Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving
door
saskia
Vandaag
om 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:57:45
AI is (gelukkig) nog niet perfect
door
MOVisser
Vandaag
om 22:47:50
20 jaar BNLS
door
1200blauw
Vandaag
om 22:30:02
lais dcc decoder aan sluiten
door
Biesje
Vandaag
om 22:25:45
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 22:16:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:10:43
Lichtprintjes NS2400
door
patrick
Vandaag
om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 21:42:38
Raadplaatje
door
Keska
Vandaag
om 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking
door
cor_b
Vandaag
om 21:30:55
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
GD
Vandaag
om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn
door
GD
Vandaag
om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 20:57:54
Rails roestig verven
door
ruudns
Vandaag
om 19:34:43
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage
door
Petertje
Vandaag
om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg'
door
Zillertalbahn002
Vandaag
om 16:31:44
Railcom zender bouwen
door
AP3737
Vandaag
om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer
door
Ronald69
Vandaag
om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
jerrytrein
Vandaag
om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein
door
VictorPM
Vandaag
om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
bask185
Vandaag
om 14:35:23
US diorama in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 13:19:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Zonnedael H0 jaren 50
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omlaag
Auteur
Topic: Zonnedael H0 jaren 50 (gelezen 26716 keer)
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 67
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #60 Gepost op:
15 April 2022, 10:02:08 »
Hallo modelbouwers.
Na een tijdje stilte is er weer een kleine update. Omdat de inrichting van het huis uiteraard voorrang heeft is er weinig gedaan aan de baan.
Maar.... Hoewel er maar een paar klusjes aan de baan zijn gedaan hebben deze wel grote gevolgen voor de voortgang.
Tijdens het verbouwen van onze badkamer lukte het om de loodgieter de CV-ketel te laten omhangen. Een dag later werd al begonnen met het opbouwen van de baan. Helaas had uw auteur een steunbalk van het rek boven de baan verkeerd geplaatst waardoor de baan niet meteen goed aansloot.
De modelbaan is nu volledig opgezet. Nu kunnen kan ook de verhuisschade gerepareerd worden. Omdat het weer mooi weer is zal dat in een langzaam tempo gaan tot het weer richting de winter gaat.
Het v-NX-tableau is ook weer in elkaar gezet. Wel moet de zaagschade nog hersteld worden. Ook heb ik deze al onder spanning gezet. Vrij snel werd duidelijk dat hier en daar wat verhuisstoringen in de baan zitten.
Tot een volgende update.
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 67
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #61 Gepost op:
20 November 2022, 15:59:16 »
Hallo iedereen.
Na een lange pauze kan ik weer wat melden over de baan. Bij sommige is de modelbaan een winterhobby. Zo ook bij mij. Omdat ik een nieuw huis had gekocht moest er nog geklust worden. Deze zomer was ook de tuin aan de beurt. Hierdoor lag t werk aan de modelbaan nog eens extra lang stil. Gelukkig kan ik niet alleen nieuws melden maar ook nog goed nieuws.
In de lente was de CV-ketel omgehangen om de baan weer volledig op te kunnen zetten. Daarna was de baan opgezet maar rijden was door verhuisschade nog niet mogelijk. Sinds deze week kan dan eindelijk gereden worden over de doorgaande sporen. Een aantal modules moesten nog gericht worden. Ook wat schade is hersteld en de rails is gepoetst. Helaas heeft het VNX-tableu nog wat werk. Deze hapert nog maar enkele rijwegen werken nog. Dat wordt nog even puzzelen.
Verder is de werkplek van de baan nu geheel ingericht. De noodrem werkt. De verlichting is klaar en de bergruimte boven en onder de baan is ingericht.
Voorlopig zal er niet verder gebouw worden tot alle schade hersteld is. Gelukkig is dit vrijwel zonder kosten maar kost wel tijd.
Tot de volgende update.
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 67
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #62 Gepost op:
14 November 2023, 14:40:21 »
Hallo iedereen,
Ja t is weer een jaar geleden. Er moest toch weer wat geklust worden. Het einde is in zicht en er is toch weer wat aan de baan gedaan de afgelopen tijd. Foto's volgen nog.
Verlichting:
Dit project is nu eindelijk afgerond. Op m'n oude adres had ik al een ledlint hangen maar dit is door storingen niet meeverhuist naar m'n nieuwe huis. Nu heb ik deze vervangen door een nieuwe en steviger ledlint. Deze wordt tevens aangestuurd door een PLC. Waarom? Dit biedt de mogelijkheid deze op een tijdklok te laten sturen. Nu heb ik laatst m'n stationskloksturing vervangen waardoor ik meer klokken kon aansturen. Een derde klok hangt nu bij de modelbaan. Tevens kan deze klok los van de andere 2 klokken sneller draaien. Deze is gekoppeld met de PLC van de verlichting waardoor er nu een dag/nacht schakeling is met zonsondergang en opkomst. In 4 uur tijd kan ik een dag versneld simuleren inclusief de bijbehorende lichtkleur. Ik kan daardoor volgens een dienstregeling gaan rijden.
Naast de 24-uurs cyclus kan ik ook handmatig de zonsondergang en opkomst inzetten in 40 seconde en de lichtkleur ook los bepalen.
De modelbaan zelf
Deze is nu rijvaardig voor demonstraties over de hoofdsporen echter verhuisstoringen moeten nog opgelost worden. Wel is de baan nu gericht en op laminaat geplaatst i.p.v. op de betonnen vloer. Dit was een fikse klus omdat de baan niet is gedemonteerd tijdens het leggen van de laminaat. Verder is t onderstel vervangen door een bevestiging aan de muur en enkele palen waardoor er makkelijker onder de baan gewerkt kan worden en plek is voor opslag.
De täppichbahn
Van m'n schoonvader heb ik een Märklinbaan (M) overgenomen. Deze is aangevuld met extra stukken rails type M. De bedoeling is om deze los op de woonkamervloer op te bouwen. Meestal met losse rails maar aangevuld met kleine eilandmodules zoals een overweg, uit en inrijsein, brug, tunnel en een keerlus module. De modules zijn slechts een 0,5cm dik multiplex plaat (oude palletafdekplaat) en op de keerlusmodule na slechts enkele decimeters groot. Afgelopen maanden heb ik hier de meeste tijd aan besteed. Er komen nog 2 bedienkastjes voor de schakelrails, seinen en de elektrische wissels. De baan is eigenlijk van de vrouw (Ja ook nog in het huwelijksbootje gestapt dit jaar) Dus we zullen er meestal samen mee rijden.
Wordt wederom vervolgt
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 67
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #63 Gepost op:
22 November 2023, 15:18:28 »
Hallo iedereen,
De foto's van mijn vorige bericht
Verlichting in nachtstand. Let even niet op de achtergrond. Dit is nog een kale betonnen muur
De verlichting in een van de schemerstanden (Paars/Geel/Wit-blauw) Als het licht is brand de grote verlichting die feller is dan de witte ledstrip.
De bediening van de verlichting. De aansturingskast hangt onder de module welke zichtbaar is op de achtergrond
Rest alleen nog de koppeling met de straatlantaarns. Deze is nog niet aangesloten op de module het dichts bij de besturingskast
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 67
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #64 Gepost op:
01 April 2024, 16:46:46 »
Het is al een tijdje geleden dat ik wat ge-upload heb. Het werk heeft ook even stilgelegen. Tussendoor kwam nog het project Märklin-M-Teppichbahn. Het was ook nogal koud op zolder en ik had een doorbraak nodig. Nu ben ik weer een tijdje bezig en kan ik weer wat resultaat posten:
De baan zelf:
Deze werkt steeds beter. bijna alle verhuisstoringen zijn eruit. Ook de overgangen van de modules zijn bijna allemaal werkend. Er is flink gepoetst en gezogen. Er kan weer aardig gereden worden.
Zonnedael v-NX (Wordt Groenenberg)
Helaas geldt dat niet voor het v-NX-toestel wat een deel van de baan aanstuurd. Ik had met de bouw al een valse start waardoor er al tijdens de bouw fouten in het toestel zaten. Ook blijkt op de huidige locatie i.v.m. het schuine dak het huidige toestel schaal 1:1 eigenlijk te groot te zijn. Na wikken en wegen bleek gedeeltelijke nieuwbouw de makkelijkste oplossing. Het bovenste deel van het toestel (waar de bediening en signalering zit) wordt op schaal opnieuw opgebouwd. schaal 1:2. Hierdoor heb ik meer ruimte en kan ik de eerdere fouten in het toestel herstellen. De bouw van het nieuwe panaal is al begonnen. Nu nog even wachten op de pakketbezorger voor de onderdelen om het af te maken.
Het nieuwe paneel is zonder rand maar 40cm breed ipv 100cm Wel nog steeds 130 led's en 144 aansluitklemmen. De plaat is wit kunstof met daarover zwart vinyl folie. De sporen zijn uitgesneden na eerst op schilderstape de lijnen te hebben uitgezet.
Zonnedael GE (Klassiek)
En dan de doorbraak. Ik ben al een tijdje bezig met de stelknoptoestellen voor de wissels en seinen (zie ook eerdere berichten) De bouw van het toestel van post I is nu ook weer opgepakt. En heb ik eindelijk een idee hoe de weg zal lopen van stelknop tot wissel of sein. Er komt een lage kast met daarin de elektra voor Zonndedael GE waarop beide stelknoptoestellen komen te staan. Daartussen een signaleringstableau (bezetmelders). De relaiskast is inmiddels gebouwd. De elektra zal een stuk eenvoudiger worden dan Zonnedael vNX (Groenenberg) Al zullen er weer flink wat draden getrokken worden.
Het toestel van post I in aanbouw
Tot een volgende update.
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 67
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #65 Gepost op:
06 April 2024, 19:30:12 »
Hallo lezers.
Ik kon niet wachten. Hier t resultaat na t aanbrengen van de componenten en opschriften. Helaas ontbreken de rode leds nog. Maar t eindresultaat is in zicht. Nu de bedrading nog. 144 draden lopen naar dit paneeltje straks. Dan volgt t zaagwerk. De kast aanpassen op t nieuwe toestel. Gelukkig was ik nog niet klaar met de verhuisschade aan de kast (zoals t in 3 stukken zagen) Als dit paneel af is en ingebouwd heb ik weer onderdelen om met de stelknoptoestellen van Zonnedael GE verder te gaan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Vnx-66118437632d3.jpg
«
Laatst bewerkt op: 06 April 2024, 19:37:37 door seinhuiswachter
»
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 67
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #66 Gepost op:
20 May 2024, 10:47:25 »
Hallo iedereen,
Ondanks ik al 34 dagen niets gepost heb heb ik niet stil gezeten.
Groenenberg
(Voorheen Zonnedael)
Zoals in mijn eerdere update al aangaf ben ik mijn v-NX-tableau aan het vervangen welke een deel van mijn baan aanstuurt. Hier ben ik al weer een stuk mee opgeschoten. Alle bedrading (ongeveer 140 stuks) zijn aangebracht. Momenteel ben ik bezig met testen (en helaas zitten er toch wat storingen in). Deze week laat ik het oude tableau nog een keer zijn kunstje doen ter demonstratie en als t nieuwe paneel klaar is wordt de kast aangepast en gaat het oude tableau uit dienst.
Zonnedael GE
Ook hier is werk verzet. De relaiskast waarop de beide bedieningstoestellen komen te staan is in elkaar gezet en geverfd. Nu kan het inrichten beginnen. Tevens is het 2de toestelletje (Post I) ook bijna gereed. Op het moment van typen droogt de laatste laag verf voordat de belijning en stelknoppen kunnen worden aangebracht.
De werking van de toestellen is nog vrij eenvoudig: Je bedient een seinknop waarna de PLC bepaald of het sein uit de stand stop komt (blokbezetting) en na passeren van de trein zet de PLC het sein weer in de stand stop. Wissels worden (nog) niet gecontroleerd op de juiste stand. Straks als ik klaar ben met de bedrading ga ik de linialenkast opbouwen en wordt vanaf dan gecontroleerd of ook de wissels goed liggen voor je een sein kan bedienen. Geheel mechanisch en stuk ingewikkelder. Maar dat zal nog wel een jaartje duren voor ik daar aan toe kom.
De opstelling van de aansturing van Zonnedael GE. Het signaleringstableau met de spoorbezetting ontbreekt nog op de foto. Zonnedael GE begint links op de foto. Daar ontbreekt nog eens stuk landschap. Rechts buiten beeld Groenenberg
De planning komende weken
Komende weken ga ik me bezig houden met de inrichting van de relaiskast van Zonnedael GE en de ombouw van het v-NX-tableau. Hopelijk ben ik daar zover mee klaar dat ik in de zomer met de hitte op zolder niet hoef te komen en van achter m'n pc het programma verder kan schrijven voor de PLC van zowel het deel Zonnedael GE als Groenenberg. Het programma van Groenenberg is pas half af. Ik hoop ook voor de zomer de eerste wissels van Zonnedael GE te kunnen bedienen vanaf de stelknoptoestellen. Maar goed. Mocht ik me vervelen kan ik ook nog met de Märklin-teppichbahn aan de gang.
Tot de volgende update
Gelogd
seinhuiswachter
Offline
Berichten: 67
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #67 Gepost op:
23 May 2024, 17:07:30 »
Hallo iedereen,
Weer een goede rede voor een update.
Groenenberg (v-NX):
De kast voor het v-NX-tableau is aangepast. Helaas moest er flink wat gezaagd worden. Ten tijde van typen is de plamuur nog aan het drogen. Nog een paar maal schuren en plamuren en dan kan de schilder weer aan t werk. Ondertussen wordt het paneeltje nog test.
Bij de ombouw van de kast heb ik nog zitten nadenken om de ATB-kast een vaste opstelling te geven maar dat was best veel werk en had ik niet voldoende materiaal voor voorhanden. De oude kast blijft gehandhaafd en kan ik wanneer nodig dan gewoon op de relaiskast zetten.
Een laatste foto voor de zaag erin ging. Het paneel is er nog maar zal voor onderdelen uiteindelijk gesloopt gaan worden.
Na een dag zwoegen is het dan eindelijk gelukt.
Zonndedael GE (Klassiek)
Deze week krijgt het toestel van post I de opschriften aangebracht. Volgende week volgen de stelknoppen. Dan kan ook het bedraden beginnen. Waarschijnlijk zal dan begin juni de eerste wissel m.b.v.. het stelknoptoestel bedienbaar zijn. Omdat de assen nog op maat geknipt moeten worden kan de witte belijning nog niet worden aangebracht.
Nu de kast verplaats is is de andere relaiskast goed te zien. De stelknoptoestellen staan nog los maar wel op hun definitieve plek. De kast zal uiteindelijk verplaatsbaar links net buiten beeld staan. De relaiskast met het v-NX-tableau rechts t.h.v. de verfpot en ook verplaatsbaar. /i]
Tot de volgende update.
Gelogd
RikJ
Offline
Berichten: 153
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #68 Gepost op:
23 May 2024, 21:42:24 »
Het blijft echt prachtig. Heerlijk die oude technologie zo in leven houden. Ben heel benieuwd hoe je de linealen gaat maken.
Rik
Gelogd
Bert Senden
Offline
Berichten: 447
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #69 Gepost op:
24 May 2024, 08:43:00 »
Dat ziet er weer top uit. Vooral die stelknoptoestellen
Gr. Bert.
Gelogd
Hans GJ
Offline
Berichten: 269
Re: Zonnedael H0 jaren 50
«
Reactie #70 Gepost op:
24 May 2024, 13:08:57 »
Knap gedaan!
groeten
Hans
Gelogd
Na 25 jaar opnieuw gebeten door het modelspoor
Tussen Vlaamse Velden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95991.msg3222171972#msg3222171972
En nu bezig met Cherteau:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110129.0#lastPost
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Zonnedael H0 jaren 50