Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sikko
Vandaag om 19:59:14
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:16:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door klusser
Vandaag om 18:25:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
  

Auteur Topic: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel  (gelezen 3637 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #15 Gepost op: 10 January 2021, 11:46:43 »
Met "Interlocking"bedoel ik de beveiliging waarbij de ene wisselstand de aansturing van de andere motor mogelijk maakt of voorkomt en vice versa.
In het schema is de "Interlocking" gerealiseerd door de contacten W37-1 en W25-1. 
Als een wisselmotor (25 of 37) in afbuigende stand staat zal overeenkomstige contact W37-1-C-G of W25-1-C-G (dus het contact tussen de common en de G aansluiting) open zijn.
Hierdoor kan de andere motor niet aangestuurd worden en daardoor kan er mechanisch ook geen probleem optreden.
De interlocking is een beveiliging die ik toegevoegd heb omdat ik met een MultiMaus beide motoren onafhankelijk van elkaar rechtstreeks kan aansturen.
Als ik nu ooit eens per abuis met de muis vergeet via de rechtdoor stand te gaan dan reageert de motor gewoon niet en gaat er niets stuk.
In automaat bedrijf met Koploper (of een ander besturingsprogramma) is , als alles goed geconfigureerd is, deze beveiliging in principe overbodig omdat de software dan alles in goede banen zal leiden.

Bedankt Patrick. Een slimme hardwarematige beveiliging. Ik rijdt alleen middels de Ecos en daar zal met rijstraten en voorwaarden ook beveiligd kunnen worden. Maar deze redundantie is nog beter. Invoer en instellen van een driewegwissel in de Ecos schijnt trouwens een beetje een toer te zijn, maar wel mogelijk met een workaround. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die dit reeds gedaan hebben.

Begrijp ik het goed dat de schakelcontacten 25-2 en 37-2 in de wisselmotoren gebruikt worden voor de puntstukpolarisatie?

Rian

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #16 Gepost op: 10 January 2021, 12:29:52 »
Dag Rian,

helemaal correct, de contacten 25-2 en 37-2 kan je gebruiken voor je puntstukpolarisatie. Zo doe ik het (ook) op mijn baan.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #17 Gepost op: 15 March 2021, 13:50:04 »
Inmiddels heb ik in een test deze symetrische driewegwissel van Peco (SL-E99) ingevoerd in de Ecos. Blijkt uiteindelijk een fluitje van een cent te zijn; met hulp van het ESU forum en een topic op het 3-rail forum:
- Linkerwissel toevoegen op adres #X
- Rechterwissel toevoegen op adres #Y
- Beide wissels correct instellen zoals een normale wissel
- Beide wissels na het instellen verwijderen van het invoerscherm; niet van de Ecos artikelenlijst.
- Driewegwissel toevoegen en op adres #X zetten
- Driewegwissel gebruikt dan dus de instellingen van de eerdere 2 losse wissels

@Patrick
De Ecos voorziet zelf in de voorgestelde interlocking. Bij een switch van links naar rechts worden beide motoren omgezet. Motor 1 van links naar G en motor 2 van G naar rechts. En omgekeerd bij een switch van rechts naar links natuurlijk. Hierdoor wordt genoemde mechanische schade voorkomen.  Ook blijven dan de 2 schakelingopties in de MP6 wisselmotor beschikbaar; 1 voor het schakelen van het puntstuk en 1 (in mijn geval) voor het schakelen van een ABC sectie.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #18 Gepost op: 15 March 2021, 23:16:02 »
Dag Rian,

Mooi dat het in de Ecos al ingebakken zit, zo hou je idd een extra contact over.
Op naar de volgende uitdaging  ;)
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout