Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ben
Vandaag om 06:37:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
Vandaag om 06:32:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:30:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
Modelbaan Beltheim. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:03:40
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:02:19
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:00:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:54:26
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door hmmglaser
19 November 2025, 23:27:13
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Raadplaatje door Cc72000
19 November 2025, 22:55:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Vislijn
19 November 2025, 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Bf Kibronn door Benelux795
19 November 2025, 22:19:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
19 November 2025, 21:37:54
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
19 November 2025, 19:41:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
19 November 2025, 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
19 November 2025, 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
19 November 2025, 15:13:54
  

Auteur Topic: Uerdinger railbus VT 98 Marklin 39980  (gelezen 4870 keer)

Davy

  • Gast
Uerdinger railbus VT 98 Marklin 39980
« Gepost op: 24 August 2006, 16:59:48 »
Sinds kort ben ik in bezit van dit treinstel. De set bestaat uit een motorwagen en een stuurstandrijtuig. De totale lengte is 32,2 cm. Los is nog een bijwagen te koop. Die je hiertussen kan plaatsen.

Kap is van metaal. Het ribbeldak van kunststof.
Inrichting en binnenverlichting zijn aanwezig. De binnenverlichting is niet zo fel als bij sommige andere treinstellen. Zoals bij Rode Pijl, deze heeft echter wel een machinst en reizigers standaard ingebouwd. Bij de railbus moet je dit zelf doen. De kappen verwijderen is niet gemakkelijk. Het staat wel in de beschrijving beschreven, maar makkelijk lijkt het mij niet. Ook voor het vervangen van de enige antislipband moet je heel wat verrichtingen doen omdat de diep in de rijtuigbodem verzonken wielen niet rechtstreeks toegankelijk zijn. Voor het vervangen moet het treinstel uit elkaar gehaald worden. Smeren kan je gewoon van buitenaf doen. Volgens de beschrijving, die 39 pagina's groot is en in 8 talen.

Voor andere zaken hoef je echter niet de kap te verwijderen. De motor is een duurdere variant op de nieuwe sinus motor en is in principe onderhoudsvrij. En die kost je volgens de online onderdelen lijst van Marklin 68 euro. Mocht je hem alsnog verslijten. De assen zijn geveerd en het model heeft 1 antislipband. Door het stuurstandrijtuig worden op alle vier de wielen massa afgenomen. Door de motorwagen op drie.

Na dit puntje van kritiek over demontage de rijeigenschappen en deze zijn echt heel goed te noemen. Zelfs op mijn m-rails. Ook knippert de verlichting niet als de loc zachtjes rijdt over een engelse m-wissels. Het geluid van de motor is vrij stil te noemen. Als is volgens mij een klokanker nog een fractie stiller. Verlichting bestaat uit leds. De sluitverlichting wisselt bij het vooruit, achteruit rijden. De led sluitverlichting op de motorwagen kan je uitzetten. Koppeling gaat via een Marklin stroomvoerende koppeling en dit gaat vrij vlot. Waarschijnlijk omdat de nemschachten lager dan normaal voor dit model zijn uitgevoerd.

Omdat de lok stil is en mooi rijdt komt het geluid als je de versie met geluid hebt zeker tot zijn recht. Ik heb het geluid op 70% gezet. Standaard staat de snelheid van het model op 82% en 210 bij gebruik van een CS. Meer wordt afgeraden, omdat de lok dan niet sneller gaat rijden, maar wel slechtere rijeigenschappen krijgt en deze zijn voor dit type loc perfect te noemen. Zachtjes rijden sneller alles is mogelijk. Ook hellingen vormen geen enkel probleem. Bovendien is een versie met geluid hooguit 50 euro duurder. Bij veel handelaren is dat zelfs nog minder.

Het dieselgeluid is anders dan bij andere diesellocs niet zo diep qua bas en bij het toenemen van de snelheid hoor je het schakelen van de ene naar de andere versnelling. Dit is leuk te noemen.
Daarnaast heeft de loc nog een signaalhoorn, deuren sluiten geluid, een bel (verplicht op Duitse zijlijnen) en een vertrekfluit van de conducteur. En een toets om het geluid piepende remmen uit te zetten. Ook dit geluid is anders dan normaal en past perfect bij het model. Op een IB of andere niet mfx centrale heeft het model lokadres 60. Ook kan je nog 8 remslangen monteren.

Kortom een perfect model en waarschijnlijk het beste digitale AC model dat momenteel op de markt is. Goedkoop is hij niet, maar het model is wel goedkoper dan de AC concurrentie van bijvoorbeeld Fleischmann. Enige puntje van kritiek is de demontage. De uitvoering van het model is jaren zeventig periode IV uitvoering. maar een periode III uitvoering zal er wel gaan komen.

http://www.maerklin.de/produkte/schienenbus/flash7.php

http://img301.imageshack.us/my.php?image=schibu0008nc.jpg
http://img151.imageshack.us/my.php?image=schibu0018pe.jpg
http://img151.imageshack.us/my.php?image=schibu0033sy.jpg
http://img105.imageshack.us/my.php?image=schibu0042rt.jpg






« Laatst bewerkt op: 09 October 2006, 16:16:37 door Davy »