Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 13:30:23
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 12:55:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 12:39:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:05:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
Vandaag om 11:48:24
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
  

Auteur Topic: Vraag uitvoering bovenleiding  (gelezen 2169 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6231
Vraag uitvoering bovenleiding
« Gepost op: 18 August 2021, 21:21:37 »
Bij mijn baan in opbouw ben ik beland bij start van de opbouw van de bovenleiding.
Tijdperk III-IV
DB
Betreft dubbelsporige doorgaande hoofdbaan
Fabrikaat bovenleiding is Sommerfeldt.

In het assortiment heeft Sommerfeldt 2 soorten “seitenhalters”  (art.nr. 151 en 174).

 Op foto’s van grootbedrijf en in het grote Sommerfeldt bovenleiding handboek zie ik dat deze seitenhalters niet altijd worden toegepast en de rijdraad dus rechtstreeks op de uithouder zit . Weet iemand wat de regel hierin is?

Gaat om gemarkeerde onderdeel op onderstaande foto.



Alvast bedankt, Frank.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5249
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2021, 21:36:00 »
Die uithouders worden gebruikt vanaf snelheden uit mijn hoofd boven de 70 km/u (tot 70 km/u niet nodig, tot 100 km/u alleen bij lange uithouder dacht ik).

Dus als tip/stelregel; in stations waar alle treinen stoppen weglaten, vrije baan zou ik ze plaatsen als je de mogelijkheid hebt (bij mijn bovenleiding van Viessmann heb ik geen seitenhalters beschikbaar, maar is snelheid in het station max 30-40 km/u).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6231
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2021, 21:51:56 »
Bedankt Jelmer,

Daar kan ik wat mee.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2021, 21:54:18 »
Die houders worden bij het grote voorbeeld ALTIJD gebruikt, ook bij korte uithouder en bij gebieden met lage snelheden.
In h0 worden ze echter vaak weggelaten omdat het een klein onderdeel is.

Zoek maar eens op "DB Oberleitung" in Google, dan zie je ze bijvoorbeeld ook bij rangeerterreinen.

« Laatst bewerkt op: 18 August 2021, 21:56:43 door Quinzeedied »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2021, 00:01:01 »
Dat dacht ik ook eigenlijk.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5249
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2021, 09:17:57 »
Mijn info had ik uit het MIBA boekje "oberleitung in vorbild und modell" (zoiets qua titel, nu niet bij de hand)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6231
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2021, 10:20:09 »
Ik denk dat jouw info wel klopt Jelmer... vindt namelijk diverse foto’s op het www waar de extra uithouders niet zijn toegepast (in het echte bedrijf), wel meestal emplacement achtige omgevingen.

Aangezien mijn baandeel waar de bovenleiding komt doorgaande hoofdbaan is zal ik ze dus moeten gaan toepassen.  Ga ze dus bestellen.

Overweeg wel nog om toch maar voor de 0,5 mm rijdraden te gaan. Heb nu paar stukken 0,7 mm gehaald maar is eigenlijk zo stevig dat ik 0,5 toch wel aandurf.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2021, 12:40:03 »
Ook uit Duitsland? Dan ben ik toch benieuwd naar die foto's eerlijk gezegd, want daar heb ik het nog niet eerder gezien...

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6231
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 19 August 2021, 14:38:23 »
Hier een paar voorbeelden waarbij je kunt zien dat er niet altijd een extra uithouder werd toegepast...








Als je de middelste bekijkt dan heeft het kopspoor (geen doorgaande treinen dus lage snelheid) geen extra uithouder.

Maar zoals al eerder aangegeven: bij mij gaat het om doorgaande baan dus zou ik de extra uithouders eigenlijk moeten gaan toepassen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 19 August 2021, 14:58:32 »
In deze pdf van de uitgever zelf vind je enige info. Het is geen volledig verhaal

https://shop.vgbahn.info/media/pdf/Blick%20in%20diese%20Ausgabe/15087454.pdf

Een quote daaruit (is een bijschrift op pagina 7 van die pdf) Diese zweigleisige Strecke in der Nähe von Peine ist mit einer Fahrleitung der Bauform Re200 ausgerüstet. Die Ausleger an den Betonmasten sind mit ihren Seitenhaltern so gestaltet, dass sie den Fahrdraht immer von der Gleismitte wegziehen und somit auf Zug belastet werden.

Je dient er dus rekening te houden dat ze aangebracht zijn dat ze alleen trekkrachten ondervinden (Dat laatste is wellicht ten overvloede).

Hoop dat je Duits kunt.
Jeroen

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 19 August 2021, 15:26:08 »
Leuke voorbeelden zo, nooit eerder zo opgevallen  (y)
Meer vergelijkbaar met het Nederlandse systeem dus, waar de korte uithouder ook geen aparte uithouder heeft.

Die op het laatste plaatje lijkt wel een beetje onlogisch gezien het verloop van de bovenleiding...

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
  • Aachenau West
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 19 August 2021, 19:29:32 »
Ik was ooit in de veronderstelling dat er altijd uithouders worden toegepast.
Die heb ik vervolgens ook toegepast op mijn opstelterrein.

FOUT...
...realiseerde ik me naderhand toen ik in werkelijkheid (ergens op een station in Duitsland, ik weet niet meer waar en heb ook geen foto) zag dat bij stationssporen de uithouders ontbraken :(.

De Y-vormige ophanging bij de masten, die toepast worden bij hogere snelheden, heb ik gelukkig wèl weggelaten.

Groet, Bas

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6231
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 19 August 2021, 20:57:25 »
Zie het al.... gaat nog een studie worden om het allemaal waarheidsgetrouw op te bouwen.....

Bedankt voor alle info.... (y)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 19 August 2021, 21:24:25 »
Tja als het bij mij ooit zover komt doe ik gewoon overal uithouders, op basis trajectvideo's en veel foto's lijkt me dat toch de meest voorkomende standaard.
Ook op grote kopstations als Frankfurt en München werden en worden ze bijvoorbeeld toegepast, bij sommige BW/AW's niet, bij andere weer wel.

https://bundesbahnzeit.de/galerien/Altbau-Elloks%20BD%20Nuernberg/jpg-Bilder/b19-832%20621.jpg?=1360578418
(van de website https://bundesbahnzeit.de/seite.php?id=455, absoluut een aanrader voor DB-rijders)
Andersom kan ook, op de doorgaande baan soms geen extra uithouders zoals hier bij de oude masten, maar verderop bij de grote overspanningen weer wel. Hangt dus ook van het type mast af.

Ook veel foto's uit Zuid-Duitsland van de oude masten die op de vrije hoofdbaan wel andere uithouders hebben gekregen, dat hangt dan vast met de snelheid samen.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2021, 21:27:17 door Quinzeedied »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Vraag uitvoering bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 20 August 2021, 11:38:59 »
Zie het al.... gaat nog een studie worden om het allemaal waarheidsgetrouw op te bouwen.....

Bedankt voor alle info.... (y)

Leuk hè, zo’n hobby?!  ;D
Haha
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI