Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:01:24
Bf Kibronn door Ronald Halma
Vandaag om 14:43:15
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:39:00
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:26:25
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 14:24:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 14:20:07
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door Eelco Storm
Vandaag om 14:07:07
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Overstap naar HTM door eemstede
Vandaag om 13:15:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
  

Auteur Topic: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?  (gelezen 5613 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #30 Gepost op: 05 April 2021, 20:04:20 »
Nou, niet helemaal. Er wordt geen woord gebruikt om de ruimte als geheel aan te duiden, maar de HS-ruimte, compressorruimte en ventilatorruimte worden apart benoemd

Kijk en leuk, heel langzaam begint het te komen. Nog een dagje en we zijn eruit. Compressorruimte is wel wat ver gezocht, die staan namelijk gewoon in de HS ruimte bij een 1100. In een 1500 in de ventilator ruimte en bij een 1200 in de neuzen  :)

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #31 Gepost op: 05 April 2021, 20:29:54 »
Altijd nog beter dan de HS ruimte. Een van de kenmerken van een HS ruimte in een elektrische loc is dat deze afgesloten is en alleen te betreden is na aarden van de HS installatie.
Dat is bij de ruimte tussen de cabines niet het geval, daar kan je zo in.Niet alleen bij de 1100, bij alle elektrische locs.
Dat een machinist (?) dit dan toch HS ruimte noemt is opmerkelijk en jammer voor de geschiedschrijving over spoorde begrippen......
Bij de 1100 kun je alleen zo 1 zijgang in.
Verder zijn het niet machinisten die de ruimte waar de HS apparatuur schakelaars zich bevinden HS ruimte noemen.
Echter is het de benaming zoals deze tijdens NS opleidingen, instructies en in bedieningsvoorschriften, storingsgidsen etc. gebezigd werd/word.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Grtz. Frits

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Off-topic Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #32 Gepost op: 05 April 2021, 21:39:31 »
Dat van die voltmeter denk je maar. In de hoogspanningsruimte zit een transformator die ca. 2000 volt omzet naar (de standaardwaarde van) 100 volt. Dan is het alleen een kwestie om de schaalaanduidingen op de voltmeter aan te passen.

Vandaar dat de neus van mat 64 verboden was voor nsr machinisten. Dat was namenlijk ivm het feit dat er hoogspanning aanwezig was ;)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #33 Gepost op: 05 April 2021, 21:47:04 »
Tsja, toen het NSR werd veranderde er veel, zo hoor ik wel vaker, NS machinisten mochten 40 jaar lang wel in de neus Mat64, toch ?
« Laatst bewerkt op: 05 April 2021, 22:05:29 door Dwergsein »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #34 Gepost op: 06 April 2021, 19:35:23 »
Een transformator op gelijkspanning? Dat zal wel een ander ding zijn.
Daar zat ik later ook aan te denken. Jouw beschrijving lijkt mij treffend gekozen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.