Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:23:06
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Peter Kleton
Vandaag om 09:05:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door CeesJ
Vandaag om 09:00:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 08:58:40
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Martijnstein
Vandaag om 08:57:02
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 08:49:17
Nieuwe forumgebruiker door Pauldg
Vandaag om 08:38:53
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:38:26
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Falkenberg
Vandaag om 08:27:45
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Martijnstein
Vandaag om 08:15:36
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 08:00:23
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 07:51:13
Dat overkomt mij niet. door Frits C
Vandaag om 07:20:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:14:26
Roco modellen op aliexpress door Stefan88
02 November 2025, 22:54:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
02 November 2025, 22:23:40
Baanplan Belkamp H0 door Carl
02 November 2025, 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
02 November 2025, 20:59:48
Rondom Charlois door Alewijn
02 November 2025, 20:49:48
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
02 November 2025, 20:35:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Rob Ellerman
02 November 2025, 19:55:16
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
02 November 2025, 19:54:42
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
02 November 2025, 19:38:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
02 November 2025, 19:33:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
02 November 2025, 19:16:49
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
02 November 2025, 18:42:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
02 November 2025, 18:40:01
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
02 November 2025, 18:31:40
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ferdinand Bogman
02 November 2025, 18:26:13
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Ferdinand Bogman
02 November 2025, 18:23:11
  

Auteur Topic: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain  (gelezen 2897 keer)

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Gepost op: 23 September 2019, 21:03:36 »
Goedenavond.
Ik ben al een tijdje aan het stoeien om een DR5033 met een DR4088 i.c.m. iTrain uit te voeren als keerlus. Ik kom er niet uit... ???
In de DR5033 handleiding staat dat je hier ook 2 keerlussen mee kunt maken, maar hoe dan?

Hoop dat iemand me op-weg kan helpen...

theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2019, 22:25:43 »
In de DR5033 handleiding staat dat je hier ook 2 keerlussen mee kunt maken, maar hoe dan?
Waar lees je dit?

Of doel je op:
Citaat
Bovendien beschikt de booster overde mogelijkheid naar 2x2 configureerbare terugmeld adressen (2x ompolen aan, 2 maal ompolen uit) te ‘luisteren’ waarmee een kortsluitvrij keerlus schakeling gemaakt kan worden.
Zeker met het stuk tussen haakjes lees ik dat alleen als dat je aan beide kanten van een keerlus twee melders kunt hebben om het ompolen te starten en te beëindigen. Telkens één in de keerlus en eentje er buiten.

Maar dat werkt denk ik alleen als je hem op LocoNet hebt aangesloten met LocoNet terugmelders.

Maar hij moet ook bruikbaar zijn als keerlusmodule zonder terugmelders. Daarvoor hem gewoon aansluiten op een centrale via welke methode dan ook, uitgang naar een lus (en alleen naar de lus) en gaan. De DR5033 poolt de boel dan gewoon om als er kortsluiting optreed. En schakelt af als de kortsluiting er nog is na het ompolen.

Laatste optie die volgens mij ook met elke aansluiting werkt is iTrain hem (via een wisseladres) op het juiste moment te laten schakelen. Nadeel is dat je dan niet zonder iTrain kunt rijden (of dan weer de kortsluitmethode moet gebruiken).

Dus wil je hem alleen gebruiken als keerlusmodule? En wil je dan voor de kortsluitloze methode met terugmelders gaan? Zo ja, zit alles aangeloten via LocoNet?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #2 Gepost op: 23 September 2019, 23:46:44 »
Dag Timo.
iTrain staat bij mij altijd aan, dat is het probleem niet.

In iTrain zit een "keerlus" attribuut die de poling goed zet voor de naderende trein, welke het gereserveerde baanstuk, de keerlus, in gaat rijden.
Je idee dat door de DR5033 "alleen" te laten doen is een mogelijkheid maar dat wordt dan wel een erg dure oplossing.
Ik zoek het eigenlijk in de combinatie met een DR4088.
De DR5033 is de voeding voor de terugmelders (DR4088's) en zit via de Loconet B op de DR5000 aangesloten.
Het ompolen bij kortsluiting is met het iTrain ompool attribuut volgens mij "niet" aan de orde.
Lastig vraagstukje volgens mij...
theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #3 Gepost op: 24 September 2019, 00:00:23 »
Je idee dat door de DR5033 "alleen" te laten doen is een mogelijkheid maar dat wordt dan wel een erg dure oplossing.
Hoe bedoel je dure oplossing voor de DR5033 alleen? Het wordt alleen maar duurder als je DR4088's gaat toevoegen...

Of doe je hier op "duur" als in de DR5033 alleen gebruiken voor de keerlus? Als dat het geval is moet ik je teleur stellen, wil je de DR5033 gebruiken voor een keerlus is dat het enige waar je hem op aan kunt sluiten. Tenzij je heeeeeel zeker weet dat de rest het ompolen ook niet erg vind ofwel je er 100% zeker van bent dat er maar één lok tegelijk over een overgang naar de DR5033 kan rijden.

En nu zit ik even te kijken, wel grappig dat de DR5013 (keerlusmodule) duurder is dan een DR5033. Toegegeven, die kan nog wat meer trucjes. Maar voor een simpele keerlus is het dus goedkoper een tweede DR5033 aan te schaffen dan een DR5013.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #4 Gepost op: 24 September 2019, 00:13:58 »
Maar hoe sluit je dat dan aan?
Als je enkel en alleen de DR5033 ervoor gaat gebruiken dan moet het keerlus attribuut van iTrain dus wat gaan schakelen. Eén keerlus kan ik dan nog wel bedenken (via de rail sniffer uitgang?) maar een tweede echt niet.

Morgen weer verder stoeien.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #5 Gepost op: 24 September 2019, 00:58:18 »
Even achterstevoren beginnen:

Eén keerlus kan ik dan nog wel bedenken (via de rail sniffer uitgang?) maar een tweede echt niet.
Twee keerlussen dus gewoon niet volgens mij ::) Daarom vroeg ik waar je dat gelezen had.

En keerlus heeft dus ook niets met de sniffer ingang te maken.

Als je enkel en alleen de DR5033 ervoor gaat gebruiken dan moet het keerlus attribuut van iTrain dus wat gaan schakelen.
Ligt er dus aan welke methode je wilt gaan gebruiken. Zoals gezegd kent de DR5033 methodes: kortsluitdetectie, LN detectoren of via een wisseladres. In het laatste geval kan iets als iTrain dus de controle nemen.

Maar als je dat prima vind (dus alleen door de keerlus kunnen rijden met iTrain) dan kan je ook simpelweg een relais aan een wisseldecoder schakelen op het juiste moment. Neem aan dat iTrain dat ook kan maar daarvoor ken ik het programma niet. Stuk goedkoper dan een DR5033.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #6 Gepost op: 24 September 2019, 08:49:17 »
uit de handleiding.
Citaat
Bovendien beschikt de booster over de mogelijkheid naar 2x2 configureerbare terugmeld adressen (2x ompolen aan, 2 maal ompolen uit) te ‘luisteren’ waarmee een kortsluitvrij keerlus schakeling gemaakt kan worden.

Hier staat dus eigenlijk "één"  keerlus?
OK, dan heb ik 2x2 niet goed begrepen.

Maar ik begrijp toch wel goed dat ik dat kan doen via 2x2 (4) terugmeld-adressen van de DR4088 Timo?

 

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: DR5033, DR4088 en keerlus met iTrain
« Reactie #7 Gepost op: 24 September 2019, 16:02:30 »
Hier staat dus eigenlijk "één"  keerlus?
Correct. Vandaar dat ik zei:
Zeker met het stuk tussen haakjes lees ik dat alleen als dat je aan beide kanten van een keerlus twee melders kunt hebben om het ompolen te starten en te beëindigen. Telkens één in de keerlus en eentje er buiten.
Ofwel, een keerlus heeft steeds een detectiestuk bij het inrijden en bij het uitrijden, en dit aan beide zijden: 2x2.

Maar ik begrijp toch wel goed dat ik dat kan doen via 2x2 (4) terugmeld-adressen van de DR4088 Timo?
Zolang die terugmelders ook via LocoNet zitten volgens mij wel. Dan simpel 4 adressen kiezen en deze via LNCV programmeren.
LNCV15 en LNCV16 (A en B melder) voor de ene kant (kant die normaal kortsluiting zou maken) en LNCV17 en 18 (C en D melder) voor de andere kant.

A en C liggen dan voor de keerlus (aan een andere booster dus) en B en D in de keerlus aan de DR5033. A/C en B/D moeten dus elk een eigen common aansluiting hebben op de DR4088.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox