Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
  

Auteur Topic: 78 inch seinbeeld  (gelezen 4461 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 78 inch seinbeeld
« Reactie #30 Gepost op: 12 February 2008, 22:29:10 »
Die oranje mannetjes zijn aan het werk op het moment dat de gele ook werken. Zij zorgen er voor dat de gele mannetjes aan het eind weer heel naar huis kunnen, en niet uit een scharfberg gepeuterd hoeven te worden.
Oranje mannetjes mogen niets anders doen dat, treinen kijken en toeteren.

Weet ik, vandaar de big smile erbij. Ben je zelf toevallig ook wel eens oranje mannetje?  ;)

Uit het verslag van de 101e AVS, 14 april 2008, van de Inspectie Verkeer en waterstaat:

Citaat
3. Kleur Veiligheidskleding
gast: John van Engelen (ProRail)

In eerste aanleg zijn de kleuren geel/oranje/groen gekwalificeerd als het best zichtbaar voor  veiligheidsvesten. De kleur geel is thans in gebruik bij de Nederlandse spoorbranche.
In de UIC is onlangs de kleur van veiligheidskleding besproken en er is litteratuur onderzoek verricht, daarbij is voor oranje/wit als beste kleur gekozen.
De UIC wil in de komende tijd de kleurstelling harmoniseren en doet daarvoor een voorstel richting de ERA. De ERA neemt hierover zelf geen beslissing, maar stuurt het voorstel met een advies door naar de Europese Commissie. Op dit moment is er geen Europese regelgeving voor spoorwegen van kracht waaraan deze standaard gekoppeld zou kunnen worden.
Een eventuele wijziging zou plaats moeten vinden (van geel naar oranje) per 1 januari 2010.
D(e UIC vertegenwoordigt de branche, niet de overheid.
ProRail onderschrijft de Europese overgang naar oranje. De SAS heeft nog geen standpunt ingenomen.
Onder de leden is over de kleurstelling en het tijdstip gestemd:
Een meerderheid gaat geclausuleerd akkoord met een overgang naar oranje vanwege Europese harmonisatie. Argumentatie: volgen UIC, idem harmonisatie, definitief besluit EC hanteren en veiligheidsonderzoek volgen.
Voor een aantal prevaleert geel: (toch) de beste kleur, uit veiligheidsoogpunt de beste kleur
(standpunt SAS), de meeste machinisten hebben een voorkeur voor geel, het is een kwestie van gevoel, of nog maar kort geleden ingevoerd (België).
Qua tijdstip hebben de meesten geen moeite met 2010, maar het haalbaar moet zijn, de overgangstijd goed moet worden afgestemd en in een enkel geval werd liefst zo snel mogelijk als argument aangegeven.
Wat te doen: is wachten op een definitief besluit vanuit Europa (TSI-OPE)
Reinier

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: 78 inch seinbeeld
« Reactie #31 Gepost op: 12 February 2008, 22:36:38 »
en ze snappen het niet :'( :'( :'(
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: 78 inch seinbeeld
« Reactie #32 Gepost op: 13 February 2008, 03:07:34 »
Maar als de chauffeurs dan Pools worden (open grenzen, immers) dan is het opeens niet meer zo'n goed idee.

- Peter
Leuk is idd dat de Poolse vrachtwagenchauffeur in geval van nood niet kan duidelijk maken wat er in zn vrachtwagen aan bv chemische stoffen kunnen zitten. Maar om bijv economische redenen zijn er veel regels die lokaal prima geregeld zijn perfect aan de kant te duwen.
Maar de geschiedenis leert dat ook met geweld verschillende culturen niet te verenigen zijn, en een gemeenschappelijke taal is iets moeilijker door de strotten te duwen dan een zelfde kleur hi-vista vestje, of het afschaffen van de duim ( inch ) als maat.

Groeten, Alexander

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 78 inch seinbeeld
« Reactie #33 Gepost op: 13 February 2008, 12:19:30 »
Leuk is idd dat de Poolse vrachtwagenchauffeur in geval van nood niet kan duidelijk maken wat er in zn vrachtwagen aan bv chemische stoffen kunnen zitten. Maar om bijv economische redenen zijn er veel regels die lokaal prima geregeld zijn perfect aan de kant te duwen.
Dit is een van de dingen die internationaal juist wel goed geregeld zijn! Iedereen die gevaarlijke stoffen (ADR) vervoert, moet gevarenkaarten meevoeren in de talen van
1) het land van vertrek,
2) het land van aankomst, en
3) de landen die bij het vervoer doorkruist worden.
De gevarenkaarten zijn in het geval van een calamiteit altijd direct aan de hulpdiensten te overhandigen (dat staat er ook groot genoeg op vermeldt). Dit alles is gedaan om te voorkomen dat een calamiteit zou kunnen verergeren door miscommunicatie. Dus hoe je bij je bovenstaande bewering komt, is voor mij een raadsel...  :-|

Om je een ideetje te geven van wat een gevarenkaart inhoudt: hierop staan o.a. de eigenschappen en kermerken van de stof, welke persoonlijke bescherming er nodig is en welke blusmiddelen er wel en of juist absoluut niet gebruikt mogen worden.

Groeten, Bart
Groetjes, Bart

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 78 inch seinbeeld
« Reactie #34 Gepost op: 13 February 2008, 12:38:35 »
Maar om even terug te komen op de 78 inch, is dat nou een broodje aap-verhaa? 78 inch laat zich ook niet echt lekker vertalen naar het metrieke stelsel.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: 78 inch seinbeeld
« Reactie #35 Gepost op: 13 February 2008, 12:41:43 »
ik hoorde pas dat er een europse regelgeving komt voor de spoorwegen .....
Johan, het zou wel handig zijn als je vertelt waar en van wie je dit hebt gehoord. Want er wordt nu al 2 bladzijden over vestjes gepraat, maar het oorspronkelijke onderwerp verdwijnt in het vergiet.
Dus even wat feiten a.u.b. over die 78 inch, want anders moet ik concluderen dat dit het zoveelste verzinsel is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: 78 inch seinbeeld
« Reactie #36 Gepost op: 13 February 2008, 14:28:15 »
@klaas zondervan

het is een grap hoor ik net
sorry :-[ :-[ :-[

ik heb het gehoord van wesley van het polderbaanproject