Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Switserlandbaan H0 2rail  (gelezen 1524 keer)

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Switserlandbaan H0 2rail
« Gepost op: 22 oktober 2021, 12:21:30 »
Samen met met mijn dochter willen we een mooie baan bouwen
De lange kant die we hebben is 370cm lang en de andere muur is 288cm plaat breedte 120cm

Probeer in het schaduwstation wat lengte te geven maar moeilijk is het wel zou zeggen schiet maar

Gr Paul



trikers

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2021, 12:25:35 »
Misschien een optie om met 3 weg wissels te werken zijn se opstelsporen bijna even lang mvg Henk

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2021, 12:59:03 »
Zwitserland is met een Z..  ;D

Aan de nummers te zien, gebruik je fleischmann en Piko door elkaar? De wissels hebben radius 415mm en de bocht links ca 480mm, dus daar kan je nog een spoor aan de binnenkant leggen. Als je krapper gaat dan 415 zelfs meer. Op die manier heb je een paar sporen van zeg 6m; aardige treintjes :)  Ben je gebonden aan de positie van de sporen rechts? Als je daar mee kan schuiven, kan je ook nog met boogwissels werken; dat zet zeker zoden aan de dijk! Succes (y)

PS overigens is je langste spoor nu ook al ca 4m, dus dat voor de meeste banen al forse treinen; ben benieuwd hoe het zichtbare deel eruit gaat zien...
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 13:01:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:13:20 »

@Benelux795

Hoe het bovenste deel er uit komt te zien weet ik nog niet,
maar jij had het over krappere bochten was juist bang dat dan mijn wagons er niet door heen zouden komen  Personenwagons van 26,5cm
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 13:19:25 door riederalp »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:13:32 »
Paar dingetje die mij te binnen schieten.

1,20 diep voor een schaduwstation is tamelijk diep. Je hebt links een grotere lus liggen dan nodig is en je zou met een kleinere lus de achterste sporen meer naar voren kunnen halen. Als er iets ontspoort of uitvalt....

Hoe lang zijn de treinen die er komen te rijden? Op het eerste oog zien de opstelsporen er tamelijk lang uit.

Die bogen rechts zijn tamelijk krap, houdt er goed rekening mee dat die niet te dicht op elkaar liggen.

Ik zou zelf de sporen langs de achterwand wat schuiner leggen naar rechts onderen. Dan kan je met ruimere bogen en misschien ook meegebogen wissels uit te voeten.

Het laatste wat me opvalt is dat er geen kopsporen zijn.

Je hebt ook alles uitgelegd in rondjesrijformaat en zodoende zijn er geen kopsporen. Als je links een keerlus module toepast dan kan je de polariteit in je hoofdsporen overal gelijk houden. Dit geeft je de mogelijkheid om een trein een kopspoor op te sturen en hem op het andere hoofdspoor weer terug te sturen zonder kortsluiting.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:22:06 »
... jij had het over krappere bochten was juist bang dat dan mijn wagons er niet door heen zouden komen  Personenwagons van 26,5cm

Het doorkomen van de bocht, is meestal het probleem niet; de vraag is hoe dicht je bochten op elkaar kan leggen.
De genoemde maten bijten elkaar nog niet; zie onder. Maar ik zou het uittekenen. het is wel de manier om veel lengte te creeren... Of boogwissels dus.


« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 13:24:02 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:30:14 »
@bask185

De treinen waar ik mee wil gaan rijden zullen max 250cm
Maar wat versta je onderkop sporen een stuk baan wat gewoon ophoud bij een stootblok?

En ik ben er nog niet echt in thuis want dit is de eerste keer dat ik met een schaduwstation wil gaan werken en dat ik een beetje ruimte heb om een baan neer te leggen

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:33:00 »
@Benelux795

Bedankt voor je mee denken.
Maar ik heb denk ik wel 30wissels van fleischmann liggen die wil ik toch wel gaan gebruiken.
En op de baan in zicht de moderne soorten

Gr Paul

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:38:36 »
Maar ik heb denk ik wel 30wissels van fleischmann liggen die wil ik toch wel gaan gebruiken.

Wissels zijn niet zo snel een probleem; er gaan geen 2 treinen tegelijkertijd over een wissel  :angel: En ik vermoed dat die 265mm wel door krappere bogen gaan dan je wissels. Maar als je maar met 2,5m treinen rijdt, ben je er toch al ..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VvKan

  • Gast
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2021, 14:47:27 »
Personenwagons van 26,5cm
Ik denk dat je je vergist.

Je hebt het over wagons van 26,5 meter in het echt, die worden dan de zogenaamde 30 cm wagons in H0.
Of je hebt het over de 26,5 centimeter wagons in H0, dus in de lengte schaal 1:100. Welke zijn het ?

In het tweede geval kun je zelfs zonder probleem een buitenbocht van 415 mm straal gebruiken met een binnenbocht van ongeveer 360 mm. (Oude Fleischmann 357,5 mm geloof ik)

In het eerste geval zou een binnenbocht van 415 mm. kunnen bij een buitenbocht van ongeveer 375 mm.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2021, 15:12:03 »
Ik denk dat je je vergist.

Je hebt het over wagons van 26,5 meter in het echt, die worden dan de zogenaamde 30 cm wagons in H0.
Of je hebt het over de 26,5 centimeter wagons in H0, dus in de lengte schaal 1:100. Welke zijn het ?

Antwoord is al eerder gegeven:

maar jij had het over krappere bochten was juist bang dat dan mijn wagons er niet door heen zouden komen  Personenwagons van 26,5cm

Verder gaat het niet alleen om je rijtuigen; stel dat je eens een excursierit van je br45 of een stoomloc met mooie "kolbenschuzrohre", dan ontspoort dat eerder dan je rijtuigen...
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 15:15:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VvKan

  • Gast
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2021, 15:30:22 »
Prima, heel duidelijk.  Dan is er geen enkel probleem, want krappere binnenbogen dan de 415 mm. kunnen dus ook.  En dat werd niet gezegd.  Bij deze dus (nogmaals).

26,5 cm. rijtuigen bestaan al sinds jaar en dag, was vroeger zelfs de standaard.  Maar sinds de opkomst van 1;93 en 1;87 in de lengteschaal zijn de bochten een "probleem" geworden, dus de standaard binnenbochten (bij vrijwel elk merk) werden daardoor onbruikbaar voor langere rijtuigen.

Als riederalp in de toekomst geen langere rijtuigen gaat gebruiken dan zou dus 360/415 mm prima kunnen.  Maar aan te raden lijkt me dat niet.  Beter de 415/4xx gebruiken.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Switserlandbaan H0 2rail
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2021, 16:29:15 »
... de standaard binnenbochten (bij vrijwel elk merk) werden daardoor onbruikbaar voor langere rijtuigen.

Wellicht handiger om niet te spreken van binnen- en buitenbochten... Of R1, R2 etc. Want ook sommige 1:87 kunnen prima door krappe bogen, als er geen trappetjes of andere zaken in de weg zitten, of als het uiteinde niet te ver uitzwenkt voor de NEM-koppeling. Overigens hebben we het hier dan over de langste rijtuigen in 1:1, de UIC 26,4m rijtuigen. Er zijn nog wat langere restauratierijtuigen, maar dat scheelt niet zo veel dat die overlengte snel kritiek wordt. Maar in grote lijn; bochten zo ruim mogelijk kiezen.

Overigens: als jij het schaduwstation de bocht om legt, en de grootste bocht inderdaad groter is dan zeg 450mm, kan je ook met 303 en 265mm rijden. Zo lang je met de eerste maar niet een krappere binnenbocht neemt  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 16:31:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn