Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 14:27:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:46:30
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 13:37:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 13:19:53
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 12:23:22
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:59:18
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
  

Auteur Topic: ESU Br.220/V200  (gelezen 4798 keer)

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2959
  • Twentelijn 1968-1980
ESU Br.220/V200
« Gepost op: 08 October 2021, 17:25:22 »
Het model van ESU is, zoals veel andere locomotiefmodellen van dit merk, uitgerust met een schakelaar en een afneembare sleper. Daardoor kan het model eenvoudig zowel op 2- als 3-railbanen worden ingezet. Voor 3-railers is massadetectie mogelijk, wat erop duidt dat de schakelaar ook beide assen met elkaar verbindt in de 3-railstand. Oppassen dus voor met name tweerailers.
Het model is verpakt in een stevige kartonnen doos met schuimplastic vulling. Daarbinnen bevindt zich een plastic houder waarop de loc is vastgeschroefd. Met een meegeleverde inbussleutel kan het model worden losgemaakt. Eveneens meegeleverd zijn een zakje met kleine onderdelen en een hulpstuk om de voorgemonteerde sleper te verwijderen.
Bovendien is een Duitstalige handleiding in de doos aanwezig. Een Nederlandstalige handleiding kan worden gedownload.



Het model  werd een maand of misschien twee geleden aangekondigd en is inmiddels ook in de winkels beschikbaar.

Ik vind het een fraai model. Het heeft een metalen kap, dat zal de Märklinisten onder ons aanspreken. Het hang- en trekwerk ziet er netjes uit. In cabine 1, de cabine waaronder geen koppeling is gemonteerd,  is een machinist aanwezig, die met Chinese precisie is vervaardigd. De gietbraampjes op armen en schouders moeten dus nog eens verwijderd worden ;) Waarschijnlijk was de eindcontrole bij ESU vòòr het moment dat de beste man in de cabine plaatsnam.



Het model is uitgerust met een groot aantal functies, maar liefst 25. Het merendeel zijn geluidsfuncties, zoals uiteraard het motorgeluid, geluid van schurende wielen, lossen van lucht, remmen en diverse stationsaankondigingen. Die kan ik natuurlijk niet laten zien. Wel kan ik de verlichting laten zien. Naast de gebruikelijke front- en sluitseinen heeft dit model:

- cabineverlichting (enig leklicht helaas, maar dat zie je in werkelijkheid nauwelijks);



- machineruimteverlichting (fraai detail hier: je kunt met wat goede wil door de loc heen kijken);



- instrumentariumverlichting (erg fraai!).



Daarnaast zijn de dakventilatoren los gemonteerd. Ze kunnen dus in principe vrij draaien. Ik heb dat hier in beeld gebracht door tijdens het maken van de foto in de fans te blazen:



Ook is de loc voorzien van een tweetal rookgeneratoren die naar verluidt proportioneel, dus meebewegend met het motorgeluid, rook afgeven. Aangezien dat prutsen met rookgeneratoren vaak een eindeloos geknoei wordt met minder fraai maar wel natuurlijk geweatherde modellen tot gevolg, zal dat bij mij wel nooit gebeuren. Ik kan het dus ook niet laten zien.

Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail. Ik werd bijvoorbeeld verrast door het faden van de frontseinen en het vertraagd opkomen van de sluitseinen bij een rijrichtingswissel. Ook de verlichting van het instrumentenpaneel is een leuk detail. Er wordt zoals gezegd een zakje met allerlei onderdeeltjes meegeleverd, maar het er niet opzetten betekent niet dat je kiest voor rondrijden met lelijke gaten in het "plaatwerk". Ook zonder die extra's ziet het er heel netjes en strak uit.

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2021, 08:57:37 »
Helemaal mee eens, prachtig model. De vulopeningen voor de rookgeneratoren zijn trouwens groot genoeg om ze zonder knoeien te vullen en ik vind de rook die eruit komt prachtig.

Ik had helaas wel het maandagochtendmodel: in bochten (en mijn bochten zijn heel ruim) loopt er iets aan, ik denk een draaistel. ik kon het niet eenvoudig zelf vinden dus teruggestuurd ter reparatie. Ik hoop dat het gaat lukken want in de tussentijd is het model alweer uitverkocht bij ESU dus vervangen gaat niet lukken.

Groeten, Rolf

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2959
  • Twentelijn 1968-1980
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2021, 17:39:51 »
Ik heb afgelopen weekend voor het eerst uitgebreid met het model gereden. Geen centje pijn, echt prachtig. Als 3-railer heb ik wel ontdekt dat alleen het draaistel met de sleper massadetectie mogelijk maakt. Dat is wat mij betreft echter geen probleem, maar wel even het vermelden waard.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2021, 17:54:10 »
Ik had helaas wel het maandagochtendmodel: in bochten (en mijn bochten zijn heel ruim) loopt er iets aan, ik denk een draaistel.

Mocht je iets horen piepen en knarsen: dat hoort zo.   ;D

Bor

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2021, 20:08:15 »
Mooie lok, zeer gedetailleerd. Veel plezier ermee.
Tschuss Genossen

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2021, 21:37:23 »
@ Bor, die rem-, knars- en piepgeluiden zijn inderdaad geweldig. Prachtig dat je uit 3 verschillende remgeluiden kunt kiezen. Maar wat ik had hoorde er echt niet bij. Dus afwachten of ze het kunnen oplossen. Anders weer een jaar of 2 wachten totdat ze een nieuwe oplage gaan doen. Ik wacht ook al een jaar of 2 op hun BR94. Ook zo'n prachtmodel maar daar waren er heel veel met problemen bij en zijn ze bezig met een technische upgrade. Rolf

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2021, 12:23:19 »

.......................... Bovendien is een Duitstalige handleiding in de doos aanwezig. Een Nederlandstalige handleiding kan worden gedownload.


Ik heb gekeken op de site van Esu maar kan de NL handleiding niet vinden.  Heb jij de link voor mij?

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2959
  • Twentelijn 1968-1980
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2021, 20:39:24 »
Ik had de spullen al opgeborgen, dus maar even gegoogled. Dan kom ik op de volgende site en daar staat alles wat je maar van ESU zoekt volgens mij.

http://www.loksound.be/manual/index.htm

Zoekterm was: esu handleiding V200 nederlands