Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
Vandaag om 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
  

Auteur Topic: De Class 66 van Kato  (gelezen 16959 keer)

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #30 Gepost op: 16 December 2006, 15:09:34 »
Vandaag één gescoord in Houten. Schitterend model, mooi strak. Rijdt ook prima.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #31 Gepost op: 16 December 2006, 16:47:16 »
Ik heb mijne nu ook binnen, hij is zeker netjes.

Nu nog de R4C versie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #32 Gepost op: 17 December 2006, 14:05:48 »
Toch wel een vraagje over het formaat van de loc. In het echt is het in alle opzichten een imposant monster, maar het model lijkt me wat klein. Nogal erg smal en laag. Ik weet wel dat hij aan het Engelse profiel voldoet, maar in het echt valt dat veel minder op.

Een paar foto's met wat ik bedoel:

KLIK
Hierop is te zien dat de loc erg smal is. Of is de Mx 6400 gewoon veel te groot?
KLIK
Beide locs stonden met de buffers even ver van de camera. Nu lijkt de Class66 echt een ukkie.

Ook voor een trein lijkt de loc wat klein. De trekkracht is overigens prima. Net geprobeerd, 40 vierassers trekt hij nog goed weg, daarboven wordt het slippen. Een Mx 1200 doet ongeveer hetzelfde. De Class66 heeft 6 aangedreven assen en geen ASB'tjes.

Sven


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #33 Gepost op: 17 December 2006, 14:44:30 »
Aan Storing,

Wat je even kan proberen is een container wagon pakken, en die even achter beide loc's hangen.
De Class 66 is in het echt even breed, zo niet, smaller dan de container wagon. en ook zeker niet hoger dan een container wagon.


En de 6400 is breder dan de container wagon.
En zover ik weet ook hoger.


Deze laatste foto toont dat niet zo heel goed aan. Wellicht heeft iemand een beter voorbeeld?

Foto's zijn van MP producties en Nico spilt.

Kortom, volgens mij heb je zojuist de grootst mogelijk verschillen in loc afmetingen die in Nederland voorkomen laten zien. (qua breete dan, anders wint de Sik  ;D)

m.v.g.

Mark

PS: Heb je die 6400 op je foto omgenummerd? ziet er namelijk netjes uit!
love to build realistic     let's be kind.

-Henk-

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • N-Spoor
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #34 Gepost op: 17 December 2006, 15:03:13 »
Toch wel een vraagje over het formaat van de loc. In het echt is het in alle opzichten een imposant monster, maar het model lijkt me wat klein

Sven



IK zelf had ook dat idee
Daarom een een foto op het WWW opgezocht
en een foto met het zelfde materiaal gemaakt





Mvg
Henk
Spoor-N NS  Train-Brain (Revelation V4.0)

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #35 Gepost op: 17 December 2006, 15:21:54 »
@Henk: Mooie rijtuigen, zijn die nog ergens te verkrijgen? 't Zijn wel andere dan op je grootbedrijffoto.

't Was me in het echt gewoon nog nooit zo opgevallen dat de Class66 zo smal en laag is.


@Mark: Die 6400 was eerst rood. Pas toen ik hem geel/grijs had gespoten bracht Mx hem in die kleur uit, speciaal om mij te pesten.


Sven

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #36 Gepost op: 17 December 2006, 15:31:49 »
Die 6427 ziet er netjes uit hoor!
Vandaar ook dat ik vroeg of je 'm had omgenummerd, want alleen het bijzondere nummer viel me op.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #37 Gepost op: 17 December 2006, 15:32:18 »
Vanwege het engelse PVR (Profiel Vrije Ruimte) is de klaas in werkelijkheid ook smaller dan de 6400 die op het 'Europese' PVR is gebaseerd. Dus beide loks zijn goed op schaal.

Voor diegene die de loks uit elkaar haalt, de klemmetjes waar de motor mee bevestigd is verbuigen relatief makkelijk. Het gevolg is licht, maar geen tractie. Let er dus op dat de klipjes voldoende contact maken met de print waar ze op geklikt worden en ook op de motor.

Groetjes,
Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

-Henk-

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • N-Spoor
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #38 Gepost op: 17 December 2006, 15:44:33 »
Hallo Sven

Klein foutje van die  ex-USI SNCF

Op marktplaats loopt nog een advertentie

Zoek even op advertentie nummer 5176247113

Mvg
Henk

« Laatst bewerkt op: 17 December 2006, 19:04:56 door -Henk- »
Spoor-N NS  Train-Brain (Revelation V4.0)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #39 Gepost op: 17 December 2006, 18:55:06 »
Ik zocht gister al foto's om de hoogte te vergelijken maar nergens vond ik een foto van een Klaas met een loc of wagon die ik in model heb. Net vond ik deze en deze op Railfan. De wagon die op de laatste foto staat heb ik ook, naast elkaar zetten leert me dat de Klaas iets lager is, precies zoals het hoort. Dat de 6400 iets te hoog lijkt komt doordat die hoger op zijn wielen staat denk ik.

@Mark: vergelijken met een containerwagon is vrij lastig omdat niet alle containers even hoog zijn. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #40 Gepost op: 17 December 2006, 19:18:54 »
Toen ik de klazen voor het eerst in h0 zag dacht ik ook dat ze te klein waren maar dat is ook in h0 niet zo.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #41 Gepost op: 17 December 2006, 22:20:18 »
Op Rick's eerste foto kun je zien dat de daken van beide locs ongeveer even hoog zijn. De machinist in een Mx 6400 kan over een Klaas heen kijken. Het dak van de Klaas is maar een heel ietsje hoger dan de motorhuif van de 6400. De buffers van beide modellen zitten op dezelfde hoogte. De 6400 is dus te hoog of de Class66 is te laag.

Sven

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #42 Gepost op: 17 December 2006, 22:44:00 »
De 6400 is te hoog, hier kan je zien dat de huif van een 6400 niet boven de grijze band om de ramen van een 1600 uitkomt, in model is die bijna zo hoog als het dak.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #43 Gepost op: 17 December 2006, 22:54:39 »
Storing,

Ik denk dat dat alleen zo lijkt te zijn op de foto van Rick.
De class 66 staat vooraan en de foto is duidelijk in een soort perspectief genomen dus niet recht van voor of haaks op de flank van de loc's.

Als we goed kijken naar de achterste cabine van de class 66 zien we ook dat die ramen niet boven de huif van de 6400 uit komen. Dat is bij jou ook niet het geval.

Verder denk ik dat op jouw foto de 6400 vooral groter lijkt omdat je de ruiten met elkaar vergelijkt. (doen we allemaal automatisch)
Maar bij de class 66 zit er nog een aardig stuk loc boven de ruiten, terweil de 6400 dat helemaal niet heeft en boven de ruiten alleen nog een plat dakje heeft.
Leg anders eens in jouw foto een liniaal over het dak van de 6400 en kijk eens hoveel het hoogste punt van de class 66 er onder zit. Ik denk namelijk dat het ronde dak van de Class 66 het nog een beetje "erger" doet lijken dan het allemaal is.
En als laatste de cabine van een 6400 is behoorlijk hoog. Je moet 'm ook betreden via een trede vanaf de gangpaden langs de huif. Een 6400 kijkt ook over een 1600 heen.

En kijk eens wat een preiser doet langs bijde loc's!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: De Class 66 van Kato
« Reactie #44 Gepost op: 17 December 2006, 22:58:31 »
Rick,
Op je foto is juist te zien dat de bovenkant van de huif van een 6400 tot net boven de voorruiten van een 1600 komen. Dan lijkt het me logischer dat de cabine van de 6400 ook hoger is als die van de 1600.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.