Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
Vandaag
om 16:51:20
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Herb73
Vandaag
om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Josephes
Vandaag
om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte
door
wob
Vandaag
om 16:45:11
Bahnstrecke 5867
door
wob
Vandaag
om 16:41:15
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:53:09
RTM in 0m
door
Sven
Vandaag
om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns
door
AB 7216
Vandaag
om 15:05:27
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
1795
Vandaag
om 14:36:25
Roco 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 14:34:31
Albert Modell 2025
door
Maarten.T
Vandaag
om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels
door
Jelmer
Vandaag
om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
KNed
Vandaag
om 13:10:42
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 12:14:28
The Summer of 69
door
Besselspoor
Vandaag
om 12:02:02
No Poirot needed.
door
Huup
Vandaag
om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:45:26
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Jelmer
Vandaag
om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Jelmer
Vandaag
om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Dick55
Vandaag
om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan
door
meino
Vandaag
om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 07:59:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Wissels trambaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wissels trambaan (gelezen 1187 keer)
Luc2000
Offline
Berichten: 1591
Wissels trambaan
«
Gepost op:
23 June 2020, 21:46:44 »
Vanavond een ontwerp gemaakt voor mijn trambaan. Ik ontkom er niet aan om met 2 bochtwissels te gaan werken. Weten jullie misschien welk merk de kortste bochtwissel met de kleinste radius heeft?
DC, zonder bedding. Bijv. Fleischmann, roco, peco
Alvast bedankt
«
Laatst bewerkt op: 23 June 2020, 21:49:08 door Luc2000
»
Gelogd
WeKra
Offline
Berichten: 1405
Re: Wissels trambaan
«
Reactie #1 Gepost op:
24 June 2020, 20:52:43 »
Misschien niet relevant als je de natuurgetrouwheid niet wilt nabouwen; maar in het tramwezen vind je geen boogwissels. Elk wissel in het (Nederlandse...) tramnet is altijd een links of rechtswissel, waarbij er dus altijd een klein gedeelte rechtdoor gaat. Zelfs voor wissels die in een boog liggen zal er dus plots een stukje recht spoor liggen bij het wissel, om daarna verder af te buigen. Een voorbeeld daarvan is het wissel in de boog bij eindpunt Duindorp (lijn 12, HTM) of het wissel bij de Grote Kerk in Den Haag. (fotos hieronder)
Op plekken waar de splitsing van de sporen daadwerkelijk in een boog moeten liggen, wordt er gebruik gemaakt van een 'voorgetrokken' wissel. De daadwerkelijke wisseltongen liggen dan al eerder zodat het rechte spoor is gewaarborgd. De sporen lopen dan enkele meters door als 'strengelspoor' voor de splitsing.
Dit alles natuurlijk omdat boogwissels te ontsporingsgevoelig zijn voor de dunne flensjes/wieldiameters van trams.
«
Laatst bewerkt op: 24 June 2020, 20:57:25 door WeKra
»
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
Marc tramt
Offline
Berichten: 10769
Re: Wissels trambaan
«
Reactie #2 Gepost op:
24 June 2020, 21:38:07 »
Plaats je ontwerp anders eens, dan kunnen we meedenken en -kijken.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Luc2000
Offline
Berichten: 1591
Re: Wissels trambaan
«
Reactie #3 Gepost op:
24 June 2020, 21:40:26 »
Dank Wes,
Hetzelfde geldt voor het landelijke spoorwegennet.
Maar zonder wissels in boog krijg ik het niet ingepast. Alleen rechte wissels met een lengte van max slechts 10 cm zou misschien nog passen, maar die zijn er volgens mij alleen van tillig tramrails (met blijkbaar slechte recensie). Daarom ben ik op zoek naar korte boogwissels met krappe boogstralen.
Daarop komen dan 2 mooie trams
Weet iemand misschien wat de krapste Peco 100 boogwissels zijn?
Marc, zal ik binnenkort even doen👍
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26739
Re: Wissels trambaan
«
Reactie #4 Gepost op:
24 June 2020, 22:01:38 »
Wissels zelf bouwen? Kun je ze precies maken zoals het het beste past.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Luc2000
Offline
Berichten: 1591
Re: Wissels trambaan
«
Reactie #5 Gepost op:
25 June 2020, 20:46:17 »
Hier wat foto’s. Ik heb ongeveer haltes van 30cm nodig. Als ik met bochtwissels werk, dan kan dat. Maar als ik pas na de bocht met rechte wissels ga werken (lengte 16 a 20cm), dan kom ik niet uit.
Ter referentie:
- witte stroken zijn bogen met 25 cm Hoogstraat
- rechte rail is 20cm
Deze plaat ligt 9cm boven mijn baan.
Het station en fontein zijn vaste elementen, rest kan schuiven.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Wissels trambaan