Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 07:11:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen  (gelezen 8318 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2014, 09:57:48 »
Oh maar dat doe ik dan weer wel hoor 8)

Je moet alleen niet de leds in de kap willen lijmen... die moet je op het chassis houden, dan lukt eea wel. Ik heb dus nu alleen het probleem dat er wat leds zachtjes blijven knipperen als ik ze op deze manier 'uit' schakel... ik moet zeggen dat ik nog niet heb gekeken of dat te zien is met de kap er op... maar ik vermoed van wel.

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2014, 10:53:22 »
Om het mezelf iets makkelijker te maken, maak ik altijd een stekkerverbinding tussen de kap en de rest. Bijvoorbeeld met een 1,27mm steek strip, lekker klein:


Ah Dirk, bedankt voor de tip  8)
had al eens zoiets op ebay gezocht maar kwam niet verder dan de ledbaron.
Verkeerde zoekterm gebruikt dus, ik zocht naar micro stekkers
En bij die baron zitten er meestal al draden aan, soms wil je die niet
Dit kan je zo te zien gewoon afkorten naar het aantal polen wat je nodig hebt.
Groet van Ben

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2014, 11:21:07 »
Ik gebruik ingeval van 1.27 raster de Conrad female 741225-89 en male 735772-89.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #18 Gepost op: 25 December 2014, 12:58:39 »
@Benrail: ja, je kunt ze inkorten.

@Ruudns: die gebruik ik om rijtuigen elektrisch te koppelen, hoewel ik dan meteen de 2x25 polige koop en daar de gewenste lengte van gebruik. Voor boven in de kap van een rijtuig of lok gebruik ik liever de enkelpolige, die ik dan plat tegen het dak lijm.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #19 Gepost op: 25 December 2014, 13:05:12 »
De ontwikkelingen in decoderland gaan ook snel. Zoiets als de ESU Plux22 heeft voldoende functieuitgangen en mapping mogelijkheden om hetzelfde te bereiken zonder extra electronica.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #20 Gepost op: 25 December 2014, 13:06:29 »
Again... prop maar eens een plux22 in een N lok :P
De wereld is groter dan H0 alleen ;)
Een Kuehn n65 heeft ook al jaren 6 functieuitgangen, maar hij is gewoon te groot...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #21 Gepost op: 25 December 2014, 14:41:24 »
Gelukkig is het niet verplicht dat suggesties op alle schalen van toepassing zijn.  :P
Wat ik maar wilde zeggen is dat moderne decoders veel van dit soort gegoochel onnodig maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #22 Gepost op: 25 December 2014, 15:15:34 »
Nee maar er wordt wel wat te makkelijk eea geroepen als DE oplossing zonder even verder te kijken dan de lengte van de eigen neus.

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #23 Gepost op: 25 December 2014, 19:03:12 »
De ontwikkelingen in decoderland gaan ook snel. Zoiets als de ESU Plux22 heeft voldoende functieuitgangen en mapping mogelijkheden om hetzelfde te bereiken zonder extra electronica.

Interessant (ik rij HO  ;) ) dit wist ik nog niet.
bedankt.
Groet van Ben

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #24 Gepost op: 25 December 2014, 20:17:05 »
@Henk: hoe zet jij dan een plux22 in een oude roco lok zonder digitaal voor bereide print?
Dan kom je al snel een een decoder met 8polige stekker die je eraf zult moeten knippen (bv esu54611). En dan kun je met de twee uitgangen F1 en F2 mbv deze schakeling wel nog het een en ander werkbaar maken. De enige andere mogelijkheid is om de onversterkte uitgangen aux3 en aux4 (die bovendien pas met een fijne soldeerbout toegankelijk zijn als je de isolatie gedeeltelijk van je decoder verwijderd) te gaan gebruiken. Daarna zul je dan nog met het bekende fet-versterkertje aan de slag moeten om de twee extra uitgangen op enig schakel niveau te brengen.

@Dirk J: ik gebruik deze en andere en zaag ze op lengte af. Bij Conrad is het altijd een flinke zoektocht om eerst te vinden wat je zoekt en vervolgens daarbij nog een goedkope uitvoering te vinden ;D
« Laatst bewerkt op: 25 December 2014, 20:19:53 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #25 Gepost op: 25 December 2014, 20:21:49 »
Bij Conrad is het altijd een flinke zoektocht om eerst te vinden wat je zoekt en vervolgens daarbij nog een goedkope uitvoering te vinden ;D

Die uitdaging komt me bekend voor ... ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #26 Gepost op: 25 December 2014, 22:32:41 »
@Henk: hoe zet jij dan een plux22 in een oude roco lok zonder digitaal voor bereide print?

Daar heeft Uhlenbrock (71680) inmiddels een heel handig hulpprintje voor Ruud en een eind dubbele contrastekker met een rastermaat van 1,27 is ook afdoende.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #27 Gepost op: 13 October 2019, 00:22:49 »
Gezien ik een vraag kreeg naar t schakelingetje omdat de foto-emmer t niet doet hier nog een keer de beginpost met werkend plaatje.
jawel, luitjens, jullie hebben m al es gezien in het draadje van de SN61, maar daar vind je m later natuurlijk nooit meer, dus even een eigen draadje voor de schakeling die ik altijd in mn poolse hokken zet maar die ook voor Nederlandse en duitse locs prima geschikt is. Doet er uw voordeel mee!


even korte uitleg: boven is de voorkant van de loc, onder de achterkant.

- Zet je F0 (licht) aan, dan heeft de loc gewoon front- en sluitseinen.

- Zet je daarbij F1 aan dan doven de sluitlichten (werkt in beide richtingen) voor als er een trein achter de loc hangt. (is dus meestal zo, dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen, nou, gewoon, omdat t een kuthobby is en het leven niet te leuk moet worden)

- Zet je F2 aan, dan voert de loc rangeersein, ongeacht of F0 en F1 aan staan (hij schakelt vanzelf alle lichten uit behalve 1 witte pit aan beide kanten)

- hier heb ik de zaak getekend voor een loc met 2 frontseinen, zoals de meeste stoomlocs in Polen, maar voor een driepuntssein werkt het ook, mn Ty5 heeft dat voor en dat gaat prima. In de schakeling in dat geval de rechtse gele led voor en achter vervangen door 2 gele leds in serie. In theorie krijg je dan een groot verschil in lichtopbrengst per led tussen rangeerlicht (1 pit) en normaal licht (3 pitten) maar in de praktijk heb ik daar geen last van.
Ik werk met witte smd-leds in de lantaarns zelf en met 10K-weerstanden, ze worden dus flink afgeknepen. Kan zijn dat in andere omstandigheden er wel zulke problemen opduiken.