Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:47:53
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:25:10
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:15:35
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:13:54
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Lobomotion69
Vandaag om 03:12:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:06:41
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
Vandaag om 00:13:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 00:03:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
11 July 2025, 23:53:16
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
11 July 2025, 23:49:10
Raadplaatje door R1954
11 July 2025, 23:21:09
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
11 July 2025, 22:47:05
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
11 July 2025, 22:39:25
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
11 July 2025, 21:24:43
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
11 July 2025, 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
11 July 2025, 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
11 July 2025, 19:40:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 July 2025, 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
11 July 2025, 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
11 July 2025, 18:40:44
20 toen door Arjan6511
11 July 2025, 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
11 July 2025, 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
11 July 2025, 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
11 July 2025, 15:53:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 July 2025, 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
11 July 2025, 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
11 July 2025, 13:51:21
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
11 July 2025, 13:13:41
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
11 July 2025, 12:54:44
  

Auteur Topic: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen  (gelezen 5678 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #15 Gepost op: 22 February 2020, 00:00:13 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL. Omdat het eind der jaren '70 snel moest gaan, heeft de NS voor de NS series 16/17/18 een gelijkaardige type lok als deze van SNCF aangekocht: reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten. Enkel deze voor de beveiligingssystemen. (indien ik het goed voor heb)
« Laatst bewerkt op: 22 February 2020, 00:09:22 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #16 Gepost op: 22 February 2020, 07:33:11 »
Dank
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4548
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #17 Gepost op: 22 February 2020, 08:43:36 »
Hier staan ook nog een paar foto's van bijna 39 jaar terug   http://petervelthoen.nl/the-first-tgv-comes-to-the-netherlands/

Wouter W

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #18 Gepost op: 22 February 2020, 12:26:30 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL.
Klopt, daar ligt een groot 1500 Volt netwerk. Latere electrificaties in die gebieden zijn wel met 25kV zijn uitgevoerd en bepaalde lijnen worden voorbereid op omschakeling naar 25 kV in de toekomst. Kaartje: https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lectrification_du_r%C3%A9seau_ferr%C3%A9_en_France#/media/Fichier:French_railway_network.svg

Onder het 1500 Volt-systeem reden de Fransen in 1955 het snelheidsrecord van 331 km/h en vanaf de jaren 60 met 200 met de Capitole en Aquitaine, die laatste was destijds de trein met de hoogste gemiddelde snelheid (145 km/h) van Europa. Toen de TGV Atlantique iets meer dan 30 jaar geleden dezelfde route ging rijden werd op de 1500 Volt baanvakken de maximale snelheid 220 km/h en op de ringlijn rond Tours zelfs 270 km/h. Met 220 over een normale lijn door stations zoeven is overigens een fantastische belevenis.



TGV door Coutras met meer dan 200: https://www.youtube.com/watch?v=k8HZBF8802k :D

De Mauriennelijn in de Alpen en helling van Capvern in de Pyreneeën kennen maximale hellingen van 30 respectievelijk 33 promille en dat onder 1500 Volt. Op de Mauriennelijn is het ook niet ongebruikelijk om goederentreinen met 3 locs te zien klimmen.
https://youtu.be/t1qsX96HXAI?t=32

Wijkt beetje van het onderwerp af, maar het is gaaf om te zien wat ze daar allemaal uitspoken, alhoewel de achterop lopende TGV op de foto stel 01 uit het onderwerp betrof. ;)

Groetjes, Wouter

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4548
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #19 Gepost op: 22 February 2020, 12:53:54 »
Citaat
Met 220 over een normale lijn door stations zoeven is overigens een fantastische belevenis.

Hier (enigszins) te zien, en voor alle fans van Le Capitole:

https://www.youtube.com/watch?v=4GZ-kbwL-r8
https://www.youtube.com/watch?v=7g_cQf3xzyo 

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #20 Gepost op: 23 February 2020, 20:20:50 »
Ten zuiden en het westen van Parijs staan de bovenleidingen op de gewone lijnen en stations gewoon onder 1,5Kv=, net zoals bij jullie in NL. Omdat het eind der jaren '70 snel moest gaan, heeft de NS voor de NS series 16/17/18 een gelijkaardige type lok als deze van SNCF aangekocht: reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten. Enkel deze voor de beveiligingssystemen. (indien ik het goed voor heb)
Voor de 1700'en geldt dat zeker niet helemaal, omdat gebleken was de 1600'en in multiple tractie het ATB signaal konden verstoren werd bij de 1700 de tractie installatie gewijzigd om dat te kunnen voorkomen, dus die wijken zeker wel af van het Franse ontwerp.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8458
  • Spoor N
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #21 Gepost op: 24 February 2020, 07:10:31 »
Vertel dan ook dat de frontseinen gewijzigd zijn ten opzichte van de SNCF-machines.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #22 Gepost op: 24 February 2020, 16:24:56 »
Vandaar: "gelijkaardige loc"... .
 (met al die verschillende beveiligingssystemen in Europa en de verschillende regeltjes afhankelijk van het land, komen er altijd ergens wel es lijken uit de kast)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #23 Gepost op: 24 February 2020, 21:35:59 »
Vandaar: "gelijkaardige loc"... .
 (met al die verschillende beveiligingssystemen in Europa en de verschillende regeltjes afhankelijk van het land, komen er altijd ergens wel es lijken uit de kast)
Mijn punt was juist dat het voor de 1700 dus zeker geen geval was 'reeds beproeft en geen ontwikkelingskosten', daar was het verschil echt te groot voor.

Vertel dan ook dat de frontseinen gewijzigd zijn ten opzichte van de SNCF-machines.  :P
Als je dat zou gaan benoemen word de lijst van verschillen die je op moet noemen nog een stuk groter dan je denkt :p
Overigens zijn het nog steeds front- en sluitseinen van Franse makelaardij.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8458
  • Spoor N
Re: TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen
« Reactie #24 Gepost op: 25 February 2020, 07:08:22 »
Precies en dat is ook niet erg interessant voor dit draadje (makelij trouwens, makelaardij is voor huizen ;)).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.