Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 18:10:40
Vervangen wissels flm profi door Josephes
Vandaag om 16:43:23
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Project X...... door spoorzeven
Vandaag om 16:32:48
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:14:15
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 16:12:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 11:17:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
  

Auteur Topic: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS  (gelezen 7673 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #30 Gepost op: 17 August 2022, 11:10:22 »
Stap 12: De juiste kleur

De grijze verf die ik op aanraden van Ed in eerste instantie had gebruikt, was Revell 378, Dunkelgrau. Het resultaat daarvan zag je al op de laatste foto van mijn vorige post. Toen ik de wagon in een treintje bestaande uit een Piko, Roco en Artitiec kolenwagen plaatste, was het echt veels te licht. Toen ben ik ouderwets in een mengbakje (tenslotte deed de NS dat in die tijd ook) op het oog eerst zwarte verf gaan toevoegen, en toen dat ook nog niet tot het gewenste resultaat leidde, blauwe verf gaan toevoegen. Dat laatste was idd de sleutel tot succes.



To be continued...


Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • Steel is king!
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #31 Gepost op: 17 August 2022, 11:24:08 »
Behoorlijk resultaat al  (y)

Misschien de kier tussen 2 middenbalken dichtmaken? Dat wekt dan meer de suggestie dat het er 1 is. Welliswaar dan iets te breed, maar al met al behoorlijk gelijkend.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #32 Gepost op: 17 August 2022, 11:36:04 »
Dank je. Nou, dat zal niet meer gaan. Het model is zoals al eerder een paar keer geschreven al helemaal af hè?! Je moet het daarom nu  zien als een stukje geschiedenis over het gepruts van een beginner met 0 ervaring, maar die uiteindelijk toch wel redelijk tevreden is over zijn eerste kind ;)   

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #33 Gepost op: 19 August 2022, 09:21:52 »
Stap 13: de transfers

Deze dus (Kleinspoor 67):


En om precies te zijn deze:



Ook hier had ik 0 ervaring mee, en dat was te merken >:( . Voor wie het nog niet wist, leg die dingen nooit zonder het bijgeleverde schutvel op een snijmat. Als ijzervijlsel op een magneet! Gelukkig levert Kleinspoor alles in 3-voud  ;)




To be continued...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #34 Gepost op: 24 August 2022, 12:21:33 »
Stap 14: de lading en de koppelingen

Kolenladingen maak ik altijd met dit blauwe schuim en echte kooltjes



Uitsnijden en vooral niet te hoog maken. Dan zwart schilderen aan de bovenkant en de zijkanten. Kan ook met een zwarte permanente marker. Vanwege de verbindingsplaatjes tussen de GLY's moet er aan beide lange zijden nog een extra stukje uitgesneden worden.



Kooltjes erop strooien en vervolgens met water verdunde houtlijm + een drupje afwasmiddel flink natmaken. Soms moet dit nog een 2e keer, en dan ziet het er als volg uit:



Dan de lading in de bak, de ingekorte koppelingen in de schacht, en de wagon kan in de trein.


 
Eind volgende maand de conclusies, de geleerde lessen en een filmpje van de kolentrein 8).