Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 01:02:46
z21 Start opkrikken door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:52
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
08 December 2025, 23:47:28
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale door Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2 door defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
08 December 2025, 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
08 December 2025, 19:05:37
  

Auteur Topic: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?  (gelezen 1657 keer)

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Gepost op: 23 February 2020, 12:09:52 »
Hallo, ik heb een oude kolenbunker van Vollmer 5222 met motor maar weet niet hoe deze aan te sluiten.

Er zitten drie draden aan de bunker: 2 blauwe en 1 gele.

Kan iemand mij verder helpen? Ik wil de motor niet vernielen.


Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet, Bert

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2020, 12:41:44 »
vermoedelijk geel gemeenschappelijk en de ene blauwe liks en andere rechtse beweging.
Greetings,salutations,groetjes,

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2020, 12:47:52 »
Hallo, bedankt voor je reactie.

Ik ben een leek op electronica gebied.
Hoe kan ik dit op een trafo en schakelaar aansluiten?

Moet er een gele naar de trafo en de blauwe twee naar de schakelaar?
En moet ik die dan op wisselstroom uitgang of gelijkstroom uitgang plaatsen? (Ik heb een fleischmann trafo).

Wederom bedankt!

Groeten Bert

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2020, 13:54:02 »
vind er verder ook niks over behalve een foto waar het interne mekanisme opstaat en ziet eruit als een wisselspoel van marklin.Dus op dezelfde manier aansluiten op een wisselstroomuitgang.Geel gemeenschappelijk.
Greetings,salutations,groetjes,

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2020, 14:44:39 »
Hallo,

weer een stapje verder. Dus geel op de zwarte uitgang van de trafo (wisselstroom) en dan de twee blauwe naar de schakelaar en 1 draad van de schakelaar naar de trafo witte uitgang (wisselstroom)?

Groeten Bert

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2020, 14:48:19 »
De blauwe uitgangen moeten naar twee momentschakelaars. Met een permanente schakelaar kunnen de spoelen doorbranden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 23 February 2020, 15:25:15 »
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/wisselstand.gif

De terugmelding van leds heb je niet perse nodig.
Greetings,salutations,groetjes,

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2020, 15:25:48 »
Hallo,

Kan ik daarvoor bijvoorbeeld een lichtschakelaar of wisselschakelaar van fleischmann gebruiken?

Met vriendelijke groet, Bert

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2020, 15:38:06 »
Een wisselschakelaar. Die heeft momentcontacten.
Reinier

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #9 Gepost op: 23 February 2020, 15:54:50 »
Bedankt voor antwoord. Heb het aangesloten en hoor bij schakelen dat hij iets wil doen maar gebeurt niets. Ik zal de motor eens bekijken of daar iets aan te zien is.

Wordt vervolgd!

Met vriendelijke groet,

Bert

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #10 Gepost op: 23 February 2020, 16:53:34 »
Hallo allemaal,

Het probleem zit hem in de schuif onder de kolenbunker. Deze loopt erg zwaar waardoor de motor de schuif niet open/dicht krijgt. Ik ga op zoej naar een oplossing.
Dank voor meedenken!

Met vriendelijke groet,

Bert