Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Vermogen centrale door rjr
Vandaag om 16:13:49
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 15:53:20
GoVolta treindienst naar Berlijn door ES44C4
Vandaag om 15:52:21
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Huup
Vandaag om 15:28:26
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:25:48
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:23:49
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:07
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Ronald Halma
Vandaag om 09:10:08
  

Auteur Topic: Piko hondekoppen in treinschakeling wat is wijsheid?  (gelezen 3327 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5179
Piko hondekoppen in treinschakeling wat is wijsheid?
« Gepost op: 14 November 2019, 16:19:53 »
Beste mensen,

Ik heb 2 piko hondekoppen gekocht in Houten om in treinschakeling te laten rijden.
1 van de 2 is een 3-railert en de andere een 2-railert. Ik rij met 3-rail. Ik heb de 2 railert open gemaakt en hij lijkt een decoder te hebben. Dus dat is goed.

Ik wil de 2 treinen laten trouwen en dat kan ik op meer dan 1 manier. Ik heb vernomen dat ik van artitec een losse koppeling kan kopen om de treinen mechanisch te verbinden. Maar wat elektrisch te doen.

Ze hebben beiden een decoder dus ik kan de andere een sleper geven.
Of ik trek 1 rood draadje van hondekop 3rail naar de ander voor de stroomvoorziening. Dat maakt opzich niet veel uit, alleen dit scheelt weer een sleper.
En wil ik in dubbeltractie rijden>
Of wil ik bij 1 de motor los solderen en mechanisch loskoppelen.

Wat is qua verlichting handig? Ik wil natuurlijk niet dat ze naar elkaar toe schijnen.
Moet ik dit los solderen?
Of kan dit anders?
Ik kan ook misschien meer draadjes doorvoeren voor de verlichting en dan de decoder er uit halen?
De treinen krijgen ook nog ledstrips, maar die hoeven niet geschakeld te kunnen worden.

Dus wat is nu wijsheid?

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6396
  • ***
Re: Piko hondekoppen in treinschakeling wat is wijsheid?
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2019, 16:48:59 »
Misschien iets aan deze info?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Piko hondekoppen in treinschakeling wat is wijsheid?
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2019, 10:09:59 »
Twee Piko Hondekoppen, die (analoog rijdend) op dezelfde railspanning ongeveer dezelfde snelheid hebben ( en dezelfde richting op gaan!), kun je koppelen met de koppeling van Artitec.
Digitaal rijdend kan koppelen ook, maar het beste werkt het toch als je de beide motorbakken koppelt en dan met je met cv29=6 één van beiden "andersom" laat rijden.En zet ze beiden op hetzelfde adres!
Dat zo gekoppeld rijden kan analoog ook maar dan moet je de motoraansluitingen omwisselen en dat vereist soldeerwerk.
Elektrisch verbinden kan, maar dan moet je (onhandig + niet mooi) een of twee aparte draadjes doorverbinden met stekkertjes. Lijkt me toch minder.....
Bij een van beide een motor-aansluiting los-solderen en inwendig wat tandwielen verwijderen om de wielen vrijlopend te krijgen is ook goed te doen.
De draadjes losmaken om de seinverlichting bij de gekoppelde koppen uit te schakelen is ook eenvoudig te doen. Alleen de blauwe draad los-solderen van zowel front als sluitseinen is voldoende. Wel isoleren natuurlijk met wat tape. Mijn advies is om te zorgen dat je weer eenvoudig "terug" kunt als je toch de bakken weer apart wil laten rijden.
François
« Laatst bewerkt op: 15 November 2019, 10:11:46 door 008200 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5179
Re: Piko hondekoppen in treinschakeling wat is wijsheid?
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2019, 12:53:07 »
Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat (als ik er nog tijd voor heb) vandaag of morgen er een slepertje inzet en de blauwe draadjes lossoldeer. En ff kijken of ik vanavond nog ff een koppeling kan scoren.

Ik heb de 3-raillert gisteren laten rijden op de clubbaan en hij deed het geweldig  ;D. Kan niet wachten tot ze het samen doen
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)