Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
26 August 2025, 22:55:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
26 August 2025, 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
Wissel decoder WD8D door Keessap
26 August 2025, 22:32:14
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
26 August 2025, 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
26 August 2025, 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
26 August 2025, 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
26 August 2025, 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
26 August 2025, 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
26 August 2025, 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
26 August 2025, 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
26 August 2025, 13:53:41
  

Auteur Topic: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)  (gelezen 6470 keer)

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #30 Gepost op: 17 July 2020, 10:12:33 »
bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd. :)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #31 Gepost op: 17 July 2020, 11:51:33 »
Inderdaad, ik dacht ook altijd dat zonder luchtdruk de remmen met veren o.i.d. werden aangespannen. Toch leuk om hier altijd weer iets nieuws te leren  :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #32 Gepost op: 17 July 2020, 13:15:03 »
Uit een wikipedia-artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_711.1

Alle Fahrzeuge der Baureihe 711.1 verfügen über eine mehrlösige Scheibenbremse, diese wirkt auf jeweils zwei Bremsscheiben pro Radsatz und arbeitet im Normalfall als elektropneumatische Bremse, zudem ist an jedem Getriebe ein Retarder (Strömungsbremse) angebaut, und zusätzlich ist für Schnell/Not- und Zwangsbremsungen noch eine Magnetschienenbremse vorhanden. Alle Bremssysteme werden im normalen Betrieb über den Fahr-/Bremshebel und einem Bremssteuergerät gesteuert. So werden generell bevorzugt die Retarder eingesteuert und erst mit der Abnahme ihrer Bremskraft wird die pneumatische Ergänzungsbremse zugeregelt. Für den „HL Notbetrieb“ ist aber auch auf jedem Führerpult ein Führerbremsventil vorhanden, dessen Griff ist allerdings normalerweise nicht aufgesteckt, beim Notbetrieb wirkt nur die pneumatische Scheibenbremse ohne ep-Steuerung


Ik heb zelf een deel onderstreept.
Speculaas is nu dus; had de machinist geen tijd meer om de hendel in te steken?
Nee, dat is niet helemaal waar het remkraan noodbedrijf voor bedoeld is :)

Moderner materieel heeft zoals hier beschreven al een rij/rem handel, die is elektrisch uitgevoerd en bediend via elektrische weg elders de daadwerkelijke remkraan die de pneumatische handelingen uitvoert naar de treinleiding toe.

Remkraannood bedrijf is puur bedoeld om als er een elektrisch probleem is waardoor de remkraan niet meer werkt, terug te kunnen vallen op een zeer simpele uitgevoerde remkraan in de cabine om de trein toch van zijn plek af te kunnen krijgen.

Het zou hier niets uitgemaakt hebben, want in elke cabine moet ook mogelijkheid zijn om een noodremming in kunnen inzetten buiten de remkraan om.
Klassiek materieel had vaak gewoon een aftakking van de treinleiding in de cabine met simpelweg een kraan erop (je werd dan wel gelijk doof, maar je krijgt je trein wel tot stilstand :p ), nieuwer materieel heeft vaak gewoon een noodstop achtige knop die direct de treinleiding ontlucht.

Ongetwijfeld heeft de Machinist dus wel ergens een noodremming bediend want daar zijn dus meerdere mogelijkheden voor, maar kennelijk heeft er dus iets gefaald aan het remsysteem daarna  :(

Edit: kak! Thom was me voor!  :police:
Altijd leuk als je zo'n lang verhaal aan typen bent  8)
« Laatst bewerkt op: 17 July 2020, 13:40:41 door Thom »