Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:30:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc
door
ArjanB
Vandaag
om 02:08:02
Modelbaan Beltheim.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:03:40
US diorama in H0
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:02:19
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:00:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:54:26
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
19 November 2025, 23:29:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
hmmglaser
19 November 2025, 23:27:13
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Raadplaatje
door
Cc72000
19 November 2025, 22:55:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Vislijn
19 November 2025, 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Bf Kibronn
door
Benelux795
19 November 2025, 22:19:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
reinderlf
19 November 2025, 22:12:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
MOVisser
19 November 2025, 21:37:54
Train-o-Matic Shine binnenverlichting.
door
ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Railpassie
19 November 2025, 19:41:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
MichielB
19 November 2025, 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd
door
henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea
door
Huup
19 November 2025, 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
19 November 2025, 15:13:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Uerdinger railbus VT 98 Marklin 39980
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Uerdinger railbus VT 98 Marklin 39980 (gelezen 4869 keer)
Davy
Gast
Uerdinger railbus VT 98 Marklin 39980
«
Gepost op:
24 August 2006, 16:59:48 »
Sinds kort ben ik in bezit van dit treinstel. De set bestaat uit een motorwagen en een stuurstandrijtuig. De totale lengte is 32,2 cm. Los is nog een bijwagen te koop. Die je hiertussen kan plaatsen.
Kap is van metaal. Het ribbeldak van kunststof.
Inrichting en binnenverlichting zijn aanwezig. De binnenverlichting is niet zo fel als bij sommige andere treinstellen. Zoals bij Rode Pijl, deze heeft echter wel een machinst en reizigers standaard ingebouwd. Bij de railbus moet je dit zelf doen. De kappen verwijderen is niet gemakkelijk. Het staat wel in de beschrijving beschreven, maar makkelijk lijkt het mij niet. Ook voor het vervangen van de enige antislipband moet je heel wat verrichtingen doen omdat de diep in de rijtuigbodem verzonken wielen niet rechtstreeks toegankelijk zijn. Voor het vervangen moet het treinstel uit elkaar gehaald worden. Smeren kan je gewoon van buitenaf doen. Volgens de beschrijving, die 39 pagina's groot is en in 8 talen.
Voor andere zaken hoef je echter niet de kap te verwijderen. De motor is een duurdere variant op de nieuwe sinus motor en is in principe onderhoudsvrij. En die kost je volgens de online onderdelen lijst van Marklin 68 euro. Mocht je hem alsnog verslijten. De assen zijn geveerd en het model heeft 1 antislipband. Door het stuurstandrijtuig worden op alle vier de wielen massa afgenomen. Door de motorwagen op drie.
Na dit puntje van kritiek over demontage de rijeigenschappen en deze zijn echt heel goed te noemen. Zelfs op mijn m-rails. Ook knippert de verlichting niet als de loc zachtjes rijdt over een engelse m-wissels. Het geluid van de motor is vrij stil te noemen. Als is volgens mij een klokanker nog een fractie stiller. Verlichting bestaat uit leds. De sluitverlichting wisselt bij het vooruit, achteruit rijden. De led sluitverlichting op de motorwagen kan je uitzetten. Koppeling gaat via een Marklin stroomvoerende koppeling en dit gaat vrij vlot. Waarschijnlijk omdat de nemschachten lager dan normaal voor dit model zijn uitgevoerd.
Omdat de lok stil is en mooi rijdt komt het geluid als je de versie met geluid hebt zeker tot zijn recht. Ik heb het geluid op 70% gezet. Standaard staat de snelheid van het model op 82% en 210 bij gebruik van een CS. Meer wordt afgeraden, omdat de lok dan niet sneller gaat rijden, maar wel slechtere rijeigenschappen krijgt en deze zijn voor dit type loc perfect te noemen. Zachtjes rijden sneller alles is mogelijk. Ook hellingen vormen geen enkel probleem. Bovendien is een versie met geluid hooguit 50 euro duurder. Bij veel handelaren is dat zelfs nog minder.
Het dieselgeluid is anders dan bij andere diesellocs niet zo diep qua bas en bij het toenemen van de snelheid hoor je het schakelen van de ene naar de andere versnelling. Dit is leuk te noemen.
Daarnaast heeft de loc nog een signaalhoorn, deuren sluiten geluid, een bel (verplicht op Duitse zijlijnen) en een vertrekfluit van de conducteur. En een toets om het geluid piepende remmen uit te zetten. Ook dit geluid is anders dan normaal en past perfect bij het model. Op een IB of andere niet mfx centrale heeft het model lokadres 60. Ook kan je nog 8 remslangen monteren.
Kortom een perfect model en waarschijnlijk het beste digitale AC model dat momenteel op de markt is. Goedkoop is hij niet, maar het model is wel goedkoper dan de AC concurrentie van bijvoorbeeld Fleischmann. Enige puntje van kritiek is de demontage. De uitvoering van het model is jaren zeventig periode IV uitvoering. maar een periode III uitvoering zal er wel gaan komen.
http://www.maerklin.de/produkte/schienenbus/flash7.php
http://img301.imageshack.us/my.php?image=schibu0008nc.jpg
http://img151.imageshack.us/my.php?image=schibu0018pe.jpg
http://img151.imageshack.us/my.php?image=schibu0033sy.jpg
http://img105.imageshack.us/my.php?image=schibu0042rt.jpg
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2006, 16:16:37 door Davy
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Uerdinger railbus VT 98 Marklin 39980