), maar ze bleken te zwak voor de hellingrijke lijnen 2 en 3. De NBM nam ze in 1931 terug en verbouwde ze tot aanhangrijtuigen 101-103. In 1938 zijn ze gesloopt.
(F.v.d.Gragt,
Moderne trams I
(2013); J.Mulder, R.K.de Jong, E.J.Bouwman,
De elektrische trams van Groningen, Arnhem en Nijmegen
(1971))
Ik heb ervoor gekozen om er een motorwagen van te maken in de Arnhemse uitvoering. In afwijking van het voorbeeld, dat op 1067mm smalspoor reed, wordt het een normaalspoorwagen. Simpelweg omdat ik nog een onderstel van een normaalsporig Rivarossi-diesellocje had met ruwweg de juiste radstand.
Verder krijgt de wagen een korte Arnhemse sleepbeugel op een 'tafeltje', waarmee ze bij de GETA waren uitgerust. Hieronder is hij nog te zien met z'n twee trolleystangen. Het interieur gaat in de 'wie weet'-bak, want daar is geen plaats meer voor.
Birney makeover
by
Rob Kievit
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 24 October 2021, 18:32:04 door RobK. Reden: Titel gecorrigeerd met juiste wagennrs.
»
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
skiptram
Offline
Berichten: 477
Re: Birney GETA 79-81, schaal 0
«
Reactie #1 Gepost op:
24 October 2021, 10:47:27 »
Rob, veel succes met de bouw.
Het 0 model is van een onbekende bouwer en kreeg dit model van een Danny Soetens cadeau als dank.
Als je nog zaken wilt weten hoor ik het wel.
Met groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
RobK
Offline
Berichten: 369
Re: Birney GETA 79-81, schaal 0
«
Reactie #2 Gepost op:
24 October 2021, 15:19:46 »
Dankjewel Paul, je foto is al heel leerzaam voor me.
En je hebt meteen al mijn eerste vraag beantwoord: welk nummer moet de wagen krijgen? Nou, niet 81 dus, want dat nummer is al vergeven!
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
jjg koopmans
Offline
Berichten: 478
Re: Birney GETA 79-81, schaal 0
«
Reactie #3 Gepost op:
24 October 2021, 18:08:16 »
Historisch onderzoek door Ferry Bosman "Tussen Arnhemse lijnen" heeft overigens uitgewezen dat de Birneys nooit de
nummers 79-81 gehad kunnen hebben. Het moet 78-80 zijn want na vierasser 75 waren de 76 en 77 bussen, in 1929
geleverd na een op 8 februari door de gemeenteraad van Arnhem goedgekeurde aanschaf.
Mvrgr
Gelogd
RobK
Offline
Berichten: 369
Re: Birney GETA 78-80, schaal 0
«
Reactie #4 Gepost op:
24 October 2021, 18:33:30 »
Dankjewel Jos, ik heb de titel van het draadje gecorrigeerd. Ook modelbouwcollega O. wees me op het werk van Ferry Bosman, dat ik niet kende.
De tram krijgt uiteraard een verantwoord nummer!
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Birney GETA 78-80, schaal 0
«
Reactie #5 Gepost op:
24 October 2021, 19:24:10 »
Verantwoord nummer...
Hadden de wagens oorspronkelijk bij de OSM geen andere nummering en een TOL-monogram; Tram Oosterbeek Laag.
Ook las ik ergens dat een vierde wagen het transport over de oceaan niet heeft overleefd.*
Gr.
RONALD
* waarschijnlijk gelezen in 'van omnibus tot trolleybus'.
Gelogd
Groet,
Ronald
jjg koopmans
Offline
Berichten: 478
Re: Birney GETA 78-80, schaal 0
«
Reactie #6 Gepost op:
24 October 2021, 20:25:03 »
Volgens Ferry Bosman zijn ze besteld met de nummers 51-53. Dat het er vier geweest zouden zijn is een sprookje,
in alle betreffende correspondentie is er sprake van drie. Overigens heb ikzelf ooit een fabricage lijst van Birney
onder ogen gehad op internet, daar stond het drietal in.
Mvrgr
Gelogd
RobK
Offline
Berichten: 369
Re: Birney GETA 78-80, schaal 0
«
Reactie #7 Gepost op:
26 October 2021, 16:32:24 »
Het Rivarossi-onderstel was natuurlijk veel te breed voor het tramrijtuig. Gelukkig bestaat het grotendeels uit kunststof, dus een beetje zagen en snijden maakt het smal genoeg.
Hier ligt het traminterieur op de voetplaat van de voormalige Rivarossi-loc. (En rechts de fotokopie met de foute! serienummers.) Rivarossi moet duidelijk iets afslanken om in het nieuwe kostuum te passen.
Interieur Birney, voetplaat loc
by
Rob Kievit
, on Flickr
Er zijn een paar reepjes van de voetplaat af, evenals de bufferbalken, en nu past hij erin. De schakelaar links is voor de omschakeling tussen tweerail- en voorbeeldgetrouwe tramvoeding (d.w.z. van bovenleiding naar beide spoorstaven).
Corgi Birney, Rivarossi-aandrijving
by
Rob Kievit
, on Flickr
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
RobK
Offline
Berichten: 369
Re: Birney GETA 78-80, schaal 0
«
Reactie #8 Gepost op:
09 November 2021, 19:21:53 »
De rode vlakken en opschriften van de Steinway Lines 1668 worden voorzichtig verwijderd met een wattenstaafje, gedrenkt in eco-reinigingsthinner (Gamma). Niet te lang doorgaan, en regelmatig schoonwrijven, anders wordt de gele laag ook aangetast. En goed ventileren, want eco stinkt wel minder, maar het blijven ongezonde dampen.
Ombouw Corgi Birney tot GETA 79
by
Rob Kievit
, on Flickr
Van fabriekswege is het Corgi-model in hoogglans geel gespoten. Dat handhaaf ik; na ontvetten met wasbenzine kan daar het Arnhemse ivoorwit overheen komen.
Stootbalken en koplampranden heb ik al donkergroen geschilderd. Het dak wordt vuilgrijs; de wagen komt er iets viezer uit te zien dan het model dat @skiptram hierboven toonde.
Aangezien het een moeilijk te bewerken witmetaalmodel is (zinkspuitgietwerk), handhaaf ik de enkele koplamp op beide fronten. Vanwege de dienst op een interlokale lijn moeten het er eigenlijk twee zijn, maar ik vrees dat het resultaat niet mooi wordt met dit materiaal. Lekker zwaar is het wel.
Ombouw Corgi Birney tot GETA 79
by
Rob Kievit
, on Flickr
Gelogd
Spoor Nul Weekeinde
* Trams in spoor nul *
Trammodelbouwblog
* Webman
Tramweg-Stichting
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Birney GETA 78-80, schaal 0